Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab solat sesi 44

Sesi 44
Bab 26
Bab solat dikawasan tanah runtuh atau
tempat yg pernah terkena azab.
Masjid dlm maknanya yg umum atau pelbagai makna.

Bumi dijadikan masjid untuk ku
Menyebutkan umum selepas khusus.
Contoh
Sebut Tanah runtuh =khusus sebab apa sebut dulu ?ya ada sebabnya.

Azab (gempa bumi@tanah runtuh@tsunami)=umum
Kaedah ilmu balagha

Malaikat=umum
Roh(jibrail)=khusus sebab istimewa.

Dia ajar hikmah(quran sunnah=khusus)
Dan apa yg kamu tak tahu(umum)

Quran dan sunnah=khusus
Lain2 ilmu =umum
Mazhab hambali kata tak sah solat disitu,bukan majoriti yg berpendapat ini.
Mohd zakaria ,hasyialamiudarori (syarah bukhari dlm urdu)harus solat disitu

Ini atsar sahabat
Tersebut bwh ali tidak suka solat ditempat yg tanah runtuh (babilon)
                                                                                                   كره Dlm tajuk  bab ini menunjukan makruh.tapi  sebenarnya
perawi bg sanadnya ada majhul(tak dikenali).bukhari  menjadikan tajuk bab untuk menunjukan atsar diriwayatkan secara sirohtamrim

Jadi tidak makruh solat situ tapi sebagai pesanan seorang ayah terhadap anak akan tempat yg bahaya.

Hadis nabi melarang dan disuruh menangis
Rukun solat pula?betul ke?
Adakah haram lizaa tihi atau haram biroirihi?
Haram kerana kotor,bukan kerana tempat itu sendiri
Binat majhul.

Kebanyakan manusia tak reti.
Wa aksaro kasiron sila yak lamun.
Islam tak meletak kebenaran pada majoriti.

Pengajaran
1.Larangan yg leka dan lalai ditempat itu.
2.manusia ambil iktibar dr sejarah nenek moyang,sebagai panduan
3.generasi dulu sama seperti mereka boleh juga ditimpa azab bila melanggar perintah allah.
4.tempat yg telah ditimpa mala petaka akan ditimpa lagi
5.manusia terlupa keseronokan ada bersama kedukaan.
6.tidak patut bersiar2 tempat yg telah ditimpa azab.pergi untuk ambil iktibar,boleh
7.larangan ketempat bahaya.
8. Tidak wajar pergi bersuka ria ketempat pernah tertimpa bala.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan