Sunan Abu Daud kitab solat sesi 003 3/9
Imam syafie dlm dlm al umm,waktu maghrib hanya satu waktu shj iaitu ketika matahari telah terbenam.
Dan imam syafie telah beristidlal(berdalil) dgn hadis jibril menjadi imam kepada nabi saw,pada dua hari tu masa yg sama.tidak kata lewat solat maghrib ,dia pegang dgn hadis yg solat pada masa yg sama.Inilah qaul jadid mazhab imam syafie.
Tambah cerita
Qaul Jadid dan Qaul Qadim.
Kitab muktabar kitab Al Ashbah Wanazail,karangan Jaluludin As Sayuti tentang qawaid fekh dan dihujung kitab tu ,dia ada dua juzuk pd mukasurat 667(habis kitab ini 670)
Kitab ini kata gapo?
Ada beberapa masalah dlm mazhab syafie yg mana fatwa ulamak mengikut qaul qaddim.
Ada 10 lebih masalah.
Ini ore pakai qaul qadim,tak pakai qaul jadid walaupun dlm kitab umm,waktu maghrib satu waktu dianya ,tapi ore tak pakai.
Sebelum tu Dlm riwayat satu lagi hadis selepas yg kita bc sat ni,ini menunjukan bhw waktu maghrib itu panjang,sampai jatuhnya waktu syafak ,ini lah mazhab syafie dlm qaul qadimnya.
Sauri,Ahmad Ishak dan ashabu rakyi ,pjg sikit drp yg tadi
Malik ,Auzarai,Malik dan Syafie dl qaul jadidnya mengatakan waktu maghribnya tu adalah satu waktu shj
atau ringkas dan sempit waktunya.sebabnya jibril pada dua hari dia mari tu dia solat waktu maghrib pada waktu yg sama.iaitu qadar setaro mano?Iaitu dia sebut sekadar ambil wuduk ,azan dan iqamat dan solat 5 rakaat yg sederhana.kadar itu.
Imam nawawi berkata hadis2 ini yg menunjukan maghrib panjang,terang waktu maghrib memanjang pada hilangnya syafaq...dan jumhur pengukir2 mazhab kata yg betul ada satu waktu shj yg panjang dianggap dhaif.jadi kalu solat lambat jadi qada tidak tunai.
Tapimahli tahqib ,kata boleh mentakhirkan solat sampai hilang syafak.
DAn sesaorang boleh memulakan solat selagi tak hilang waktu syafak pada waktu mana pun dantidak berdosa,ini yg betul kata imam nawawi.
3jawapan hadis jibril
1.hadis jibril bukan batas waktu tapi waktu utama atau terpilih.hadis itu juga tidak menyebutkan waktu harus.
2.hadis dulu tu dipermulaan solat ketika dimekah sedangkan hadis2 hok kata waktu maghrib ini berpanjangan hingga hilang syafak ini yg akhir atau kemudian.jadi kita kena pegang hadis yg akhir bukan awal.itu kaedahnya.
3.hadis2 yg menyebutkan waktu maghrib ini panjang lebih sahih dari segi isnadnya atau lebih tinggi kedudukanya berbanding dgn hadis hok cerita jibril menjadi imam kepada nabi saw.
Olehkerana beberapa sebab ini kita perlu mengutamakan hadis ini..kata imam nawawi..maknanya dlm masalah ini qaul qadim lebih kuat,sebab itulah dikatakan ,masalah2 yg difatwakan oleh mazhab syafie ore pakai ada 10 lebih,diantaranya
1.masalah takwif dlm azan subuh.
Qadim mengatakan istihbab.
2.masalah menjauhi najis atau mengelakan diri dr najis dlm air yg byk.
Mengikut Qaul qadimnya tidak disyaratkan.
3.masalah bc surah dlm dua rakaat yg akhir.
Qauk qadimnya tidak mustahab
Tiada ulasan:
Catat Ulasan