Ahad, Ogos 12, 2018

Sahih bukhari kitab azan sesi 35


١٠ -  الأذان » ٤١٣ -  فضل صلاة الفجر في جماعة
باب فَضْلِ صَلاَةِ الْفَجْرِ فِي جَمَاعَة
10. Adzan » 413. Keutamaan(kelebihan) shalat Shubuh berjama'ah

Wabihi qola..hadasan
٦١٣ - حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْص
ٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي قَالَ حَدَّثَنَا الْأَعْمَش
ُ قَالَ سَمِعْتُ سَالِمًا
قَالَ سَمِعْتُ أُمَّ الدَّرْدَاءِ
تَقُولُ دَخَلَ عَلَيَّ أَبُو الدَّرْدَاءِ
وَهُوَ مُغْضَبٌ
فَقُلْتُ مَا أَغْضَبَكَ
فَقَالَ وَاللَّهِ مَا أَعْرِفُ مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَيْئًا
إِلَّا أَنَّهُمْ يُصَلُّونَ جَمِيعًا

613. Telah menceritakan kepada kami 'Umar bin Hafsh berkata, telah menceritakan kepada kami Bapakku berkata, telah menceritakan kepada kami Al A'masy berkata, aku mendengar
Salim berkata, "Aku mendengar Ummu Darda' berkata, " Abu Darda' datang menemuiku dalam keadaan marah. Aku lalu bertanya kepadanya, 'Apa yang membuatmu marah? ' Maka dia menjawab, "Demi Allah, tidak ada yang aku kenal (ketahui)dari umat Muhammad kecuali bahwa mereka selalu shalat berjama'ah."

Wabihi qola ..
٦١٤ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ
قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ
عَنْ بُرَيْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ
عَنْ أَبِي بُرْدَةَ
عَنْ أَبِي مُوسَى قَالَ
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَعْظَمُ النَّاس
ِ أَجْرًا فِي الصَّلَاةِ أَبْعَدُهُمْ
فَأَبْعَدُهُمْ مَمْشًى
وَالَّذِي يَنْتَظِرُ الصَّلَاةَ
حَتَّى يُصَلِّيَهَا مَعَ الْإِمَامِ أَعْظَمُ
أَجْرًا مِنْ الَّذِي يُصَلِّي
ثُمَّ يَنَامُ

614. Telah menceritakan kepada kami Muhammad Ibnul 'Ala berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Usmah dari Buraid bin 'Abdullah dari Abu Burdah dari Abu Musa (al asyairj)berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Orang yang paling banyak mendapatkan pahala dalam shalat adalah mereka yang paling jauh (jarak rumahnya ke masjid), karena paling jauh dalam perjalanannya menuju masjid.
Dan orang yang menunggu shalat hingga dia melaksanakan shalat bersama imam (meskipun agak lewat)lebih besar pahalanya dari orang yang melaksanakan shalat kemudian tidur."

👉Dua hadis lagi
Tajuk bab dah bincang.
👉Kita boleh kata...Imam bukhari meriwayatkan dgn sanadnya(iaitu ... kami 'Umar bin Hafsh berkata, telah menceritakan kepada kami Bapakku berkata, telah menceritakan kepada kami Al A'masy)dari salim.ini cara nak ringkas disebut perawi paling atas iaitu ummu darda tapi ambil perawi dibwh sedikit iaitu salim
kalu nak sebut lengkap kena kata  "Imam bukhari telah  meriwayatkan dari Umar

Siapa yg kata ini حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْص?
Dia ialah imam Bukhari.

Imam tirmizi perkenalkan perawi2nya supaya kita kenal mana perawi yg kuat mana yg tidak.
Kadang2 ada hadis yg sahih masih lagi  dipertikaikan.kadang2 sanad dia.adakala dari segi matan(isi) dia.
Bila hadis telah dikatakan sahih ,maka sudah tidak perlu tahu sanadnya.Tujuan tahu sanad ,kita nak tahu walaupun perawi baik ,perawi tu hafiz,adakah ketika dia meriwayatkan hadis tu terlupa atau tidak ,dia tersalah atau tidak,dia keliru atau tidak.sebab manusia dia mungkin,walaupun dia orang molek dah ,walaupun  hafiz quran.hampir tiada hafiz hadis...sebab dgn sanad sekali.
Yg kedua kita kena faham perawi2 ini manusia,walaupun perawinya molek2 belaka.
Sbg Contoh umur aisyah ketika berkahwin dgn nabi.
Hadis bukhari la ni.
Berkahwin,pada Umur 6th&9th bersama ,perawinya hisyam bin urwah,anak saudara aisyah.
Ini contoh boleh pertikai walaupun bukhari..sebab sebenarnya kita  nak jaga siapa?
Walaupun hafiz quran..
Bukan bererti  nak menolaknya bila dia terlupa,tapi sebagai manusia..boleh terlupa ,terleka ,terlalai..
...nikah umur muda...hadis dr riwayat hisyam..
Yg lain imam bukhari dah tak ambil..hadis ini yg paling baik..yg dipertikaikan itunadalah hisyam itu lah...
Ilal adalah perbahasan tentang penyakit hadis yg zahirnya molek.
Kalu mauduk tidak ilal.
Hisyam ni molek tapi bila dia pergi atau berpindah keIraq(kifah) telah  berubah fikirannya.Ini telah dikesan oleh ulamak hadis .Kita cuma nakmtau hadis tu..Anak murid mana yg meriwayatkan hadis tu?
Ada yg takwil ,cuma berubah sikit shj.
Ada yg kata memang telah byk celaru fikirannya.
Buktinya dlm bukhari juga ,disitu ulamak kesan dan pegang.Dia orang baik.tiada masalah.
Dgn inilah ulamak telah buat kitab suku perawi 2 yg berfikiran bercelaru ...
Hisyam ni juga meriwayat balik dari perang tabuk th 9hijrah,aisyah main anak patung.
Nak tanya ,berapa umur aisyah ketika itu??
Umur 18th masih main anak patung??
Ya ke?Dia yg meriwayatkan..dari segi sanad dia perawi bukhari...kadang2 pula kita aisyah matang...
Bukan kah aisyah kata ,kami tidak diwarisi....nampak cerdik benar...tak jadi hantar saidin usman.
Sedangkan  dia adalah jadi tempat rujukan pula...inilah ilat ,penyakit tersembunyi.
Hadis comel tetapi dia  melanggar hadis yg lebih sahih.
Kitab bukhari yg  asal ada sanad.
Ulamak2 masih berbahas tentang sanad.
Contoh aisyah dilihat sangat cerdik dan satu ketika sangat tidak cerdik.jadi masalah pada perawi.
Berkenalan dgn perawi hadis.
Hadasana حَدَّثَنَا makna ramai ,bukan hadasani yg bermakna sorang.
Siapa Umar bin Habs
Kitab lama ,dia royat baris yg tidak dibubuh .غtu mukjamak makna ada titik.
Umar bin habs bin khiyat عُمَرُ بْنُ حَفْصbukan umar lain mati 226hijrah,
ayah dia pernah pegang jawatan kadi,fakeh dan siqah,afif(baik peribadi)hafiz hadis.mati196hijrah.
Kitab rijal sangat penting bg ulamak hadis.
Dlmnya ada ..
Siapa muridnya?Siapa tok gurunya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan