Khamis, November 08, 2018

Wacana hadis 11/5/2014

Wacana hadis 11/5/2014
Kaedah dan kepentingan pengajian hadis bersistematik.

-bersistematik ini difahami sebagai sistem yg telah terbukti melahirkan tokoh2 yg besar sebelum ini.
-tak kenal kitab hadits secara ijazah ,tapi secara tesis
-kitab turah sepatutnya dikekalkan
-hasil secara sistem yg baru tidak seberapa.
-sunan sittah adalah sukatan.
-kitab hadis terlalu banyak ,yg dipilih adalah sunan sittah.
Ia bukan kitab yg paling tinggi .
-tokoh yg hebat pun hanya bwlajr yg itu.
-syah waliyullah dan anaknya syeikh abdul aziz belajar kitab hadits itu shj.
-kesinambungan dan hubungan jiwa dgn guru.

Tertib pengajian kitab hadis:
1.tirmizi
2.abu daud
3.bukhari
4.muslim
5.ibnu majah
6.nasaei

1.tirmizi

Nama sebenar dan nama kunya
Ada komen dan pendapatnya.
Ia Memdedahkan  perbezaan pendapat ulamak
Dia buat dua bab
Satu yg menyokong
Bab yg menyokong yg lain
Dia dedah punca ikhtilaf.
Didedahkan kedudukan perawi2.
Perkenalkan perawi
Perawi yg tinggi ,sederhana dan rendah.
Perkenakan istilah. Iaitu Ajar juga tentang hadis sahih,hasan ,gharib..
Dlm sistem pengajian daurah hadis ,belajar tirmizi pada masa pertama

2.abu daud
Masa kedua diperkenal dgn sunan abu daud.sunan abu daud perkenalkan dalil2 masing2 imam.ini tujuan utamanya dan dia menyatakan pendiriannya sendiri.

3.sahih bukhari
Masa belajar ada masa ketiga.
Menyimpulkan atau menistimbatkan atau mengeluarkan pengajaran atau panduan.
Ajar menggunakan fikiran setelah cukup ilmu alat.
Ilmu alat telah lengkap dr semua sudut .
Dari hadis boleh difahami  atau ambil pengajaran yg sebyk mungkin dgn tajuk bab yg dia buat.
Fikh nya memang dlm dan begitu juga sudut2 yg lain
Maksud utamanya..
Ada  pendapat yg mengatakan ,kitab bukhari adalah satu kitab "ajaib"dlm dunia...
Ada yg Tiada tiada tajuk  bab...tujuannya untuk asah fikiran...

4.sahih muslim
Kenapa nombor 4?
Kenapa?
Ini disusun untuk sukatan pengajian hadis.
Jika nak tengok byk hadis2 ,tengok muslim.bukhari kemukakan satu shj..betapa saling berkaitan.
5.nasaei
Sunan kubra ,tujuannya bika jumpa bykmjadis,kita terpesona tetapi nasaei ajar satu sudut ilat yg terdapat dlm hadis
Sunan sugra
Cacat pada matan dan sanadnya.
Contoh.tentang hadis kisab..disana sini ada.sanad pun sahih.
Ilat dlm hadis,
Sanad bersambung
Tiap2 perawi adil ,ingatan baik,catatannya sempurna tidak mengelirukan.tanpa syuzus atau ilat.
Jika bercanggah dgn riwayat yg lebih sahih jadi syar.
Bila syar jadi dhaif
Ilat ,cacat hadis
Hadis kisab(selimut)...
Minit 47
Surah ahzab...palinb lewat tahunke6sudah selesai...termasuk hasan dan husin dtg,hasan lahir tahun ke4 sebab fatimah dan ali kahwin tahun ke3.sedang hasan lahir tahun ke7.kenapa diksitkan dgn syat yg sempurna turun tahun ke6 .
Asma bin Umais yg sambut kelahiran Hasan .dia baru pulang pada tahun ke7.
Cara dtg ,gambaran budak besar.sedang husin lahir tahun ke9 disambut oleh ummu fadal mak ibnu abbas.
Dia mimpi pelik sehingga tak sanggup nak cerita..nabi desak...mimpi anggota rasullah macam putus dan jatuh diribaan nya...nabi kata bagus,kamu akan menyambut daging darah pada tahunke 9.macamnana dikait dgn surah azab yg sempurna turun tahun ke6.,ini ilat hadis..
Hadis lahir pada tahun 4 hanya Riwayat sirah shj.
Minit 50

6.ibnu majah
Minit 1:06
Hadisnya bercampur baur....kenapa?
Untuk melahirkan malakah atau keupayaan dlm diri pelajar hadis menilai hadis

Kitab2 hadis yg lain:
Kitab darimi
Kitab muawatok imam malik



Abu daud
Byk menyatakan dalil2 bg masing2 imam dan menyatakan pendirianya
-bersifat sungguh terbuka.
-tak ikut gurunya

Bukhari
-ajar berfikir setelah anak2 muridnya mempunyai cukup ilmu alat.
-maulana muhamad anuar kashmiri,kitab bukhari kitab  yg ajaib.
-peperiksaan secara tak langsung.
-tak buat tajuk bab.

Muslim
-muslim kitab selepas bukhari untuk sukatan pelajaran pelajar hadits
-banyak sanad untuk satu hadits.
Bukhari bg hanya satu shj  sanadnya.
-semakin lama semakin jelas.
-tak sempat buat tajuk.

Nasai
-sugra(kecil)& kubra(besar)
-kecil,tujuannya:jika terpesona dgn satu hadits,diberitahu tentang illat.
-hadits kisat.ada illat walaupun sahih dr sudut sanad.
llat hadits:
Bersambung sanad
Sempurna ingatan dan catatannya.
Syuzut(bukan makna keganjilan tetapi seorang shj yg meriwayatkan dan yg lain tidak terima sepertinya).
Tidak ada ilat.
Kisah hasan dlm hadits kisat(selimut)pada tahu ke8
Hasan lahir tahun ke7hijrah
Asma bt Umais yg sambutnya waktu kelahiran.?
Hussin lahir ke5hijrah?
Gambar dtg itu sebagai budak yg besar.
Ummu Fadal  sambut Husin.
Ummu fadal Mimpi pelik,(anggota badan nabi tercabut) tahun ke8hijrah
Ini lah ilat.jika terima hadits kisat kena tolak yg sahih.
Hadits kisat cuma rekaan shj.
Contoh hadits kelebihan tarawih.
Tiada dlm kitab bukhari yg kepunyaan mmay.
Juga ada asplaihisalam,kitab bukhari mmay tiada

Ibnu majah

Kitab yg tinggi
Sunan darimi dr ibnu majah
Muwatok imam malik

Persediaan
Ilmu bahasa arab  yg kemas.
Belajar nahu arab peringkat mn?
Kita boleh bc kitab apa?
Kitab bukhari memang tinggi.
Sudah boleh bc sendiri dan boleh buat rujukan sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan