Selasa, September 25, 2018

Daurah tafsir darulkausar sesi 23

51.Az zaariyat(60)makkiyah.
52.At tur(49)makkiyah.
53.Surah An najm(62)makkiyah
54.Al Qamar(55)makkiyah
55.Ar rahman(78)madani.
56.Al Waqiah(96)makkiyah
57.Al hadid (29)madani
58.Al mujadilah(22)madani
59.Al hashr(24)madani
60.Al mumtahanah(13)madani.

Surah At tur
Tertib surah 52
Bilangan ayatnya 49
Bilangan rukuk 2
Surah makkiyah
Tertib turunnya yg ke 76
Bilangan paragrafnya ada 3
Paragraf 1 ayat 1-28
Ayat 1-3 Dalil نقلي tentang adanya azab
Ayat 4-8 Dalil ٱفاقيtentang adanya azab
Ayat 9-16 Balasan buruk kepada orang2 yg mendustakan azab Allah
Ayat 17-28 Balasan baik kepada orang2 yg takutkan azab Allah.
Paragraf 2 ayat 29-43
Ayat 29 Perintah membersihkan diri ,penghiburan.
Ayat 30-34 Pelbagai tuduhan kepada Rasullah .
Ayat 35-36 Beberapa pencapaian tentang خالقdan مخلوق
Ayat 37Persoalan tentang harta dan kuasa.
Ayat 38Persoalan tentang ilmu
Ayat 39Persoalan untuk membatalkan kesyirikan.
Ayat 40Persoalan untuk keikhlasan Rasul.
Ayat 41Persoalan tentang ilmu ghaib.
Ayat 41Persoalan tentang perancangan jahat.
Ayat 43 Persoaslan tentang pengakuan tauhid
Paragraf 3 ayat 44-49
Ayat 44Sangkaan baik terhadap azab yg akan menimpa.
Ayat 45-49Arahan kepada pendakwah  supaya bersembahyang,bersabar dan bertenang

Mesej utama.

Aإِنَّ عَذَابِ رَبِكَ لَوَاقِع
Azab pasti akan menimpa orang2 yg tidak percayakan hari kiamat.

Zaman turunnya
Iaitu selepas rasulllah saw mulai berdakwah secara terbuka.
Iaitu pada peringkat ke2 kehidupan baginda di mekah antara tahun ke4-th ke6.
Peringkat ini orang panggil daudtazkir yakni peringkat nabi diarahkan memberi peringatan dan daud tuduhan yg dilemparkan kepada rasullah saw.
Antaranya gila ,penyair,tukang tenun ,mutaqowil(orang yg mengada2kan dusta)
Lepas itu ,Allah swt suruh nabi saw menyampaikan dakwah dgn mengatakan
ayat 29&30
Ayat 29
فَذَكِّرْ فَمَا أَنْتَ بِنِعْمَتِ رَبِّكَ بِكَاهِنٍ وَلَا مَجْنُونٍ
Maka hendaklah engkau (wahai Muhammad) tetap tekun memberi peringatan (dengan ajaran-ajaran Al-Quran yang diturunkan kepadamu, dan janganlah dihiraukan golongan yang ingkar),
kerana engkau dengan nikmat Tuhanmu (yang dilimpahkanNya kepadamu itu) bukanlah seorang pawang
dan bukan pula seorang gila.
Ayat 30
أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ
(Mereka menuduh Nabi Muhammad dengan yang bukan-bukan), bahkan mereka mengatakan: "(Muhammad) itu seorang penyair
yang kami tunggu-tunggu saat kebinasaannya".

Ayat 33
Ayat 33
أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ ۚ بَلْ لَا يُؤْمِنُونَ
(Bukan sahaja mereka ingkar dan degil) bahkan mereka berkata: "Dia (Muhammad) telah mereka-reka Al-Quran itu".
(Tuduhan mereka yang demikian tidak berasas) bahkan mereka sengaja tidak mahu beriman!
Minit 4

Minit 4
Bermacam2 tuduhan terhadap nabi saw.tapi tetap bg peringatan.
Dlm surah haqqah pun ada tuduhan terhadap nabi saw yakni  mengada2kan .
Kaitan dgn surah sebelum dan selepas.
Dlm surah ini temanya tentang adanya hari akhirat.
Dlm surah azzariyat sebelum ini disebutkan ...wainnadinalakid..ayat 6
Ayat 6
وَإِنَّ الدِّينَ لَوَاقِعٌ
Dan bahawa sesungguhnya hari pembalasan itu  amal, tetap berlaku.
Setelah allah bersumpah dgn macam2 ..angin...membangkitkan debu ,bunga2,awan2
Angin yg lembut pun ada.
Angin juga membahagikan apa2.
Angin jadi saksi ada balasan baik dan buruk.
Bersama dgn baik ada buruk.
Begitulah surah azzariyat  setiap benda ada baik dan buruk.
Ayat 6,addin dgn makna macam2 boleh dgn makna agama,dgn makna taat dan disini dgn makna hari kiamat.
Dlm surah attur ayat 7
Ayat 7إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَاقِعٌ
Sesungguhnya azab Tuhanmu tetap berlaku; -
Sama2 menceritakan hari akhirat akan berlaku.cuma disini lebih ditumpukan kepada azab tuhan.
Hok sana azab dan nikmat ,ada balasan baik dan buruk.disini lebih dikhususkan kepada balasan yg buruk.
Kesamaannya cantik.
Dan tiada siapa pun boleh menolaknya.
Ayat 8مَا لَهُ مِنْ دَافِعٍ
Tidak ada sesiapapun yang dapat menolaknya.
Itu kita boleh tengok sendiri dlm terjemahan.
Lepas pada itu,dr segi uslubnya surah attur ini menimbulkan kesedaran dlm jiwa manusia supaya dia menerima akhirat.macam2 cara allah buat ,tujuannya supaya manusia itu insaf  ,fikir dan boleh terima bhw akhirat itu ada.bila akhirat itu ada dia jadi berhati2 atau beringat2.
Didlm surah az zariyat ayat 53 ketua2 kafir quraisy disebut torun
Ayat 53
أَتَوَاصَوْا بِهِ ۚ
بَلْ هُمْ قَوْمٌ طَاغُونَ

