Rabu, Oktober 24, 2018

Sunan Abu Daud kitab pusaka sesi 04

١٣ -  الفرائض » ١٠٧٠ -  ما جاء في ميراث الجد
باب مَا جَاءَ فِي مِيرَاثِ الْجَدِّ:
13. Waris » 1070. Penjelasan tentang warisan kakek
٢٥٠٩ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ أَخْبَرَنَا هَمَّامٌ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ الْحَسَنِ عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنً
أَنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ
إِنَّ ابْنَ ابْنِي
مَاتَ فَمَا لِي مِنْ مِيرَاثِهِ
فَقَالَ لَكَ السُّدُسُ
فَلَمَّا أَدْبَرَ دَعَاهُ فَقَالَ لَكَ سُدُسٌ آخَرُ فَلَمَّا أَدْبَرَ دَعَاهُ فَقَالَ إِنَّ السُّدُسَ الْآخَرَ
طُعْمَةٌ
قَالَ قَتَادَةُ
فَلَا يَدْرُونَ مَعَ أَيِّ شَيْءٍ وَرَّثَهُ
قَالَ قَتَادَةُ أَقَلُّ شَيْءٍ وَرِثَ الْجَدُّ السُّدُسُ

2509. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Katsir, telah mengabarkan kepada kami Hammam, dari Qatadah dari Al Hasan dari

Imran bin Hushain, bahwa seorang laki-laki telah datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan berkata;

sesungguhnya cucu(anak lelaki kepada anak lelaki)saya meninggal, maka berapakah warisan untuk saya?

Kemudian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Engkau mendapatkan seperenam."

Kemudian tatkala laki-laki tersebut pergi beliau berkata: "Engkau mendapat seperenam yang lain."

Kemudian tatkala orang tersebut pergi beliau berkata:
"Seperenam yang lain adalah makanan." (Kelebihan dari hak sebenar ini bagai zawilfuruk)

Qatadah berkata; mereka tidak mengetahui bersama siapakah(waris2 lain tak dapat sahabat pastikan) beliau memberinya warisan tersebut.
Qatadah berkata; bagian minimal(paling kurang) yang diperoleh seorang kakek adalah seperenam(drp pusaka cucunya tadi)

٢٥١٠ - حَدَّثَنَا وَهْبُ بْنُ بَقِيَّةَ
عَنْ خَالِدٍ عَنْ يُونُسَ
عَنْ الْحَسَنِ أَنْ عُمَرَ
قَالَ أَيُّكُمْ يَعْلَمُ مَا وَرَّثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
الْجَدَّ فَقَالَ مَعْقِلُ بْنُ يَسَارٍ
أَنَا
وَرَّثَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
السُّدُسَ
قَالَ مَعَ مَنْ قَالَ لَا أَدْرِي
قَالَ لَا دَرَيْتَ
فَمَا تُغْنِي إِذًا

2510. Telah menceritakan kepada kami Wahb bin Baqiyyah, dari Khalid dari Yunus, dari
Al Hasan bahwa

Umar berkata; siapakah di antara kalian yang mengetahui berapakah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memberikan warisan seorang kakek(datuk)?

Kemudian Ma'qil bin Yasar berkata; saya, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memberinya seperenam.

Umar berkata; bersama siapa?
Ma'qil berkata; aku tidak tahu. Umar berkata; engkau tidak tahu, kalau demikian engkau tidak cukup (dalam memberikan persaksian).

١٣ -  الفرائض » ١٠٧١ -  في ميراث العصبة
باب في مِيرَاثِ الْعَصَبَةِ:

13. Waris » 1071. Penjelasan tentang warisan(pusaka) Ashabah
👉Siapa asobah?
Orang yg disebut dgn jelas dlm quran.
Diperolehi oleh orang lelaki yg paling hampir dgn simati.
Seperti saudara perempuan yg lalu, orang juga yg paling  hampir dgn simati yg dipanggil asobah binafsih yg akan dihurai kemudian.

Ggg

٢٥١١ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ صَالِحٍ
وَمخْلَدُ بْنُ خَالِدٍ
وَهَذَا حَدِيثُ مَخْلَدٍ
وَهُوَ الْأَشْبَعُ
قَالَا حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ
حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ عَنْ ابْنِ طَاوُسٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
اقْسِمْ الْمَالَ بَيْنَ أَهْلِ الْفَرَائِضِ
عَلَى كِتَابِ اللَّهِ
فَمَا تَرَكَتْ الْفَرَائِضُ
فَلِأَوْلَى ذَكَرٍ
2511. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Shalih, dan Makhlad bin Khalid, dan ini adalah hadits Makhlad dan hadits tersebut lebih bagus (patut diterima). Mereka berdua mengatakan; telah menceritakan kepada kami Abdurrazzaq, telah menceritakan kepada kami Ma'mar dari Ibnu Thawus dari ayahnya dari

Ibnu Abbas, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata: "Bagikan harta diantara para pemilik faraidl (bagian harta waris) berdasarkan Kitab Allah. Maka bagian harta yang tersisa setelah pembagian tersebut, lebih utama diberikan kepada (ahli waris) laki

باب مَا جَاءَ فِي مِيرَاثِ الصُّلْبِ:
13. Waris » 1068. Penjelasan tentang harta warisan Ash Shulb

Hadis2= مَا جَاءَ
Anak cucu= الصُّلْبِ
Amut=tiang keturunan
Usul,keatas,ayah datuk
Furuk ,kebawah,Anak cucu cicit piuk.

Dlm quran ,Ayat pusaka ada 3.
Sulbi dlm ayat 11
Ayat 12,pusaka yg ada katan dgn kita
Annisa tentang kalalah.
يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ ۖ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ ۚ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ ۖ وَإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ ۚ وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ ۚ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۗ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا ۚ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan. Tetapi jika anak-anak perempuan itu lebih dari dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga dari harta yang ditinggalkan oleh si mati. Dan jika anak perempuan itu seorang sahaja, maka bahagiannya ialah satu perdua (separuh) harta itu. Dan bagi ibu bapa (si mati), tiap-tiap seorang dari keduanya: satu perenam dari harta yang ditinggalkan oleh si mati, jika si mati itu mempunyai anak. Tetapi jika si mati tidak mempunyai anak, sedang yang mewarisinya hanyalah kedua ibu bapanya, maka bahagian ibunya ialah satu pertiga. Kalau pula si mati itu mempunyai beberapa orang saudara (adik-beradik), maka bahagian ibunya ialah satu perenam. (Pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat yang telah diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayarkan hutangnya. lbu-bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu tidak mengetahui siapa di antaranya yang lebih dekat serta banyak manfaatnya kepada kamu (Pembahagian harta pusaka dan penentuan bahagian masing-masing seperti yang diterangkan itu ialah) ketetapan dari Allah; sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
-Sura An-Nisa', Ayah 11
وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۚ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُمْ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۗ وَإِنْ كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ ۚ فَإِنْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْ ذَٰلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِي الثُّلُثِ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصَىٰ بِهَا أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَارٍّ ۚ وَصِيَّةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ
Dan bagi kamu satu perdua dari harta yang ditinggalkan oleh isteri-isteri kamu jika mereka tidak mempunyai anak. Tetapi jika mereka mempunyai anak maka kamu beroleh satu perempat dari harta yang mereka tinggalkan, sesudah ditunaikan wasiat yang mereka wasiatkan dan sesudah dibayarkan hutangnya. Dan bagi mereka (isteri-isteri) pula satu perempat dari harta yang kamu tinggalkan, jika kamu tidak mempunyai anak. Tetapi kalau kamu mempunyai anak maka bahagian mereka (isteri-isteri kamu) ialah satu perlapan dari harta yang kamu tinggalkan, sesudah ditunaikan wasiat yang kamu wasiatkan, dan sesudah dibayarkan hutang kamu. Dan jika si mati yang diwarisi itu, lelaki atau perempuan, yang tidak meninggalkan anak atau bapa, dan ada meninggalkan seorang saudara lelaki (seibu) atau saudara perempuan (seibu) maka bagi tiap-tiap seorang dari keduanya ialah satu perenam. Kalau pula mereka (saudara-saudara yang seibu itu) lebih dari seorang, maka mereka bersekutu pada satu pertiga (dengan mendapat sama banyak lelaki dengan perempuan), sesudah ditunaikan wasiat yang diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayarkan hutangnya; wasiat-wasiat yang tersebut hendaknya tidak mendatangkan mudarat (kepada waris-waris). (Tiap-tiap satu hukum itu) ialah ketetapan dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Penyabar.
-Sura An-Nisa', Ayah 12

يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلَالَةِ ۚ إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ ۚ وَهُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ ۚ وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالًا وَنِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ ۗ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Mereka (orang-orang Islam umatmu) meminta fatwa kepadamu (Wahai Muhammad mengenai masalah Kalaalah). Katakanlah: "Allah memberi fatwa kepada kamu di dalam perkara Kalaalah itu, iaitu jika seseorang mati yang tidak mempunyai anak dan ia mempunyai seorang saudara perempuan, maka bagi saudara perempuan itu satu perdua dari harta yang ditinggalkan oleh si mati;(ashabul furuk) dan ia pula (saudara lelaki itu) mewarisi (semua harta) saudara perempuannya, jika saudara perempuannya tidak mempunyai anak. Kalau pula saudara perempuannya itu dua orang, maka keduanya mendapat dua pertiga dari harta yang di tinggalkan oleh si mati. Dan sekiranya mereka (saudara-saudaranya itu) ramai, lelaki dan perempuan, maka bahagian seorang lelaki menyamai bahagian dua orang perempuan". Allah menerangkan (hukum ini) kepada kamu supaya kamu tidak sesat. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
-Sura An-Nisa', Ayah 176
Gggg

١٣ -  الفرائض » ١٠٧٢ -  في ميراث ذوي الأرحام
باب في مِيرَاثِ ذَوِي الأَرْحَامِ:
13. Waris » 1072. Penjelasan tentang Dzawil Arham
👉Selain dr zawilfuruk dan asobah ada lagi golongan yg boleh menerima pusaka iaitu adalah zawilarham.tetapi yg ni ada khilaf dikalangan ulamak.ada terima ada tak terima walaupun jumhur dikalangan ulamak terima.

٢٥١٢ - حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ
حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ بُدَيْلٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ
عَنْ رَاشِدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ أَبِي عَامِرٍ
الْهَوْزَنِيِّ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ لُحَيٍّ عَنْ الْمِقْدَامِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ تَرَكَ كَلًّا فَإِلَيَّ
وَرُبَّمَا قَالَ إِلَى اللَّهِ وَإِلَى رَسُولِهِ وَمَنْ تَرَكَ مَالًا فَلِوَرَثَتِهِ وَأَنَا وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ أَعْقِلُ لَهُ وَأَرِثُهُ
وَالْخَالُ وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ يَعْقِلُ عَنْهُ
وَيَرِثُهُ
2512. Telah menceritakan kepada kami Hafsh bin Umar, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Budail dari Ali bin Abu Thalhah, dari Rasyid bin Sa'd, dari Abu 'Amir Al Hauzani Abdullah bin Luhai dari

Al Miqdam, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa yang meninggalkan kall (keluarga dan hutang) maka menjadi tanggunganku." Dan terkadang beliau mengatakan: "Menjadi tanggungan Allah dan rasulNya." (Kerajaan)

"Dan barangsiapa yang meninggalkan harta maka untuk para pewarisnya, dan aku adalah pewaris(maula) orang yang tidak memiliki pewaris. Aku menanggung diyatnya dan mewarisinya.

Paman (dari pihak ibu) adalah pewaris orang yang tidak memiliki pewaris, ia menanggung diyatnya dan mewarisinya."

٢٥١٣ - حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ
فِي آخَرِينَ
قَالُوا حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ بُدَيْلٍ يَعْنِي ابْنَ مَيْسَرَةَ عَنْ
عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ عَنْ رَاشِدِ بْنِ سَعْدٍ
عَنْ أَبِي عَامِرٍ الْهَوْزَنِيِّ
عَنْ الْمِقْدَامِ الْكِنْدِيِّ
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَنَا أَوْلَى بِكُلِّ مُؤْمِنٍ
مِنْ نَفْسِهِ
فَمَنْ تَرَكَ دَيْنًا
أَوْ ضَيْعَةً
فَإِلَيَّ وَمَنْ تَرَكَ مَالًا
فَلِوَرَثَتِهِ وَأَنَا مَوْلَى مَنْ لَا مَوْلَى لَهُ
أَرِثُ مَالَهُ
وَأَفُكُّ عَانَهُ
وَالْخَالُ مَوْلَى
مَنْ لَا مَوْلَى لَهُ يَرِثُ مَالَهُ
وَيَفُكُّ عَانَهُ
قَالَ أَبُو دَاوُد رَوَاهُ الزُّبَيْدِيُّ عَنْ رَاشِدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ ابْنِ عَائِذٍ عَنْ الْمِقْدَامِ وَرَوَاهُ مُعَاوِيَةُ بْنُ صَالِحٍ
عَنْ رَاشِدٍ قَالَ سَمِعْتُ الْمِقْدَامَ
قَالَ أَبُو دَاوُد يَقُولُ الضَّيْعَةُ مَعْنَاهُ عِيَالٌ

2513. Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb di antara para syekh yang lain, mereka berkata; telah menceritakan kepada kami Hammad, dari Budail bin Maisarah, dari Ali bin Abu Thalhah, dari Rasyid bin Sa'd dari Abu Amir Al Hauzani, dari

Al Miqdam Al Kindi, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku adalah orang yang paling berhak (menanggung) terhadap seorang mukmin daripada dirinya. Barangsiapa yang meninggalkan hutang atau keluarga maka menjadi tanggunganku, dan barangsiapa yang meninggalkan harta maka untuk para pewarisnya, aku adalah pewaris orang yang tidak memiliki pewaris, aku warisi hartanya dan aku bebaskan tanggungannya."

Abu Daud berkata; hadits tersebut diriwayatkan oleh Az Zubaidi, dari Rasyid bin Sa'd, dari Ibnu 'Aidz dari Al Miqdam, dan telah diriwayatkan oleh Mu'awiyah bin Shalih dari Rasyid, ia berkata; saya mendengar Al Miqdam, ia berkata; Abu Daud berkata; dha'ah adalah keluarga.

٢٥١٤ - حَدَّثَنَا عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ عَتِيقٍ الدِّمَشْقِيُّ
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُبَارَك
ِ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ عَيَّاشٍ عَنْ يَزِيدَ بْنِ حُجْرٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ يَحْيَى بْنِ الْمِقْدَامِ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
قَالَ
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُول
ُ أَنَا وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ
أَفُكُّ عَانِيَهُ وَأَرِثُ مَالَه
ُ وَالْخَالُ وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَه
ُ يَفُكُّ عَانِيَهُ وَيَرِثُ مَالَهُ

2514. Telah menceritakan kepada kami Abdussalam bin 'Atiq Ad Dimasyqi, telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Al Mubarak, telah menceritakan kepada kami Isma'il bin 'Ayyasy dari Yazid? bin Hujr dari

Shalih bin Yahya bin Al Miqdam dari ayahnya, dari kakeknya, ia berkata; saya mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku adalah pewaris orang yang tidak memiliki pewaris, aku bebaskan tanggungannya dan mewarisi hartanya.

Paman (dari pihak ibu) adalah pewaris orang yang tidak memiliki pewaris yang akan membebaskan tanggungannya dan mewarisi hartanya."

٢٥١٥ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى حَدَّثَنَا شُعْبَةُ ح و حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا وَكِيعُ بْنُ الْجَرَّاحِ
عَنْ سُفْيَانَ جَمِيعًا عَنْ ابْنِ الْأَصْبَهَانِيِّ
عَنْ مُجَاهِدِ بْنِ وَرْدَانَ
عَنْ عُرْوَةَ
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ مَوْلًى لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَاتَ
وَتَرَكَ شَيْئًا
وَلَمْ يَدَعْ وَلَدًا وَلَا حَمِيمًا
فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
َ أَعْطُوا مِيرَاثَهُ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ قَرْيَتِهِ
قَالَ أَبُو دَاوُد
وَحَدِيثُ سُفْيَانَ أَتَمُّ
و قَالَ مُسَدَّدٌ قَالَ
فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
هَاهُنَا أَحَدٌ مَنْ أَهْلِ أَرْضِهِ
قَالُوا نَعَمْ قَالَ فَأَعْطُوهُ مِيرَاثَهُ

2515. Telah menceritakan kepada kami Musaddad, telah menceritakan kepada kami Yahya, telah menceritakan kepada kami Syu'bah, dan telah diriwayatkan dari jalur yang lain: Telah menceritakan kepada kami Utsman Ibnu Abu Syaibah?, telah menceritakan kepada kami Waki' bin Al Jarrah, dari Sufyan, semuanya berasal dari

Ibnu Al Ashbahani, dari Muhajid bin Wardan, dari 'Urwah dari Aisyah radliallahu 'anha, bahwa mantan budak (hamba)Nabi shallallahu 'alaihi wasallam meninggal dan ia tidak meninggalkan sesuatupun, dan tidak meninggalkan anak serta kerabat.
Kemudian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berkata: "Berikan warisannya kepada seseorang yang merupakan penduduk kampungnya."

Abu Daud berkata; dan hadits Sufyan lebih sempurna. Musaddad berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berkata: "Apakah di sini terdapat seseorang yang berasal dari penduduk negerinya?" Mereka berkata; Iya. Beliau bersabda: "Berikan warisan tersebut kepadanya!"

٢٥١٦ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَعِيدٍ الْكِنْدِيُّ
حَدَّثَنَا الْمُحَارِبِيُّ عَنْ جِبْرِيلَ بْنِ أَحْمَرَ
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ
فَقَالَ إِنَّ عِنْدِي مِيرَاثَ رَجُلٍ مِنْ الْأَزْدِ
وَلَسْتُ أَجِدُ أَزْدِيًّا أَدْفَعُهُ إِلَيْهِ
قَالَ اذْهَبْ فَالْتَمِسْ
أَزْدِيًّا حَوْلًا
قَالَ فَأَتَاهُ بَعْدَ الْحَوْلِ فَقَالَ
يَا رَسُولَ اللَّهِ لَمْ أَجِدْ أَزْدِيًّا
أَدْفَعُهُ إِلَيْهِ قَالَ فَانْطَلِقْ فَانْظُرْ
أَوَّلَ خُزَاعِيٍّ تَلْقَاهُ
فَادْفَعْهُ إِلَيْهِ فَلَمَّا وَلَّى
قَالَ عَلَيَّ الرَّجُلُ
فَلَمَّا جَاءَهُ قَال
َ انْظُرْ كُبْرَ خُزَاعَةَ فَادْفَعْهُ إِلَيْهِ

2516. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Sa'id Al Kindi, telah menceritakan kepada kami Al Muharibi, dari Jibril bin Ahmar dari

Abdullah bin Buraidah dari ayahnya, ia berkata; terdapat seorang laki-laki yang datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam kemudian berkata; sesungguhnya aku memiliki warisan seseorang yang berasal dari Azd, dan aku tidak mendapatkan seseorang yang berasal dari Azd yang dapat aku serahkan warisan tersebut kepadanya.

Beliau berkata: "Pergilah dan carilah orang yang berasal dari Azd selama satu tahun."

Buraidah berkata; kemudian orang tersebut datang kepada beliau setelah satu tahun, kemudian ia berkata; wahai Rasulullah, aku belum mendapatkan orang Azd yang dapat aku serahkan warisan tersebut kepadanya.

Beliau berkata: "Pergilah dan lihatlah orang Khuza'ah(bangsa yg dekat dgn azd) pertama yang engkau temui, kemudian serahkan warisan tersebut kepadanya!" kemudian tatkala orang tersebut telah pergi beliau berkata: "Hadirkan orang tersebut!" kemudian tatkala orang tersebut telah datang kepadanya beliau berkata: "Lihatlah orang Khuza'ah yang paling tua, kemudian serahkan warisan tersebut kepadanya! '

٢٥١٧ - حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ أَسْوَدَ الْعِجْلِيُّ
حَدَّثَنَا يَحْيَى
بْنُ آدَمَ
حَدَّثَنَا شَرِيكٌ عَنْ جِبْرِيلَ بْنِ أَحْمَرَ أَبِي بَكْرٍ
عَنْ ابْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ
قَالَ مَاتَ رَجُلٌ مِنْ خُزَاعَةَ فَأُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمِيرَاثِهِ
فَقَالَ الْتَمِسُوا لَهُ وَارِثًا
أَوْ ذَا رَحِمٍ
فَلَمْ يَجِدُوا لَهُ وَارِثًا وَلَا ذَا رَحِم
ٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَعْطُوهُ الْكُبْرَ مِنْ خُزَاعَةَ
وَقَالَ يَحْيَى
قَدْ سَمِعْتُهُ مَرَّةً يَقُولُ فِي هَذَا الْحَدِيث
ِ انْظُرُوا أَكْبَرَ رَجُلٍ مِنْ خُزَاعَةَ

2517. Telah menceritakan kepada kami Husain bin Aswad Al 'Ijli, telah menceritakan kepada kami Yahya bin Adam, telah menceritakan kepada kami Syarik, dari Jibril bin Ahmar Abu Bakr, dari

Ibnu Buraidah dari ayahnya, ia berkata; terdapat seorang laki-laki yang meninggal kemudian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam diberi warisannya.

Kemudian beliau bersabda: "Carikan pewarisnya atau kerabatnya!"(anak beranok sebelah ibu) kemudian mereka tidak mendapatkan pewaris dan kerabatnya.

Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Berikan warisan tersebut kepada orang tertua dari Khuza'ah."

Yahya(perawi) berkata; pernah suatu kali aku mendengar beliau dalam hadits ini berkata: "Lihatlah orang Khuza'ah yang paling tua!"

٢٥١٨ - حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا حَمَّادٌ أَخْبَرَنَا عَمْرُو بْنُ دِينَارٍ
عَنْ عَوْسَجَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
أَنَّ رَجُلًا مَاتَ
وَلَمْ يَدَعْ وَارِثًا إِلَّا غُلَامًا لَهُ
كَانَ أَعْتَقَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
هَلْ لَهُ أَحَدٌ
قَالُوا لَا إِلَّا غُلَامًا لَهُ
كَانَ أَعْتَقَهُ
فَجَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مِيرَاثَهُ لَهُ

2518. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il, telah menceritakan kepada kami Hammad, telah mengabarkan kepada kami 'Amr bin Dinar, dari 'Ausajah, dari

Ibnu Abbas bahwa seorang laki-laki meninggal dan tidak meninggalkan pewaris kecuali seorang budak(hamba) yang telah ia bebaskan. Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Apakah ia memiliki seseorang?" Mereka berkata; tidak, kecuali seorang budak yang telah ia bebaskan. Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memberikan warisannya untuk mantan budak tersebut.

Minit 31

باب مَا جَاءَ فِي مِيرَاثِ الْجَدِّ:
👉Makna مَا disini  adalah hadis .
Bab hadis tentang pusaka datuk.
Maknanya apa yg diperolehi datuk sbg pusaka atau jumlah atau bhg yg diperolehi datuk sbg pusaka.
Datuk sini ayah kepada ayah الْجَدِّمِنْ أَبِي
Nenek sebelah ibuالجَدَّةِمِنْ أُمِّي
Maksud ada pusaka ni datuk sebelah ayah.
Pusaka ,Alek jate tu dia kuat.
Zawilfuruk maksudnya orang2 yg disebut sebagai datuk,sebagai adikberadik,sebagai anak yg ditentukan bhg oleh syarak  samada oleh quran atau pun hadis,ni datuk (sebelah ayah )boleh pusaka berdasarkan hadis,berdasarkan quran tiada.boleh sebagai apa?sebagai zawilfuruk(disebutkan bhg yg dia boleh dapat,satu perenam ko,satu pertiga ko separuh ko?)atau ashabulfuruk tetapi kena ingat,datuk sebelah ayah.datuk sebelah ibu tidak.
Minit 34
Yg sebelah ayah tu pun kalu ayah tak ada.kalu ayah ada tidak boleh.orang panggil didindingi oleh ayah ,istilah ilmu faraid,hijjab mahjub.
Kerana ayah bg ibu dia tak termasuk  bg ashab bul faraid dan tidak termasuk dlm asobah.
Ia hanya termasuk dlm zawil arham.
Zawil arham adalah termasuk kaitan belah ibu.
Bab pusaka ni belah hok jate,sebab hok jate yg menanggung nafkah,menanggung ..
Sebab undang2 jenayah tak berjalan kita tak nampak peranan ..apabila kena bayar diat ,siapa yg kena bayar apabila salah seorang  anakberanak yg buat jenayah.Jenayah bunuh ,yg sengaja,tak sengaja atau separa sengaja.Dlm kes bayar diat hok sengaja,siapa menanggung keluarga,keluarga ni hok mana yg menanggung,alek lelaki.
Sebab itu hak pusaka byk alek lelaki.
Jadi munasabah diberi kelebihan kepada lelaki.
Begitu juga dlm nikah kahwin,ayah kepada ayah juga menanggung.
Jika perhati keseluruhan nampak comel.
Bg lebih sebab lebih byk tanggungan.
Ia termasuk dlm zawil arham.
Sebab tu dlm istilah fekah dalam faraid dia panggil jad yg sebenar.ada pun datuk sebelah ibu ore panggil jad fasid .
Memang ada beza.semacam kerugian tak ja'di.

Dlm bab pusaka ini ,kena tahu golongan2 yg berhak menerima pusaka:
Nombor satu
zawilfuruk atau ashabul furuk.
Maksudnya orang2 yg sudah tentu bhgan atau ditttkan oleh allah .Kalu allah dan rasul sebut lagi terang.
Kalu quran sebut shj pun tak apa,kalu hadis sebut shj pun tak apa juga...

Nombor dua
atau peringkat kedua ,asobah nanti sikit lagi kita akan jumpa asobah الْعَصَبَةِ
Asobah ni ada dua bahagian.
1. Asobah nasabiah
2. Asobah sababiyah

1. Asobah nasabiah
Iaitu asobah yg ada kaitan keturunan dgn simati.

2. Asobah sababiyah
Iaitu orang yg berhak menerima pusaka setelah zawilfuruk tak dak.Kalu zawil furuk ada,zawilfuruk dulu dapat.
Asobah ini berhak juga menerima pusaka tetapi setelah dibahagi  kepada zawilfuruk tadi.
Asobah sababiyah ni asobah berkait dgn sebab.
Sebab dia memerdekakan hamba tu.
Hamba bukan keturunan atau darah.tapi dia memerdekakan hamba.
Tuan dia yg memerdekakan hamba itu dapat pusaka.syarat tuan dia yg memerdekakannya
Minit 42
Dgn sebab dia yg memerdekakan ,dia dapat.ore panggil maula itaqoh.kalu dia tak merdekakan tak boleh. Dlm hadis sebut inna auka linan aktako...walad hanya diperolehi oleh orang yg memerdekakan hamba...walad uitaqoh maksudnya pusaka.
Sekarang tiada hamba.
Bekas hamba termasuk asobah juga.
Lepas tu br pergi ke zawil arham.
Zawil arham ni nombor atau peringkat ke tiga.

Nombor tiga
Zawil arham ِ ذَوِي الأَرْحَامِ

👉Imran bin Hushain, bahwa seorang laki-laki telah datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan berkata;

sesungguhnya cucu(anak lelaki bg  anak lelaki)saya meninggal,perlu disebut dgn jelas.dan ayahnya tiada dah.Jadi berapakah warisan untuk saya?

Jadi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Engkau mendapatkan seperenam." ...hadis 2509.
Datuk sebagai zawilfuruk(orang dapat pusaka dgn kadar ttt berdasarkan ketentuan allah dan rasul)
Minit 48
Kemudian tatkala laki-laki tersebut pergi beliau berkata: "Engkau mendapat seperenam yang lain." ...tadi dah dapat..ngapa tak royat selalu. Hok satu perenam yg mula2 zawilfaraid. Dan satu perenam yg lain tu sebagai asobah.maknanya sesaorang yg dapat pusaka ni kerana dua sebab  ,satu kerana zawilfuruk dan satu lagi kerana asobah.boleh berlaku begitu.tidak kata bila dia dah dapaf yg itu maka tak boleh dah yg lain.
Contoh disini..

Bakpo nabi saw tak gabung sekali? Seperti kata kamu dapat satu pertiga.tidak,dia tak kata begitu.
Sebab supaya tidak dianggap kedua2 bhg yg diperolehi itu zawilfuruk.
Zawil furuk itu satu perenam.yg satu perenam lagi ,itu bukan sebagai zawilfuruk tetapi sebagai asobah.

Kata Qatadah  مَعَ أَيِّ شَيٍْ ٍ(bhs mesra) mereka tidak mengetahui bersama siapakah(waris2 lain tak dapat sahabat pastikan) beliau memberinya warisan tersebut.
Qatadah berkata; bagian minimal(paling kurang) yang diperoleh seorang kakek adalah seperenam(drp pusaka cucunya tadi)

قَالَ قَتَادَةُ
فَلَا يَدْرُونَ مَعَ أَيِّ شَيْءٍ وَرَّثَهُ
قَالَ قَتَادَةُ أَقَلُّ شَيْءٍ وَرِثَ الْجَدُّ السُّدُسُ

Syarah..nabi bg satu perenam itu bersama pewaris lain atau tidak ?hok sahabat tak boleh nak tentukan siapa...
Btk masalah ...begini...
Ada satu orang mati, dan dia ada meninggalkan dua orang anak perempuan .
Orang yg bertanya datuk ,datuk maksud ayah kepada simati..ini zawilfuruk..sebab dlm quran sebut dua pertiga.jadi yg baki lagi satu pertiga.
Mula2 nabi bg yg satu pertiga itu belah dua.iaitu satu perenam.dia bagi  satu perenam sebagai zawilfuruk.sebagai ferdu orang panggil.lepas tu tinggal lagi satu perenam,separuh lagi.dari satu pertiga tu.yg dia bg kemudian itu litaksib.
Begitu ceritanya...bakpo dia dapat dua?

Kata Qatadah,dia tabiin ,paling kurang datuk dapat satu perenam sebagai zawilfuruk.asobah tu dua bergantung kepada keadaan.
Kalu ada orang lain yg ambil bahagian dia,dia tak dapatlah.dia asobah ni dapat hok lebih ore.

Dia dapat sebab ayah cucunya sudah tiada.
Ajad mahjubulbiljad datuk tetprdinding dengan ayah .

Kemudian Kata Umar siapakah di antara kalian yang mengetahui berapakah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memberikan warisan seorang kakek(datuk)?

Kemudian Ma'qil bin Yasar berkata; saya, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memberinya seperenam.

Kata Umar  ,bersama siapa?
Ma'qil berkata; aku tidak tahu.

Umar berkata; engkau tidak tahu, kalau demikian engkau tidak cukup (dalam memberikan persaksian).

Sebab apa nabi tak bg terus?
1.Supaya tidak dianggap satu perenam dimansukhkan dgn satu pertiga.
2.orang tak akan sangka hok dia satu pertiga.
3.akan lebih diingat
4.sesaorang boleh menerima dlm beberapa bhg.

Minit 1:00
باب في مِيرَاثِ الْعَصَبَةِ:

13. Waris » 1071. Penjelasan tentang warisan(pusaka) Ashabah
👉Siapa asobah?
Orang yg disebut dgn jelas dlm quran.
Diperolehi oleh orang lelaki yg paling hampir dgn simati.
Seperti saudara perempuan yg lalu, orang juga yg paling  hampir dgn simati yg dipanggil asobah binafsih yg akan dihurai kemudian.

👉Setiap orang yg tidak  disebut dgn bhg ttt bhgnya.
Kalu masih ada baki .

Minit 1:02
Kitab siroji ,ilmu faraid..dideobandi.

Contoh datuk,anak dia mati ,cucu mati tiada kaitan perempuan...asobah binafsih.

Hadis 2511
Ibnu Abbas, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata: "Bagikan harta diantara para pemilik faraidl (bagian harta waris) berdasarkan Kitab Allah(dlm quran ayat 11&12.....yg ore panggil ahlulfaraid.bhg yg tu dulu.

Kemudian jika bagian harta yang tersisa setelah pembagian tersebut, lebih utama diberikan kepada (ahli waris) paling mati dgn simati(datuk belah ayah)
Minit 1:07
Ini yg paling dekat.
Dlm  sahih bukari dan muslim dia tak sebut begini(dlm 2511 abu daud ni فَلِأَوْلَى ذَكَرٍtetapi fa aula rojulon zakarin.
Perkataan rojulin.
Mulaalyukori kata sebab apa sebut rojulon zakarin.?
satunya dia memberi makna takkid.makna hok jate sengoti. Bermakna kalu khosa tak boleh.asobah tu tak boleh sebab dia tak jate sengoti...
Atau dia nak umumkan.kalu rojulo lelaki dewasa.syaratnya dewasa ko?tidak .syaratnya lelaki shj. Walaupun tidak dewasa lagi.
Kalu sebut rojulin tu ,ore akan anggap yg dewasa shj yg boleh.
Atau untuk menyatakan sebab berhaj itu apa?
Sebab lelaki.
Hafiz ibnu hajar pun bincang panjang sangat dlm fathul bari.

Kemudian kita pergi kepada Nombor tiga
Zawil arham ِ ذَوِي الأَرْحَامِ
Muka surat 65
Ini sebut gini khusus dgn asobah bianfusihim...
Hok sini dia bg gambaran umum.

Asobah biraiil tak mesti lelaki.
Anak perempuan bersama anak lelaki
Minit1:12.

Minit 1:14.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan