Sesi 47
Bab 30
Bab tidur orang perempuan dlm masjid.
Kisah seorang hamba yg dimerdeka masih tinggal bersama tuanya satu hari helang telah mengambil selepang yg bertatah permata anak perempuan tuanya lalu diperiksa hingga kekemaluannyas tiba2 burung helang dtg srmula menjatuhkanya kembali.
Perempuan boleh duduk dan tidur dlm masjid.
Imam malik.perempuan muda atau tua tidak boleh tidur dlm masjid.kerana boleh menimbulkan fitnah.
Pepatah arab,Setiap yg gugur ada yg memungutnya
Abu hanifah dan jumhur ,boleh tidur tetapi tidak lebih baik(khilaful aulad)
Kalu haid tidak boleh.
Daud mohzani mujtahid mazhab(murid syafie-kata leh)harus secara mutlak ketika haid.
Imam bukhari sependapat dgn mohzani.
S.albani guru s.abu ishak aljuwaili. Pun sependapat.
Bukhari nak bgtau
1.sememang ada khilaf ulamak masjid jadi tempat tinggal.
Kena tau apa yg sepakat atau khilaf.
Yang khilaf tak boleh la pegang dgn satu pendapat.
Ada ustaz bila diberitahu ada khilafah terus tak cakap.
Hujjah yg kuat bg kedua2 pihak dan mesti dihormat
2.bg bukhari boleh.semua orang tahu.
Bukhari mujtahid mutlak sama taraf dgn syafie.
Bukan mujtahid
Mutasid
Fatwa
3.harus orang perempuan lebih kuat maka dia mendahului bab ini.
Perempuan lebih patut diberi perlindungan berbanding lelaki.jika masjid selamat.
Syarah kitab umm tiada
Syarah bukhari lebih 100 .
Syafie ada sekolah dan muridnya ramai.
Tak dak yg ajar bukhari
Bukhari guna perkataan المراءة,bukanالنساء(jamak)menunjuk hanya sedikit wanita yg biasanya tidur dimasjid
Tetapi lelaki guna perkataan الرجال
Bagaimana kalu dlm masjid lebih selamat.bagaimana? bukankah wanita lebih patut berada dlm masjid.
Biasanya orang lebih menjaga perhubungan dlm masjid?jadi tentu boleh.
Hadis tak terang larang supaya tak boleh masuk masjid.nabi suruh aisyah ,aisyah jawab dia haid.nabi jawab haid tiada Kat tangan. nabi SURUH.
6.duduk dgn memelihara diri.kalu tersalah tumpah ,basuhlah.Lm
Perempuan itu,tiada dalil kata putus haid atau tidak muda.
Hadis2 yg perawinya doif walaupun hadis tu dlm sunan ibnu majah yg kata wanita tak boleh masuk masjid.
Jasrah
Wahaid,
Hakim bin Hizam dilahirkan dlm kaabah.
7.masjid tempat selamat
8.
9.
10.bilik rehat,kaunter zakat,jadi wanita boleh masuk
Orang junub sekadar lalu= adalah disuruh tayamun.
Tidak diberi dua pilihan oleh allah,maka nabi pilih yg mudah.
Bila kata sahih ibnu khuzaimah tak semestinya sahih kerana tengok perawinya dulu
Abu khatab ,perawi majhul
Hadis ibnu majah,Saakit,perawi tak boleh dijadikan
hujjah
Tabrani,
Tiada ulasan:
Catat Ulasan