Adakah mereka semua telah berpesan-pesan (dan mencapai kata sepakat) untuk melemparkan tuduhan itu?
(Sudah tentu mereka tidak dapat berbuat demikian), bahkan mereka semuanya adalah kaum yang melampaui batas (dalam keingkarannya).
👉Dlm surah at tur ini juga ada perkataan yg sama iaitu kaum torun ayat 32
Ayat 32
أَمْ تَأْمُرُهُمْ أَحْلَامُهُمْ بِهَٰذَا ۚ أَمْ هُمْ قَوْمٌ طَاغُونَ
Adakah mereka disuruh oleh akal fikiran mereka melemparkan tuduhan-tuduhan yang sedemikian itu, atau sememangnya mereka suatu kaum yang melampaui batas (dalam keingkaran dan kedegilannya)?
Minit 12
👉Cuba tengok surah yg dekat ada perkataan2 yg sama.
Baik kita tengok.
Antara kata kunci dan tema utama dlm surah ini
Ialah
1.ayat 12
Ayat 12الَّذِينَ هُمْ فِي خَوْضٍ يَلْعَبُونَ
Iaitu orang-orang yang leka bermain-main dalam kesesatan.
Gambaran tentang orang kafir mekah.mereka membiarkan begitu sahja dgn sombong.
2.ayat 21
Ayat 21
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ ۚ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ

Dan orang-orang yang beriman
yang diturut oleh zuriat keturunannya dengan keadaan beriman,
Kami hubungkan (himpunkan) zuriat keturunannya itu dengan mereka (di dalam Syurga);
dan Kami (dengan itu) tidak mengurangi sedikitpun dari pahala amal-amal mereka;
tiap-tiap seorang manusia terikat dengan amal yang dikerjakannya.
👉Ini tema penting
3.ayat 29
Ayat 29
فَذَكِّرْ فَمَا أَنْتَ بِنِعْمَتِ رَبِّكَ بِكَاهِنٍ وَلَا مَجْنُونٍ
Maka hendaklah engkau (wahai Muhammad) tetap tekun memberi peringatan (dengan ajaran-ajaran Al-Quran yang diturunkan kepadamu, dan janganlah dihiraukan golongan yang ingkar),
kerana engkau dengan nikmat Tuhanmu (yang dilimpahkanNya kepadamu itu) bukanlah seorang pawang
dan bukan pula seorang gila.
👉Pejuang2 islam tidak pelik menghadapi seperti ini sebab nabi kita pun telah menghadapinya.
Rasul2 yg dulu pun begitu.
4.Uslub dia atau gaya bahasa ialah dlm bentuk soalan2 .
Tujuan soalan adalah  nak mengetuk fikiran atau minda.supaya terima dua tiga perkara asas dlm agama iaitu aqidah tauhid ,kerasulan dan  hari kemudian.
Contoh soalan:ada mereka mempunyai tuhan2 lain selain Allah?yg ada dlm surah attur ini.
Sebagaimana kita tengok tadi ,
Paragraf 1 ayat 1-28
Ayat 1-3 Dalil نقلي tentang adanya azab
Ayat 4-8 Dalil ٱفاقيtentang adanya azab
Ayat 9-16 Balasan buruk kepada orang2 yg mendustakan azab Allah
Ayat 17-28 Balasan baik kepada orang2 yg takutkan azab Allah.
Minit 16
Ini isyarat kepada dalil naqli.
Tursina ,bukit tempat nabi musa nendapat wahyu taurat.
Taurat menjadi saksi.
Ahli tafsir kata kitab tu quran.

Ayat 1وَالطُّورِ
Demi Gunung Tursina;
Ayat 2وَكِتَابٍ مَسْطُورٍ
Dan demi Kitab yang tertulis dengan rapi -
Ayat 3فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ
Pada lembaran surat yang terbuka;

Ada yg kata baitilmakmur itu dunia ini.
Sebab bumbung yg diangkat tinggi yg bermaksud langit.
Ada juga yg kata rumah suci yg membetuli kaabah itu dilangit,tempat malaikat pergi tawaf yg hanya sekali shj.kita pun ada koata,sana pun begitu.
Makna tuhan bersumpah dgn hok  tu.

Ayat 4وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ
Dan demi "Al-Baitul Makmur";
Ayat 5وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ
Dan demi bumbung yang tinggi;

Cerita hari kiamat?
Dari langit,benda eluk shj kah kita terima?
Makna bukti langit itu ada baik dan buruk.
Dlm laut ada api?
Macam mana nabi boleh ceritakan ini?
Maka terbuktilah ini diberitahu oleh allah kepada nabi saw.
Dlm bumi,ada gas dan minyak.?
allah jaga semuanya.eluk .allah swt jaga.
Apa bila meledak,jadi tsunami.
Bc sendiri.
Ini mukjizat al quran.

Ini balasan dr syurga dan neraka.dlm btk soalan dan pertanyaan,supaya manusia sedar adanya allah dan hari pembalasan.
Minit 25

Minit 25
Ini surah An najm makna dia bintang.
Tadi at tur makna dia bukit.
Ingat semua yg allah jadikan nama surah semuanya benda penting dlm hidup manusia.Bukan benda main2,walaupun al baqarah atau lembu betina.Apa pentingnya lembu betina? Heh ore dok sembah lembu ni  di India.Berjuta2 orang sembah.Pah jadi lagu mana?ho ,nampakla kebodohannya.Stat bila sembah lembu ,dlm sejarah kita boleh tahu.Besi,besar maknanya dlm kehidupan kita ni besi.Bintang,bintang pun besar juga.Peranannya tiada apa seperti matahari tapi kehidupan kita dan kemakmuran bumi ini bergantung atau berkaita rapat dgn dia.Sebab itulah tuhan bersumpah dgn benda2 itu.

Surah An najm
Tertib surah 53
Bilangan ayatnya 62
Bilangan rukuk 3
Surah makkiyah
Tertib turunnya yg ke 23
Bilangan paragrafnya ada 5
Paragraf 1ayat 1-18 Kebenaran wahyu alquran dan peristiwa mikraj
Paragraf 2 ayat 19-28 Penolakan terhadap penyembahan berhala dan kesyirikan.
Paragraf 3 ayat 29-35 Akibat yg akan diterima oleh orang2 yg percaya kepada seruan  islam dan yg tidak percaya kepadanya.
Paragraf 4 ayat 36-55 Percayalah kepada akidah
tauhid ْقُدْرَت dan akhirat dgn meninggalkan akidah شَفَاعَة rekaan sendiri yg karut dan beramal solehlah(jgn dok nak bergantung kepada amalan ore lain ) kamu
Paragraf 5 ayat 56-62 Pilihlah ajaran tauhid  berpandukan ancaman alQuran

Mesej Utama
1.Jgn lah kamu percayakan syafaat Laata,Manaata,Uzza dan Syi'ra.Sebaliknya kamu hendaklah beriman  kepada wahyu tuhan(quran)kepada Muhamad.
2.Hindarilah drp dosa2 besar dan lakukanlah amal soleh.
3.Setiap manusia memikul dosanya sendiri  tidak dosa2 orang2 lain.
4.Hanya usaha yg dilakukan oleh masing2  manusia berguna kepadanya.

Dari segi zaman turunnya,
Bgh pertamanya iaitu 18 ayat dipermulaan ayat surah ni,kira2nya diturunkan zaman berlakunya mikraj pada nabi saw iaitu pada bulan rejab tahun 12 kenabian.
Bhg kedua drp ayat 19-62ini selepas berlakunya hijrah ke habsyah selepas tahun ke5.Pada ketika itu,sebab ada hadis ,ada umayyah bin khalaf ,salah seorang pembesar quraisy,setelah bc surah ni semua sujud ketika nabi saw bc dlm solat surah ni.semua tak boleh kawal diri,jadi sujud  belaka termasuk orang2 yg kafir.Umayyah bin Khalaf seorang yg tidak sujud.Tapi dia ambil tanah dan letak didahi.Dan dia mati dlm  perang badar
Minit 30
Mati di pihak orang kafir.
Ayat2 ni betul2 menusuk jiwa mereka.

Itulah kelebihannya,akhir sekali ,nabi saw sujud.umayyah letak tanah didahi,sombong
Kaitan dgn surah sebelum dan selepas .
Attur dan azzariyat,mengemukakan dalil  tentang adanya hari akhirat.
Didlm surah ni disebutkan asas bg keselamatan dan kelepasan diakhirat nanti ialah iman aqidah tauhid dan amal soleh itulah yg menentukan sesaorang boleh selamat atau tidak selamat bukan terhenti diatas  syafaat orang ,syafaat malaikat ke atau wali ke,nabi ke,tidak.
Kita yg kena percaya aqidah tu dan amal soleh kita sendiri.kalu nasib baik dptlah syafaat orang lain kalu betul.Adapun orang kafir yg percaya mereka dapat syafaat ,tak tahu kemana tu.
Ni bg kita yg syafaag yg betul ,itu terimalah.
Tapi tak boleh nak buat jaminan.nombor satu kena ada iman dan amal soleh sebagai asas barulah hok lain tu ada.Dlm surah at tur ,kata kitab yg ditulis .dlm surah ini pula disebut suhufi musa
Minit 33
Ini dalil naqli.
Seterusnya kalu kita perhatikan.
Berlaku mikraj kepadanya.

Jadi kata kunci atau tema ,nabi tidak bercakao ikut hawa nafsunya.
Apa yg keluar dari mulutnya itu merupakan wahyu yg diwahyukan kepadanya ayat 3&4
Ayat 3
وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ
Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan ugama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri.
Ayat 4
إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ
Segala yang diperkatakannya itu (sama ada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya.

Perkara ke2 ayat 18
Ayat 18
لَقَدْ رَأَىٰ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَىٰ
Demi sesungguhnya, ia telah melihat sebahagian dari sebesar-besar tanda-tanda (yang membuktikan luasnya pemerintahan dan kekuasaan) Tuhannya.

Minit 35
Ini ketika mikraj..
Bg imam nawawi,orang yg ingkar israk kafir sebab dia tolak quran,tapi kalau orang yg tolak  mikraj tidak lagi cuma dia ahli bidah sebab tidak jelas dlm quran.Allah swt tak bg nampak ko dia. Hanya dlm surah ni jelasmikraj ni.
Mikraj ni dlm surah ni,surah annajm ada,makna orang menafikan mikraj juga kalu dia sedar benda ni ,jadi rusak aqidah.Jadi kafir sebab ayat ini jelas.
Ayat 13
وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَىٰ
Dan demi sesungguhnya! (Nabi Muhammad) telah melihat (malaikat Jibril, dalam bentuk rupanya yang asal) sekali lagi,
Ayat 14
عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَىٰ
Di sisi "Sidratul-Muntaha";
sampai.
Ayat 15
عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَىٰ
Yang di sisinya terletak Syurga "Jannatul-Makwa".
👉Ini menunjuk mikraj itu kelangit.
Zun bwh akan hancur.
Kita akan berada zun alam tinggi.
Nama pokok سِدْرَةِ الْمُنْتَهَىٰ
👉Nabi saw tak nampak tuhan
Minit 40.
Ini juga kata kunci
Ayat 21
Ayat 21
أَلَكُمُ الذَّكَرُ وَلَهُ الْأُنْثَىٰ
Patutkah kamu membahagi untuk diri kamu sendiri anak lelaki (yang kamu sukai), dan untuk Allah anak perempuan (yang kamu benci)?
👉Cara pembahagian yg tidak betul.
Dlm surah ini juga disebut tentang zan.Sangkaan semata2 orang kafir ni byk dlm pegangan hidup dia bukan berdasarkan yakin.
👉Sekutu2 Allah ni tak beguna untuk mereka.
Minit 44
Syurga tidak boleh dicapai dgn angan2.
Manusia akan dapat apa yg diusahakannya.
Yg tiga itu pun bukan nya terkeluar dr usahanys.
1.anak yg soleh-usaha
2.ilmu-usaha
3.sedekah-usaha.
Manusia tak tanggung dosa orang lain.

Syirik fi zat.
Minit 47
Ayat 36&37
Ayat 36
أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمَا فِي صُحُفِ مُوسَىٰ

Atau belumkah ia diberitahu akan apa yang terkandung dalam Kitab-kitab Nabi Musa -
Ayat 37
وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّىٰ
Dan juga (dalam Kitab-kitab) Nabi Ibrahim yang memenuhi dengan sempurnanya (segala yang diperintahkan kepadanya)?
👉Ini dalil naqli sudah ada dlm kitab dahulu.
Ringkasan isi suhuf
Ayat 38

Ayat 36
أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمَا فِي صُحُفِ مُوسَىٰ

Atau belumkah ia diberitahu akan apa yang terkandung dalam Kitab-kitab Nabi Musa -

Ayat 37
وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّىٰ
Dan juga (dalam Kitab-kitab) Nabi Ibrahim yang memenuhi dengan sempurnanya (segala yang diperintahkan kepadanya)?

Ayat 38
أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ

(Dalam Kitab-kitab itu ditegaskan): Bahawa sesungguhnya seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja);

Ayat 39
وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ
Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang
melainkan (balasan) apa yang diusahakannya;

Ayat 40
وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَىٰ

Dan bahawa sesungguhnya usahanya itu akan diperlihatkan (kepadanya, pada hari kiamat kelak)

Ayat 41
ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَىٰ

Kemudian usahanya itu akan dibalas dengan balasan yang amat sempurna;

Ayat 42
وَأَنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الْمُنْتَهَىٰ

Dan bahawa sesungguhnya kepada hukum Tuhanmu lah kesudahan (segala perkara);

👉Kita akan kembali kepada tuhan.

Ayat 43
وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَىٰ

Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira) tertawa,
dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis;
👉Sifat yg unik pada makluk lain

Ayat 44
وَأَنَّهُ هُوَ أَمَاتَ وَأَحْيَا

Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang mematikan dan menghidupkan;
👉Allah buat pasangan
Ayat 45
وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَىٰ

Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menciptakan pasangan - lelaki dan perempuan, -

Ayat 48
Ayat 48
وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَىٰ وَأَقْنَىٰ
Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang memberikan (sesiapa yang dikehendakiNya) apa yang diperlukannya dan memberikannya tambahan yang boleh disimpan;
Ayat 49
وَأَنَّهُ هُوَ رَبُّ الشِّعْرَىٰ

Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah Tuhan (Pencipta) "Bintang Syikra;

Kaum2 yg telah derhaka.
Ayat 50
وَأَنَّهُ أَهْلَكَ عَادًا الْأُولَىٰ

Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang membinasakan kaum "Aad" yang pertama (kaum Nabi Hud), -

Ayat 51
وَثَمُودَ فَمَا أَبْقَىٰ

Dan kaum "Thamud" (kaum Nabi Soleh). Maka tidak ada seorangpun (dari kedua-dua kaum itu) yang dibiarkan hidup.

Ayat 52
وَقَوْمَ نُوحٍ مِنْ قَبْلُ ۖ
إِنَّهُمْ كَانُوا هُمْ أَظْلَمَ وَأَطْغَىٰ

Dan kaum Nabi Nuh sebelum itu (telah juga dibinasakan).
Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang sangat zalim dan sangat melampaui bata

Minit 53

🎈
Minit 56
Diturunkan kira2 5 tahun sebelum hijrah kemadinah.
Kira2 tahun ke7&8
Ini peringkat ke3 kehidupan nabi dimekah.
Berlaku sakkolqamar(bulan terbelah)
Rasullah saw didustakan kafir quraisy.
Minit 58
Kaum lut,kaum aad ...
Sebut yg biasa orang arab dengar.
Tak sebut bukan bermakna tiada
Semua nabi bw aqidah tauhid.
Krisna
Srirama
Kungfusyus
Sebut sekitar tu sebab Quran turun kepada orang arab.
Surah ini sebut secara terperinci bgmn mereka(kaum2) dimusnahkan.
Ayat 15
Ayat 2 mereka kata sihir..sihrun mustamir

وَإِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ
Dan kalau mereka (kaum musyrik Mekah) melihat sesuatu mukjizat, mereka berpaling ingkar sambil berkata: (Ini ialah) sihir yang terus menerus berlaku.
-Sura Al-Qamar, Ayah 2

Penting ayat yg diulang2 beberapa kali,ayat tarjik
Iaitu dua ayat
Satu
Ayat 17
وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ
فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ

Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran,
maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?

Dua
Ayat 22
وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ
فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ

Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk peringatan dan pengajaran,
maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?
Ayat 32,42juga sama.

Allah buat ulang juga iaitu ngaying...
Ayat 16
Ayat 16
فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ

Oleh itu, perhatikanlah bagaimana buruknya azabKu dan kesan amaran-amaranKu.

Ayat 15
وَلَقَدْ تَرَكْنَاهَا
آيَةً فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ

Dan demi sesungguhnya! Kami telah jadikan bahtera itu sebagai satu tanda yang menjadi pengajaran, maka adakah orang yang mahu beringat dan insaf?

Ayat 16
فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ
Oleh itu, perhatikanlah bagaimana buruknya azabKu dan kesan amaran-amaranKu.
18,21,30
Ayat 30
فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ
Maka perhatikanlah, bagaimana buruknya azabKu dan kesan amaran-amaranKu!

Kami mudahkan?
Payah juga.
Mudah
1.pengajaran tentang kebinasaan umat2 yg lalu..nak ambil iktibar
Ajaran asas itu tidak payah.
2.zikri,untuk diingat..budak pun boleh dihafal
3.
Kata kuncinya ialah bgmn cerita pendustaan 5 kaum.6kali disebut
Contoh.
Minit 108

🎈
Surah Al Qamar
Tertib surah 54
Bilangan ayatnya 55
Bilangan rukuk 3
Surah makkiyah
Tertib turunnya yg ke 37
Bilangan paragrafnya ada 7
Paragraf 1ayat 1-8 Pendustaan oleh orang2 musyrikin Mekah
Paragraf 2 ayat 9-17 Pendustaan oleh kaum Nuh
Paragraf 3 ayat 18-22 Pendustaan oleh kaum Aad
Paragraf 4 ayat 23-32 Pendustaan oleh kaum Tsamud
Paragraf 5 ayat 33-40 Pendustaan oleh kaum Luth
Paragraf 6 ayat 41-42 Pendustaan oleh Firaun dan kakitangannya
Paragraf 7 ayat 43-55Akibat yg akan diterima oleh pendusta2 dan penjahat2 tidak sama dgn yg akan diterima oleh orang2 yg membenarkan ajaran Allah dan orang2 yg bertaqwa.

Mesej utama
1.Ramalan tentang kekalahan dan kegagalan pasukan bersekutu orang2 kafir.
2.Ancaman terhadap orang2 musyrikin  Mekah yg mendustakan ajaran Rasullah .
3.Ancaman kebinasaan telah diberikan kepada lima kaum yg mendustakan rasul2 mereka.
4.Jgnlah kamu mendustakab Rasullah dan alquran ,sebaliknya manusia dinasihati agar membenarkannya.

Zaman turun
Minit 56
Diturunkan kira2 5 tahun sebelum hijrah kemadinah.
Kira2 tahun ke7&8
Ini peringkat ke3 kehidupan nabi dimekah.
Berlaku sakkolqamar(bulan terbelah)
Rasullah saw didustakan kafir quraisy.
Minit 58

Minit 108
Akibat pendustaan besar kesalahannya.
Ayat 3,8,9,19,33
Iaitu dihancurkan oleh allah.

Yg kedua,pada ayat 47
Dan lawan dia musodiqin dan mutaqqin 84,
Sentiasa berlawanan.
Dua golongan yg menjadi saingan atau lwn
Baik dan buruk.
Segala jejadian bhn2 dgn sukatan yg tepat seperti untuk jadi hujan,air yg hdk digunakan utk menenggelam kaum nuh.
Ayat 49,ada kadar ketetapan dia dgn tepat.
Sebutir buah limau ada byk mn zatnya!
Cuma manusia dibuka sedikit demi sedikit.
Allah jaga semuanya.
Supaya tidak berlaku yg tudak diinginkan.Tenang kerana dijaga oleh allah.
Kamu dgn kaum penderhaka ada beza ,lebih baik ko?
Bhg Ayat ini madaniyah bukan makkiyah.
Ayat 45
Kiamat ayat 46
Nuzur ,peringatan,7kali diulang allah tak hukum orang tak tentu pasal.
Terbelah bulan sudah hampir secara nisbi.
Kaum nuh ,3500tn sm
Kaum aad,3000th
Kaum samud,2500th
Kaum lut,2000th
Kaum firnaun1,300th.
Minit 1:19

Surah Ar rahman
Tertib surah 55
Bilangan ayatnya 78
Bilangan rukuk 3
Surah madaniyah
Tertib turunnya yg ke 96
Bilangan paragrafnya ada 6
Paragraf 1ayat 1-28 Dalil2 رحمانية dan ربوبيةAllah
Paragraf 2 ayat 29-36 Dalil2 kekuasaan tuhan dan adanya balasan baik dan balasan buruk.
Paragraf 3 ayat 37-40 Keadaan hari qiamat
Paragraf 4 ayat 41-45 Akibat buruk yg akan diterima oleh orang2 yg berdosa dan dalil2 adanya balasan buruk.
Paragraf 5 ayat 46'61 Akibat baik yg akan diterima oleh orang2 yg berbuat baik dan dalil2 adanya balasan baik
Paragraf 6 ayat 62-78 Nikmat2 tambahan.

Mesej utama
1.Sifat Allah ذوالإكرام akan nyata diakhirat nanti  kepada orang2 yg membenarkan آلآءالله dan sifat ذوالجلالAllah pula akan nyata kepada orang2 yg mendustakannya.
2.Selain mempelajari al quran ,perhatikanlah tanda2 kebesaran Allah dialam semesta dan pada diri kamu nescaya kamu akan percaya akan adanya azab dan pahala atau balasan baik dan buruk diakhirat nanti

Minit 1:19
Surah Ar rahman
Tertib surah 55
Bilangan ayatnya 78
Bilangan rukuk 3
Surah madaniyah ,bg mmay lebih makkiyah,dalil yg menunjukannya makkiyah
Tertib turunnya yg ke 96
Bilangan paragrafnya ada 6
Paragraf 1ayat 1-28 Dalil2 رحمانية dan ربوبيةAllah
Paragraf 2 ayat 29-36 Dalil2 kekuasaan tuhan dan adanya balasan baik dan balasan buruk.
Paragraf 3 ayat 37-40 Keadaan hari qiamat
Paragraf 4 ayat 41-45 Akibat buruk yg akan diterima oleh orang2 yg berdosa dan dalil2 adanya balasan buruk.
Paragraf 5 ayat 46-61 Akibat baik yg akan diterima oleh orang2 yg berbuat baik dan dalil2 adanya balasan baik
Paragraf 6 ayat 62-78 Nikmat2 tambahan.

Mesej utama
1.Sifat Allah ذوالإكرام akan nyata diakhirat nanti  kepada orang2 yg membenarkan آلآءَالله dan sifat َذُوالجَلَالAllah pula akan nyata kepada orang2 yg mendustakannya.
2.Selain mempelajari al quran ,perhatikanlah tanda2 kebesaran Allah dialam semesta dan pada diri kamu nescaya kamu akan percaya akan adanya azab dan pahala atau balasan baik dan buruk diakhirat nanti

Zaman turunnya
Ini juga selepas nabi saw berdakwah secara terbuka dimekah antara tahun ke4-6.
Pada peringkat tu sudah ada tindakbalas dr orang atau pihak kafir quraisy iaitu fpdgn mendustakan baginda.
Ini  zaman nabi saw didustakan.
Buktinya  surah ni surah makkiyah kerana  didlm hadis ada sebut bhw ibnu masud diperingkat awal lagi dekat dgn kaabah dan maqam ibrahim  dia duk bc dah surah ni.
Jadi kalu kita kata surah ni madaniyah ,macam mn semasa duduk dimekah dia sudah bc surah ini .
Kemudian tengok dr sehpgi kandungan cerita dia,kalu berkait dasar negara,politik,dasar luar,polisi dlm negara itu  madaniyah.kalu kita tengok surah ini unsur2 tu,tiada.

Disini ramai juga yg keliru,kerana disebut surah madaniyah.sebenarnya tidak berapa tepat.tetapi noleh berpendapat dgn pendapat masing2.
Begitu juga surah azzilza dikatakan surah madani  sedang ia surah makki.
Juga surah arrad,addahar,zilza,dan arrahman ini surah makkiyah..ini yg lebih tepat.
Berdasarkan ini surah2 makkiyah ada 90 dan surah madaniyah ada 24 shj.

Kemudian jika lihat dr segi khususiyah surah ini comel sungguh sedap dengar syeikh basit baca.berirama.
Orang kafir terduduk.perempuan merek menangis.
Zaman ini juga  dipanggil zakan takzib.
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Takzibla tu تُكَذِّبَانِ
Sebab itu zaman mekah.

Perkaitan surah ini dgn surah sebelum ni.
Dlm surah Qamar beberapa kali disebutkan takzib itu.
5kaum yg diancam kerana mendustakan nabi2.
Didlm surah arrahman ini,allah swt tanya jin dan manusia dua2 makhluk yg mukallaf ,sekali ni tubil jin,sekala  sebut manusia semacam .jadi rupanya kita tau ,jin ni termasuk juga makhluk mukalaf.dia juga terikat dgn dosa dan pahala.dia juga akan diberi ganjaran baik dan buruk.mereka juga  ada yg membenarkan dan mendustakan ayat2 allah.
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Kamu berdua,nampak jelas.

Lepas itu disini disebutkan آلَاءِdan تُكَذِّبَانِbyk kali atau berulang dlm surah ini.

Surah alqamar lebih menampak sifat jalali allah.sementara surah arrahman mengabungkan dua sifat tuhan sifat jalal dan sifat jamal.
Jadi surah ini sifat zuljalal ,tuhan yg mempunyai sifat jalal ,termasuk sifat jalal tu termasuk surah2 tadi walikram itu sifat jamal.sifat lembut tuhan,pengasih penyayang ,wadud dan macam2 lagi sifat lembut tuhan.
Didlm surah ni kalj kita perhatikan sebut neraka 4 kali tak byk.hok lain sebut syurga shj.maknanya sifat jamal itu lebih menguasai ,lebih dominan dirlm surah ini.itu antara benda yg kita kena faham tu.nilah maksud penekanan kita bukan nak tafsir satu2 itu,tidak.
Gapo dia pengajaran setiap surah secara kasar,biar kita boleh bg  kepada beberapa perenggan ,nampaklah gambaran kasar.nak cerita apa?
Musalnya ia mengandungi sifat jalal dan sifat jamal allah.
Kalu sebelum ni lebih ketara sifat jalal Allah.itu benda jena faham tu.bila bc kena ingat tu.
Saya bc kena sebut ,dlm surah ni sifag jamal,apa bukti? Tentang neraka sebut 4 shj,yg lain syurga,sebut cantik2 ,gambaran syurga yg paling menarik .bc sendiri.

Kita nak bg kata kunci آلَاءِkebykan pentafsir kata bermakna nikmat2.
Tetapi Maulana Habidudin Farahi ,ni kaedah yg sedang kita belajar sekarang ini manhaj dialah.
Kaedah struktur ini diperkenalkan oleh ,dia la
Maulana Hamidudin Farahi .
Ini orang yg mula2.
Lalu dikembangkan2 akhir sekali carta yg ada dgn kita sekarang ini,di perkenalkan  oleh
Prof Maulana Khalilu Rahman Jisti,dia yg buat carta ini.
Dan insyallah,saya bercadang  dan saya dok tulis sikit2 ,saya bercadang ada tokok tambah atas yg ini.yg asasnya Maulana Hamidudin Farahi .
Farahi kata (tokoh tafsir diindia) dlm kitab dia ,setelah dikaji didpti آلَاءِini bukan makna  nikmat shj.,tidak ,tak tepat kata dia.ini pengkaji besar.tetapi ramai atau jaranag orang kenal dia.sebab dia bikan jenis orang yg menonjol.Dia tak suka macam tu.
Tetapi semakin lama orang buat kajian,semakin  luarbiasa.Ni manhaj yg kita hari ni ,tidaklah 100% hok dia.tetapi sbhg besar asasnya diletakan oleh dia.batu asasnya.boleh saya katakan begitulah.bukan srnang nak buat tu.nampak senang.tapi dua tak buat carta2 ni.yg buat carta ni Prof Maulana Khalilu Rahman Jisti,dia masih ada lagi.insyallah satu hari nanti,kalu kita mudah2 ,kita panggil dia mari sekali.tempat kita ni sebab kita mula gelanggang dia dah.kalu ada rezeki satu hari nanti.
Jadi dia kata(dia orang jamaat islami,orang penting puak2 Maududi.
Maududi tu ,dia buat kajian byk dr kesimpulan2 yg dia buat dlm buku dia ni,dia ambil drp tafsir Maududi iaitu tentang latarbelakang turun bila surah dia ,dua byk rujuk kepada Maududi.dan tafsir maududi sangat istimewa dlm bab tu.
Dan Maududi telah mempraktikkan aplikasi kaedah yg diperkenalkan oleh Hamidudin Farahi dlm tafsir dia.
Sebab apa,Maududi bukan terjemah آلَاءِbukan dgn  makna nikmat sokmo.sini sesuai begini.sini seduai begini mengikut kaedah yg telah duasaskan oleh
Maulana Hamidudin Farahi .
Antaranya yg dia sebut,kuqrat kekuasaan allah itu juga makna آلَاءdan keistimewaan hasil daripada kkuasaan allah atau dr inayah allah.ihsan atau belas kasihan allah .
Keistimewaan dan sifat2 yg terpuji.segala kelebihan dan keistimewaan itu antara mafhum atau makna yg terkandung didlm آلَاء.
Ada kalanya didin kita kena sesuai  dgn makna ni.
Maulana Maududi telah mengaplikasikannya sebab apa  ,cu perhati ayat 43
Ayat 43
هَٰذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ

(Lalu dikatakan kepada mereka): "Inilah neraka Jahannam yang selalu orang-orang yang berdosa mendustakannya ".
Ayat 44
Ayat 44
يَطُوفُونَ بَيْنَهَا
وَبَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ

Mereka (terus diseksa) berulang-ulang
di antara api neraka dengan air yang menggelegak yang cukup masak panasnya!

👉nikmat allah ke air panas dan api.
Tidak tepat nikmat ,tapi kedasyatan .makna dia byk iaitu beberapa makna.
Antara kelebihan Maulana Hamidudin Farahi ni sebut makna dia ,dua boleh bw mari syair2 jahiliyah dlm bhs arab,sebab dia boleh menulis dlm bhs arab ,yg menunjukan perkataan ini digunakan untuk makna ini.bukan makna nikmat shj ,dalil dr bhs arab.Dua sangat mahir dlm bab itu.kesimpulan kata kunci nombor satu sekali dlm surah arrahman duduk diakhir sekali

Ayat 78
تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
Maha Sucilah nama Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.
Satu.
Lepas pada tu ayat 27
Ayat 27
وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
Dan akan kekal Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan:

👉Dlm quran tak usah cari ditempat lain sini je adaini yg menarik kajian Maulana Hamidudin Farahi,sini shj ada kenapa begitu,inilah kata  kunci utama surah ini.
Nak faham surah ini senang sahaj,kepada orang yg mendustakan ajaran quran ajaran nabi dia akan menghadapi allah dgn sifatnya yg َ ذُو الْجَلَالِ,sifat ini akan nyata kepada dia.dan orang yg membenarkan ajaran nabi pula,  nikmat mana dr nikmat2 tuhan mu yg nak kamu dustakan ,sesiapa yg mendustakan dia akan bertemu dgn ذُالْإِكْرَامِ
Sesiapa yg tidak mendusta ,menerima dgn baik,dia termasuk dlm musodiqqin yg membenarkan maka dia akan bertemu dgn tuhan  ذُالْإِكْرَامِ
,sifat  ذُالْإِكْرَامِ diakhirat nanti akan berperanan untuk dia.itu shj mudah.
itu kesimpulan semua2. ذُالْإِكْرَامِ itu segala sifat2 allah yg lembut ,hok baik hok murah ,diakhirat itu kemuncaknya,sifat tu akan berperanan untuk dia.
Siapa yg mendustakan akan bertemu
sifat allah    ذُو الْجَلَال,  iaitu al qohar aljabbar ,almuntaqim ,syadiduliqob,sariulhisab,segala sifat yg kasar2 yg teruk2 makna bila guna kuasa itu sidikit sebanyak ,maka kalau allah buka sikit jah sifat tu jalal itu pecah bukit.itu sifat jalal,bukit  yg kuat kukuh pun tuhan suruh musa tak payah tengok aku ,tengok situ bukit kalu mu boleh tengok bukit tu ,tak apa ,dah nak.nabi musa minta nak tengok tuhan..kamu tak boleh tengok,makna sifat jalal tuhan tuhan tajali buka atau serlahkan sedikit sifat dia ,nabi musa jatuh pengsan.itu sifat jalal tuhan.
Nak faham sifat  jamal tuhan pergi taman bunga .comel itu,itu sifat jamal tuhan,nyata menarik dan kita suka .kita suka macam mn?berjaya !seronok2 atau sedap2, itu pernyataan  sifat jamal allah ذُالْإِكْرَامِ.
Dlm dunia kita dapat dah,tapi tidak sempurna.tidak dlm bentuk yg lengkap dan sempurna,yg memuaskan hati kita.segar ,kadang2 sakit juga.yg tak sedap tu.tidak kata sedap sokmo.besuk ذُالْإِكْرَامِitu akan nyata dgn senyata2nya pada orang yg tidak mendustakan ajarsn allah.
Pah bukti tuhan ذُالْإِكْرَامِ,boleh tengok dlm mula2 surah

Ayat 1
الرَّحْمَٰنُ
(Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya.
Ayat 2
عَلَّمَ الْقُرْآنَ
Dia lah yang telah mengajarkan Al-Quran.

👉Tuhan yg bersifat penyayang ,dalil dia bagi kepada kita alquran.
Kalu dia tak kasih dia tak ajar,jadi serupa lembu atau kerbau.kalu kita tengok dgn binatang ini apa beza dgn kita ,sebab ada quran.
Minit 1:45

Surah Al Waqiah
Tertib surah 56
Bilangan ayatnya 96
Bilangan rukuk 3
Surah makkiyah
Tertib turunnya yg ke 46
Bilangan paragrafnya ada 7
Paragraf 1 ayat 1-9 Pemandangan hari kiamat dan pembahagian manusia pada hari itu.
Paragraf 2 ayat 10-26 Keadaan( السـّابقون)Assabikun
Paragraf 3 ayat 27-40 Keadaan(أَصحابُ اليمين)Ashaabul Yamin.
Paragraf 4 ayat 41-56 Keadaan (أَصحابُ الشمال)Ashaabus Syimal
Paragraf 5 ayat Empat dalil آفاقيdan أنفسيtentang kemungkinan adanya hari akhirat.
Paragraf 6 ayat 74-82 Quran adalah wahyu  drp Allah ,bukan kalam syaitan.
Paragraf 7 ayat 83-96 Betapa tidak berdayanya manusia ketika hampir mati ,balasan yg berbeza dihari kiamat yg akan diterima oleh Ashaabul Yamin.Ashaabus Syimal dan As sabiquun.

Mesej utama
1.Kata dua kepada kepimpinan Quraisy .
2.Perubahan besar akan berlaku dihari kiamat dimana  sebhg manusia diangkat darjatnya dan sebhg lain pula dijatuhkan darjatnya.
3.Tinggalkanlah  syirik dan pilihlah  ajaran tauhid setelah mendapat pencerahan  drp dalil2 أنفسي،آفاقيdan قرآنيtentang kemungkinan berlakunya hari kiamat .
4.Kesudahan yg berbeza untuk المُكَذِّبُونَ الضَّا لُّونَ dan المُصَدِّقُونَ المُتَدُونَ

Minit1:45
Zaman turun surah ini.
Menurut kajian ulamak2nya ia turun sebelum islamnya saidina umar.
Saidina Umar masuk Islam tahun yg ke6.jadi sebelum tu.Iaitu antara tahun ke4-6.
S.Umar masuk Islam pada bulan zulhijjah tahun ke6.
Apa makna alwaqiah?
Berkait dgn lawa qik
Iza waqoatilwaqiah.
Iaitu bererti pasti berlaku iaitu hari qiamatlah.
Hari qiamat itu hari yg pasti akan berlaku.
Antara kelebihan surah alwaqiah ialah surah yg membuat dia beruban.nabi saw ini tidaj beruban,yakni sikit ubannya.tapj hok sikit tu pun dia sebut sebab apa dia beruban.sebab 3@4surah ini.
Surah Hud
Surah alwaqiah
Surah almursalat
Surah  ammayatasaalun
Surah assyamsukuwirot..dlm tirmizi
Minit 1:51

Minit 1:51
Nabi saw lebih tua tapi nampak lebih muda dr abu bakar.
Maknanya surah ini lebih berat.
Dlm surah ar rahman dua sifat tuhan ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
Dua sifat ini merangkumi berapa byk lagi.
Tiap2 satu tu dibwhnya termasuk berapa byk lagi sifat2 yg lain.ini sifat utama.
Jadi dlm bentuk pertanyaan uslub ,dlm btk soalan diulang beberapa kali,nikmat tuhan atau pun kekuasaan tuhan atau pun keajaipan tuhan ,kejadian tuhan yg mana satu,wahai jin dan manusia kamu nak dustakan.beberapa kali disebut.
Dlm surah waqiah orang yg membenarkan itu ada dua kumpulan.
Yg pertama assabiqun.
Yg kedua asharbulyamin.
Dan dlm surah ini disebut balasan yg akan diperolehi dua  golongaan ini yg musodiqin.
Yg mendustakan asharbulsyimal.mereka yg termasuk dlm surah arrahman itu tukaziban tu.
Dan dlm surah ini tukazin adalah ashabusyimal(golongan kiri)
Golongan kanan (asharbulyamin)
Assabikum(golongan yg dihadapan) ,ini kedepan lagi dr asharbulyamin,golongan paling hebat paling istimewa.
Dlm  surah sebelum nim,allah swt guna tukaziban untuk mengambarkan sikap takzib musuh islam.
Dlm surah ni ,allah swt gunakan almukazibun ,sama je perkataan yg sama.
Antara kata kunci surah ini ialah almukazibun adhoolun.dia ada kaitan dgn surah sebelum ni tukazziban.
Dua kali allah swt sebut begitu.maknanya itu kata kunci.besar tu makna dia.mendustakan ajaran allah.sesat.tak masuk syurga tu.bukan sejadar tak syurga ,masuk neraka kena siksa terus.jadi jgn main2.kata kunci tu benda besar
Ashabulsyimal dua kali didlm surah ini iaitu ayat 51&90
Didlm surah ini juga dua lali disebutkan tasbih,fasbihbismirolbikalazim..ayat 74&96,tujuannya iaitu kita kena memurnikan aqidah tauhid.biar betul2 tauhid sungguh.
Segala keaiban dan kekurangan kita sucikan ,bersihkan drp allah.tak langsung pada allah kurang,lemah tiada,itu makna tasbih,maha suci.itulah maknanya.
Bila kita kata MAHA SUCI ENGKAU,
Suci drp segala kekurangan.dia tidak tidur,dia tak lalai,dia tak mati,segala kekurangan.dia tidak ada awal dan akhir.kita semua ada mengantuk,jahat hina,mcm dan sgala yg kurang ,dia shj yg ada.itulah tauhid.sebab itulah dua kali disebutkan .
Antara  kandungan.
ayat 1-9paragraf 1ada khofidoh iaitu hari menjatuhkan darjat dan pangkat.
Roofiah diangkat ,itu sifat hari qiamat.
Ayat 26 assabiqun,macam mn dia dilayan dlm syurga,dgn bidadarinya araknya dll dilayan,itu boleh kita lihat disitu.
Kmdn ayat 27 assabiqun,kenapa dia mendahului orang lain,kerana dlm dunia ini dia mendahului orang lain.dia bukan ahli syurga biasa.dia kedepan.makna islam ni nak apa2 tuntutan dia orang yg mula2 sekali.dlm perjuangan yg mati dulu.itu makna assabiqun .dlm semua bab dia kedepan.
Yg tetap melakukan dosa besar,mereka dlm dunia orang yg mewah.
Antara yg diberi makan kepad mereka zaqqum.
Juga disebut bgmn alquran itu terpelihara.dr semasa turun dan sampai kepada nabi kita nabi muhamad saw.itu kelebihan alquran.terpelihara
Itulah alquran yg perlu dibenarkan danntidak boleh didustakan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan