Rabu, Oktober 31, 2018

Sunan Abu Daud kitab pusaka sesi 05

Sunan Abu Daud kitab pusaka sesi 05

Kalalah
Orang yg mati tak  ada ayah dan tak ada anak.
Orang yg mati tak ada ayah dan tak ada anak dan ada saudara perempuan

Asulb
Orang yg mati ada
Anak perempuan
Anak perempuan kepada anak lelaki yg telah mati
Saudara perempuan

يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ ۖ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ ۚ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ ۖ وَإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ ۚ وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ ۚ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۗ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا ۚ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا

Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk)
anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang
anak lelaki menyamai bahagian dua orang
anak perempuan. Tetapi jika
anak-anak perempuan itu lebih dari dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga dari harta yang ditinggalkan oleh si mati. Dan jika
anak perempuan itu seorang sahaja, maka bahagiannya ialah satu perdua (separuh) harta itu.

Dan bagi
ibu bapa (si mati), tiap-tiap seorang dari keduanya:
satu perenam dari harta yang ditinggalkan oleh si mati, jika si mati itu mempunyai anak.
Tetapi jika si mati tidak mempunyai anak, sedang yang mewarisinya hanyalah kedua ibu bapanya, maka bahagian ibunya ialah satu pertiga.
Kalau pula si mati itu mempunyai beberapa orang saudara (adik-beradik), maka bahagian
ibunya ialah satu perenam.

(Pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat yang telah diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayarkan hutangnya.
lbu-bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu tidak mengetahui siapa di antaranya yang lebih dekat serta banyak manfaatnya kepada kamu (Pembahagian harta pusaka dan penentuan bahagian masing-masing seperti yang diterangkan itu ialah) ketetapan dari Allah; sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
-Sura An-Nisa', Ayah 11

وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۚ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُمْ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۗ وَإِنْ كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ ۚ فَإِنْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْ ذَٰلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِي الثُّلُثِ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصَىٰ بِهَا أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَارٍّ ۚ وَصِيَّةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ

Dan bagi
kamu satu perdua dari harta yang ditinggalkan oleh isteri-isteri kamu jika mereka tidak mempunyai anak.

Tetapi jika mereka mempunyai anak maka kamu beroleh satu perempat dari harta yang mereka tinggalkan, sesudah ditunaikan wasiat yang mereka wasiatkan dan sesudah dibayarkan hutangnya.

Dan bagi mereka (isteri-isteri) pula satu perempat dari harta yang kamu tinggalkan, jika kamu tidak mempunyai anak.
Tetapi kalau kamu mempunyai anak maka bahagian mereka (isteri-isteri kamu) ialah satu perlapan dari harta yang kamu tinggalkan, sesudah ditunaikan wasiat yang kamu wasiatkan, dan sesudah dibayarkan hutang kamu

Dan jika si mati yang diwarisi itu, lelaki atau perempuan, yang tidak meninggalkan anak atau bapa, dan ada meninggalkan seorang saudara lelaki (seibu) atau saudara perempuan (seibu) maka bagi tiap-tiap seorang dari keduanya ialah satu perenam. Kalau pula mereka (saudara-saudara yang seibu itu) lebih dari seorang, maka mereka bersekutu pada satu pertiga (dengan mendapat sama banyak lelaki dengan perempuan), sesudah ditunaikan wasiat yang diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayarkan hutangnya; wasiat-wasiat yang tersebut hendaknya tidak mendatangkan mudarat (kepada waris-waris). (Tiap-tiap satu hukum itu) ialah ketetapan dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Penyabar.
-Sura An-Nisa', Ayah 12

Orang2 yg disebutkan dgn telah ditentukan bahagiannya
Ibubapa
Isteri
Suami
Anak2
Cucu
Saudara

Nenek
Kakek
Hamba yg dibebaskan.

Orang mati ada
Saudara wanita
Anak wanita

Nenek--satu perenam atau tiada
Kakek--satu perenam dan  satu perenam

Nombor satu
zawilfuruk atau ashabul furuk.
Maksudnya orang2 yg sudah tentu bhgan atau ditttkan oleh allah .
Kalu allah dan rasul sebut lagi terang.
Kalu quran sebut shj pun tak apa,kalu hadis sebut shj pun tak apa juga...

Nombor dua
atau peringkat kedua ,asobah nanti sikit lagi kita akan jumpa asobah الْعَصَبَةِ
Asobah ni ada dua bahagian.
1. Asobah nasabiah
2. Asobah sababiyah

1. Asobah nasabiah
Iaitu asobah yg ada kaitan keturunan dgn simati.

2. Asobah sababiyah
Iaitu orang yg berhak menerima pusaka setelah zawilfuruk tak dak.Kalu zawil furuk ada,zawilfuruk dulu dapat.
Asobah ini berhak juga menerima pusaka tetapi setelah dibahagi  kepada zawilfuruk tadi.
Asobah sababiyah ni asobah berkait dgn sebab.
Sebab dia memerdekakan hamba tu.
Hamba bukan keturunan atau darah.tapi dia memerdekakan hamba.
Tuan dia yg memerdekakan hamba itu dapat pusaka.syarat tuan dia yg memerdekakannya
Minit 42
Dgn sebab dia yg memerdekakan ,dia dapat.ore panggil maula itaqoh.kalu dia tak merdekakan tak boleh. Dlm hadis sebut inna auka linan aktako...walad hanya diperolehi oleh orang yg memerdekakan hamba...walad uitaqoh maksudnya pusaka.
Sekarang tiada hamba.
Bekas hamba termasuk asobah juga.
Lepas tu br pergi ke zawil arham.
Zawil arham ni nombor atau peringkat ke tiga.

Zawilfuruk
maksudnya orang2 yg disebut sebagai
datuk,sebagai
adikberadik,sebagai
anak yg ditentukan bhg oleh syarak  samada oleh quran atau pun hadis,ni
datuk (sebelah ayah )boleh pusaka berdasarkan hadis,berdasarkan quran tiada.boleh sebagai apa?sebagai
zawilfuruk
(disebutkan bhg yg dia boleh dapat,satu perenam ko,satu pertiga ko separuh ko?)atau
ashabulfuruk tetapi kena ingat,datuk sebelah ayah.datuk sebelah ibu tidak.
Yg sebelah ayah tu pun kalu ayah tak ada.kalu ayah ada tidak boleh.orang panggil didindingi oleh ayah ,istilah ilmu faraid,hijjab mahjub.
Kerana ayah bg ibu dia tak termasuk  bg ashab bul faraid dan tidak termasuk dlm asobah.
Ia hanya termasuk dlm zawil arham.
Zawil arham
adalah termasuk kaitan belah ibu.
Bab pusaka ni belah hok jate,sebab hok jate yg menanggung nafkah,menanggung ..

Siapa asobah?
Orang yg disebut dgn jelas dlm quran.

Anak cucu= الصُّلْبِ
Amut=tiang keturunan
Usul,keatas,ayah datuk
Furuk ,kebawah,Anak cucu cicit piuk.

Nombor tiga
Zawil arham ِ ذَوِي الأَرْحَامِ

١٣ -  الفرائض » ١٠٧٢ -  في ميراث ذوي الأرحام
باب في مِيرَاثِ ذَوِي الأَرْحَامِ:
13. Waris » 1072. Penjelasan tentang Dzawil Arham

👉Selain dr zawilfuruk dan asobah ada lagi golongan yg boleh menerima pusaka iaitu adalah zawilarham.tetapi yg ni ada khilaf dikalangan ulamak.ada terima ada tak terima walaupun jumhur dikalangan ulamak terima.

٢٥١٢ - حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ
حَدَّثَنَا شُعْبَةُ
عَنْ بُدَيْلٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ
عَنْ رَاشِدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ أَبِي عَامِرٍ
الْهَوْزَنِيِّ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ لُحَيٍّ
عَنْ الْمِقْدَامِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ تَرَكَ كَلًّا فَإِلَيَّ
وَرُبَّمَا قَالَ إِلَى اللَّهِ وَإِلَى رَسُولِهِ وَمَنْ تَرَكَ مَالًا فَلِوَرَثَتِهِ وَأَنَا وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ أَعْقِلُ لَهُ وَأَرِثُهُ
وَالْخَالُ وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ يَعْقِلُ عَنْهُ
وَيَرِثُهُ
2512. Telah menceritakan kepada kami Hafsh bin Umar, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Budail dari Ali bin Abu Thalhah, dari Rasyid bin Sa'd, dari Abu 'Amir Al Hauzani Abdullah bin Luhai dari

Al Miqdam, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa yang meninggalkan kall (keluarga dan hutang) maka menjadi tanggunganku." Dan terkadang beliau(perawi) mengatakan: "Menjadi tanggungan Allah dan rasulNya." (Kerajaan)

"Dan barangsiapa yang meninggalkan harta maka untuk para pewarisnya, dan aku adalah pewaris(maula) orang yang tidak memiliki pewaris. Aku menanggung(mmbayar) diyatnya dan mewarisinya(mempusakainya)

Paman (pakcik dari pihak ibu) adalah pewaris(orang yg berhak menerima pusaka) orang yang tidak memiliki pewaris, ia menanggung diyatnya dan mewarisinya."

٢٥١٣ - حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ
فِي آخَرِينَ
قَالُوا حَدَّثَنَا حَمَّادٌ
عَنْ بُدَيْلٍ يَعْنِي ابْنَ مَيْسَرَةَ عَنْ
عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ عَنْ رَاشِدِ بْنِ سَعْدٍ
عَنْ أَبِي عَامِرٍ الْهَوْزَنِيِّ
عَنْ الْمِقْدَامِ الْكِنْدِيِّ
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَنَا أَوْلَى بِكُلِّ مُؤْمِنٍ
مِنْ نَفْسِهِ
فَمَنْ تَرَكَ دَيْنًا
أَوْ ضَيْعَةً
فَإِلَيَّ وَمَنْ تَرَكَ مَالًا
فَلِوَرَثَتِهِ وَأَنَا مَوْلَى مَنْ لَا مَوْلَى لَهُ
أَرِثُ مَالَهُ
وَأَفُكُّ عَانَهُ
وَالْخَالُ مَوْلَى
مَنْ لَا مَوْلَى لَهُ يَرِثُ مَالَهُ
وَيَفُكُّ عَانَهُ
قَالَ أَبُو دَاوُد رَوَاهُ الزُّبَيْدِيُّ عَنْ رَاشِدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ ابْنِ عَائِذٍ عَنْ الْمِقْدَامِ وَرَوَاهُ مُعَاوِيَةُ بْنُ صَالِحٍ
عَنْ رَاشِدٍ قَالَ سَمِعْتُ الْمِقْدَامَ
قَالَ أَبُو دَاوُد يَقُولُ الضَّيْعَةُ مَعْنَاهُ عِيَالٌ

2513. Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb di antara para syekh yang lain, mereka berkata; telah menceritakan kepada kami Hammad, dari Budail bin Maisarah, dari Ali bin Abu Thalhah, dari Rasyid bin Sa'd dari Abu Amir Al Hauzani, dari

Al Miqdam Al Kindi, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku adalah orang yang paling berhak (hampir/menanggung) terhadap seorang mukmin daripada dirinya. Barangsiapa yang meninggalkan hutang atau keluarga(anak pinak) maka menjadi tanggunganku, dan barangsiapa yang meninggalkan harta maka untuk para pewaris2nya(penerima2 pusaka), aku adalah pewaris orang yang tidak memiliki pewaris, aku warisi hartanya dan aku bebaskan tanggungannya."

Abu Daud berkata; hadits tersebut diriwayatkan oleh Az Zubaidi, dari Rasyid bin Sa'd, dari Ibnu 'Aidz dari Al Miqdam, dan telah diriwayatkan oleh Mu'awiyah bin Shalih dari Rasyid, ia berkata; saya mendengar Al Miqdam, ia berkata; Abu Daud berkata; dha'ah adalah keluarga.

٢٥١٤ - حَدَّثَنَا عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ عَتِيقٍ الدِّمَشْقِيُّ
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُبَارَك
ِ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ عَيَّاشٍ عَنْ يَزِيدَ بْنِ حُجْرٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ يَحْيَى بْنِ الْمِقْدَامِ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُول
ُ أَنَا وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ
أَفُكُّ عَانِيَهُ وَأَرِثُ مَالَه
ُ وَالْخَالُ وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَه
ُ يَفُكُّ عَانِيَهُ وَيَرِثُ مَالَهُ

2514. Telah menceritakan kepada kami Abdussalam bin 'Atiq Ad Dimasyqi, telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Al Mubarak, telah menceritakan kepada kami Isma'il bin 'Ayyasy dari Yazid? bin Hujr dari

Shalih bin Yahya bin Al Miqdam dari ayahnya, dari kakeknya, ia berkata; saya mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku adalah pewaris orang yang tidak memiliki pewaris, aku bebaskan tanggungannya dan mewarisi hartanya.

Paman وَالْخَالُ (dari pihak ibu) adalah pewaris orang yang tidak memiliki pewaris yang akan membebaskan tanggungannya dan mewarisi hartanya."
🌋🌋🌋

باب في مِيرَاثِ ذَوِي الأَرْحَامِ:
13. Waris » 1072. Penjelasan tentang Dzawil Arham
Zawilfuruk dan ashabulfaraid hak sama.
Asobah orang yg menghabisi harta pusaka yg tidak dihabisi oleh ashabulfurud.
Kalu tak dak ashalbulfuruk dan asobah,dia pergi kepada zawilarham.
Zawilarham maknanya,orang2 yg berhak menerima pusaka selepas tidak ada ashabulfuruk atau asobah.
Sebelummini telah diterangkan ada khilaf adakah mereka ini termasuk orang2 yg berhak menerima pusaka atau tidak.masih khilaf.
Adapun dua golongan sebelum ni diterima tanpa khilaf.
Bhw mereka berhak menerima pusaka.

👉Al Miqam bin Karim الْمِقْدَامِ
Al Miqdam, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa yang meninggalkan kall (keluarga dan hutang) maka menjadi tanggunganku." Dan terkadang beliau(perawi) mengatakan: "Menjadi tanggungan Allah dan rasulNya." (Kerajaan)

"Dan barangsiapa yang meninggalkan harta maka untuk para pewarisnya, dan aku adalah pewaris(maula) orang yang tidak memiliki pewaris. Aku menanggung(mmbayar) diyatnya dan mewarisinya(mempusakainya)

Paman (pakcik dari pihak ibu) adalah pewaris(orang yg berhak menerima pusaka) orang yang tidak memiliki pewaris, ia menanggung diyatnya dan mewarisinya."

َ مَنْ تَرَكَ كَلًّا فَإِلَيَّ وَرُبَّمَا قَالَ إِلَى اللَّهِ وَإِلَى رَسُولِهِ وَمَنْ تَرَكَ مَالًا فَلِوَرَثَتِهِ وَأَنَا وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ أَعْقِلُ لَهُ وَأَرِثُهُ
وَالْخَالُ وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ يَعْقِلُ عَنْهُ
وَيَرِثُهُ
Sebab tu dulu sahabat2 bila ada panggilan perang ,nabi saw tanggung.
Pernah berlaku diperingkat awal,nabi tak pergi solat jenazah jika ada hutang.tapi ini nabi tanggung.
Hutang diambil berat.seperti diselesaikan  hutang dan wasiat sebelum faraid harta.

Anak bini كَلًّا
Jika ila'ya,mungkin maksud peribadi nabi sendiri yg nak selesaikan..
Bila إِلَى اللَّهِ وَإِلَى رَسُولِهِjelas sebagai pemerintah.bukan peribadi.ini maksud penting.

Khumusahu untuk allah dann rasul,maknanya hak pemerintah.

Musykil dgn nabi tak solat jenazah?
Yg tak solat tu satu ketika,pah bila kerajaan dah kaya,dia solat dan pemerintah yg tanggung.

Jika tinggal tanggungan,kerajaan tanggung
Jika tinggal harta boleh ke pewaris.
Nabi pewaris orang yg tiada pewaris
Bukan waris ore kelantan.
Tiada zawilfuruk,asobah dan zawilarham,harta pergi kepada pemerintah. أَعْقِلُ لَهُ
Fekah jenayah, aaqilah yg kena bayar bg yg jenayah yg tak sengaja.
Aku (pihak kerajaan)yg akan bayar.

Minit 29
Minit 39
Kaedah
Keuntungan diperolehi sebab menanggung risiko.
Kedaulatan undang2 islam tidak nampak sebab belum undang2 islam belum berjln.
Aaqilah orang yg jena bayar diat.
Sekarang anak beranak tak kukuh.
Jika hukum islam berjalan ,ininakan kukuh.
Kerajaan tolong yg tak kaya .
Yg kaya tak payah kerajaan tolong.

Wali raja tu pemerintah.

قَالَ أَبُو دَاوُد رَوَاهُ الزُّبَيْدِيُّ عَنْ رَاشِدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ ابْنِ عَائِذٍ عَنْ الْمِقْدَامِ وَرَوَاهُ مُعَاوِيَةُ بْنُ صَالِحٍ
عَنْ رَاشِدٍ قَالَ سَمِعْتُ الْمِقْدَامَ
قَالَ أَبُو دَاوُد يَقُولُ الضَّيْعَةُ مَعْنَاهُ عِيَالٌ
Abu Daud berkata; hadits tersebut diriwayatkan oleh Az Zubaidi, dari Rasyid bin Sa'd, dari Ibnu 'Aidz dari Al Miqdam, dan telah diriwayatkan oleh Mu'awiyah bin Shalih dari Rasyid, ia berkata; saya mendengar Al Miqdam, ia berkata; Abu Daud berkata; dha'ah adalah keluarga.

Ini salah satu  cara abu daud meriwayatkan.

Minit 59

Ada yg kata zawilarham kata boleh dan ada yg kata tak boleh.

Zawilarham adalah orang yg ada hubungan belah ibu.

Hadis 2512
وَالْخَالُ وَارِثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ يَعْقِلُ عَنْهُ
وَيَرِثُهُ

Paman (pakcik dari pihak ibu) adalah pewaris(orang yg berhak menerima pusaka) orang yang tidak memiliki pewaris, ia menanggung diyatnya dan mewarisinya."

Hadis 2514
Shalih bin Yahya bin Al Miqdam dari ayahnya, dari kakeknya, ia berkata; saya mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku adalah pewaris orang yang tidak memiliki pewaris, aku bebaskan tanggungannya dan mewarisi hartanya.

Paman وَالْخَالُ (dari pihak ibu) adalah pewaris orang yang tidak memiliki pewaris yang akan membebaskan tanggungannya dan mewarisi hartanya."

Hadis ini hasan..

2514. Telah menceritakan kepada kami Abdussalam bin 'Atiq Ad Dimasyqi, telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Al Mubarak, telah menceritakan kepada kami Isma'il bin 'Ayyasy dari Yazid? bin Hujr dari

Perawi Shalih ini ,fihi nazor kata bukhari.
Perawi majhul.

Zawilarham berkait sebelah ibu.

🐓📻🎑🎍
٢٥١٥ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى
حَدَّثَنَا شُعْبَةُ ح و حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا وَكِيعُ بْنُ الْجَرَّاحِ
عَنْ سُفْيَانَ جَمِيعًا عَنْ ابْنِ الْأَصْبَهَانِيِّ
عَنْ مُجَاهِدِ بْنِ وَرْدَانَ
عَنْ عُرْوَةَ
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ مَوْلًى لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَاتَ
وَتَرَكَ شَيْئًا
وَلَمْ يَدَعْ وَلَدًا وَلَا حَمِيمًا
فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
َ أَعْطُوا مِيرَاثَهُ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ قَرْيَتِهِ
قَالَ أَبُو دَاوُد
وَحَدِيثُ سُفْيَانَ أَتَمُّ
و قَالَ مُسَدَّدٌ قَالَ
فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
هَاهُنَا أَحَدٌ مَنْ أَهْلِ أَرْضِهِ
قَالُوا نَعَمْ قَالَ فَأَعْطُوهُ مِيرَاثَهُ

2515. Telah menceritakan kepada kami Musaddad, telah menceritakan kepada kami Yahya, telah menceritakan kepada kami Syu'bah, dan telah diriwayatkan dari jalur yang lain: Telah menceritakan kepada kami Utsman Ibnu Abu Syaibah?, telah menceritakan kepada kami Waki' bin Al Jarrah, dari Sufyan, semuanya berasal dari

Ibnu Al Ashbahani, dari Muhajid bin Wardan, dari 'Urwah dari Aisyah radliallahu 'anha, bahwa mantan budak (hamba)Nabi shallallahu 'alaihi wasallam meninggal dan ia tidak meninggalkan sesuatupun, dan tidak meninggalkan anak serta kerabat.
Kemudian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berkata: "Berikan warisannya kepada seseorang yang merupakan penduduk kampungnya."

Abu Daud berkata; dan hadits Sufyan lebih sempurna. Musaddad berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berkata: "Apakah di sini terdapat seseorang yang berasal dari penduduk negerinya?" Mereka berkata; Iya. Beliau bersabda: "Berikan warisan tersebut kepadanya!"

٢٥١٦ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَعِيدٍ الْكِنْدِيُّ
حَدَّثَنَا الْمُحَارِبِيُّ عَنْ جِبْرِيلَ بْنِ أَحْمَرَ
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ
فَقَالَ إِنَّ عِنْدِي مِيرَاثَ رَجُلٍ مِنْ الْأَزْدِ
وَلَسْتُ أَجِدُ أَزْدِيًّا أَدْفَعُهُ إِلَيْهِ
قَالَ اذْهَبْ فَالْتَمِسْ
أَزْدِيًّا حَوْلًا
قَالَ فَأَتَاهُ بَعْدَ الْحَوْلِ فَقَالَ
يَا رَسُولَ اللَّهِ لَمْ أَجِدْ أَزْدِيًّا
أَدْفَعُهُ إِلَيْهِ قَالَ فَانْطَلِقْ فَانْظُرْ
أَوَّلَ خُزَاعِيٍّ تَلْقَاهُ
فَادْفَعْهُ إِلَيْهِ فَلَمَّا وَلَّى
قَالَ عَلَيَّ الرَّجُلُ
فَلَمَّا جَاءَهُ قَال
َ انْظُرْ كُبْرَ خُزَاعَةَ فَادْفَعْهُ إِلَيْهِ

2516. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Sa'id Al Kindi, telah menceritakan kepada kami Al Muharibi, dari Jibril bin Ahmar dari

Abdullah bin Buraidah dari ayahnya, ia berkata; terdapat seorang laki-laki yang datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam kemudian berkata; sesungguhnya aku memiliki warisan seseorang yang berasal dari Azd, dan aku tidak mendapatkan seseorang yang berasal dari Azd yang dapat aku serahkan warisan tersebut kepadanya.

Beliau berkata: "Pergilah dan carilah orang yang berasal dari Azd selama satu tahun."

Buraidah berkata; kemudian orang tersebut datang kepada beliau setelah satu tahun, kemudian ia berkata; wahai Rasulullah, aku belum mendapatkan orang Azd yang dapat aku serahkan warisan tersebut kepadanya.

Beliau berkata: "Pergilah dan lihatlah orang Khuza'ah(bangsa yg dekat dgn azd) pertama yang engkau temui, kemudian serahkan warisan tersebut kepadanya!" kemudian tatkala orang tersebut telah pergi beliau berkata: "Hadirkan orang tersebut!" kemudian tatkala orang tersebut telah datang kepadanya beliau berkata: "Lihatlah orang Khuza'ah yang paling tua, kemudian serahkan warisan tersebut kepadanya! '

٢٥١٧ - حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ أَسْوَدَ الْعِجْلِيُّ
حَدَّثَنَا يَحْيَى
بْنُ آدَمَ
حَدَّثَنَا شَرِيكٌ عَنْ جِبْرِيلَ بْنِ أَحْمَرَ أَبِي بَكْرٍ
عَنْ ابْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ
قَالَ مَاتَ رَجُلٌ مِنْ خُزَاعَةَ فَأُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمِيرَاثِهِ
فَقَالَ الْتَمِسُوا لَهُ وَارِثًا
أَوْ ذَا رَحِمٍ
فَلَمْ يَجِدُوا لَهُ وَارِثًا وَلَا ذَا رَحِم
ٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَعْطُوهُ الْكُبْرَ مِنْ خُزَاعَةَ
وَقَالَ يَحْيَى
قَدْ سَمِعْتُهُ مَرَّةً يَقُولُ فِي هَذَا الْحَدِيث
ِ انْظُرُوا أَكْبَرَ رَجُلٍ مِنْ خُزَاعَةَ

2517. Telah menceritakan kepada kami Husain bin Aswad Al 'Ijli, telah menceritakan kepada kami Yahya bin Adam, telah menceritakan kepada kami Syarik, dari Jibril bin Ahmar Abu Bakr, dari

Ibnu Buraidah dari ayahnya, ia berkata; terdapat seorang laki-laki yang meninggal kemudian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam diberi warisannya.

Kemudian beliau bersabda: "Carikan pewarisnya atau kerabatnya!"(anak beranok sebelah ibu) kemudian mereka tidak mendapatkan pewaris dan kerabatnya.

Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Berikan warisan tersebut kepada orang tertua dari Khuza'ah."

Yahya(perawi) berkata; pernah suatu kali aku mendengar beliau dalam hadits ini berkata: "Lihatlah orang Khuza'ah yang paling tua!"

٢٥١٨ - حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا حَمَّادٌ أَخْبَرَنَا عَمْرُو بْنُ دِينَارٍ
عَنْ عَوْسَجَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
أَنَّ رَجُلًا مَاتَ
وَلَمْ يَدَعْ وَارِثًا إِلَّا غُلَامًا لَهُ
كَانَ أَعْتَقَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
هَلْ لَهُ أَحَدٌ
قَالُوا لَا إِلَّا غُلَامًا لَهُ
كَانَ أَعْتَقَهُ
فَجَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مِيرَاثَهُ لَهُ

2518. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il, telah menceritakan kepada kami Hammad, telah mengabarkan kepada kami 'Amr bin Dinar, dari 'Ausajah, dari

Ibnu Abbas bahwa seorang laki-laki meninggal dan tidak meninggalkan pewaris kecuali seorang budak(hamba) yang telah ia bebaskan. Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Apakah ia memiliki seseorang?" Mereka berkata; tidak, kecuali seorang budak yang telah ia bebaskan. Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memberikan warisannya untuk mantan budak tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan