Sesi 97.
Hadis kedua bab ini.
Kesimpulan hadis 1
Keharusan menjadikan tiang sebagai sutrah.
Jadi lebih sebab boleh teguk quran,salah jadi kurang,sebab tu boleh tengok quran ketika solat
Tiang antara
mimbar dan rumah/kubur nabi
Nabi boleh membaca dan menulis jadi boleh nabi semak,jika tidak macam mn nak semak.
Resam nabi saw bukan resam osmani,sebab gomol jaga,sebab hak nabi
ايت ejaan lama
ايتوejaan baru
Kenapa pegang kuat -jika resam osmani
Quran karim lebih dekat dr segi keaslian.
Quran majid tak dicara.
Juz tu bukan nabi buat,surah yg nabi saw tentukan dr allah
Mansukh pun ada yg khilaf.
Contoh qunut subuh bg syafie ada dan tidak mansukh
Laikrahafidiin ,setengah kata mansukh jika islam dah kuat,persoalan ,islam akan kuat sampai bila2 kah?
Wasiat kepada ibubapa mansukh,tapi kata tak mansukh sebab kalu ibubapa yg kafir tidak boleh terima wasiat.
Tidak semestinya yg ada dlm bukhari tetapi dia tak pakai sebab bg dia sudah mansukh.
Mansukh adalah berkait ddn hukum.
Quran ada yg kata tak mansukh dan ada yg kata tidak.
Nabi saw akan tegur terus,kita tak fikir dulu ambil masa sebulan.kalu molek pun bg tau terus kalu tak eluk pun bg tau terus.
Ulamak tak macam tu,lambat, byk pertimbangan tapi tak pa kerana ugama telah lengkap.nabi saw tak boleh kalu dia tak bg tau ugama tak sampai.
Tawatur amal
Sanad tak mutawatir ,tapi amal mutawatir seperti berkhitan
Juga azan,hadis ahad,tapi mutawatir ucapan dia.tak boleh tambah2 yg lain dah.
Posa isnin khamis
Menghilangkan tempat bersejarah,tiada masalah,kerana syaratnya gi mari bukan panasnya,orang pula
Tempat nabi pijak,mungkin abu jahal pernah pijak juga
3orang sanad sj.dari rasullah saw.,sulasiyat ada 20 je dlm bukhari
Ambil dari
1.Makkki bin ibrahim
Ambil dari
2.Yazid bin Abi ubaid
Ambil dari
3.Salamah bin alakwat
Sahabat berebut2 masa nak solat magrib.
Solat sunat magrib ,ada yg kata mansukh,ada yg kata tidak ,jadi khilaf dlm soal mansukh
Bg mmay tiada ayat quran yg mansukh ayat hukum
Jalaluddin sayuti kata 20 ayat yg tak mansukh.
Anas lihat ada sahabat besar yg peluk islam awal dan lama
Jarir bin abdillah sahabat kecil sebab baru masuk islam dan ada yg kata besar sebab umur dia sudah dewasa, jadi khilaf.
Begitu juga dosa besar dan kecil,ada hujjah
Sahabat besar adalah lebih kerana lebih byk pengorbanannya.
Solat sunat maghrib khilaf mansukh.
1:28
Tiada ulasan:
Catat Ulasan