Jami' tirmizi kitab taharah sesi 84
Bab berdoa setelah berwuduk.
١ - الطهارة عن رسول الله » ٣٨ - ما جاء في النضح بعد الوضوء
باب مَا جَاءَ فِي النَّضْحِ بَعْدَ الْوُضُوءِ:
1. Bersuci » 38. Memerciki(kain dibahagian) kemaluan(lelaki) setelah wudhu'
٤٦ - حَدَّثَنَا نَصْرُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَهْضَمِيُّ وَأَحْمَدُ بْنُ أَبِي عُبَيْدِ اللَّهِ السَّلِيمِيُّ الْبَصْرِيُّ قَالَا حَدَّثَنَا أَبُو قُتَيْبَةَ سَلْمُ بْنُ قُتَيْبَةَ عَنْ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْهَاشِمِيِّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ جَاءَنِي جِبْرِيلُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِذَا تَوَضَّأْتَ فَانْتَضِحْ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ قَالَ و سَمِعْت مُحَمَّدًا يَقُولُ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍ الْهَاشِمِيُّ مُنْكَرُ الْحَدِيثِ وَفِي الْبَاب عَنْ أَبِي الْحَكَمِ بْنِ سُفْيَانَ وَابْنِ عَبَّاسٍ وَزَيْدِ بْنِ حَارِثَةَ وَأَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ و قَالَ بَعْضُهُمْ سُفْيَانُ بْنُ الْحَكَمِ أَوْ الْحَكَمُ بْنُ سُفْيَانَ وَاضْطَرَبُوا فِي هَذَا الْحَدِيثِ
46. telah menceritakan kepada kami Nashr bin Ali Al Jahdlami dan Ahmad bin Abu Ubaidullah As Salimi Al Bashri keduanya berkata; telah menceritakan kepada kami Abu Qutaibah Salam bin Qutaibah dari Al Hasan bin Ali Al Hasyimi dari Abdurrahman Al A'raj dari
Abu Hurairah bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jibril telah datang kepadaku kemudian berkata; 'Wahai Muhammad, jika kamu berwudlu maka bersucilah (renjiskanlah)terlebih dahulu.'"
Abu Isa berkata; "Hadits ini gharib." Dan ia berkata lagi; Aku mendengar Muhammad(yakni imam bukhari) berkata; "Al Hasan bin Ali Al Hasyimi adalah Munkarul hadits."
Dan dalam bab ini ada juga hadits dari
Abul Hakam bin Sufyan, Ibnu Abbas, Zaid bin Haritsah dan Abu Sa'id Al Khudri, sebagian yang lain mengatakan Sufyan bin Al Hakam, atau Al Hakam bin Sufyan, dan mereka idltirab (berbeda beda) dalam hadits ini."
Hukum
Minit 4
👉 Abu Isa; "Hadits ini gharib."
gharib ini boleh dhaif biasa atau sangat.
Dimn dhaifnya?
Perawinya .
Kalu gharib tawarut perawinya siqah ,itu belum dhaif .
Istilah gharib itu boleh jadi dgn makna tafarut perawi yakni ada dlm rantaian atau mata rantai perawi itu,perawi ttt yg dia shj yg meriwayatkannnya shj diperingkat itu.
Dan kalu kita tengok sanad yg lain misalnya kalu hadis ini selain tirmizi,ibnu majah ada juga meriwayatkan ,mesti bertemu dgn perawi ni juga dimana2 pun.
Bgmnpun tafarut itu tidak menjadikan hadis tu dhaif lagi.
Jika perawi tu kuat tak jadi dhaif walaupun sendirian,cuma dipanggil gharib
Tapi gharib disini dgn makna dhaif,dhaifnya bukan main2,dhaid jiddan.
Sebab tu imam bukhari tukilkan ini mungkarul hadis.
Bila imam bukhari kata mungkarul hadis makna dia teruk dah tu.
Imam bukhari tidak letak berat pada zahir hadis jika dibanding dgn orang lain.
Tetapi yg ringan pada orang lain ,bg dia dah berat.
Mungkaurul hadis =sama dgn perawi tidak boleh pakai.
Sebab tu dia jagi lemah sangat.
Minit 8
Satu lagi,
Al hasan AlHashimi ,seorang lagi mungkarul hadis yg imam tirmizi nukilkan dari imam bukhari.
Orang lain,imam ahmad ,annasaei dan abu hatim ar razi juga menhaifkanya.
Kata darulqutni ,dia meriwayat drp al ak'roj drp abi hurairah,byk hadis2 mungkar (hadis yg diriwayatkan oleh perawi yg dhaif dan bercanggah dgn riwayat perawi yg kuat).
Dia adalah perawi hdaif dan lemah menurut ibnu hibban dan jauzi.Hadis ini baatil dan karut.sampai begitu dia.
Didlm isnad ada alhasan alhasyimi.Dia meriwayatkan hadis2 mungkar .Demikian disebutkan oleh alyakmal atau alyakmiri yaitu yg terkenal dgn ibnu sayidinnas .
Dia syarah tirmizi juga namanya asyayursyaril.
👉 Dan dalam bab ini ada juga hadits dari
Abul Hakam bin Sufyan,..makna selain dr abu hurairah ada lagi beberapa sahabat (ada sahabat lain dan ada yg dipertikaikan-sahabat atau tidak- macam abi hakam bin sufiyan ini)lagi yg meriwayatkan hadis ini ,ada juga sahabat lain
Siapakah mereka(sahabat) itu?
Abil Sufiyan bin Hakam.
Ibnu Abbas.
Zaid bin Haritsah.
Abu Said apAlkudri.
Sebenarnya bukan 4 ni sahaja,tak mesti begitu ,boleh jadi lebih dari 4.
Ada kitab berasingan ,Abwak Watarojim.
Kalu kita tengok imam tirmizi ini yg ditulis secara berasingan oleh ulamak berkait dgn imam tirmizi ini ialah riwayat fil babnya.Maksudnya riwayat fil bab,misalnya dibawah bab ini renjis dgn selepas berwuduk berkenaan dgn benda tu ada lagi beberapa sahabat yg lain meriwayatkanya.Yg imam tirmizi bw ini satu shj.Yg lain dia isyarat shj .Adakah riwayat orang lain tu sama 100% dgn riwayat yg dikemukakan ini?
Jawapnya tidak mesti,asalkan kandungannya cerita berkenaan benda yg sama(ini riwayat fil bab la tu)
Riwayat fil bab ini ada kitab berasingan ditulis ulamak2 kita.
Untuk kita nak tahu ini dimana dan siapa yg meriwayatkan orang ni kena rujuk kitab tu lebih mudah.Sebab syarah tidak semuanya ada.
Saya (mmay)byk rujuk pada syarahnya iaitu tuhfatul ahwazi.Rasanya itu sudah cukup untuk sepintas lalu.
Kalu nak detail lagi kena kitab khusus macam allubab karangan hafiz ibnu hajar kemudian yg baru ni syehk khidar di Yaman,iaitu nuhzatul albab(ini pun tentangnya juga)dan ditulis oleh salah seorang guru saya(mmay) tak habis(5jilid) iaitu Dr Habibullah iaitu khasyfuniqaq juga berkenaan dgn ini(riwayat fil bab imam tirmizi ,yg ni lebih detail lagi sebab baru sedikit sudah 5jilid).
Secara ringkas kita boleh tengok dibwh ini:
Minit 16
Sufyan bin Al hakam
Ada yg kat Al hakam bin Sufyan.
Jadi orang kata sanad matlum,yakni sanad yg terbalik ,terbalik perawi dgn ayahnya .
Bukan Abi Hakam tapi Al hakam
Yg mn sebenar ayah?
Masalah disini satu lagi masalah iitirod (tidak tetap)perawi.
Sahabat2 yg tidak disepakati kedudukan sahabat itu masih lagi khilaf.
Setengah2nya hanya jumpa nabi sekali shj .orang lain shj yg sebut dia tu sahabat.
Ni ada juga disebutkan ada riwayat dia ,tapi yg dimaksudkan dgn riwayat dia ni yg mana yg anak ke atau yg ayah?
Kalu tidak sahabat bermakna riwayat itu sudah mursal ,ia akan jadi begitu.
Kalu dia sahabat ,ia akan jadi marfuk
Jadi riwayat ini marfuk atau mursal ?
Tentang nama tu,disitulah ittiroknya.
Kita nak tengok perbincangan 483,242
Ibnu asir berkata...
Minit 20
Minit 24
Kita (mmay) nak bg tau ittirod itu boleh dlm matan atau dlm sanad maka hadis itu jadi dhaif.
Minit 32
Bgmn pun bg mereka nama yg betul adalah AlHakam bin Sufiyan.kata yg dia mempunyai hanya satu shj.
Ada yg tidak dipertikaikan itu sahabat tetapi tiada satu pun hadis yg diriwayatkannya .
Ada yg riwayatnya hadis,tetapi dia dipertikaikan samada sahabat atau tidak .
Isnadnya muktarik dgn sebab nama dia.Apa guna duk bincang AlHakan bin Sufiyan atau sebaliknya?
Sebab nak tentukan siapa sahabat.jika dia bukan sahabat dia ambil hadis dari siapa?majna hadis tu tidak marfuk tetapi mursal.Adakah dari tidak sahabat sepertinya juga atau drp sahabat?kalu sahabat siapa sahabat tu?kalu bukan sahabat kuta kena tahulah namanya .sebab hadis boleh jadi dhaid dgn sebsb orang tu.tak sebut tu kenapa?boleh jadi byk kemungkinan itu.
Kalu dia sahabat,ayah dia sahabat atau tidak?sebab ada orang yg dia sahabat tapi ayah dia tidak sahabat contoh Adi bin Hatim.Adi sahabat ,Hatim tidak sahabat.
Atau kedua2nya sahabat ,itu nak dipastikan.Bila sahabat kedudukan itu sangat istimewa.berbeza dari perawi yg lain sehingga kita tidak perlu persoal dah tentang latarbelakang dia,tiada jarh dan takdil.
Jarh dan takdil untuk perawi2 selepasnya.Itulah bezanya.
Kerana itirodnya hadis ini dianggap dhaif oleh ulamak hadis.
Minit 36
Minit 39.
Dia tengok rasullah saw berwuduk.
Satu ceduk
١ - الطهارة عن رسول الله » ٤١ - فيما يقال بعد الوضوء
باب فِيمَا يُقَالُ بَعْدَ الْوُضُوءِ:
1. Bersuci » 41. Doa setelah wudhu
٥٠ - حَدَّثَنَا
جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ الثَّعْلَبِيُّ الْكُوفِيُّ حَدَّثَنَا
زَيْدُ بْنُ حُبَابٍ عَنْ
مُعَاوِيَةَ بْنِ صَالِحٍ عَنْ
رَبِيعَةَ بْنِ يَزِيدَ الدِّمَشْقِيِّ عَنْ
أَبِي إِدْرِيسَ الْخَوْلَانِيِّ وَأَبِي
عُثْمَانَ عَنْ
عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ قَالَ
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ التَّوَّابِينَ
وَاجْعَلْنِي مِنْ الْمُتَطَهِّرِينَ
فُتِحَتْ لَهُ ثَمَانِيَةُ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ قَالَ أَبُو عِيسَى وَفِي الْبَاب عَنْ أَنَسٍ وَعُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ عُمَرَ قَدْ خُولِفَ زَيْدُ بْنُ حُبَابٍ فِي هَذَا الْحَدِيثِ قَالَ وَرَوَى عَبْدُ اللَّهِ بْنُ صَالِحٍ وَغَيْرُهُ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ صَالِحٍ عَنْ رَبِيعَةَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي إِدْرِيسَ عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ عَنْ عُمَرَ وَعَنْ رَبِيعَةَ عَنْ أَبِي عُثْمَانَ عَنْ جُبَيْرِ بْنِ نُفَيْرٍ عَنْ عُمَرَ وَهَذَا حَدِيثٌ فِي إِسْنَادِهِ
👈 اضْطِرَابٌ
وَلَا يَصِحُّ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي هَذَا الْبَاب
👈ِ كَبِيرُ
Ada yg kata kasir
شَيْءٍ قَالَ مُحَمَّدٌ وَأَبُو إِدْرِيسَ لَمْ يَسْمَعْ مِنْ عُمَرَ شَيْئًا
50. telah menceritakan kepada kami Ja'far bin Muhammad bin Imran Ats Tsa'labi Al Kufi berkata, telah menceritakan kepada kami Zaid bin Hubab dari Mu'awiyah bin Shalih dari Rabi'ah bin Yazid Ad Dimasyqi dari Abu Idris Al Khaulani dan Abu Utsman dari
Umar bin Khaththab ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa berwudlu dan menyempurnakan wudlunya kemudian membaca;
ASYHADU ANLAA ILAAHA ILLALLAAH WAHDAHUU LAA SYARIIKALAHU WA ASYHADU ANNA MUHAMMADAN ABDUHU WA RASUULUHU, ALLAAHUMMAJ'ALNI MINAT TAWWAABIINA WAJ'ALNI MINAL MUTATAHHIRIIN (aku bersaksi bahwa tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah Yang Maha Esa dan tidak ada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku termasuk orang-orang yang bertaubat dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mensucikan diri),
niscaya akan dibukakan baginya delapan pintu surga, ia dipersilahkan masuk dari pintu mana saja yang ia kehendaki."
Abu Isa berkata; "Dalam bab ini ada juga hadits dari Anas dan Uqbah bin 'Amir."
Abu Isa berkata; "Hadits Umar telah diselisihi Zaid bin Hubab dalam hadits ini."
Abu Isa berkata; " Abdullah bin Shalih dan yang lainnya telah meriwayatkan dari Mu'awiyah bin Shalih, dari Rabi'ah bin Yazid, dari Abu Idris, dari Uqbah bin A'mir, dari Umar. Dan Rabi'ah meriwayatkan dari Abu Utsman, dari Jubair bin Nufair, dari Umar.
Dan hadits ini dalam sanadnya mengalami
👉 idltirab (pertentangan), dan dalam bab ini tidak ada hadits yang sah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam."
Muhammad berkata; "Abu Idris tidak mendengar sesuatu pun dari Umar."
Minit 46
👈أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
Ini sahih
👈اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ التَّوَّابِينَ
وَاجْعَلْنِي مِنْ الْمُتَطَهِّرِينَ
Tidak sahih
Umar bin Khaththab ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa berwudlu dan menyempurnakan wudlunya kemudian membaca;
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
✍
Ini sebut dlm tirmizi shj.
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ التَّوَّابِينَ
وَاجْعَلْنِي مِنْ الْمُتَطَهِّرِين
aku bersaksi bahwa tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah Yang Maha Esa dan tidak ada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya. Ya Allah, jadikanlah aku termasuk orang-orang yang bertaubat dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mensucikan diri.
niscaya akan dibukakan baginya delapan pintu surga, ia dipersilahkan masuk dari pintu mana saja yang ia kehendaki."
Minit 49
👉Abu Isa berkata; "Dalam bab ini ada juga hadits dari Anas dan Uqbah bin 'Amir."
👉Abu Isa berkata; "Hadits Umar telah diselisihi Zaid bin Hubab dalam hadits ini."
قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ عُمَرَ قَدْ خُولِفَ زَيْدُ بْنُ حُبَابٍ فِي هَذَا الْحَدِيثِ
Maknanya=Ada perawi lain yg menyalahi zaid dlm meriwayatkan hadis ini
👉 Abu Isa berkata; " Abdullah bin Shalih dan yang lainnya telah meriwayatkan dari Mu'awiyah bin Shalih, dari Rabi'ah bin Yazid, dari Abu Idris, dari Uqbah bin A'mir, dari Umar. Dan Rabi'ah meriwayatkan dari Abu Utsman, dari Jubair bin Nufair, dari Umar.
Sebab apa belajar?
Minit 52.
Tahu macam mana ulamak buat.
Minit 54
باب فِيمَا يُقَالُ بَعْدَ الْوُضُوءِ:
Bab Doa setelah wudhu وُضُوءِ(perbuatan)
Waduk =air
Rabi'ah nama lelaki..
Sanad putus,Abu Isa berkata; " Abdullah bin Shalih dan yang lainnya telah meriwayatkan dari Mu'awiyah bin Shalih, dari Rabi'ah bin Yazid, dari Abu Idris, dari Uqbah bin A'mir, dari Umar. Dan Rabi'ah meriwayatkan dari Abu Utsman, dari Jubair bin Nufair, dari Umar. ..riwayat secara an anak... ini tak salah..
Mukdan perawi gugur dua orang.
Munqotik perawi gugur seorang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan