Sesi 13
Bab 16
Bab orang memakai (faruj sutera) dan kemudian dia menanggalkannya dgn cepat sekali
Imam ahmad(guru bukhari)tak setuju dgn bukhari yg sutera itu haram sebab rasullah saw tidak mengulangi semula solat itu.
Larangan haram dtg semasa solat.tapi yg haram tak membatalkan solat
Kalu tak sah kenapa rasullah saw tak berhenti solat.
Pernah nabi dihadiahkan baginda sejenis kot labuh(dihadiah oleh ukaidil al kindi,daumatul janda 1 hari perjln dari dimasyk -bukan islam kritian,dibunuh oleh khalid alwalid dizaman abu bakar kerana melanggar perjanjian) yg terbelah dihadapan dan belakang memakai untuk solat dan seraya menanggalkan dgn kuat sekali selepas solat seraya berkata pakaian ini tidak sesuai dgn orang yg bertaqwa.
Ada byk perkara yg haram dipakai tapi tidak diharam untuk berjual beli seperti sutera,emas,dadah
La mi udaruri ,syarah rasid ashmad gamburi (ajar dlm bahasa urdu)terhadap sahih bukhari.
Syeh zakaria anak rashid ahmad gamburi(ajar syarah kot arab pula
Murid rashid syarah kot arab juga(nama?)
Bab 17
Bab solat dgn memakai baju merah.
Nabi ada larang orang pakai baju merah.
Macamn kata nabi ada melarang memakai baju merah.
Bg shah waliyu allah,boleh asalkan bukan pencelup uspon(bunga berwarna merah).
Hadis yg melarang pakai baju merah adalah hadis dhoif,hadis riwayat baihaki.
Abu yahya adalah madar hadis ini(dok mana pun ada abu yahya )
Hakim kata hadis ni sahih.(kitab mustaqrak hakim)sedang bukhari nak tolak hadis.
Perawinya kitab bukhari
Jika iman zahabi terima baru hadis tu boleh diterima.
Zahabi tak terima hadis yg kata nabi larang pakai baju merah.
Ada byk hadis Abu daud tak komen tapi masih doif atau mauduk.
Tetapi kerana menyerupai perempuan hasil celupan uspon.
2hukum berbeza,
1.pakaian yg lumrah dipakai tidak khusus
2.pakaian yg tak lumrah dipakai perempuan
Abdullah bin amar bin al aas,pakai baju yg dicelup dgn uspon,nabi tanya mak mu ko suruh .ya.pah nampak nabi tak suka dan nabi suruh bakar.dia pon bakar.esuk nabi tanya,jawabnya dia dah bakar.nabi kata alangkah eluk kamu jualah beli roti pah bakar.sebab nabi tak ajar membazir.kenapa tak fikir?
Maksud benang putih=waktu fajar ,bukan ambil benasng letak bawash bantal,waktu subuh.
Kalu jemaah terpaku melihatnya sehingga hilang khusyuk itu hal dia.
Sebab ada suruhan ambillah perhiasan kamu= boleh
pakai.
Sekarang bukan pencelup tapi air wangi yg dikhususkan untuk wanita orang lelaki tak leh pakai.
Sunnah
Solat qasar lebih afdal dari solat tamam.
Warna pakaian tak melambangkan kebersihan hati.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan