NiSunan nasaei kitab taharah sesi 068
١ - الطهارة » ١٦١ - ترك الوضوء من بعد الغسل
باب تَرْكِ الْوُضُوءِ مِنْ بَعْدِ الْغُسْلِ:
1. Thaharah » 161. Tidak melakukan wudhu" setelah mandi
٢٥٢ - أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي أَنْبَأَنَا الْحَسَنُ وَهُوَ ابْنُ صَالِحٍ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ ح و حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَلِيٍّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ قَالَ حَدَّثَنَا شَرِيكٌ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ عَنْ الْأَسْوَدِ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَتَوَضَّأُ بَعْدَ الْغُسْلِ
252. Telah mengabarkan kepada kami Ahmad bin Utsman bin Hakim dia berkata; Telah menceritakan kepada kami Bapakku Telah memberitakan kepada kami Al Hasan yaitu Ibnu Shalih dari Abu Ishaq, dan telah menceritakan kepada kami Amr bin Ali dia berkata; Telah menceritakan kepada kami Abdurrahman berkata; Telah menceritakan kepada kami Syarik dari Abu Ishaq dari Al Aswad dari Aisyah Radliyallahu'anha dia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tidak berwudlu lagi setelah mandi wajib."
١ - الطهارة » ١٦٢ - غسل الرجلين في غير المكان الذي يغتسل فيه
باب غَسْلِ الرِّجْلَيْنِ فِي غَيْرِ الْمَكَانِ الَّذِي يَغْتَسِلُ فِيهِ:
1. Thaharah » 162. Membasuh kedua kaki bukan di tempat yang digunakan untuk mandi
٢٥٣ - أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ قَالَ أَنْبَأَنَا عِيسَى عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ سَالِمٍ عَنْ كُرَيْبٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ حَدَّثَتْنِي خَالَتِي مَيْمُونَةُ قَالَتْ أَدْنَيْتُ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غُسْلَهُ مِنْ الْجَنَابَةِ فَغَسَلَ كَفَّيْهِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثًا ثُمَّ أَدْخَلَ بِيَمِينِهِ فِي الْإِنَاءِ فَأَفْرَغَ بِهَا عَلَى فَرْجِهِ ثُمَّ غَسَلَهُ بِشِمَالِهِ ثُمَّ ضَرَبَ بِشِمَالِهِ الْأَرْضَ فَدَلَكَهَا دَلْكًا شَدِيدًا ثُمَّ تَوَضَّأَ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ أَفْرَغَ عَلَى رَأْسِهِ ثَلَاثَ حَثَيَاتٍ مِلْءَ كَفِّهِ ثُمَّ غَسَلَ سَائِرَ جَسَدِهِ ثُمَّ تَنَحَّى عَنْ مَقَامِهِ فَغَسَلَ رِجْلَيْهِ قَالَتْ ثُمَّ أَتَيْتُهُ بِالْمِنْدِيلِ فَرَدَّهُ
253. Telah mengabarkan kepada kami Ali bin Hujr dia berkata; Telah memberitakan kepada kami Isa dari Al A'masy dari Salim dari Kuraib dari Ibnu Abbas dia berkata; Telah menceritakan kepadaku sepupuku - Maimunah - dia berkata; ' Aku mendekat kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam saat beliau mandi junub; beliau mencuci kedua telapak tangannya dua kali atau tiga kali, kemudian memasukkan tangannya kedalam bejana, lalu menuangkan air ke kemaluannya dan mencuci dengan tangan kirinya, lalu memukulkan tangan kirinya ke tanah dan menggosok-gosoknya dengan kuat, kemudian beliau berwudlu sebagaimana wudlu untuk shalat. Selanjutnya beliau menyiramkan air sepenuh hitelapak tangan ke kepalanya sebanyak tiga kali, dan membasuh seluruh badannya. Kemudian berpindah dari tempat mandinya, lalu membasuh kakinya." Dia berkata, "Aku membawakan handuk, namun beliau menolaknya."
١ - الطهارة » ١٦٣ - ترك المنديل بعد الغسل
باب تَرْكِ الْمِنْدِيلِ بَعْدَ الْغُسْلِ:
1. Thaharah » 163. Tidak menggunakan sapu tangan (handuk) setelah mandi
٢٥٤ - أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ أَيُّوبَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ سَالِمٍ عَنْ كُرَيْبٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اغْتَسَلَ فَأُتِيَ بِمِنْدِيلٍ فَلَمْ يَمَسَّهُ وَجَعَلَ يَقُولُ بِالْمَاءِ هَكَذَا
254. Telah mengabarkan kepada kami Muhammad bin Yahya bin Ayyub bin Ibrahim dia berkata; Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Idris dari Al A'masy dari Salim dari Kuraib dari Ibnu Abbas bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mandi, kemudian di bawakan handuk untuknya. Namun beliau tidak mengelap (badan) nya dengan handuk tersebut. Beliau katakan 'cukuplah air di badan ini dilap dengan tangan'.
🎀🎀
١ - الطهارة » ١٦١ - ترك الوضوء من بعد الغسل
باب تَرْكِ الْوُضُوءِ مِنْ بَعْدِ الْغُسْلِ:
1. Thaharah » 161. Tidak melakukan wudhu" setelah mandi
٢٥٢ - أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ
حَدَّثَنَا أَبِي أَنْبَأَنَا الْحَسَنُ وَهُوَ ابْنُ صَالِحٍ عَنْ
أَبِي إِسْحَقَ ح و
حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَلِيٍّ قَالَ
حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ قَالَ
حَدَّثَنَا شَرِيكٌ عَنْ
أَبِي إِسْحَقَ عَنْ
الْأَسْوَدِ عَنْ
عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لَا يَتَوَضَّأُ بَعْدَ الْغُسْلِ
252. Telah mengabarkan kepada kami
Ahmad bin Utsman bin Hakim dia berkata; Telah menceritakan kepada kami
Bapakku Telah memberitakan kepada kami
Al Hasan yaitu Ibnu Shalih dari
Abu Ishaq,
dan telah menceritakan kepada kami
Amr bin Ali dia berkata; Telah menceritakan kepada kami Abdurrahman berkata; Telah menceritakan kepada kami Syarik dari
Abu Ishaq dari
Al Aswad dari
Aisyah Radliyallahu'anha dia berkata,
"Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tidak berwudlu lagi setelah mandi wajib.
👉Khilaf ,samada berwuduk atau tidak.
١ - الطهارة » ١٦٢ - غسل الرجلين في غير المكان الذي يغتسل فيه
باب غَسْلِ الرِّجْلَيْنِ فِي غَيْرِ الْمَكَانِ الَّذِي يَغْتَسِلُ فِيهِ:
1. Thaharah » 162. Membasuh kedua kaki bukan di tempat yang digunakan untuk mandi
٢٥٣ - أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ قَالَ
أَنْبَأَنَا عِيسَى عَنْ
الْأَعْمَشِ عَنْ
سَالِمٍ عَنْ
كُرَيْبٍ عَنْ
ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ
حَدَّثَتْنِي خَالَتِي مَيْمُونَةُ قَالَتْ
أَدْنَيْتُ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
غُسْلَهُ مِنْ الْجَنَابَةِ فَغَسَلَ كَفَّيْهِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثًا
ثُمَّ أَدْخَلَ بِيَمِينِهِ فِي الْإِنَاءِ فَأَفْرَغَ بِهَا عَلَى فَرْجِهِ
ثُمَّ غَسَلَهُ بِشِمَالِهِ
ثُمَّ ضَرَبَ بِشِمَالِهِ الْأَرْضَ فَدَلَكَهَا دَلْكًا شَدِيدًا
ثُمَّ تَوَضَّأَ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ
ثُمَّ أَفْرَغَ عَلَى رَأْسِهِ ثَلَاثَ حَثَيَاتٍ مِلْءَ كَفِّهِ
ثُمَّ غَسَلَ سَائِرَ جَسَدِهِ
ثُمَّ تَنَحَّى عَنْ مَقَامِهِ فَغَسَلَ رِجْلَيْهِ قَالَتْ
ثُمَّ أَتَيْتُهُ بِالْمِنْدِيلِ فَرَدَّهُ
253. Telah mengabarkan kepada kami
Ali bin Hujr dia berkata; Telah memberitakan kepada kami
Isa dari
Al A'masy dari
Salim dari
Kuraib dari
Ibnu Abbas dia berkata; Telah menceritakan kepadaku sepupuku - Maimunah - dia berkata;
' Aku mendekat kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam saat beliau mandi junub;
beliau mencuci kedua telapak tangannya dua kali atau tiga kali,
kemudian memasukkan tangannya kedalam bejana, lalu menuangkan air ke kemaluannya dan mencuci dengan tangan kirinya, lalu memukulkan tangan kirinya ke tanah dan menggosok-gosoknya dengan kuat,
kemudian beliau berwudlu sebagaimana wudlu untuk shalat.
Selanjutnya beliau menyiramkan air sepenuh telapak tangan ke kepalanya sebanyak tiga kali, dan membasuh seluruh badannya.
Kemudian berpindah dari tempat mandinya, lalu membasuh kakinya." Dia berkata, "Aku membawakan handuk, namun beliau menolaknya."
👉Faraj فَرْجِهِ
Ini dlm proses mandi.
Nabi sudah tidak sentuh kemaluan lagi.
Tuala@sapu tangan مِنْدِيلِ
Hadis ini mutafaqualaih.
Kesimpulan hadis ini.
Secara amali ,nabi dlm mandi wajib ,nabi ambil wuduk yg lengkap.
Pakai shower sah ,tapi tak seperti nabi.
Dr tajuk bab yg nasaei buat,nabi kalih/anjak/kesot sikit.
Yg kedua basuh kaki akhir sekali.
Imam bukhari berdalil dgn hadis maimunah ini ,tafrikwuduk...tafrik kaki shj.
Ore kampung ,air dlm tempayan dan kaki ayam,ambil wuduk dirumah ,basuh kaki disurau.
Yg jelas ceduk dgn tangan samada hanya dgn tangan kanan atau kedua2 tangan....tiada masalah mustakmal..
..jadi mudah ambil wuduk...hadis muntafaqunalaih...bukhari muslim..
Ini lah maksud ambil wuduk seperti solat.
Drp nya juga kesimpulannya ,sunat tepuk didebu didinding atau lantai..
Drp Dakiki idd..sekali gosok asalkan rata...3kali jirus ,gosok bg rata sekali.
Bila mandi wajid guna shampoo,guna air lebih tiada masalah.
Menepuk tanah =nak menekan kebersihan....sentuh kemaluan hanya untuk keperluan..
Minit 38
Hukum Harus mengalihkan kedudukan
Ibnu soleh kata jumpa hadis yg mengatakan hadis yg kata mengibas itu kipas syaitan.
Sunat air wuduk kering ditubuh..
Jika kerja pejabat boleh nipiskan air.
Sunat ada tabir bila mandi...adap
Khidmat atau bantuan isteri.
Mencurahkan air dgn tangan kanan dan tangan kiri tolong gosok.
Kalu paip atau kendi,..bermula dgn basuh tangan...untuk membersihkan.
Air yg menitik dari anggota wuduk tidak mustakmal..
Minit 48
Atas asas kedudukan nabi saw mandi..akhir sekali kesot sikit untuk elak dr takungan air.
Kita pula ada marmar ..tiada takungan atau ilat ,maka tiada sebab untuk kalih..basuh pula itu selesaikan wuduk..
Ada ulamak yg kata ,hanya untuk jelaskan perbezaan dgn wuduk...dlm syarah wuduk yg pandangan baru...itu yg antara disebut.
Antara basuh setelah selesai atau basuh hujung mana lebih baik?
Ada yg kata molek jika belum bersih.
Ada yg kata molek basuh pula diakhir sekali...bgmn pun khilaf.
👉Imam nasaei buat pula tajuk bab dari isi hadis..
١ - الطهارة » ١٦٣ - ترك المنديل بعد الغسل
باب تَرْكِ الْمِنْدِيلِ بَعْدَ الْغُسْلِ:
1. Thaharah » 163. Tidak menggunakan sapu tangan (handuk) setelah mandi
٢٥٤ - أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ أَيُّوبَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ
الْأَعْمَشِ عَنْ
سَالِمٍ عَنْ
كُرَيْبٍ عَنْ
ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
اغْتَسَلَ فَأُتِيَ بِمِنْدِيلٍ فَلَمْ يَمَسَّهُ وَجَعَلَ يَقُولُ بِالْمَاءِ هَكَذَا
254. Telah mengabarkan kepada kami
Muhammad bin Yahya bin Ayyub bin Ibrahim dia berkata; Telah menceritakan kepada kami
Abdullah bin Idris dari
Al A'masy dari
Salim dari
Kuraib dari
Ibnu Abbas bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mandi, kemudian di bawakan handuk untuknya. Namun beliau tidak mengelap (badan) nya dengan handuk tersebut.
Beliau katakan 'cukuplah air di badan ini dilap dengan tangan'.
👉Hadis ini diriwayat bersendirian..
Sebab itu imam mizi kata,tidak sahih,dhaif dr segi sanad tapi makna sama.
Kadang2 hadis ada 50 sanad...
Jadi hadis ni ganjil(syar)..
Tamandala=menggunakan kain tuala...jabir tak suka
Saidina usman ada guna tuala...tak salah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan