Selasa, Jun 05, 2018

Sunan abu daud kitab puasa sesi 14

باب في الرُّخْصَةِ فِي ذَلِكَ
Ini bab keharusan atau kelonggaran dlm berbekam.
👉Kaitan dgn bab sebelum ini tidak boleh berbekam ketika berpuasa pada zahir hadis.
Disini pula Abu daud mendatangkan hadis2 yg membolehkan berbekam.

٨ -  الصوم » ٧٨٥ -  في الرخصة في ذلك

8. Puasa » 785. Rukhshah dalam hal tersebut

٢٠٢٤ - حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ عِكرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ احْتَجَمَ وَهُوَ صَائِمٌ قَالَ أَبُو دَاوُد رَوَاهُ وُهَيْبُ بْنُ خَالِدٍ عَنْ أَيُّوبَ بِإِسْنَادِهِ مِثْلَهُ وَجَعْفَرُ بْنُ رَبِيعَةَ وَهِشَامُ بْنُ حَسَّانَ عَنْ عِكْرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ مِثْلَهُ

2024. Telah menceritakan kepada kami
Abu Ma'mar Abdullah bin Umar, telah menceritakan kepada kami
Abdul Warits dari
Ayyub dari
Ikrimah dari
Ibnu Abbas bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berbekam sementara beliau dalam keadaan berpuasa.
Abu Daud berkata; hadits tersebut diriwayatkan oleh Wuhaib bin Khalid dari
Ayyub dengan sanadnya seperti itu, serta diriwayatkan oleh
Ja'far bin Rabi'ah serta
Hisyam bin Hassan dari
Ikrimah dari
Ibnu Abbas seperti itu.
👉sesetengah naskah,tiada fil. باب في الرُّخْصَة
Inilah dalil yg kata boleh.
(Orang yg berbekam dan dibekam terdedah kepada batal puasa atau membawa kepada terbatal telah mansukh)
Aftoro =terdedah kepada terbatal.
Puasa bila2 pun احْتَجَمَ وَهُوَ صَائِمٌferdu atau sunat.
Yg berbuka bila berbekam itu sudah mansukh.
Jika diandaikan tidak bulan ramadan pun boleh.
Segolongan ulamak bila tengok hadis ini maka hadis ebelumnya mansukh.
Imam syafie pun kata gitu juga.

Bila kata abu daud ,sini istimewanya dia,itu adalah komentar abu daud dr apa2 sudut.

Mutabaah satu
Abdul Warits dari
Ayyub dari
Ikrimah dari
Ibnu Abbas

Mutabaah dua
Wuhaib bin Khalid dari
Ayyub dengan sanadnya seperti itu, serta diriwayatkan oleh
Ja'far bin Rabi'ah serta
Hisyam bin Hassan dari
Ikrimah dari
Ibnu Abbas

Yakni sama yg diriwayat oleh Ayub.

Jika tak royat sahabat setakat ikrimah dipanggil mursal.langkau sahabat.tiada ibnu abbas
Kalu tak tahu selain sahabat tak boleh.
Boleh jadi tabiin ambil dari tabiin juga.siapa tabiin tu.
Ini riwayat secara mausul..ada beberapa mutabaah.
Hadis ini diriwayat secara mausul dan beberapa mutabaat..
Biasanya abu daud komen tentang sanad.
ini menunjukan orang berpuasa boleh berbekam.
Imam abu daud bg kedua2 pihak.
Mujtahid2 yg bekerja memastikan mana yg lebih sahih.


٢٠٢٥ - حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ عَنْ مِقْسَمٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ احْتَجَمَ وَهُوَ صَائِمٌ مُحْرِمٌ

2025. Telah menceritakan kepada kami Hafsh bin Umar, Telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Yazid bin Abu Ziyad dari
Miqsam dari
Ibnu Abbas, bhwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berbekam sementara beliau dalam keadaan sedang berpuasa dan berihram.
👉 Miqsam dari
Ibnu Abbas,
Dua ibadah ni,
Bukan sekadar berpuasa tapi berihram....ini hadis dhaif dan tidak sahih.
Seandainya bukan dlm bulan ramadan pun atau tidak pun boleh.
Jadi dia bw mari buat apa hadis ni dah dhaif?
Abu Daud nak cerita  hadis ini sebagai sokongan shj untuk riwayat sebelum ini yg mausul.
Riwayat miqsam ini juga mausul bukan mursal.

٢٠٢٦ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ عَنْ سُفْيَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَابِسٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي لَيْلَى حَدَّثَنِي رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ الْحِجَامَةِ وَالْمُوَاصَلَةِ وَلَمْ يُحَرِّمْهُمَا إِبْقَاءً عَلَى أَصْحَابِهِ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ تُوَاصِلُ إِلَى السَّحَرِ فَقَالَ إِنِّي أُوَاصِلُ إِلَى السَّحَرِ وَرَبِّي يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِي

2026. Telah menceritakan kepada kami
Ahmad bin Hanbal, telah menceritakan kepada kami
Abdurrahman bin Mahdi dari Sufyan dari Abdurrahman bin 'Abis dari
Abdurrahman bin Abu Laila, telah menceritakan kepadaku
seorang sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah melarang dari berbekam dan berpuasa wishal dan beliau tidak mengharamkannya sebagai belas kasih kepada para sahabatnya(tidak keletihan).
Kemudian dikatakan kepada beliau; wahai Rasulullah, anda melakukan wishal hingga waktu sahur.
Maka beliau berkata: "Aku melakukan (puasa) wishal hingga waktu sahur dan Tuhanku memberiku makan dan minum."
👉larang الْحِجَامَةِ وَالْمُوَاصَلَةِkasihankan sahabat.
Dia royat sebab larangan.
Sambungan termasuk puasa dua hari atau
Makan hanya pada waktu sahur وَالْمُوَاصَلَةِdlm dua hari.
Atau mungkin sampai tiga hari.
Memberi hasil kalu makan dan minum...tuhan buat begitu...
Kalu tak penat...boleh ko?
Nanti dulu, perawi Abdurrahman bin Abu Laila, tak diterima atau perawi dhaif.
Nahi irsyadi=larangan untuk kebaikan kita.
Tidak haram  jika tiada sebab,jadi boleh lah juga .
Tapi hadis ini dipertikaikan.
Nabi larang tapi bukan haram.jadi boleh lah.
Hadis ini peringkat hasan..byk pengajaran..iaitu yg nabi larang tak mesti haram.larang sebab dunia.
Begitu juga perintah wajib ko,sunat ko atau harus sahaja.
..carilah saksi dua orang lelaki...ini stengah kata perintah agama..pegang zahir..dua perempuan sama dgn lelaki..setengah ulamak tak faham begitu..amar dgn makna wajib?..tapi ada yg kata tidak.ini amar irsyadi...kita boleh kaji...setiap orang perempuan mesti terlupa ko?..ini kenyataan dunia..wanita akauntan..lelaki petani...dua perempuan sama dgn satu lelaki!?....jika ini dibawa dlm masyarakat   akan tolak islam...
Biasanya yg terlupa adalah orang yg tidak mahir dlm bidang tersebut.
Kalu bidangnya takkan mudah lupa...ini yg perlu ditimbang.
Bila nak bercerai,cari dua orang saksi..
Perintah ini tidakmwajib molek sahaja.
Larangan pun sama.,irsyadi atau tidak irsyadi...perhitungan dunia ,kasihan kat kita bukan sebab ianya haram.
Hadis yg macam ni menunjukan nabi saw itu kuat.
Kesimpulan abu abu daud buat berbekam itu boleh .
Kenapa ulamak ini tarjih yg ini danulamak itu tarjih yg itu,ini cara masing2.

٢٠٢٧ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ يَعْنِي ابْنَ الْمُغِيرَةِ عَنْ ثَابِتٍ قَالَ قَالَ أَنَسٌ مَا كُنَّا نَدَعُ الْحِجَامَةَ لِلصَّائِمِ إِلَّا كَرَاهِيَةَ الْجَهْدِ
2027. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah, telah menceritakan kepada kami
Sulaiman bin Al Mughirah dari
Tsabit, ia berkata;
Anas berkata; kami tidak akan meninggalkan bekam bagi orang yang berpuasa, kecuali karena tidak menginginkan kondisi payah,(takut kepenatan)

باب في الصَّائِمِ يَحْتَلِمُ نَهَارًا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ:
٨ -  الصوم » ٧٨٦ -  في الصائم يحتلم نهارا في شهر رمضان

8. Puasa » 786. Orang yang berpuasa mimpi basah di siang hari bulan ramadan

٢٠٢٨ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يُفْطِرُ مَنْ قَاءَ وَلَا مَنْ احْتَلَمَ وَلَا مَنْ احْتَجَمَ

2028. Telah menceritakan kepada kami
Muhammad bin Katsir telah mengabarkan kepada kami Sufyan dari
Zaid bin Aslam dari
seorang laki-laki sahabatnya dari
seorang sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, ia berkata;
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidaklah batal puasa orang yang muntah, orang yang bermimpi, dan orang yang berbekam."
👉Adakah intilam membatalkan puasa?
Tidak.
Yg nak imam abu daud nak bagi tau tentang ikhtilam.
Kalu khayal  atau melakukan sesuatu ,batal puasa.ini dalilnya.
Sanad hadis ni perawi majhul..
Zahir nampak dhaif..tak boleh cari siapa sahabatnya?..
Nak tengok jelas atau tidak kena tengok kat lain.
Kenapa tak sebut nama sahabat dia?
Zaid aslam ni mudalis?kalu mudalis tak leh terima.
Minit 57
Dlm kitab tirmizi ,ada siapa sahabat dia tu,Atoq bin Yasar
Hok ni pada hakikatnya sahih juga .sebab hok tulo.

Boleh naik darjat..sekurang2nya hasan..sanad tak kuat...

Kenapa imam abu daud tak bw yg terang?
Sebab hok dia terima dari tok guru dia lagu tu.
Jika dia ambil tirmizi ,tiada kelainan.
Tok guru boleh bahas,,bertambah ilmu murid....
Bok kena bc byk...tok guru pun bc banyak juga..sebab tu ore wat ngaji...sebab dok bincang sokmo..



باب في الْكَحْلِ عِنْدَ النَّوْمِ لِلصَّائِمِ:
٨ -  الصوم » ٧٨٧ -  في الكحل عند النوم للصائم

8. Puasa » 787. Orang yang berpuasa mengenakan celak ketika hendak tidur

٢٠٢٩ - حَدَّثَنَا النُّفَيْلِيُّ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ ثَابِتٍ حَدَّثَنِي عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ النُّعْمَانِ بْنِ مَعْبَدِ بْنِ هَوْذَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ أَمَرَ بِالْإِثْمِدِ الْمُرَوَّحِ عِنْدَ النَّوْمِ وَقَالَ لِيَتَّقِهِ الصَّائِمُ قَالَ أَبُو دَاوُد قَالَ لِي يَحْيَى بْنُ مَعِينٍ هُوَ حَدِيثٌ مُنْكَرٌ يَعْنِي حَدِيثَ الْكُحْلِ

2029. Telah menceritakan kepada kami An Nufaili, telah menceritakan kepada kami Ali bin Tsabit, telah menceritakan kepadaku
Abdurrahman bin An Nu'man bin Ma'bad bin Haudzah dari ayahnya, dari kakeknya dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bahwa beliau memerintahkan untuk memakai Itsmid(batu celak) yang berminyak wangi ketika hendak tidur.
Dan beliau berkata: "Dan orang yang berpuasa hendaknya menghindarinya."
Abu Daud berkata; Yahya bin Ma'in telah mengatakan kepadaku; hadits tersebut adalah hadits munkar, yaitu hadits mengenai celak.

٢٠٣٠ - حَدَّثَنَا وَهْبُ بْنُ بَقِيَّةَ أَخْبَرَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ عُتْبَةَ أَبِي مُعَاذٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي بَكْرِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّهُ كَانَ يَكْتَحِلُ وَهُوَ صَائِمٌ

2030. Telah menceritakan kepada kami Wahb bin Baqiyyah, telah mengabarkan kepada kami Abu Mu'awiyah dari 'Utbah Abu Mu'adz dari
Ubaidillah bin Abu Bakr bin Anas dari
Anas bin Malik bahwa ia memakai celak sementara beliau dalam keadaan berpuasa.

٢٠٣١ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْمُخَرِّمِيُّ وَيَحْيَى بْنُ مُوسَى الْبَلْخِيُّ قَالَا حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عِيسَى عَنْ الْأَعْمَشِ قَالَ مَا رَأَيْتُ أَحَدًا مِنْ أَصْحَابِنَا يَكْرَهُ الْكُحْلَ لِلصَّائِمِ وَكَانَ إِبْرَاهِيمُ يُرَخِّصُ أَنْ يَكْتَحِلَ الصَّائِمُ بِالصَّبِرِ

2031. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Abdullah Al Mukharrimi dan Yahya bin Musa Al Balkhi, mereka berdua mengatakan; telah menceritakan kepada kami Yahya bin Isa dari
Al A'masy, ia berkata; aku tidak melihat seorang pun dari para sahabat kita yang membenci celak bagi orang yang berpuasa.
Dan Ibrahim memberikan keringanan agar orang yang berpuasa bercelak menggunakan shabir(jadam)

Minit 5

Tiada ulasan:

Catat Ulasan