Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab solat sesi 106

Sesi 106.
Sambungan
Memotong solat=mengurangkan pahala@memutuskan khusyuk.bukan membatalkan.
Tidur telentang didepan orang solat tidak sama dgn hukum orang yg melintas.

Atsar adalah pengakuan,kata2 dari sahabat.osman dan zaid
Hadis adalah dari nabi saw
Melucu/menganggu,

2pendapat
1.makruh.,osman tidak suka/haram pun boleh/makruh tahrimi dekat dgn haram
2.tidak makruh,zaid bin tsabit.
Seolah2 bercanggah
Bukhari cuba jamak/damai/pakai dua2.
Makruh jika terganggu.

Osman tidak suka,dari mana asalnya.,riwayat secara takliq,ada orang tengah ,mn perawi,ini dikatakan riwayat secara taqlid.=atsar mualaq,biasanya dlm tajuk dia,dan tak mesti sahih lagi,tajuk bab,

Ada yg jelas tiada tapi dikatakan ada dlm sahih bukhari.

Imam bukari riwayat secara taklid.atau atsar mualaq.
Baisa dlm tajuk dan belum tentu sahih.

Musnad=sanad cukup ,ambil dr guru

Munkatik=putus ditengah

            Mausul =elok je bersambung

                                            كره= makruh tahrimi/tidak suka
Sesaorang tidak menanggung dosa orang lain
Jadi orang yg melintas tidak akan menyebabkan pahala orang yg bersolat hilang/batal
Hafiz ibnu hajar mempertikaikan dia tak jupa pun nama osman yg dia jumpa umar.sebab boleh jadi berlaku disusup masuk
Ada riwayat kata osman tidak menganggap makruhdlm kita musonab,seolah ada jatuh sepatah boh ma,jadi sana dgn zaid.boleh jadi tersalah.

Kalu yg umar pun,riwayatnya munqatik,riwayatnya putus.,jadi lemah.

2orang tokoh hadis masing2 isteri adikberadik,orang mesir.
Hafiz ibnu hajar=menara satu menara yg condong.
Yg kamu buat ni besar.dia mengajar sebuah menara untuk mengajar kitab2 dia.badarudin aini kritik dia dgn keras.secara umum hafiz ibnu hajar lebih kemas dr badaruddin ain.
Hafiz Badaruddin aini=tulis juga syarah bukhari,agak keras
Ya betul,kalu tak batu besar yg dok sekat akan tumbang.

Bab solat berhadapan muka dgn seorang lelaki .
Cerita nabi saw adalah dgn aisyah,isterinya.
1.kirmani kata,boleh juga untuk lelaki.
Nabi saw solat hadap isteri/perempuan.
Zahir lelaki boleh hadap perempuan,
Jadi hukum lelaki hadap lelaki boleh kalu tidak terganggu.
Guna kaedah qias
Bila dikatakan perempuan  maka lelaki pun boleh.
Ini Qias aulawi.kalu perempuan boleh lelaki lebih2 lagi boleh
2.Ibnu munayir.qias aulawi
3.keberadaan sebaliknya sama juga,atau sama jenis pun
Bukan osman tapi umar.

Tidak makruh sebab nabi selalu buat isteri tidur atas katil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan