Jumaat, April 20, 2018

Sahih bukhari kitab iman sesi 57@20@21

Sesi 20
باب قِيَامُ لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الإِيمَانِ:
Bab Menghidupkan malam lailatul qadar sebagian dari iman

Susunan bukhari yg  agak pelik.
Sebelum INI menceritakan yg negatif tentang imam
Sekarang yg positif sebhg Dari imam.
Tadi yg lawan imam Sekarang balik semula kepada imam
Anti hadis biasa adalah ciri ajaran sesat.
Abu hurairah Tak dipakai oleh syiah.begitu
Hanya kata terima anak cucu nabi,sedang ada juga yg kafirkan anak cucu hadis.
Lebih susah nak jaga hadis dr quran.
Quran memang ramai yg hafal
Quran sangat tinggi ,tak perlu sanad,mutawatir beratus beribu setiap zaman.
Baru je dok cara ore munafik,loni dok cara tentang amal bulan posa macam tiada kaitan tapi ada,menunjukan orang munafik tak mungkin akan sanggup beribadah dlm masa yg lama.

Iman ada byk tingkatan.
Kufur juga ada tingkatanya.
Menyebarluaskan salam sebhg dari iman .
Kmdn kufur pada hidupkan mlm qadar yg ada kaitan salam dr malaikat dimlm qadar,kemuncak tersebar luasnya salam.


«35» حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ قَال
Telah menceritakan kepada kami Abu Al Yaman berkata,

َ: أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ قَال
telah mengabarkan kepada kami Syu'aib berkata

حَدَّثَنَا أَبُو الزِّنَادِ عَنِ الأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَال
telah menceritakan kepada kami Abu Al Zanad dari Al A'raj dari Abu Hurairah berkata,

َ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((مَنْ يَقُمْ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)).
[أطرافه 37، 38، 1901، 2008،

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa menegakkan lailatul qodar karena iman dan mengharap pahala, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu".

يَقُمْ=berdiri

Bukan Dok berdiri semata2,tapi berdiri dgn iman dan keikhlasan dan mengharapkan pahala.
Ampun dosa tak nampak.
ْ لَيْلَةَ الْقَدْرِ
Kenapa dinamakan mlm qadar?
Allah bg pengetahuan kepada malaikat apa yg berlaku untuk sepanjang tahun /taqdir pd mlm itu.
Maknanya mlm istimewa/mulia
Qadar dgn makna mulia ,sebab
1. ibadat yg ada pd mlm tu&
2.ore ygn buat ibadat&
3.turun nya alquran yg menyebabkan manusia mulia

Beribadah dgn 2 sebab:
إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا
1.Iman dan ikhlas serta
2. mengharapkan pahala.tidak kerana yg lain.

Harap pahala tak salah
Kerja harapkan upah,juga dpt pahala.
Ore tasauf kata tak leh harapkan syurga ini tidak ikhlas,tidak tepat.
Kalu nak upah didunia ,setara mn

Siapa kita yg tidak mahu balasan syurga dan isinya.?
Cu fikir,suamisteri saling sayang menyayangi.mungkin salah seorang akan mati.atau sebelumnya hatinya pernah diberi pada orang lain.

Boleh iktikaf di masjid rumah untuk perempuan,ikut mazhab hanafi.
Nak yg allah janjikan,boleh
Selalu ingat buat sesuatu kerana allah.

يَقُمْ -  مضارع,akan dtg dan tidak boleh dipastikan akan dpt
mlm lailatulqadar.
غُفِرَ-ماضي

Ada riwayat lain 2dua مضارع

Lepas=tetap
Loni=
Akan dtg=
مَنْ syarat
يَقُمْ لَيْلَةَ الْقَدْر
ِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا

غُفِرَ لَهُjawab
مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنْبِهِ ْ

Pah Kufur,iman pula,pah ibadat sunat bulan posa pah sebut jihad pula
Ada 100 lebih huraian/syarah sahih bukhari
Kalu ada pun tak sebyknya itu.
Tiada upah,tiap seorang berpuluh jilid
Hafiz ibnu hajar(10jilid) kata nya nak buat ibadah mlm qadar dgn diri sendiri sedap tidur tapi sanggup tinggal,kena jihad/mujahadah untuk qiam sama la dgn jihad
Solat mlm tidak sampai mati.
jihad akan mati dan tinggalkan segalanya.perlu tarbiayah jihad tinggal segala2nya.

Keserupaan qiam  dgn jihad.
Tunggu mlm 27 tapi tak dapat mlm qadar.
Begitu lah p perang untuk mati syahid,tapi tak mati
Ini serupa.

Dlm islam hari bermula dgn mlm bulan ramadan
Sebab tu dia,iman bukhari mula dgn qiam ramadan drp posa.,jika bab ibadatqiam dulu baru posa

باب الْجِهَادُ مِنَ الإِيمَانِ:
Bab jihad sebahagian dari iman

مِنَ
Jihad dgn makna perang.
Jihad ini lebih dan dibulan ramadan akan lebih lagi pahalanya

✋ustaz berhenti disini,sesi soal jawab
Sambutan maulud nabi 500tahun selepas kematian nabi.

Sesi 21
Latihan diri dgn menghidupkan mlm meninggalkan keenakan tidur berbandingan dgn jihad memerlukan lebih pengorbanan sehingga nyawa.

Yahya bin saad

«36» حَدَّثَنَا حَرَمِيُّ بْنُ حَفْصٍ قَال
Telah menceritakan kepada kami Harami bin Hafsh berkata,

َ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ قَالَ:
telah menceritakan kepada kami Abdul Wahid berkata,

Abu daud berkata
Abdul wahid ambil hadis dari akmasy
Tak berapa molek.
Tapi dia perawi yg siqoh


حَدَّثَنَا عُمَارَةُ قَال
  telah menceritakan kepada kami Umarah berkata,

Umarah bin al kok kok

Yahya bin main Dan kata siqoh.

َ: حَدَّثَنَا أَبُو زُرْعَةَ بْنُ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ قَالَ
telah menceritakan kepada kami Abu Zur'ah bin 'Amru bin Jarir berkata:

: سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَال
Aku mendengar Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda:

َ: ((انْتَدَبَ اللَّهُ لِمَنْ خَرَجَ فِي سَبِيلِهِ لاَ يُخْرِجُهُ
Allah menjamin orang yang keluar (berperang) di jalan-Nya, tidak ada yang mendorongnya keluar

Jaminan allah
Menyahut jemputan atau cepat2 beri pahala
Jika tengok DLM saluran riwayat yg main/torik yg lain ,dia membenarkan dgn jaminan allah

إِلاَّ إِيمَانٌ بِي وَتَصْدِيقٌ بِرُسُلِي أَنْ أُرْجِعَهُ بِمَا نَالَ مِنْ أَجْرٍ أَوْ غَنِيمَةٍ، أَوْ أُدْخِلَهُ الْجَنَّة
kecuali karena iman kepada-Ku dan membenarkan para rasul-Ku untuk mengembalikannya dengan memperoleh pahala atau ghonimah atau memasukkannya ke surga.

Makna kerana .
Allah jamin 3perkara.
أُرْجِعَهُhamzah baris atas pun boleh
Katakerja melampau.
Salah satu jaminan
1.pahala
2.ghanimah
3.syurga
Au disini Atau dgn makna maa anatil kulud(istilah mantik),ikut kirmani,dapat 2 atau salah satu tak mungkin kosong

Contoh sesaorang yg sabit kesalahan  akan denda atau penjara.
Orang itu tak akan dilepaskan tanpa apa2 denda.

Syurga belum dpt jika tak mati lagi.
Maa antilkulud tak berhimpun satu tempat.
Ada yg kata au dgn makna wa boleh juga,dalil dlm hadis muslim,perawi dia lain.
Perang uhud tiada ghanimah,jadi tak leh pakai dgn makna wa
Ada satu pendapat,Pahala boleh jadi kurang jika dah dpt ghanimah,bererti dia telah menyegerakan 2/3 pahala.yg tinggal hamya 1/3 je lagi. Jadi hadis ini dhoif,atau sahih
Hadis ini sahih.
Perbandingam ahli badar dgn ahli badar juga bukan dgn ahli uhud.
Tinggal 1/3 ,boleh jadi untuk setengah2 ore .
Islam dtg menyelamatkan manusia sekurang2nya didunia.

َ، وَلَوْلاَ أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي مَا قَعَدْتُ خَلْفَ سَرِيَّة
Kalau seandainya tidak memberatkan umatku tentu aku tidak akan duduk tinggal diam di belakang sariyyah (pasukan khusus)

Yg dia  tak pergi tiap2 perang takut jadi wajib dan menyusahkan umatnya.bukan kah dlm keadaan ttt adakalanya wajib jadi apa maknanya?

Ada beberapa pendapat.
1.terganggu byk perkara dimadinah dan perlukan nabi tak pergi.
2.jadi wajib kepada pemimpin  yg boleh mengatur strategi
3.madinah seperti corong yg meniup tahi logam.ada badui yg telah baiah tapi mahu batalkan baiahnya tapi nabi enggan.
Orang yg boleh tinggal madinah mempunyai jiwa yg sangat kuat .
Orang yg tiada kenderaan  tidak dibenarkan pergi berperang.
Jadi orang2 ni agar tidak merasa kecewa.
Contoh solat,ada yg terlepas ,sangat rasa kecewa,tapi bila dia ingat pernah terlepas solat dan solat luar waktu maka kekecewaannya menjadi kurang.

Sariyah,sari=terpilih atau yg istimewa.
Atau pasukan yg nabi tak ikut sama.

ٍ، وَلَوَدِدْتُ أَنِّي أُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ أُحْيَا، ثُمَّ أُقْتَلُ ثُمَّ أُحْيَا، ثُمَّ أُقْتَلُ)).
dan tentu aku ingin sekali bila aku terbunuh di jalan Allah lalu aku dihidupkan lagi kemudian terbunuh lagi lalu aku dihidupkan kembali kemudian terbunuh lagi".

Nabi sndiri yg nak mati syahid,mati mulia.
Mungkin 3x sungguh atau mungkin byk lagi.
Inilah Kelebihan mati syahid.
Tak perlu belajar byk,tak perlu belanja ,sangat mudah.
Mati kerana ugama
Kenapa nabi teringin nak mati syahid?
1.
2.ada kelebihan ttt dan tersendiri.
3.perkara yg sangat disukai dan sangat cinta kepada allah.pahala mati syahid sangat besar.tak kering lagi darah telah disambut oleh isterinya
4.roh dia bebas dab bergantung diarasy
5.dia masih Tak putus dgn dunia.
Dia hidup Dan Ada rezeki yg diberi dari sisi allah

Nak dpt Qiam,kena lwn nafsu
Jihad dgn diri dulu.
Tahan tangan,dirikan solat dan keluar zakat.

Hadis yg dpt ghanimah menyebablan  tinggal pahala 1/3 shj adalah tidak sahih.
Tapi tak dinafikan harta boleh memberi kesan melemahkan jiwa untuk berjuang dgn jika bila kurang atau tiada upah.
Pelajaran jihad cuba dibuang dari sukatan seperti dimesir.
Jika islam telah diterima maka tiada peperangan lagi,tujuan untuk menyelamatkan manusia.




باب تَطَوُّعُ قِيَامِ رَمَضَانَ مِنَ الإِيمَانِ:
Bab mengerjakan ibadat sunat pd bulan ramadan sebahagian Dari iman

مِنَmin li tabbiet
Makna sebahagian.
Ada min ibtidaiyah =berpunca
Nak menolak  murjiah

«37» حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ قَال
Telah menceritakan kepada kami Isma'il berkata,

َ: حَدَّثَنِي مَالِكٌ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ حُمَيْدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
telah menceritakan kepadaku Malik dari Ibnu Syihab dari Humaid bin Abdurrahman dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

((مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)).

"Barangsiapa menegakkan Ramadan karena iman dan mengharap pahala, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu".

باب صَوْمُ رَمَضَانَ احْتِسَابًا مِنَ الإِيمَانِ:
Melaksanakan shaum Ramadan karena mencari ridla Allah bagian dari iman

«38» حَدَّثَنَا ابْنُ سَلاَمٍ قَال
َ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ قَالَ:
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)).

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Salam berkata, telah mengabarkan kepada kami Muhammad bin Fudlail berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya bin Sa'id dari Abu Salamah dari Abu Hurairah berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa yang berpuasa karena iman dan mengharap pahala, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu".

🍉🍉 باب الْجِهَادُ مِنَ الإِيمَانِ:
٢ -  الإيمان » ٢٦ -  الجهاد من الإيمان
2. Iman » 26. Jihad bagian dari iman

٣٥ - حَدَّثَنَا حَرَمِيُّ بْنُ حَفْصٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ قَالَ حَدَّثَنَا عُمَارَةُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو زُرْعَةَ بْنُ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ انْتَدَبَ اللَّهُ لِمَنْ خَرَجَ فِي سَبِيلِهِ لَا يُخْرِجُهُ إِلَّا إِيمَانٌ بِي وَتَصْدِيقٌ بِرُسُلِي أَنْ أُرْجِعَهُ بِمَا نَالَ مِنْ أَجْرٍ أَوْ غَنِيمَةٍ أَوْ أُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ وَلَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي مَا قَعَدْتُ خَلْفَ سَرِيَّةٍ وَلَوَدِدْتُ أَنِّي أُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ أُحْيَا ثُمَّ أُقْتَلُ ثُمَّ أُحْيَا ثُمَّ أُقْتَلُ

35. Telah menceritakan kepada kami Harami bin Hafsh berkata, telah menceritakan kepada kami Abdul Wahid berkata, telah menceritakan kepada kami Umarah berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Zur'ah bin 'Amru bin Jarir berkata: Aku mendengar Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Allah menjamin orang yang keluar (berperang) di jalan-Nya, tidak ada yang mendorongnya keluar kecuali karena iman kepada-Ku dan membenarkan para rasul-Ku untuk mengembalikannya dengan memperoleh pahala atau ghonimah atau memasukkannya ke surga. Kalau seandainya tidak memberatkan umatku tentu aku tidak akan duduk tinggal diam di belakang sariyyah (pasukan khusus) dan tentu aku ingin sekali bila aku terbunuh di jalan Allah lalu aku dihidupkan lagi kemudian terbunuh lagi lalu aku dihidupkan kembali kemudian terbunuh lagi".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan