Khamis, Mei 17, 2018

Sahih bukhari kitab puasa sesi 5

باب إِذَا جَامَعَ فِي رَمَضَانَ:
Ini bab ,bila sesaorang itu berjimak dlm bulan ramadan.
وَيُذْكَرُ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَفَعَهُ:
Dan disebutkan oleh abu hurairah
Minit 47.
((مَنْ أَفْطَرَ يَوْمًا مِنْ رَمَضَانَ، مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ وَلاَ مَرَضٍ لَمْ يَقْضِهِ صِيَامُ الدَّهْرِ، وَإِنْ صَامَهُ)).
Barangsiapa yg berbuka puasa di bulan ramadan tidak akan boleh mengqadakannya oleh puasa sepanjang tahun.
👉Pahala bulan puasa tak akan didapati walaupun dia puasa sepanjang tahun.ini tanpa keizinan seperti sakit atau musafir.bukan bererti tiada qada tapi tiada pahala.
Dan setengahnya kata tiada qada.
Seperti juga solat,jika tinggal dgn sengaja.
Qada hanya bg orang yg ada sebab.
Bila dah lepas masanya ,maka tidak boleh diganti lagi.
Tiada dlm satu hadis,bg sipemalas.
Qada untuk orang lupa atau tertidur.
Tapi ada yg qias.

وَبِهِ قَالَ ابْنُ مَسْعُودٍ.
وَقَالَ سَعِيدُ بْنُ الْمُسَيَّبِ وَالشَّعْبِيُّ وَابْنُ جُبَيْرٍ وَإِبْرَاهِيمُ وَقَتَادَةُ وَحَمَّادٌ يَقْضِي يَوْمًا مَكَانَهُ.
Begini juga pendapat ibnu masud kata said bin musayab ,syabi,ibnu jubair ,ibrahim ,qatadah dan ahmad.dia kena ganti sehari yg dia tak puasa sat ni samada dia puasa hari tu atau dia puasa sekerat pah tu dia berbuka.tanpa uzur ,tanpa sakit.
Pah hok abu hurairah bw mari,tak dapat ganti atau qada walau sepanjang tahun?kemudian nanti.

١٥ -  الصوم » ١١٩٢ -  إذا جامع في رمضان
15. Shaum » 1192. Jika bersetubuh di (siang hari) ramadan

١٧٩٩ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُنِيرٍ سَمِعَ يَزِيدَ بْنَ هَارُونَ حَدَّثَنَا يَحْيَى هُوَ ابْنُ سَعِيدٍ أَنَّ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ الْقَاسِمِ أَخْبَرَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ الزُّبَيْرِ بْنِ الْعَوَّامِ بْنِ خُوَيْلِدٍ عَنْ عَبَّادِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ سَمِعَ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا تَقُولُ إِنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ إِنَّهُ احْتَرَقَ قَالَ مَا لَكَ قَالَ أَصَبْتُ أَهْلِي فِي رَمَضَانَ فَأُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمِكْتَلٍ يُدْعَى الْعَرَقَ فَقَالَ أَيْنَ الْمُحْتَرِقُ قَالَ أَنَا قَالَ تَصَدَّقْ بِهَذَا

1799. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Munir dia mendengar Yazid bin Harun (berkata,), telah menceritakan kepada kami Yahya, dia adalah anaknya Sa'id bahwa 'Abdurrahman bin Al Qasim mengabarkannya dari Muhammad bin Ja'far bin Az Zubair bin Al 'Awam bin Khuwaylid dari 'Abbad bin 'Abdullah bin Az Zubair mengabarkan kepadanya bahwa dia mendengar
'Aisyah radliallahu 'anha berkata: "Ada seorang laki-laki datang menemui Nabi shallallahu 'alaihi wasallam lalu berkata, "Wah aku terbakar!". Beliau bertanya: "Maksudmu, Ada apa denganmu?". Orang itu menjawab: "Aku telah berhubungan dengan isteriku pada siang hari di bulan Ramadhan".
Kemudian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dibawakan sekeranjang kurma, maka Beliau berkata: "Mana orang yang celaka(orang yg terbakar) itu?". Orang itu menjawab: "Aku". Maka Beliau berkata: "Bershadaqahlah dengan kurma ini".
👉

باب إِذَا جَامَعَ فِي رَمَضَانَ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَيْءٌ فَتُصُدِّقَ عَلَيْهِ فَلْيُكَفِّرْ:

١٥ -  الصوم » ١١٩٣ -  إذا جامع في رمضان ولم يكن له شيء فتصدق عليه فليكفر

15. Shaum » 1193. Jika seseorang bersetubuh di (siang hari) ramadan, sementara tidak memiliki sesuatu untuk ia sedekahkan…

١٨٠٠ - حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ قَالَ أَخْبَرَنِي حُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ بَيْنَمَا نَحْنُ جُلُوسٌ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ جَاءَهُ رَجُلٌ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلَكْتُ قَالَ مَا لَكَ قَالَ وَقَعْتُ عَلَى امْرَأَتِي وَأَنَا صَائِمٌ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هَلْ تَجِدُ رَقَبَةً تُعْتِقُهَا قَالَ لَا قَالَ فَهَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ تَصُومَ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ قَالَ لَا فَقَالَ فَهَلْ تَجِدُ إِطْعَامَ سِتِّينَ مِسْكِينًا قَالَ لَا قَالَ فَمَكَثَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَبَيْنَا نَحْنُ عَلَى ذَلِكَ أُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِعَرَقٍ فِيهَا تَمْرٌ وَالْعَرَقُ الْمِكْتَلُ قَالَ أَيْنَ السَّائِلُ فَقَالَ أَنَا قَالَ خُذْهَا فَتَصَدَّقْ بِهِ فَقَالَ الرَّجُلُ أَعَلَى أَفْقَرَ مِنِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ فَوَاللَّهِ مَا بَيْنَ لَابَتَيْهَا يُرِيدُ الْحَرَّتَيْنِ أَهْلُ بَيْتٍ أَفْقَرُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فَضَحِكَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى بَدَتْ أَنْيَابُهُ ثُمَّ قَالَ أَطْعِمْهُ أَهْلَكَ

1800. Telah menceritakan kepada kami Abu Al Yaman telah mengabarkan kepada kami Syu'aib dari Az Zuhriy berkata, telah mengabarkan kepada saya Humaid bin 'Abdurrahman bahwa
Abu Hurairah radliallahu 'anhu berkata: "Ketika kami sedang duduk bermajelis bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tiba-tiba datang seorang laki-laki lalu berkata: "Wahai Rasulullah, binasalah aku". Beliau bertanya: "Ada apa denganmu?". Orang itu menjawab: "Aku telah berhubungan dengan isteriku sedangkan aku sedang berpuasa".
Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bertanya:
"Apakah kamu memiliki budak, sehingga kamu harus membebaskannya?". Orang itu menjawab: "Tidak". Lalu Beliau bertanya lagi:
"Apakah kamu sanggup bila harus berpuasa selama dua bulan berturut-turut?".
Orang itu menjawab: "Tidak". Lalu Beliau bertanya lagi:
"Apakah kamu memiliki makanan untuk diberikan kepada enam puluh orang miskin?".
Orang itu menjawab: "Tidak".
Sejenak Nabi shallallahu 'alaihi wasallam terdiam.
Ketika kami masih dalam keadaan tadi, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam diberikan satu keranjang berisi kurma, lalu
Beliau bertanya: "Mana orang yang bertanya tadi?". Orang itu menjawab: "Aku".
Maka Beliau berkata: "Ambillah kurma ini lalu bershadaqahlah dengannya".
Orang itu berkata: "Apakah ada orang yang lebih faqir dariku, wahai Rasulullah. Demi Allah, tidak ada keluarga yang tinggal diantara dua perbatasan, yang dia maksud adalah dua gurun pasir(madinah), yang lebih faqir daripada keluargaku".
Mendengar itu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjadi tertawa hingga tampak gigi seri (taring)Beliau. Kemudian Beliau berkata: "Kalau begitu berilah makan keluargamu dengan kurma ini".

باب الْمُجَامِعِ فِي رَمَضَانَ هَلْ يُطْعِمُ أَهْلَهُ مِنَ الْكَفَّارَةِ إِذَا كَانُوا مَحَاوِيجَ:

١٥ -  الصوم » ١١٩٤ -  المجامع في رمضان هل يطعم أهله من الكفارة إذا كانوا

15. Shaum » 1194. Orang yang bersetubuh di siang hari bulan ramadan, apakah ia boleh memberikan makanan untuk keluarganya sebagai kafarah?

١٨٠١ - حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ حُمَيْدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ إِنَّ الْأَخِرَ وَقَعَ عَلَى امْرَأَتِهِ فِي رَمَضَانَ فَقَالَ أَتَجِدُ مَا تُحَرِّرُ رَقَبَةً قَالَ لَا قَالَ فَتَسْتَطِيعُ أَنْ تَصُومَ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ قَالَ لَا قَالَ أَفَتَجِدُ مَا تُطْعِمُ بِهِ سِتِّينَ مِسْكِينًا قَالَ لَا قَالَ فَأُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِعَرَقٍ فِيهِ تَمْرٌ وَهُوَ الزَّبِيلُ قَالَ أَطْعِمْ هَذَا عَنْكَ قَالَ عَلَى أَحْوَجَ مِنَّا مَا بَيْنَ لَابَتَيْهَا أَهْلُ بَيْتٍ أَحْوَجُ مِنَّا قَالَ فَأَطْعِمْهُ أَهْلَكَ

1801. Telah menceritakan kepada kami 'Utsman bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada kami Jarir dari Manshur dari Az Zuhriy dari Humaid bin 'Abdurrahman dari
Abu Hurairah radliallahu 'anhu (berkata): "Datang seorang laki-laki kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam lalu berkata: "Ada seseorang yang berhubungan dengan isterinya pada siang hari Ramadhan".
Beliau bertanya: "Apakah kamu memiliki budak untuk kamu bebaskan?"
Orang itu menjawab: "Tidak".
Lalu Beliau bertanya lagi: "Apakah kamu sanggup bila harus berpuasa selama dua bulan berturut-turut?"
Orang itu menjawab: "Tidak". Lalu Beliau bertanya lagi: "Apakah kamu memiliki makanan untuk diberikan kepada enam puluh orang miskin?"
Orang itu menjawab: "Tidak". Kemudian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam diberikan satu keranjang berisi kurma, keranjang besar yang biasa untuk menampung sampah, lalu Beliau berkata: "Berilah makan orang lain dengan kurma ini".
Orang itu berkata: "Apakah ada orang yang lebih membutuhkan dari kami? Tidak ada keluarga yang tinggal diantara dua perbatasan yang lebih membutuhkan bantuan daripada kami".
Maka Beliau berkata: "Kalau begitu berilah makan keluargamu dengan kurma ini".

👉Imam bukhari bw mari hadis (dlm tarjamatul bab),tapi tak jawab belaka.
Setubuh disiang hari bulan ramadan,Bukan berlaku dikalangan sahabat yg terpilih.
Suruh sedekah atau kafarah.tiada qada.sebab hadis2 ,ini tak sebut pun ada qada.
Ada nabi suruh qada.
Ada juga hadis lain yg suruh ganti,walaupun tak menepati syarat bukhari.
Ziayadah..npbukan semua perawi yg meriwayatkan demikian.Ittirod ,tak sedap nak pegang ,bergoyang.
Abu hurairah ambik wuduk sampai ke ketiak.
Betul ada dlm muslim,tapi abu hurairah sorang yg buat.nuim sorang je ,abu hurairah nu'sup ambil wuduk lagu tu.ijtihad dia shj.

👉Masalah berjimak dibulan ramadan.
Puasa menahan diri dr makan minum dan bersetubuh.Adakah kena qada dan kena kafaarah?
Jumhur kena kafarah dan kena ganti.
Ada yg kata kena kafarah shj.
Ada yg kata kena qada sahaja...pendapat syar.

Siapa yg batal puasa dgn sengaja tak boleh ganti walaupun dia berpuasa selama setahun.

Dlm tarjamatul bab.
((مَنْ أَفْطَرَ يَوْمًا مِنْ رَمَضَانَ، مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ وَلاَ مَرَضٍ لَمْ يَقْضِهِ صِيَامُ الدَّهْرِ، وَإِنْ صَامَهُ)).
Barangsiapa yg berbuka puasa di bulan ramadan tidak akan boleh mengqadakannya oleh puasa sepanjang tahun.
👉Ini lebih umum  buka puasa dgn sengaja samada sebab setubuh atau makan atau dia sendiri yg batalkan.
Kalu sakit atau musafir boleh qada

وَبِهِ قَالَ ابْنُ مَسْعُودٍ.
وَقَالَ سَعِيدُ بْنُ الْمُسَيَّبِ وَالشَّعْبِيُّ وَابْنُ جُبَيْرٍ وَإِبْرَاهِيمُ وَقَتَادَةُ وَحَمَّادٌ يَقْضِي يَوْمًا مَكَانَهُ.
Begini juga pendapat ibnu masud kata said bin musayab ,syabi,ibnu jubair,(said bin jubair) ,ibrahim(an naqoe) ,qatadah dan ahmad.dia kena ganti sehari yg dia tak puasa sat ni samada dia puasa hari tu atau dia puasa sekerat pah tu dia berbuka.tanpa uzur ,tanpa sakit.
Makna nya dia kena ganti puasa dgn jika sebab makan atau minum dan jika sebab jimak dia kena kafarah

Satu lagi pendapat,kena kafarah dan kena qada puasa.inilah pendapat Malik ,Abu hanifah dan Sauri (berpendapat kena ganti dan kafarah )
Hadis Tak sebut ganti puasa

Orang tu telah menyesal iaitu bertaubat.ini rukun taubat
Usul yg diambil dr hadis,orang bertaubat adalah tiada dosa.kenapa kena kafarah?nabinsuruh lagi
Ini bermakna,tarklid(hukum),benda berat.
Makan minum tidak benda besar.
Berbeza dgn bersetubuh.
Ini bermakna ada perbezaan.munasabahlah nabi suruh kafarah.
Hadis mujmal(kena herek yg mufasal),tak boleh pakai.aftortul tu dgn apa ?bil aftortu (makan minum )atau jimak?
Sebenarnya sebab mencerobohi kehormatan  puasa atau membatalkan puasa.
Makanminum lebih perlu dr jimak.
Makanminum masa keluar perut sudah perlu .
Jimak setelah baligh.
Makanminum masuk.
Jimak keluar.
Itu Dalil akal.
Dalil hadis?
1.batal puasa
2.batal puasa
Kesimpulan orang yg batalkan puasa kena kafarah.
Hadis diatas hanya kebetulan sebab shj yg membatalkan puasa.
Yg berlaku adalah mim balbil aula.
Ulamak yg kata jimak shj seperti syafei atau ahmad dan juga bukhari.aftoro itu mujmal.tak boleh pakai.

Orang batal puasa sebab jimak dan  tiada apa satu,bgmn nak bayar kifarah?
Kalu dia tak puasa ketika itu,maka tiada dahla.
Satu lagi pendapat,kalu ada kemudian akan kena.sebab nabi tunggu.ini menunjukan wajib atasnya sehingga dia boleh menunaikannya.
Ada yg kata tak wajib.sebab nabi saw dok diam bila dia cakap tak mampu.orang yg boleh bersetubuh tak kan tak boleh puasa.itulah hukuman untuknya yg berganda2.jadi tekanan tidak kuat.
Tapi bila ada dtg orang beri padanya ,maka disuruh oleh nabi kepada orang itu,ini menunjukan kafarah itu wajib.
Minit 30

Kena tertib ke kafarah?
Ada yg kata kena tertib.
Imam malik ,au iaitu atau,bermakna pilihan.

Berjimak bulan ramadan ,boleh bg pada keluarga dia?
Makna boleh,bila mereka sangat2 memerlukan.
Nabi suruh bg makan  keluarga kerana keluarganya sangat memerlukan.
Jadi ke sebagai kafarah atau tidak??tidak jelas jadi khilaf.

Masalah bini?
Macam2 cerita.
Jika kena kepada bininya ,kenapa nabi tak kata apa2 kat bini dia.
Tapi ada yg kata sebab tak diberitahu kepada nabi saw.
Ada juga kata ,jika dipaksa tidak kena.jika dgn kehendaknya juga ,kena.
Kalu bini yg paksa,ada yg kata kena kedua2nya.

Hadis ini shj,macam2 hukum boleh dikeluarkan.
Qhatobi,ini rukhsah kepadanya shj.

باب الْحِجَامَةِ وَالْقَيْءِ لِلصَّائِمِ:

1937» وَقَالَ لِي يَحْيَى بْنُ صَالِحٍ حَدَّثَنَا مُعَاوِيَةُ بْنُ سَلاَّمٍ
حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ عُمَرَ بْنِ الْحَكَمِ بْنِ ثَوْبَانَ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ إِذَا قَاءَ فَلاَ يُفْطِرُ، إِنَّمَا يُخْرِجُ وَلاَ يُولِجُ. وَيُذْكَرُ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّهُ يُفْطِرُ. وَالأَوَّلُ أَصَحُّ.

Umar bin Ahkam bin Sauban Kalau sesaorang itu muntah itu keluar ,dia tidak memasukan.

Dari Abi Hurairah,muntah tak batal puasa.

وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ وَعِكْرِمَةُ الصَّوْمُ مِمَّا دَخَلَ، وَلَيْسَ مِمَّا خَرَجَ
Ibnu Abbas dan Ikrimah berkata ,puasa itu kerana benda masuk bukan kerana benda keluar.
. وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا يَحْتَجِمُ، وَهُوَ صَائِمٌ، ثُمَّ تَرَكَهُ
Dan Ibnu Umar berbekam,kemudian dia meninggalkanya.

، فَكَانَ يَحْتَجِمُ بِاللَّيْلِ.
Dia selalu berbekam diwaktu malam.

وَاحْتَجَمَ أَبُو مُوسَى لَيْلاً. وَيُذْكَرُ عَنْ سَعْدٍ وَزَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ وَأُمِّ سَلَمَةَ احْتَجَمُوا صِيَامًا.
Abu Musa berbekam diwaktu malam.
Dan disebutkan oleh Said  dan Zaid bin Arqam dan Ummu Salamah,mereka berbekam diwaktu malam.

وَقَالَ بُكَيْرٌ عَنْ أُمِّ عَلْقَمَةَ كُنَّا نَحْتَجِمُ عِنْدَ عَائِشَةَ فَلاَ تَنْهَى. وَيُرْوَى عَنِ الْحَسَنِ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ مَرْفُوعًا فَقَالَ أَفْطَرَ الْحَاجِمُ وَالْمَحْجُومُ.
Kami berbekam dihadapan Aisyah,kami tidak dilarang(maknanya dlm keadaan puasa).Ada diriwayatkan daripada Hasan,batal dah puasa orang berbekam dan orang yg kena bekam

وَقَالَ لِي عَيَّاشٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الأَعْلَى حَدَّثَنَا يُونُسُ عَنِ الْحَسَنِ مِثْلَهُ. قِيلَ لَهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ نَعَمْ. ثُمَّ قَالَ اللَّهُ أَعْلَمُ.
Ini dari Hasan juga,orang tanya dari nabi ke,kemudian dia jawab ya.Kemudian dia kata wallah waallam.
[تحفة 14265، 17961 أ، 18561].

👉Bukan tak boleh berbekam ,tetapi takut lemah sebab berpuasa.

Kenapa muntah dan berbekam diletak sekali?
Sesuatu ygkeluar,bukan masuk,itu yg serupa.

Jadi jika sesaorang itu muntah tak batal .syarat tak sengaja.
Ada juga dr abu hirairah kata batal.
Yg betul adalah  yg tak batal.

١٥ -  الصوم » ١١٩٥ -  الحجامة والقيء للصائم
15. Shaum » 1195. Berbekam dan muntah bagi orang yang berpuasa

١٨٠٢ - حَدَّثَنَا مُعَلَّى بْنُ أَسَدٍ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ عِكْرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ احْتَجَمَ وَهُوَ مُحْرِمٌ وَاحْتَجَمَ وَهُوَ صَائِمٌ

1802. Telah menceritakan kepada kami Mu'alla bin Asad telah menceritakan kepada kami Wuhaib dari Ayyub dari 'Ikrimah dari Ibnu 'Abbas radliallahu 'anhuma bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berbekam ketika sedang berihram dan juga berbekam ketika sedang berpuasa.

١٨٠٣ - حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ عَنْ عِكْرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ احْتَجَمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ صَائِمٌ
1803. Telah menceritakan kepada kami Abu Ma'mar telah menceritakan kepada kami 'Abdul Warits telah menceritakan kepada kami Ayyub dari 'Ikrimah dari Ibnu 'Abbas radliallahu 'anhuma bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berbekam ketika sedang berpuasa.

👉Hadis2 Ini menunjukan berbekam diwaktu siang.
Orang yg berbekam dan yg kena bekam ,batal puasa.
Ada yg kata sebab mendedahkan dirinya kepada letih.Yg berbekam tu macam mana pula?Takut masuk dlm mulut itu.
Tak jelas.Adakah nabi dah tahu darah akan masuk dlm perut dia.
Tidak,sebab sebenarnya dua orang yg berbekam itu dok ngumpat ,khusus dgn orang yg ngumpat atau sesuatu yg seumpama itu.

Ulamak hanafi berpendapat haram cukur janggut.
Tapi ada yg kata untuk tidak menyerupai orang yahudi.
Masalah ugama ini,adalah sunnah nabi saw.
Simpan janggut untuk tunjuk alim ,tak boleh.
Jangan berasa lebih dgn sebab janggut semata2.

Sayid Qutb ,tiada janggut tapi masuk penjara dan mati syahid .
Belana hadis yg kata boleh cukur janggut.

Imam malik  tak tahu ko hadis mutawatir bc bismillah derah?
Kadang2 koho byk hadis koho palsu.
iman malik kata hanya lelaki kata subhanallah dan perempuan tepuk tangan tu salah,yg sebenar dua2 kata subnallah bila imam salah


Tiada ulasan:

Catat Ulasan