Isnin, November 05, 2018

Sahih bukhari kitab iman sesi 65@29@30

Sahih bukhari kitab iman sesi 65@29@30

باب زِيَادَةِ الإِيمَانِ وَنُقْصَانِهِ:
وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَزِدْنَاهُمْ هُدًى}، {وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا} وَقَالَ: {الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ} فَإِذَا تَرَكَ شَيْئًا مِنَ الْكَمَالِ فَهُوَ نَاقِصٌ.

Bertambah dan berkurangnya iman,Kami tambah petunjuk
-buat baik akan menambahkan iman dan buat jahat akan mengurangkan iman.
Tajerik bukhari ,dia wat mari hadis tiada sanad.
Kena sebut untuk hadis yg mula2 wabihi ko la haddasana.
Mukmanbihi kure,kaifi dia kure,dak tak mesti.
Sebab tu bila dia mati sbelum mukman bihi sempurna,dia tetap sempurna
Dan kami tambah keimanan mereka
-Menambah iman dgn berkekalannya melakukan amal.
-islam boleh bertambah dan berkurang.
-orang yahudi,depa anak tuhan buat jahatpun tak apa.
-byk amalan yg boleh dibuat sekarang ,kalu zaman dulu tak boleh.
-derma anggota,sedekah minyak ,sms pun boleh.
-peluang sekarang lebih byk dan luas,dgn berkembangnya kemudahan perhubungan.
-ikut abu hanifah,zat iman tidak bertambah,
-juzuk yg menyempurkan itu bertambah.
-iman yg sempurna disebabkan amalan akan menyebabkan kesyurga terus tanpa keneraka.


Hari ini telah aku sempurnakan agama kamu

Apa yg kita percayai tak dtg sekali gus,
Deen dah sempurna selepas turun semua.
Sebelum tu mukmanbihi tetap sempurna.

Amalan yg paling disukai allah adalah yg berkekalan
Jika buat kekal walaupun sikit bukan kah akan mnjadi byk.Mengekali amalan adalah untuk jadi byk dan bertambah.
Tak mau macam murjiah buat jahat tak jejas iman
Benda yg dipercayai tetap sebyk tu ,cuma amalan yg boleh bertambah.

📏فَإِذَا تَرَكَ شَيْئًا مِنَ الْكَمَالِ فَهُوَ نَاقِصٌ.
Jika sesaorang tidak menyempurnakan sesuatu ,dia akan kurang.

«44» حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ:
حَدَّثَنَا هِشَامٌ قَالَ:
حَدَّثَنَا قَتَادَةُ عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((يَخْرُجُ مِنَ النَّارِ مَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ،
وَفِي قَلْبِهِ وَزْنُ شَعِيرَةٍ مِنْ خَيْرٍ،
وَيَخْرُجُ مِنَ النَّارِ مَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ،
وَفِي قَلْبِهِ وَزْنُ بُرَّةٍ مِنْ خَيْرٍ،
Riwayat qotadah min khair =iman.
Sebab itu iman dan amalan sama.
Perkara yg dipercayai itu ada lebih ada kurang
Sahabat tak percayai lahgi tentang solat,zakat,tapi sahabat masuk syurga juga.
Kalu iman itu ada,maka itu telah jadi amalan.diantara amal hati adalah prcaya kpd allah dan rasul
Tapi buke makna boleh terus masuk,tapi akhirnya boleh

masuk syurga

Kenapa ini sbagai mutabik shj?min khair buknan min iman
Hisyam lebih tinggi lebih kemas dari abang dia .
Amalan ini (min khair)dgn maksud iman

وَيَخْرُجُ مِنَ النَّارِ مَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ،
وَفِي قَلْبِهِ وَزْنُ ذَرَّةٍ مِنْ خَيْرٍ)).
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ قَالَ أَبَانُ حَدَّثَنَا قَتَادَةُ حَدَّثَنَا أَنَسٌ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((مِنْ إِيمَانٍ)). مَكَانَ: ((مِنْ خَيْرٍ)).
[أطرافه 4476، 6565، 7410، 7440، 7509، 7510، 7516، تحفة 1356، 1134- 18/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Muslim bin Ibrahim berkata,
telah menceritakan kepada kami Hisyam berkata,
telah menceritakan kepada kami Qotadah dari

Anas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda:
"Akan dikeluarkan dari neraka siapa yang mengatakan tidak ada Ilah kecuali Allah

-maklum ada syahadah
Macam dikata bc qulhu

dan dalam hatinya ada kebaikan sebesar jemawut/barli
Dan akan dikeluarkan dari neraka siapa yang mengatakan tidak ada ilah kecuali Allah dan dalam hatinya ada kebaikan sebesar biji gandum.

Dan akan dikeluarkan dari neraka siapa yang mengatakan tidak ada ilah kecuali Allah dan dalam hatinya ada kebaikan sebesar biji sawi/zarah.

-yg paling halus
-yg boleh timbang dan paling ringan
-debu
-anak semut yg sangat halus

Abu Abdullah berkata; Aban berkata;
Telah menceritakan kepada kami Qotadah
Telah menceritakan kepada kami Anas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda.
Dan kata iman di dalam hadits ini diganti dengan kata kebaikan.

Muslim bin Ibrahim
Ore besar,siqoh,buta diakhir hayat.
Byk meriwayatkan hadis
Tak keluar dr basrah,iraq.ramai ulamak hadis disana.
Tak pernah mengembara ,tapi 1,000hadis yg dia dengar dan tulis.
Cabaran byk,tapi tak jadi masalah.seperti khawarij ,murjiah dll.
Pernah70 orang guru perempuan yg dia ambil hadis,tak pernah kahwin/secara haram pun tidak secara halal pun tidak
Lahir 123h
Mati 223h

Hisyam addastuari.
Tok guru muslim
Dikatakan qadari,walhal qodari yg sikit je.

Allah yg menyembuhkan
Kuat amalan,lampu padam,ingat dlm kubur .
Tak berani nak kata dia sendiri ikhlas cari hadis,penilaian dia sangat tinggi

Qotadah
Guru hisyam
«45» حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ الصَّبَّاحِ سَمِعَ جَعْفَرَ بْنَ عَوْنٍ
حَدَّثَنَا أَبُو الْعُمَيْسِ أَخْبَرَنَا قَيْسُ بْنُ مُسْلِمٍ
عَنْ طَارِقِ بْنِ شِهَاب
ٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّاب
ِ أَنَّ رَجُلاً مِنَ الْيَهُودِ قَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ،
آيَةٌ فِي كِتَابِكُمْ تَقْرَءُونَهَا لَوْ عَلَيْنَا مَعْشَرَ الْيَهُودِ نَزَلَتْ لاَتَّخَذْنَا ذَلِكَ الْيَوْمَ عِيدًا.
قَالَ أَيُّ آيَةٍ قَالَ:
{الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا}.
قَالَ عُمَرُ قَدْ عَرَفْنَا ذَلِكَ الْيَوْمَ وَالْمَكَانَ الَّذِي نَزَلَتْ فِيهِ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ قَائِمٌ بِعَرَفَةَ يَوْمَ جُمُعَةٍ.
[أطرافه 4407، 4606، 7268، تحفة 10468].
Telah menceritakan kepada kami Al Hasan bin Ash Shabbah
bahwa dia mendengar Ja'far bin 'Aun berkata; Telah menceritakan kepada kami Abu Al 'Umais
, telah mengabarkan kepada kami Qais bin Muslim
dari Thariq bin Syihab dari Umar bin Al Khaththab;
Ada seorang laki-laki Yahudi berkata:
"Wahai Amirul Mu'minin, ada satu ayat dalam kitab kalian yang kalian baca, seandainya ayat itu diturunkan kepada kami Kaum Yahudi, tentulah kami jadikan (hari diturunkannya ayat itu) sebagai hari raya ('ied).
Maka Umar bin Al Khaththab berkata: "Ayat apakah itu?" (Orang Yahudi itu) berkata:
"Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kalian agama kalian, dan telah Ku-cukupkan kepada kalian nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagi kalian". (QS. Al Maidah ayat 3).
Maka Umar bin Al Khatthab menjawab:
"Kami tahu hari tersebut dan dimana tempat diturunkannya ayat tersebut kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, yaitu pada hari Jum'at ketika Beliau shallallahu 'alaihi wasallam berada di 'Arafah.

Sesi 30
Zakat bagian dari Islam
باب الزَّكَاةُ مِنَ الإِسْلاَمِ، وَقَوْلُهُ: {وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلاَةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ}:

«46» حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ قَالَ:
حَدَّثَنِي مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ عَنْ عَمِّهِ أَبِي سُهَيْلِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ سَمِعَ طَلْحَةَ بْنَ عُبَيْدِ اللَّهِ يَقُولُ:
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مِنْ أَهْلِ نَجْدٍ،
ثَائِرُ الرَّأْسِ،
يُسْمَعُ دَوِيُّ صَوْتِهِ،
وَلاَ يُفْقَهُ مَا يَقُولُ حَتَّى دَنَا،
فَإِذَا هُوَ يَسْأَلُ عَنِ الإِسْلاَم
ِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((خَمْسُ صَلَوَاتٍ فِي الْيَوْمِ وَاللَّيْلَةِ)).
فَقَالَ هَلْ عَلَيَّ غَيْرُهَا
قَالَ: ((لاَ، إِلاَّ أَنْ تَطَوَّعَ)).
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
((وَصِيَامُ رَمَضَانَ)).
قَالَ هَلْ عَلَيَّ غَيْرُهُ
قَالَ: ((لاَ، إِلاَّ أَنْ تَطَوَّعَ)).
قَالَ وَذَكَرَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
َ الزَّكَاةَ.
قَالَ هَلْ عَلَيَّ غَيْرُهَا
قَالَ: ((لاَ، إِلاَّ أَنْ تَطَوَّعَ)).
قَالَ فَأَدْبَرَ الرَّجُلُ وَهُوَ يَقُولُ وَاللَّهِ لاَ أَزِيدُ عَلَى هَذَا وَلاَ أَنْقُصُ. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَفْلَحَ إِنْ صَدَقَ)).
[أطرافه 1891، 2678
4. Telah menceritakan kepada kami Isma'il
Telah menceritakan kepadaku Malik bin Anas
dari pamannya - Abu Suhail bin Malik -
dari bapaknya,
bahwa dia mendengar Thalhah bin 'Ubaidullah berkata: Telah datang kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam seorang dari penduduk Najed dalam keadaan kepalanya penuh debu dengan suaranya yang keras terdengar, namun tidak dapat dimengerti apa maksud yang diucapkannya, hingga mendekat (kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam) kemudian dia bertanya tentang Islam,
maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Shalat lima kali dalam sehari semalam".
Kata orang itu: "apakah ada lagi selainnya buatku".
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjawab:
"Tidak ada kecuali yang thathawu' (sunnat) ".
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata:
"Dan puasa Ramadlan".
Orang itu bertanya lagi: "Apakah ada lagi selainnya buatku".
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Tidak ada kecuali yang thathawu' (sunnat) ".
Lalu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyebut: "Zakat":
Kata orang itu: "apakah ada lagi selainnya buatku". Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Tidak ada kecuali yang thathawu' (sunnat) ".
Thalhah bin 'Ubaidullah berkata: Lalu orang itu pergi sambil berkata: "Demi Allah, aku tidak akan menambah atau menguranginya".
Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Dia akan beruntung jika jujur menepatinya".

Bukti iman boleh berkurang dan bertambah dgn amalan

Deen itu semua sekali,hari tu baru sempurna,jadi bila sempurna ada yg kurang dan ada yg lebih.
Perintah allah masih kurang sebelum tu .kemudian baru sempurna.

Amalan dia kurang ,tapi iman dia lebih,seperti pedasnya cabai yg kecil.
Perintah agama larangan cukup tapi poenghayatan kurang berbanding sahabat dan tabiin.
Loni cukup dah belaka,tapi jika takbuat maka iman dia kurang.

Telah menceritakan kepada kami Al Hasan bin Ash Shabbah
bahwa dia mendengar Ja'far bin 'Aun berkata; Telah menceritakan kepada kami Abu Al 'Umais
, telah mengabarkan kepada kami Qais bin Muslim
dari Thariq bin Syihab dari Umar bin Al Khaththab;
Ada seorang laki-laki Yahudi berkata:
"Wahai Amirul Mu'minin, ada satu ayat dalam kitab kalian yang kalian baca, seandainya ayat itu diturunkan kepada kami Kaum Yahudi, tentulah kami jadikan (hari diturunkannya ayat itu) sebagai hari raya ('ied).
Maka Umar bin Al Khaththab berkata: "Ayat apakah itu?" (Orang Yahudi itu) berkata:
"Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kalian agama kalian, dan telah Ku-cukupkan kepada kalian nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagi kalian". (QS. Al Maidah ayat 3).
Maka Umar bin Al Khatthab menjawab:
"Kami tahu hari tersebut dan dimana tempat diturunkannya ayat tersebut kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, yaitu pada hari Jum'at ketika Beliau shallallahu 'alaihi wasallam berada di 'Arafah.

Perawi2
1. Al Hasan bin Ash Shabbah
Kuat berpegang dgn sunnah
Dipercayai
Iman nasaei kata,tidak kuat=adalah sikit2 tetapi ore baghadad yg soleh.

2.Ja'far bin 'Aun
Tak dak masalah

3.Abu Al 'Umais bin muslim

4.Qais bin Muslim ,
Ore yg kuat tapk dikatakan murjiah tapi dia ambil juga .murjiah ahli bidaah yg ditentang habis2an .pada nama shj.atau dituduh shj .jelas tidak menyeru kepada fahamannya

5.Thariq bin Syihab

6.umar alkhatab
Islam bertambah kuat
Mujtahid mutlak

Ada seorang (ada yg kata ramai)laki-laki Yahudi berkata(nama kak bo ah bar)
Riwayat lain beberapa yahudi dan yg tanya hanya seorang
Riwayat lain,Ishak bin qobisoh.,menyebabkan berbeza riwayat,biasa la cakap,kecuali direkod.baru sama.

Kenapa tak jawab,yg kami nak jadikan hari raya atau ya memang dah hari tu pun.,tapi jawab ya kami sudah tau hari turunnya ayat itu pada hari arafah dan hari jumaat.
Patut jawab ya la kami dah jadikan ini hari raya,kena tak jawab begitu.
Boleh jadi hadis ni ringkas shj.
Kadang ore ni dengar dari awal dan ada yg hanya bhg akhir

Ibnu abbas dah jawap ya memang 2hari raya
1.hari jumaat,yg sama tak boleh puasa,ada khutbah,kena pakai yg istimewa
2.hari arafah.,dekat dgn raya dah seperti ramadan dekat dengan syawal
Hari nahar=hari tengkok

Ayat ini diterima hari 9,jadi raya10seperti tengok anak bulan 20@30 raya esuknya tu

Hari jumaat,boleh bekerja ttp jika melebihkan hari ahad,itu pengaruh kristian.islam masih lemah.sistem ekonomi masih bukan islam.
Manusia ikut ugama raja/orang berpengaruh/berkuasa.
Hari raya adalah hari mendekatkan diri dgn allah dgn ibadah ttt
Biasa sebut bulan raya adalah ramadan sebab sangat hampir dgn 1syawal.byk kaitan dgn ramadan
Begitu juga  hari turun ayat tu 9zulhijjah dan dekat dgn raya haji 10 zulhijjah.
Hari jumaat sangat hampir menyerupai hari raya .solat ada khutbah,berpakaian cantik/bersih.tapi 9zulhijjah boleh posa sedang hari jumaat tidak boleh posa

Telah menceritakan kepada kami Isma'il
Telah menceritakan kepadaku Malik bin Anas
dari pamannya - Abu Suhail bin Malik -
dari bapaknya,
bahwa dia mendengar Thalhah bin 'Ubaidullah berkata:

-sahabat yg sangat pemurah
-mati dlm perang jamal.
-setelah 30th math ,mayat Tak hancur

Telah datang kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam seorang dari penduduk Najed dalam keadaan kepalanya penuh debu

-Zimman bin sablabah yg rambut bergerese.
-sebut kepala tapi maksudnya rambut
-orang Islam mesti kemas
-pakai kopiah tidak wajib Dan tidak memakainya tidak fasid
Semua kepala,maksud nya rambut
Contoh cukur kepala.
Sebut tempat ,maksud  orang yg tinggal di tempat itu.
Orang rambut yg tak kemas  ini adalah orang baru masuk islam.
Juga tidak pakai serban.
-orang yg baru Islam
-nabi  pun Ada masa Tak pakai kopiah.

dengan suaranya yang keras terdengar,

-orang badawi
-Ada yg kata ngomelan,ulangan sbg berjaga2 agar tidak tersalah ketika jumps nabi.
-bukan kasar

namun tidak dapat dimengerti apa maksud yang diucapkannya, hingga mendekat (kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam) kemudian dia bertanya tentang Islam,

-tentang syariat Islam
-kenapa Tak BG tau tentang kalimah syahadah
-INI menunjukan ,nabi Sudah tahu ia telah islam
-kata telah diringkaskan Tak berapa tepat

maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Shalat lima kali dalam sehari semalam".
Kata orang itu: "apakah ada lagi selainnya buatku".
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjawab:
"Tidak ada kecuali yang thathawu' (sunnat) ".


Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata:
"Dan puasa Ramadlan".
Orang itu bertanya lagi: "Apakah ada lagi selainnya buatku".
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Tidak ada kecuali yang thathawu' (sunnat) ".
Lalu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyebut: "Zakat":
Kata orang itu: "apakah ada lagi selainnya buatku". Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Tidak ada kecuali yang thathawu' (sunnat) ".
Thalhah bin 'Ubaidullah berkata: Lalu orang itu pergi sambil berkata: "Demi Allah, aku tidak akan menambah atau menguranginya".
Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Dia akan beruntung jika jujur menepatinya".

Sebut solat dulu pah baru zakat.
Solat ibadah badan
Zakat ibadah harta.
Peranan harta amat penting berhubung dgn manusia


Umat islam seperti bulu putih atas bulu hitam dzaman yakjut dan makjut
Semua ahli ktab beriman nabi isa,zaman ini belum lagi.


Tak eluk kata talhah peringkaskan hadis ,sebab waktu tu ,haji belum diwajibkan lagi.
Ini dalil selain yg 5waktu tu, solat adalah sunat

Mazhab hanafi dan malik,solat sunat yg dibuat jika terbatal jadi wajib untuk menyempurna,jadi wajib qada

Nabis +kauf tidak boleh taqiyah bg syiah
Nabis bg abu hanifa boleh minum,jadi nak betul2lawan  abu hanifa syiah tidak boleh minum nabis.
Nabis bukan arak jika tidak mengapa diberi minum pada umar yg luka dan hampir meninggal.
Kauf aswj ,boleh sapu kaki,syiah sapu kaki,untuk menyatakan kebencian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan