Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab solat sesi 37

Sesi 37

Bab 19

باب الْمَسَاجِدِ فِي الْبُيُوتِ:
Masjid-masjid yang ada di rumah-rumah atau masjid rumah

-semua tempat yg bersih dlm rumah boleh mendirikan solat,tetapi ini dimaksudkan tempat dlm rumah yg telah dikhususkan untuk melakukan solat
-boleh beriktikaf bg perempuan atau lelaki yg tidak mampu seperti sakit kemasjid
-ramai juga yg berpendapat tentang adanya masjid rumah
-bg mazhab hanafi yg berpegang wanita lebih baik solat dirumah dari masjid
-bg syafie qaul qadim boleh iktikaf di masjid rumah tetapi qaul  jadid tak boleh
-nabi melarang isteri2 iktikaf dimasjid.
-tiada tahayatul masjid,cuma boleh beriktikaf
-masjid rumah,tempat dlm rumah nabi yg menjadi tempat nabi solat.
-masjid rumah boleh dijual bila rumah dijual.

وَصَلَّى الْبَرَاءُ بْنُ عَازِبٍ فِي مَسْجِدِهِ فِي دَارِهِ جَمَاعَةً.
barra bin azib bersolat tempat khusus didlm rumahnya dgn berjemaah.

-ini adalah atsar sahabat,barra bin azib
دَارِهِ=negara/tempat/dlm lain2 seperti perkampungan

-nabi tak larang bahkqn dtg dan solat disitu
Hadis itban(sahabat yg uzur yg tak dapat pergi kemasjid) ini.jadikan tempat solat khusus dipanggil musolla.nabi pergi dan solat disitu

«425» حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ عُفَيْرٍ قَالَ: حَدَّثَنِي اللَّيْثُ قَالَ: حَدَّثَنِي عُقَيْلٌ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ: أَخْبَرَنِي مَحْمُودُ بْنُ الرَّبِيعِ الأَنْصَارِيُّ أَنَّ عِتْبَانَ بْنَ مَالِكٍ- وَهُوَ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِمَّنْ شَهِدَ بَدْرًا مِنَ الأَنْصَارِ- أَنَّهُ أَتَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، قَدْ أَنْكَرْتُ بَصَرِي، وَأَنَا أُصَلِّي لِقَوْمِي، فَإِذَا كَانَتِ الأَمْطَارُ سَالَ الْوَادِي الَّذِي بَيْنِي وَبَيْنَهُمْ، لَمْ أَسْتَطِعْ أَنْ آتِيَ مَسْجِدَهُمْ فَأُصَلِّيَ بِهِمْ، وَوَدِدْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنَّكَ تَأْتِينِي فَتُصَلِّيَ فِي بَيْتِي، فَأَتَّخِذَهُ مُصَلًّى. قَالَ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((سَأَفْعَلُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ)). قَالَ عِتْبَانُ فَغَدَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبُو بَكْرٍ حِينَ ارْتَفَعَ النَّهَارُ، فَاسْتَأْذَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَذِنْتُ لَهُ، فَلَمْ يَجْلِسْ حَتَّى دَخَلَ الْبَيْتَ ثُمَّ قَالَ: ((أَيْنَ تُحِبُّ أَنْ أُصَلِّيَ مِنْ بَيْتِكَ)). قَالَ فَأَشَرْتُ لَهُ إِلَى نَاحِيَةٍ مِنَ الْبَيْتِ، فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَكَبَّرَ، فَقُمْنَا فَصَفَّنَا، فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ سَلَّمَ، قَالَ وَحَبَسْنَاهُ عَلَى خَزِيرَةٍ صَنَعْنَاهَا لَهُ. قَالَ فَثَابَ فِي الْبَيْتِ رِجَالٌ مِنْ أَهْلِ الدَّارِ ذَوُو عَدَدٍ فَاجْتَمَعُوا، فَقَالَ قَائِلٌ مِنْهُمْ أَيْنَ مَالِكُ بْنُ الدُّخَيْشِنِ أَوِ ابْنُ الدُّخْشُنِ فَقَالَ بَعْضُهُمْ ذَلِكَ مُنَافِقٌ لاَ يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((لاَ تَقُلْ ذَلِكَ، أَلاَ تَرَاهُ قَدْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ. يُرِيدُ بِذَلِكَ وَجْهَ اللَّهِ)). قَالَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ. قَالَ فَإِنَّا نَرَى وَجْهَهُ وَنَصِيحَتَهُ إِلَى الْمُنَافِقِينَ. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ حَرَّمَ عَلَى النَّارِ مَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ. يَبْتَغِي بِذَلِكَ وَجْهَ اللَّهِ)). قَالَ ابْنُ شِهَابٍ ثُمَّ سَأَلْتُ الْحُصَيْنَ بْنَ مُحَمَّدٍ الأَنْصَارِيَّ- وَهْوَ أَحَدُ بَنِي سَالِمٍ وَهُوَ مِنْ سَرَاتِهِمْ- عَنْ حَدِيثِ مَحْمُودِ بْنِ الرَّبِيعِ، فَصَدَّقَهُ بِذَلِكَ.
[أطرافه 424،

Telah menceritakan kepada kami Sa'id bin 'Ufair berkata, telah menceritakan kepadaku Al Laits berkata, telah menceritakan kepadaku 'Uqail dari Ibnu Syihab berkata, telah menceritakan kapadaku Mahmud bin Ar Rabi' Al Anshari bahwa 'Itban bin Malik seorang sahabat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam yang pernah ikut perang Badar dari kalangan Anshar, dia pernah menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan bersabda: "Wahai Rasulullah, pandanganku sudah buruk sedang aku sering memimpin shalat kaumku. Apabila turun hujun, maka air menggenangi lembah yang ada antara aku dan mereka sehingga aku tidak bisa pergi ke masjid untuk memimpin shalat. Aku menginginkan Tuan dapat mengunjungi aku lalu shalat di rumahku yang akan aku jadikan sebagai tempat shalat." Mahmud berkata, "Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepadanya: "Aku akan lakukan insyaallah." 'Itban berkata, "Maka berangkatlah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan Abu Bakar ketika siang hari, beliau lalu meminta izin lalu aku mengizinkannya, dan beliau tidak duduk hingga beliau masuk ke dalam rumah. Kemudian beliau bersabda: "Mana tempat di rumahmu yang kau sukai untuk aku pimpin shalat." Maka aku tunjukkan tempat di sisi rumah. Nabi shallallahu 'alaihi wasallam lalu berdiri dan takbir. Sementara kami berdiri membuat shaf di belakang beliau, beliau shalat dua rakaat kemudian salam." 'Itban melanjutkan, "Lalu kami suguhkan makanan dari daging yang kami masak untuk beliau. Maka berkumpullah warga desa di rumahku dalam jumlah yang banyak. Salah seorang dari mereka lalu berkata, "Mana Malik bin Ad-Dukhaisyin atau Ibnu Ad Dukhsyun?" Ada seorang yang menjawab, "Dia munafik, dia tidak mencintai Allah dan Rasul-Nya." Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pun bersabda: "Janganlah kamu ucapkan seperti itu. Bukankan kamu tahu dia telah mengucapkan LAA ILAAHA ILLALLAH dengan mengharap ridla Allah?" Orang itu menjawab, "Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu." 'Itban berkata, "Kami lihat pandangan dan nasehat beliau itu untuk kaum Munafikin. Bersabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya Allah telah mengharamkan neraka bagi orang yang mengucapkan LAA ILAAHA ILLALLAH dengan mengharap ridla Allah?" Ibnu Syihab berkata, "Kemudian aku tanyakan kepada Al Hushain bin Muhammad Al Anshari salah seorang dari Bani Salim yang termasuk orang terpandang tentang hadits Mahmud bin Ar Rabi' ini. Maka dia membenarkannya."

Masjid rumah boleh dibuat iktikaf disitu terutama untuk orang perempuan.(qaul qadim imam syafie)

Eluk mengkhususkan dirumah tempat solat(masjid rumah) untuk orang tak mampu kemasjid= masjidulbait

Semua tempat dlm eluk untuk solat tapi ada tempat khusus  untuk solat dirumah.

Bukhari memang guna cara bagi tahu dari sikit2 pah terus teras terang kemudiannya.

Terang2an menerima masjid rumah,bukan bidah walaupun tak sama seperti tidak boleh dipusakai dan ada solat tahayutul masjid.

Tapi boleh iktikaf,ini sama seperti masjid.

Imam ishak,guru bukhari  kata orang junud dan haid tak boleh duduk dimasjidulbait.
tapi ramai yg kata tak duk dlm masjid boleh duk dlm masjidulbait.

Bilal kerumah nabi,nabi sedang bersahur dimasjid rumah

Masjidulbait pertama dimekah ialah rumah abu bakar.

Masjidulbait pertama dimadinah ialah rumah amar bin yaser.

Masjid rumah yg telah ada dizaman nabi lagi

Tempat juga,masjid rumah dijaga agar wangi,malaikat suka.

🐨🐨🐨

Sesi 37

Bab 19

Bab masjid2 (tempat2 solat)di dalam rumah

barra bin azib bersolat dlm rumahnya dgn berjemaah.

Ib dgn sanadnya meriwayatkan drp mahmud bin rabei al ansari beliau meriwayatkan bhw itban bin malik ,dia adalah salah seorang sahabat saw dr kalangan ansar yg telah ikut serta dlm peperangan badar pernah pergi menemui rasullah saw ,pernah pergi menemui rasullah saw dan berkata penglihatan ku tak seperti dahulu dan bila hujan aku tak dapat pergikemasjia mereka suka lah kiranya kalau kau dtg untuk bersolat kerumah untuk solat dan aku ingin jadikan tempat itu solat untuk kaum ku .itban bercerita lagi  rasullah saw pun dtg bersama abu bakar pada waktu dhuha,kami berdiri membuat saf dibelajang.kami telah menahan untuk makan hazirah. Adayg  bertanya tentang malik bin dukhaisyin,dia itu munafik .nabi kata jangan kata begitu bukankah dia mengucap lalillahilallah.kalu begitu alllah dan rasul lebih mengetahui.aku dapati dia lebih mempercayai dan memberi perhatian kepada orang munafik dan nabi berkata allah mengharamkan api neraka.

Masjid rumah boleh dibuat iktikaf disitu terutama untuk orang perempuan.(qaul qadim imam syafie)

Hadis 406 hadis yg sama dgn ini.
Hadis ini panjang dan detail.

Eluk mengkhususkan dirumah tempat solat(masjid rumah) untuk orang tak mampu kemasjid= masjidulbait

Semua tempat dlm eluk untuk solat tapi ada tempat khusus  untuk solat dirumah.
Bukhari memang guna cara bagi tahu dari sikit2 pah terus teras terang kemudiannya.
Terang2an menerima masjid rumah,bukan bidah walaupun tak sama seperti tidak boleh dipusakai dan ada solat tahayutul masjid.
Tapi boleh iktikaf,ini sama seperti masjid.
Imam ishak,guru bukhari  kata orang junud dan haid tak boleh duduk dimasjidulbait.
tapi ramai yg kata tak duk dlm masjid boleh duk dlm masjidulbait.

Masjidulbait pertama dimekah ialah rumah abu bakar.
Masjidulbait pertama dimadinah ialah rumah amar bin yaser.

Dar ada banyak makna
1.negeri
2.rumah
3.perkampungan
4.pekan
5.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan