Selasa, Julai 24, 2018

Sunan Abu Daud kitab Wasiat sesi 3


١٢ -  الوصايا » ١٠٤٩ -  ما جاء في ما لا يجوز للموصي في ماله
باب مَا جَاءَ فِيمَا لاَ يَجُوزُ لِلْمُوصِي فِي مَالِهِ:
12. Wasiat » 1049. Sesuatu yang tidak boleh untuk diwasiatkan oleh seseorang dalam hartanya

٢٤٨٠ - حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَابْنُ أَبِي خَلَفٍ قَالَا حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ مَرِضَ مَرَضًا قَالَ ابْنُ أَبِي خَلَفٍ بِمَكَّةَ ثُمَّ اتَّفَقَا أَشْفَى فِيهِ فَعَادَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ لِي مَالًا كَثِيرًا وَلَيْسَ يَرِثُنِي إِلَّا ابْنَتِي أَفَأَتَصَدَّقُ بِالثُّلُثَيْنِ قَالَ لَا قَالَ فَبِالشَّطْرِ قَالَ لَا قَالَ فَبِالثُّلُثِ قَالَ الثُّلُثُ وَالثُّلُثُ كَثِيرٌ إِنَّكَ أَنْ تَتْرُكَ وَرَثَتَكَ أَغْنِيَاءَ خَيْرٌ مِنْ أَنْ تَدَعَهُمْ عَالَةً يَتَكَفَّفُونَ النَّاسَ وَإِنَّكَ لَنْ تُنْفِقَ نَفَقَةً إِلَّا أُجِرْتَ بِهَا حَتَّى اللُّقْمَةُ تَرْفَعُهَا إِلَى فِي امْرَأَتِكِ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَتَخَلَّفُ عَنْ هِجْرَتِي قَالَ إِنَّكَ إِنْ تُخَلَّفْ بَعْدِي فَتَعْمَلَ عَمَلًا صَالِحًا تُرِيدُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ لَا تَزْدَادُ بِهِ إِلَّا رِفْعَةً وَدَرَجَةً لَعَلَّكَ أَنْ تُخَلَّفَ حَتَّى يَنْتَفِعَ بِكَ أَقْوَامٌ وَيُضَرَّ بِكَ آخَرُونَ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ أَمْضِ لِأَصْحَابِي هِجْرَتَهُمْ وَلَا تَرُدَّهُمْ عَلَى أَعْقَابِهِمْ لَكِنْ الْبَائِسُ سَعْدُ بْنُ خَوْلَةَ يَرْثِي لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ مَاتَ بِمَكَّةَ
2480. Telah menceritakan kepada kami Utsman bin Abu Syaibah?, serta Ibnu Abu Khalaf, mereka berkata;
telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Az Zuhri, dari Amir bin Sa'd,
dari ayahnya, ia berkata;
Sa'd terkena suatu penyakit,
Ibnu Abu Khalaf berkata; di Mekkah. Kemudian lafazh mereka sama; hampir meninggal karena penyakit tersebut, kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjenguknya, lalu ia berkata; wahai Rasulullah, sesungguhnya saya memiliki harta yang banyak, dan tidak ada yang mewarisiku selain anak perempuanku, apakah aku boleh bersedekah dengan dua pertiga? Beliau bersabda: "Tidak." Ia berkata; setengah? Beliau bersabda: "Tidak." Ia berkata; sepertiga? Beliau bersabda: "Ya, sepertiga. Dan sepertiga adalah banyak. Sesungguhnya engkau meninggalkan para pewarismu dalam keadaan kaya adalah lebih baik daripada engkau meninggalkan mereka dalam keadaan kekurangan, mereka meminta-minta kepada manusia.
Dan sesungguhnya tidaklah engkau berinfak dengan suatu nafkah melainkan engkau diberi pahala karenanya, hingga suapan yang engkau berikan kepada isterimu." Aku katakan; wahai Rasulullah, apakah aku akan tinggal di Mekkah?
Beliau berkata: "Sesungguhnya seandainya engkau tertinggal setelahku kemudian engkau beramal shalih dengan mengharapkan wajah Allah niscaya engkau pasti akan bertambah tinggi derajatmu, kemungkinan engkau akan berumur panjang hingga orang-orang mengambil manfaat dengan keberadaanmu, dan orang yang lain akan mendapatkan madharat." Kemudian beliau berkata kepada para sahabatnya: "Ya Allah, sempurnakanlah hijrah para sahabatku, dan jangan Engkau kembalikan mereka kepada kekafiran, akan tetapi Sa'd bin Khaulah akan meninggal di Mekkah."
Beliau merasa kasihan terhadapnya.

👪📏😎

١٢ -  الوصايا » ١٠٤٩ -  ما جاء في ما لا يجوز للموصي في ماله
باب مَا جَاءَ فِيمَا لاَ يَجُوزُ لِلْمُوصِي فِي مَالِهِ:
Bab hadis tentang apa yg harus kepada  pewasiat berhubung berkenaan dgn hartanya.
12. Wasiat » 1049. Sesuatu yang tidak boleh untuk diwasiatkan oleh seseorang dalam hartanya

٢٤٨٠ - حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَابْنُ أَبِي خَلَفٍ
قَالَا
حَدَّثَنَا سُفْيَانُ
عَنْ الزُّهْرِيِّ
عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدٍ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ مَرِضَ مَرَضًا
قَالَ ابْنُ أَبِي خَلَفٍ بِمَكَّةَ ثُمَّ اتَّفَقَا أَشْفَى فِيهِ فَعَادَهُ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ
إِنَّ لِي مَالًا كَثِيرًا
وَلَيْسَ يَرِثُنِي إِلَّا ابْنَتِي
أَفَأَتَصَدَّقُ بِالثُّلُثَيْن
ِ قَالَ لَا
قَالَ فَبِالشَّطْرِ
قَالَ لَا
قَالَ فَبِالثُّلُثِ
قَالَ الثُّلُثُ وَالثُّلُثُ كَثِيرٌ
إِنَّكَ أَنْ تَتْرُكَ وَرَثَتَكَ أَغْنِيَاءَ خَيْرٌ مِنْ
أَنْ تَدَعَهُمْ عَالَةً يَتَكَفَّفُونَالنَّاسَ
وَإِنَّكَ لَنْ تُنْفِقَ نَفَقَةً إِلَّا أُجِرْتَ بِهَا
حَتَّى اللُّقْمَةُ تَرْفَعُهَا إِلَى فِي امْرَأَتِكِ
قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّه
ِ أَتَخَلَّفُ عَنْ هِجْرَتِي
قَالَ إِنَّكَ إِنْ تُخَلَّفْ بَعْدِي فَتَعْمَلَ عَمَلًا صَالِحًا تُرِيدُ بِهِ وَجْهَ اللَّه
ِ لَا تَزْدَادُ بِهِ إِلَّا رِفْعَةً
وَدَرَجَةً لَعَلَّكَ
أَنْ تُخَلَّفَ حَتَّى يَنْتَفِعَ بِكَ أَقْوَامٌ وَيُضَرَّ بِكَ آخَرُونَ
ثُمَّ قَالَ
اللَّهُمَّ أَمْضِ لِأَصْحَابِي هِجْرَتَهُمْ
وَلَا تَرُدَّهُمْ عَلَى أَعْقَابِهِمْ
لَكِنْ الْبَائِسُ
سَعْدُ بْنُ خَوْلَةَ
يَرْثِي لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَنْ مَاتَ بِمَكَّةَ
2480. Telah menceritakan kepada kami
Utsman bin Abu Syaibah serta Ibnu Abu Khalaf, mereka berkata;telah menceritakan kepada kami
Sufyan dari Az Zuhri, dari
Amir bin Sa'd,
dari
ayahnya, ia berkata;
Sa'd terkena suatu penyakit(sakit teruk hampir mati)
Ibnu Abu Khalaf berkata; di Mekkah.
Kemudian lafazh mereka sama; hampir meninggal karena penyakit tersebut, kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjenguknya, lalu ia berkata;
wahai Rasulullah, sesungguhnya saya memiliki harta yang banyak, dan tidak ada yang mewarisiku selain anak perempuanku, apakah aku boleh bersedekah dengan dua pertiga?
Beliau bersabda: "Tidak." Ia berkata; setengah?
Beliau bersabda: "Tidak." Ia berkata; sepertiga?
Beliau bersabda: "Ya, sepertiga.
Dan sepertiga adalah banyak.
Sesungguhnya engkau meninggalkan para pewarismu dalam keadaan kaya adalah lebih baik daripada engkau meninggalkan mereka dalam keadaan kekurangan, mereka meminta-minta kepada manusia.
Dan sesungguhnya tidaklah engkau berinfak dengan suatu nafkah melainkan engkau diberi pahala karenanya, hingga suapan yang engkau berikan kepada isterimu."(maksud kamu dapat juga pahala)
Aku katakan; wahai Rasulullah, apakah aku akan tinggal di Mekkah?
Beliau berkata: "Sesungguhnya seandainya engkau tertinggal setelahku kemudian engkau beramal shalih dengan mengharapkan wajah Allah niscaya engkau pasti akan bertambah tinggi derajatmu, kemungkinan engkau akan berumur panjang hingga orang-orang mengambil manfaat dengan keberadaanmu, dan orang yang lain akan mendapatkan madharat."
Kemudian beliau berkata kepada para sahabatnya:
"Ya Allah, sempurnakanlah hijrah para sahabatku, dan jangan Engkau kembalikan mereka kepada kekafiran, akan tetapi
Sa'd bin Khaulah akan meninggal di Mekkah."
Beliau merasa kasihan terhadapnya.

👉Dua pertiga بِالثُّلُثَيْن
Separuh فَبِالشَّطْرِ
Satu pertiga الثُّلُثُ, فَبِالثُّلُثِ
Suapan اللُّقْمَةُ
La nahi
La jangan
Hamzah atau ta mula dibuang ِ أَتَخَلَّفُ عَنْ هِجْرَتِي
Feel mudharik huruf mula2 dibuang.asalnya tatakholafu.tapi buang satu,  ikut ilmu sorof.
Minit 5
Semoga لَعَلَّكَengkau hidup lagi.
Saad ini mati سَعْدُ بْنُ خَوْلَةَ
Saad bin Abi Waqas(sahabat 10-salah seorang yg layak jadi khalifah) tak mati ,bapa عَامِرِ بْنِ سَعْدٍ,pernah menjadi seorang gabenor di Iraq(parsi jatuh ditangannya)
Ia Sakit yg hampir mati أَشْفَى.
Menunjukan tanyalah orang yg tahu
فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ
إِنَّ لِي مَالًا كَثِيرًا
وَلَيْسَ يَرِثُنِي إِلَّا ابْنَتِي
أَفَأَتَصَدَّقُ بِالثُّلُثَيْن
Disini tentang sedekah.
Ahli sejarah kata,namanya Aisyah.
Tapi Aisyah anak saad bukan dia yg meriwayatkan hadis ini.
Ahli2 ilmu nasab arab tidak sebut yg saad ada anak perempuan lain yg bernamq Aisyah.
Tapi yg ada bernama Ummul Hakam.
Amir ini anak yg kemudian.
Sembuh dr sakit 40 th lagi,mati tahun 50hijrah.
Bakpo nabi  kata waris tu jamak وَرَثَتَكَ?(pewaris2-orang yg akan menerima pusaka)
Ini adalah isyarat atau tuhan bg petunjuk kepada nabi saad akan hidup lagi.4@9orang anak lelaki dan 12orang anak perempuan.
Bini 4.
Selain itu anak dr hamba(ummulwalad)
Haram @tidak sah wasiat yg lebih dr satu pertiga.
Wasiat adalah bukan kepada pewaris.
Satu pertiga masih byk,tapi harus untuk diwasiat.
Nabi saw  bg alasan tak boleh wasiat ..
Keluarga lebih utama.
Tanggungjawab keluarga lebih besar.
Masyhur diluar,tapi keluarga tidak diberi....al afwa lebih dr keperluan.
Tinggal dlm keadaan kaya lebih baik.
Bahasa kinayah ..suap ke isteri ,sebenarnya isteri suap sendiri tapi hasil dari pemberian suami.
Islam tidak menentang kekayaan.
Kenapa dia rungsing takut tak dapat pahala hijrah?
1.ketika fathul mekah 8hijrah..riwayat tirmizi dan riwayat musnad imam ahmad.
2.ketika haji wadak tahun 10 hijrah.
Jumhur kata ini.yg kata 8 itu keliru perawi sufyan bin uyainah(sahabat)
Sufyan assauri tabiin tabiin.
Minit 44
Peristiwa yg macam ni tak mungkin berlaku byk kali seperti berwuduk
Imam tohawi pun mentarjih yg kedua.
Mati tempat hijrah lebih dari mati ditempat asal.
Pahala hijrah tidak berkurang jika tidak dgn pilihannya.
Dia takut kurang pahala.
Kelebihan mati diperantauan.
Ada pendapat yg kata ,muhajir mati dimekah akan kurang pahala walau macam mana sekalipun.
Tapi doa nabi adalah secara umum.
sempurnakanlah hijrah..
Tapi ada yg berpendapat mekah adalah lebih lagi.
Ada yg kata khusus untuk yg berhijrah shj.
Contoh fatimah bt muhamad mencuri..sebab apa sebut nama fatimah?sebab nabi sayang sekali??tidak sebab nabi juga menyuruh berlaku adil.sebabnya sebenar adalah pencuri itu juga bernama fatimah...nabi tak kata usahkan fatimah tu...
Kenapa nabi sedih sebab mati?
Yg ni bukan nabi kata tapi perawi yg kata يَرْثِي Beliau merasa kasihan.
Ini la yg dikatakan hadis mudraj.mudraj bhg hujung...bukan kata2 nabi.
Yg kata ini adalah zuhri yg nak tafsir hadis .
Dia (memang duk madinah,sebab isterinya(subaiah al madiyah,selepas mati khaulah dia berkahwin dgn abu sanabil bin bakkakah) orang madinah...jadi ini bukti pahala kurang jika mati dimekah  atau duduk lama di mekah bg yg berhijrah
Ada ulamak kata ,nabi kasihan sebab dia hijrah dah tapi mati dimekah
Ada yg kata tak,dia tak hijrah.
Ulamak sering kali berhati2 dgn hadis zuhri sebab dia buat 3 perkara walaupun dia orang besar:
1.idraj.idraj zuhri menyebabkan orang rasa nabi buat yg dia sendiri larang.
2.irsal
3.tadlis

Tiada ulasan:

Catat Ulasan