Sabtu, Oktober 13, 2018

Sahih bukhari kitab azan sesi 036

١٠ -  الأذان » ٤١٤ -  فضل التهجير إلى الظهر
باب فَضْلِ التَّهْجِيرِ إِلَى الظُّهْرِ:
10. Adzan » 414. Keutamaan segera melaksanakan shalat Zhuhur
٦١٥ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ عَنْ مَالِكٍ عَنْ سُمَيٍّ مَوْلَى أَبِي بَكْرِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي صَالِحٍ السَّمَّانِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَيْنَمَا رَجُلٌ يَمْشِي بِطَرِيقٍ وَجَدَ غُصْنَ شَوْكٍ عَلَى الطَّرِيقِ فَأَخَّرَهُ فَشَكَرَ اللَّهُ لَهُ فَغَفَرَ لَهُ ثُمَّ قَالَ الشُّهَدَاءُ خَمْسَةٌ الْمَطْعُونُ وَالْمَبْطُونُ وَالْغَرِيقُ وَصَاحِبُ الْهَدْمِ وَالشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَالَ لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي النِّدَاءِ وَالصَّفِّ الْأَوَّلِ ثُمَّ لَمْ يَجِدُوا إِلَّا أَنْ يَسْتَهِمُوا لَاسْتَهَمُوا عَلَيْهِ وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي التَّهْجِيرِ لَاسْتَبَقُوا إِلَيْهِ وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي الْعَتَمَةِ وَالصُّبْحِ لَأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا

615. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah dari Malik dari Sumayya mantan budak Abu Bakar bin 'Abdurrahman, dari Abu Shalih As Saman dari Abu Hurairah, bahwa
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Ketika seorang laki-laki berjalan pada suatu jalan dan menemukan dahan berduri lalu ia membuangnya maka Allah menyanjungnya dan mengampuni dosanya." Kemudian beliau bersabda: "Orang yangmati syahid itu ada lima;
orang yang mati karena penyakit kusta,
orang yang mati karena sakit perut,
orang yang mati kerena tenggelam,
orang yang mati karena tertimpa reruntuhan dan orang yang terbunuh di jalan Allah."
Beliau melanjutkan sabdanya: "Seandainya manusia mengetahui apa (kebaikan) yang terdapat pada adzan dan shaf awal, lalu mereka tidak dapat meraihnya kecuali dengan cara mengundi tentulah mereka akan mengundi. Dan seandainya mereka mengetahui apa yang terdapat pada bersegera menuju shalat, tentulah mereka akan berlomba-lomba. Dan seandainya mereka mengetahui kebaikan yang terdapat pada shalat 'Atamah (shalat 'Isya') dan Shubuh, tentulah mereka akan mendatanginya walaupun harus dengan merangkak."

Islam bukan agama yg mengecewakan penganutnya malah memberi harapan dan kegembiraan kepada sesiapa sahaja dan bagaimanapun keaadaan.

Hadis ini berasal dari 3  hadis yg berasingan.tetapi imam bukhari gabungkan bersama.
Ditempat lain dia ada sebut secara terpisah.
«652» حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ عَنْ مَالِكٍ عَنْ سُمَيٍّ مَوْلَى أَبِي بَكْرٍ عَنْ أَبِي صَالِحٍ السَّمَّانِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((بَيْنَمَا رَجُلٌ يَمْشِي بِطَرِيقٍ وَجَدَ غُصْنَ شَوْكٍ عَلَى الطَّرِيقِ فَأَخَّرَهُ، فَشَكَرَ اللَّهُ لَهُ، فَغَفَرَ لَهُ)).
[طرفه 2472، تحفة 12575- 167/ 1].

653» ثُمَّ قَالَ: ((الشُّهَدَاءُ خَمْسَةٌ الْمَطْعُونُ، وَالْمَبْطُونُ، وَالْغَرِيقُ، وَصَاحِبُ الْهَدْمِ، وَالشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ)).
وَقَالَ: ((لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي النِّدَاءِ وَالصَّفِّ الأَوَّلِ ثُمَّ لَمْ يَجِدُوا إِلاَّ أَنْ يَسْتَهِمُوا لاَسْتَهَمُوا عَلَيْهِ)).
[أطرافه 720، 2829، 5733، تحفة 12570].

654» ((وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي التَّهْجِيرِ لاَسْتَبَقُوا إِلَيْهِ، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي الْعَتَمَةِ وَالصُّبْحِ لأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا)).
[أطرافه 615، 721، 2689، تحفة 12570، 12577].

Tajuk bukhari penting kerana disini ada pendapat bukhari.

باب فَضْلِ التَّهْجِيرِ إِلَى الظُّهْرِ:
10. Adzan » 414. Keutamaan segera melaksanakan shalat Zhuhur.
Tidak jelas.
Ada naskah,ila ssolah .yg byk illa zuhri.
Jika ssolah tak jelas.
Disini imam bukhari kelebihan bersegera pergi mengerjakan solat zuhur.
Kalu zuhur dah jelas.tapi jika ssolat tidak jelas.
Dia (bukhari)nak atur.
Kalu ssolat ,maka tiada kaitan dgn tajuk sebelum ni,kelebihan solat subuh.
Satu lagi kita boleh faham dgn assolah itu zuhur.kepada orang yg ngaji bahasa arab susahla sikit.sebab apa assolah makna solat secara umum.
Kalu kita nak  pakai assolah ini makna zohor boleh,atas dasar perkataan assolah itu aliflam lizikr..kena tahu kaedah.(agak susah sikit)
Perkara kedua.
Apa kesesuai bab dan hadis yg dikemukakan?
..biasa sesuai tajuk dgn isi..
Dimana kesesuaian atau kesinambungan..terletak pada sabda nabi
((وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي التَّهْجِيرِ
seandainya mereka mengetahui kebaikan yang terdapat pada bersegera pergi solat zuhur

Perkara yg ketiga.Imam bukhari disebalik fia buat tajuk(tujuan tersirat)
Antara tujuannya
1.bab ke31 sebelum ini menyatakan kelebihan solat subuh berjemaah.
Mengerjakan solat subuh berjemaah secara tetap bukan perkaralah perkara senang ,begitu juga solat zuhur .
Antara kenapa solat subuh agak sukar dikerjakan dgn berjemaah terutamanya diluar rumah seperti dimasjid dll ialah kerana waktu subuh adalah waktu manusia  paling nyenyak tidur.dimusim sejuk ia adalah waktu paling sejuk,lagi susah.
Solat zuhur juga begitu(sudut kesamaan)terutama ketika musim panas,panas agak keras berbanding dgn waktu2 lain.Nak banding dlm sehari panas paling kuat waktu zohor tu lah.
Kalu sejuk subuh.kalu panas zuhur.
Dan dinegara yg panas,siangnya panjang,malam pendek ,tak puas tidur.
Bila tak puas tidur ore ganti tidur tengahari biasanya.kita tak berapa terasa sangat sebab cuaca kita lagu lain.kalu cuaca yg 4 musim memang begitu.
Tengahari ore tidur ,qailulah(tidur tengahari sebelum masuk waktu zohor ,bila tidur tu sedapla sama dgn tidur malam)
Ini seni dia.
Nak tidur ini susah.
Pengalaman duduk negeri panas,ore tak sir tubik lu'ar rumah ,malas nak gi jemaah .perbandingan yg sangat cantik.
Kesukaran itulah ada kelebihannya besar dr yg lain.
Dan dia sebut subuh kemudian zuhur
Yg ke2 ,perkataan التَّهْجِيرِbererti bersegera pergi dan dipetik oleh bukhari lalu dimasukannya dlm tajuk bab yg dibuatnya. باب فَضْلِ التَّهْجِيرِ إِلَى الظُّهْرِ
Kenapa dia ambil yg ini?
Maksudnya dia mengisyaratkan kelebihan mengerjakan solat diawal waktu termasuk solat subuh dan zuhur,dan inilah mazhab beliau.
Bakpo dia sebut, التَّهْجِيرِbersegera .dan kalu ambil naskah yg kata solat,semua solatlah molek kita buat diawal waktu.secara tidak langsung halus dia kritik ore yg mengatakan  eluk lewat sikit setengah2  solat misalnya imam abu hanifah kata molek solat subuh ni leawt.seba th kalu kita pergi masjid2  ore hanafi dia solat lewat solat subuh  sebab dia faham ,molek solat lewt.
Makna imam bukhari  buat tajuk التَّهْجِيرِni nak tolak pendapat tu.tapi dia  tolak tu halus sangat.ore yg tak tahu ,dia kritik sapa.itulah cara imam bukhari,orang seni ,lembut ,beradap .sehingga ore tak perasan pun ada ore kritik.ada.
Pendapat yg kata lewat lebih baik ,tetapi bagi imam bukhari eluk awal kecuali ada sebab mendatang.
Pada dasarnya eluk awal bg bukhari.
Dia payah nak kata,kalu kata mungkarul hadis tu sudah teruk tu...
Minit 25

Minit 25
Yg ke3,  adakah
Perkataan التَّهْجِيرِdalam hadis tidak bercanggah dgn hadis yg menyuruh melakukan solat zohor lambat sikit kerana itu dimusim sangat panas,khusus dimusim sangat panas.
imam bukhari dah tengok  adakah التَّهْجِيرِ ini bercanggah dgn  hadis ibrok(boleh melambatkan solat)
adapun dlm keadaan biasa ia tetaplah solat awal waktu digalakan.
Minit 26
Disebut التَّهْجِيرِ,bermakna dlm masa kebanyakan.
Adapun pada keadaan biasa solat diawal waktu digalakan.
Tahjir التَّهْجِيرِ (bersegera )itu yg eluk.
Adapun hadis suruh kita solat lewat ,itu bukan untuk semua keadaan.untuk keadaan itu sahaja,keadaan panas yg kuat sangat.supaya mudah ore nak pergi ramai2 bila teduh sikit.jadi diperlewat sikit,supaya solat jemaah jadi ramai dan solat pun selesa sedikit tidak panas sangat.bila panas sangat tiada khusyuk.yg naknya khusyuk.yg paling utama.
Itu keadaan yg terkecuali
Minit 27

Minit 27

Yg ke4
Mungkin juga التَّهْجِيرِdifaham sebagai hukum maazimah,perintah mengerjakan solat zuhur pada waktu kepanasan tengahari sudah agak reda iaitu al ibrok pula difaham sebagai hukum rukhsah.
Ini istilah. التَّهْجِيرِyg imam bukhari ambil daripada hadis tu boleh juga kita faham sebagai hukum azimah,makna hukum yg asal,susah pun kita kena buat juga seperti solat zohor 4 rakaat ,itu asal,hukum azimah.solat zohur semasa perjalanan 2rakaat itu hukum rukhsah,yakni kemudahan diberikan oleh alllah kepada kita.

Minit 28
Maknanya imam bukhari nak isyaratkan hukum ibadat ini ada dua,dlm keadaan biasa  azimah.dalam keadaan kita masalah kita pakai rukhsah.walau bagaimana pun yg azimah itulah yg asal,iaitu buat diawal waktu.
Kalu ada hadis suruh lewat sedikit ,itu berdasarkan rukhsah.Bukan tak boleh buat diawal waktu,boleh.Sepeeti kita dibulan puasa ,dlm musafir kita nak puasa juga tak mahu buka ,boleh tidak berdosa atau salah,maknanya kita pakai hukum azimah.tapi kita buka puasa boleh tak berdosa,kita pakai hukum rukhsah.Dia nak isyarat kesitu.
Yg payah tu ,adalah yg asal,kita panggil hukum azimah.
Rukhsah,itu bukan yg asal tapi kemudahan yg allah bagi ,itu imam bukhari nak isyarat kesitu.

Yg ke5
Minit 30

Minit 30
Maulana zakaria pula berpendapat dlm takril bukhatinya,olehkerana hadis ibrok dgn wuruk sighah yakni lafaz perintah(amar),maka ia difahami orang sebagai wajib.suruh solat pada waktu yg agak sejuk sedikit.
Dgn mengadakan tajuk bab ini,bukhari menghilangkan kekeliruan itu,solat awal waktu kelebihan shj
Begitu kuga ibtok juga kelebihan shj.
Kan berapa byk maksudnya.
Sebab itu dia tajuk bab kelebihan pergi solat ..

Rasullah saw bersabdan ketika seorangn berjln dan membuang duri maka allah menyukainya dan mengampuninya..
بَيْنَمَا رَجُلٌ يَمْشِي بِطَرِيقٍ
وَجَدَ غُصْنَ شَوْكٍ عَلَى الطَّرِيقِ
فَأَخَّرَهُ فَشَكَرَ اللَّهُ لَهُ فَغَفَرَ لَه
Cerita sesaorang zaman dulu.
Makna kalu manusia buat sedikit kebaikan jgn pandang kecil.sebab allah menyukainya kalau kecil kalu besar lebih lagi.
Ini contoh buang duri hanya kecil..
Katakanlah jika yg besar seperti menjadi menteri dan berfikir untuk menjadikan rakyat lebih baik maka allah akan menghargainya.

Kemudian dia bersabda orang mati syahid ada 5
653» ثُمَّ قَالَ:
((الشُّهَدَاءُ خَمْسَةٌ
الْمَطْعُونُ،
وَالْمَبْطُونُ،
وَالْغَرِيقُ،
وَصَاحِبُ الْهَدْمِ،
وَالشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ)
Minit 38
Taun shj.ke?
Tidak,termasuk penyakit2 lain yg berjangkit,Kalu tanpa usaha kita dan kita kena dan sabar,sama shj.Tspi syahid akhirat.Disebut syahid ada lah kesamaan tertentu yg sama dgn syahid sebenar.

Sakit perut..kanser buang rahim.
Bukan tempat  hadam shj.
Mati kerana tenggelam.
Lemas tak boleh bernafas.bukan tenggelam dlm air shj.

Mati kena timpa runtuhan.
Orang yg terbunuh dijln allah.
Disebut 5shj.
Adakah 5shj?
Jumlah ini tidak boleh difahami terhenti dgn 5 shj.
Satu kaedah,sebut bilangan ,hanya itu shj..
Disana terdapat byk hadis yg lebih dr itu.
Kalu begini keadaan ,nabi diberitahu 5 ,kemudian diberitahu lagi ,dia cerita lagi.
Maka kita terimalah.

Nampak siksa..sebut kelebihan ,ini penawar  kepada orang yg diuji..

Orang mati tercekik ..dilihat pelik..satu kelebihan kepadanya.
Untuk keluarganya yg hiduonakan terhibur.
Muwattuk 7macam mati syahid.

Tengok orang yg mati syahid,masih muda..umur panjang..
Begitu juga dgn orang taun.
Begitu juga bomba..
Disebalik itu ada penghibur..dan simati ada kelebihanya.
Bila kata syahid ada kelebihanya.p disisi allah.
Syahid yg sebenar satu shj iaitu orang yg terkorban dimedan perang .
Syahid dunia ..hukum urus jenazah berbeza dgn jrnazah yg lain.
Syahid ada 3.
1.syahid dunia...mati bunuh diri sebab terlalu sakit dlm perang. Tak mandi
2.syahid akhirat,nabi sebut dia syahid,sebab nyata kelebihannya diakhirat. Syahid hukmi.
Tidak sama dgn dgn ore mati syahid tapi ada sedikit kesamaan.
3.syahid dunia dan akhirat,ini shj yg berbeza  persiapan jenazahnya.
Keistimewaan ini jauh bezanya .

Syahid hukmi,kelebihannya yg  sama dimana tak sangka akan mati.

Diluar jangkauan akal.
Ada lagi syahid akhirat selain dr 5
Terima berita dgn  gembira dan tenang dan rasa kelebihan terpilih untuk syahid.
Ini juga penawar dan buksn hukjmsn,jnj kehendak allah ,ada hikmahnya dan dapat pahala dan hapus dosa kita
Kesan aqidah kepada manusia.
Minit 1jam

Minit 1:12

Terjatuh dr kenderaan.
Orang yg terkena pnemonia atau paru2 berair
Tak mesti yg tu shj.

Yg ke5
Abu hurairah kata,sesiapa yg mati dijln allah,tak semestinya berperang.
Dijln allah..mengajar,mengaji,
Ketaatan dan ..luas

Yg ke6
Ini atsar..dengar dari
Hadis maukuf filhukumi marfuk
Walau pun maukuf ,Hadis yg hakikatnya sampai kepada nabi

Dimakan binatang buas

Yg ke7
Orang yg terbunuh dijalan allah.
Berperang dgn orang kafir.
Kesyahidan dgn cara lain.
Mati kerana sakit perut
Mati kerana selepas bersalin,kekurangan darah..blleh jadi gila...bahaya mati..nak daoat seirang manusia..nufasad..nifas selepas bersalin.

Yg ke8.
Sambung.

😎

Hadis maukuf filhukumi marfuk
Hadis yg hakikatnya sampai kepada nabi

653» ثُمَّ قَالَ: ((الشُّهَدَاءُ خَمْسَةٌ الْمَطْعُونُ، وَالْمَبْطُونُ، وَالْغَرِيقُ، وَصَاحِبُ الْهَدْمِ، وَالشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan