Ahad, Februari 24, 2019

Sahih bukhari kitab azan sesi 042

Sahih bukhari kitab azan sesi 042
Bab (sambungan)Dua orang keatas susah dikira berjemaah.

Bab 35.
١٠ -  الأذان » ٤١٧ -  اثنان فما فوقهما جماعة
باب اثْنَانِ فَمَا فَوْقَهُمَا جَمَاعَةٌ:

10. Adzan » 417. Dua orang atau lebih(sudah dikira jemaah) sudah cukup untuk mendirikan shalat berjama'ah

٦١٨ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ قَالَ حَدَّثَنَا خَالِدٌ الْحَذَّاءُ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ عَنْ مَالِكِ بْنِ الْحُوَيْرِثِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا حَضَرَتْ الصَّلَاةُ فَأَذِّنَا وَأَقِيمَا ثُمَّ لِيَؤُمَّكُمَا أَكْبَرُكُمَا

618. Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid bin Zurai' berkata, telah menceritakan kepada kami Khalid Al Hadzdza' dari Abu Qilabah dari
Malik bin Al Huwairits dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Jika telah datang waktu shalat maka adzan dan iqamatlah, kemudian hendaklah yang mengimami shalat adalah yang paling tua di antara kalian berdua."

Nota 1285
Nak sebut 2 perkara dr segi bacaan.
1. Dgn sanadnya Imam bukhari meriwayatkan daripada)
Malik bin Al Huwairits ...sebab nak ringkas.sudah biasa disebut.
خَالِدٌ الْحَذَّاءُ
خَالِدٌ       keluar nun الْحَذَّاءُ
Hadis tiada nun ,tapi sebut seolah2 dal baris depan.
Sama juga dgn ْ مَالِكِ بْنِ الْحُوَيْرِثِ
Sepatut tulisكbaris dua dibawah.
Tapi baca baris satu shj.

2.Bacaan حَضَرَتْ الصَّلَاةُ
Seolah barisتtideak mati
Sebab kita byk jumpa mati tetapi baca baris bwh sebab ikut kaedah.

(Imam bukhari meriwayatkan dgn sanadnya daripada)
Malik bin Al Huwairits dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Jika telah datang waktu shalat maka adzan dan iqamatlah, kemudian hendaklah yang mengimami shalat adalah yang paling tua di antara kalian berdua.
فَأَذِّنَا وَأَقِيمَا
Kenapa dua azan?
Salah seorang maksudnya.

Nota 1285.
Sesetengah orang(ulamak)menimbulkan persoalan..
Hafiz ibnu hajar menjawab...

Minit 14

Minit 14
Kaedah ismulazi la yangsorun.

Kesimpulannya ,nabi suruh solat berjemaah dlm perjlnnan mereka.
Ini bererti dlm bermusafir juga ada kelebihan berjemaah.
Kelebihan berjemaah bukan sj ketika bermukim ,ketika hador(ditempat sendiri) ,ketika dlm perjalanan atau tidak ada masjid.Kelebihan masjid tu asing.
Dan ini menunjukan 2 orang shj sudah boleh  berjemaah.
Betul dgn tajuk اثْنَانِ فَمَا فَوْقَهُمَا جَمَاعَةٌ: dua orang keatas sudah cukup untuk berjemaah.
Tajuk اثْنَانِ فَمَا فَوْقَهُمَا جَمَاعَةٌ: ini adalah hadis tetapi imam bukhari tak mari sebagai hadis musnadnya(hadasana lagu tu)sebab hadis tu tidak menepati syarat dia,makaudnya tak kemas mana.
Tetapi dia buat tajuk tu dan bw mari hadis tu juga memberi makna yg sama.
Bermakna hadis ni merupakan syahid kepada hadis dlm tajuk.
Kalu hadis dlm tajuk tak sahih(dulu dah bincang),dimana hadis ini dipanggil hadis sahib lighairih(ia sahih dgn sebab ada hadis lain yg semakna dgn dia maksud yg sama dan sahih).Hadis yg sahih adalah
hadis مَالِكِ بْنِ الْحُوَيْرِثِ ini.iaitu dua orang sudah jadi boleh berjemaah.Dgn itu pahala berjemaah telah diperolehi mereka.
Ada juga hadis sahih lizatih.
Pahala jemaah juga ada dlm perjalanan.

Hadis dlm bukhari ini mukkaram(berulang2)
Kadang2 satu hadis dia sebut 25X.
Dia tak sama dgn sahih muslim.
Sahih muslim dia tak ulang begitu.
Kelebihan muslim, dia tak berulang hadisnya.
Kemudian cara dia susun ,memang comel susunanya drp kurang jelas kepada lebih jelas .
Jadi hadis dia dibwh setiap tajuk tu pendek dan tak berapa jelas ,pah hadis yg kedua lebih jelas ,hadis yg ketiga koho jelas.Walaupun dr segi taraf tu kurang sikit dari yg mula2.Tetapi ia menjelaskan yg sebelum itu.
Imam bukhari tidak begitu.
Kadang2 so jah.kadang2 hadis tu panjang dia peringkas.
Jadi boleh keliru kecuali yg mahir.Cuma  yg tahir akan tanya,bakpo ringkas?.
Bgmn pun akan ada hadis yg lengkap atau tidak mukhtasor.
Sebab yg ringkas tu dia kira yg dikehendaki disitu padan dah disitu .Jika bw mari semua yg panjang sedang hanya mahu yg sedikit atau pendek boleh mengelirukan.
Minit 20

Minit 20

Kalu  quran pun boleh ambil sebahagian.Solat berjemaah simbolik bermasyarakat dan bernegara.
Yg tua jadi imam ean satu lagi jadi muazim.
Pembahagian tugas.
Yg jadi ketua atau pemimpin yg lebih tua.
Hadis lain pula,jadi imam yg paling arif tentang quran sebab quran kena baca.
Atau juga yg jadi imam yg lebih pandai dari yg lain.

Secara ringkas,2 orang dah boleh berjemaah sama ada bermusafir atau tidak.

١٠ -  الأذان » ٤١٨ -  من جلس في المسجد ينتظر الصلاة وفضل المساجد
باب مَنْ جَلَسَ فِي الْمَسْجِدِ يَنْتَظِرُ الصَّلاَةَ، وَفَضْلِ الْمَسَاجِدِ:

10. Adzan » 418. Orang yang duduk di dalam masjid menunggu pelaksanaan shalat dan keutamaan (berdiam di) masjid(kelebihan masjid2)

👉Perbincangan tajuk
Kaedah bahasa arab.
Byk yg buang.apa bukti benda tu dibuang?
Kitab baru tidak.
Kitab lama susah .

باب
Mudhof fun ilaih? مَن👈

ْ جَلَسَ فِي الْمَسْجِدِ يَنْتَظِرُ الصَّلاَةَ،

👈وَفَضْلِ الْمَسَاجِدِ
Wa atof,
Wa atof kemana?َفَضْلِni matuf ,nak royat kelebihan orang yg duduk..ini kitab lama...tengok syarah..

Minit 32..
Min itu mudhafpun ilaih kepada fadli bukan baabu..
Ini royat pasal kelebihan.
Kitab lama jika tak kemas ilmu asas akan tak faham.
Mafhun dia ada.
Bab kelebihan2 menunggu solat berjemaah di masjid.
Nota1286.
Dia faham dr hadis dia buat tajuk.
Bukhari bimbing bgmn nak buat tajuk.
Segala fekah dia simpul dlm tajuk.
Dia seorang sangat seni dan halus.
Dia jenis orang yg tidak kasar.
Maksud imam bukhari buat tajuk ini 5 perkara   (pendapat mmay)
1.berada didlm masjid baru mendatangkan pahala yg besar apa sesaorang menunggu untuk mengerjakan solat dgn berjemaah.Tentunya orang yg menunggu solat dgn berjemaah itu dlm keadaan suci dan sudah siap berwuduk dengan itu dapatlah dia meraih kelebihan  doa para malaikat untuknya tetapi doa malaikat kena bersuci. .jadi dapat dua pahala.Jika menunggu dirumah dapat juga tetapi jika dimasjid lebih besar.dan nak doa malaikat kena suci.Sebab malaikat makhluk yg  maksum dantiada dosa dan tiada halangan allahnterima doa dia.cara nak berbaik dgn malaikat ada caranya, buat apa yg malaikat suka.
Jika kotor luaran dan dlman ,syaitan pula yg suka.
Orang saleh dapat kekuatan kerana dapat pertolongan malaikat .
Jika byk amalan syaitan dan fikiran jadi jahat sebab diberi oleh syaitan.

2.Para jemaah seharusnya tidak merasa gelisah berada dlm masjid apa bila menunggu lama sedikit untuk bersolat jemaah.Ini kerana semakin ramai jemaah  pahala diperolehi.Dia hendaklah berada dengan tenang didlm masjid  dan mengisi waktu kosong dgn solat sunat,berzikir ,bertilawah dll.Dgn begitu dia akan mendapat pahala berlipat ganda kerana telah melakukan beberapa kebaikan
Pertamanya pahala menunggu solat berjemaah.
Keduanya pahala jemaah yg ramai.
Ketiganya pahala kerana sempat melakukan sokat sunat,berzikir,bertilawah dlldidlm masjid.
Keempatnya pahala kerana menunggu  solat berjemaah itu seperti pahala berada dlm solat.
Minit 41
Kenapa dia buat tajuk kelebihan menunggu nabi solat berjemaah dimasjid?
Bila tahu dapat pahala byk kita tak akan gelisah.
Kalu tak buat pun otomatik dapat.
Ini cara imam bukhari nak menenangkan orang.
Minit 44

Minit 44
Keempatnya pahala kerana menunggu  solat berjemaah itu seperti pahala berada dlm solat.boleh bercakap,tetapi dr segi pahala dpt.

3.Pahala kerana sempat melakukan solat sunat,berzikir,bertilawah dll didlm masjid.Tiada ditempat lain .Malaikat beristighafar kepada kita.untunglah kita.
Kalu surau tidak dapat.Surau mudah dirobohkan,masjid tidak senang dirobohkan.
Makaikat yg kemasjid tak pergi kesitu.

4.Kelebihan2 al masajid الْمَسَاجِدِ bukan masjid الْمَسْجِدِ
Kenapa berbeza?
Imam bukhari tulis setiap tajuk ketika berada antara mimbar dan rumah nabi saw dan ada wuduk serta setelah solat sunat.
Mengisyaratkan tidak khusus dlm masjid ttt shj.
Masjid mana2 pun ada tahayatul masjid.
Termasuk Menunggu dlm masjid  orang yg hatinya terikat dgn masjid iaitu nak solat dimasjid .cuma pahala duduk dlm masjid tiada la.Itulah kedudukan masjid dlm Islam.
Dan itulah kelebihan memberi wakaf harta untuk masjid.

5.Kalau pahala  dan kelebihan menunggu solat dimasjid sudah begitu istimewa bagaimana pula agaknya pahala dan kelebihan solat berjemaah itu sendiri.
Dia royat betapa lebihnya solat berjemaah dimasjid.
Cuba perhatikan perkaitan bab ini dgn bab2 sebelumnya.
Itu  keistimewaan tajuk bab imam bukhari.

٦١٩ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْمَلَائِكَةُ تُصَلِّي عَلَى أَحَدِكُمْ مَا دَامَ فِي مُصَلَّاهُ مَا لَمْ يُحْدِثْ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ لَا يَزَالُ أَحَدُكُمْ فِي صَلَاةٍ مَا دَامَتْ الصَّلَاةُ تَحْبِسُهُ لَا يَمْنَعُهُ أَنْ يَنْقَلِبَ إِلَى أَهْلِهِ إِلَّا الصَّلَاةُ

619. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Abu Az Zanad dari Al A'raj dari
(Imam bukhari dgn sanadnya meriwayatkan)
Abu Hurairah berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Para Malaikat berdo'a untuk salah seorang dari kalian selama dia masih pada posisi shalatnya dan belum berhadats, 'Ya Allah ampunilah dia. Ya Allah rahmatilah dia'. Dan seseorang dari kalian senantiasa dihitung dalam keadaan shalat selama dia menanti pelaksanaan shalat. Dimana tidak ada yang menghalangi dia untuk kembali kepada keluarganya kecuali shalat itu."

Minit 56
Makna asal تُصَلِّيadalah berselawat makna berdoa.
Solat boleh jadi dgn makna selawat.

Minit 57
Solat dgn makna mendoakan,selawat atau sembahyang.
Sesungguhnya solat(doa ) itu mententeramkan mereka.
Jadi solat bererti sembahyang semata2.
Yg maklum bila kata selawat adalah selawat kepada nabi saw.
Minit 1jam

Minit 1jam.
Olehkerana ahli bidah yg buat syiar untuk selawat keatas orang selain nabi maka tidak boleh selawat keatas selain nabi saw.
Tidak boleh Ali alaihimsalam.
Selawat nabi saw keatas unat bermakna doa.
Selawat malaikat bererti beristighafar dan meminta kebaikan untuk manusia.
Itulah makna selawat.
Istilah syariat bererti sembahyang.
Disini مُصَلَّاهُbererti masjid yakni makna masjid.
Minit 1:08

Minit 1:08
Dlm tajuk ada masjid.
Dlm hadis tiada perkataan masjid.
Jadi musalla dlm hadis tu maksud masjid.
Makna مُصَلَّاهُ boleh dgn makna masjid.tau dr mana?
Dari byk lagi hadis lain.
Keluar dr masjid tetapi hati terikat kepada masjid masih dapat pahala menunggu waktu solat.
Ini مَا دَامَ فِي مُصَلَّاهُ (masih pada posisi shalatnya) bukan bermakna tak beralih dr tempat solat

مَنْ جَلَسَ فِي الْمَسْجِدِ يَنْتَظِرُ الصَّلاَةَ، وَفَضْلِ الْمَسَاجِدِ:
Minit 1:16

Minit 1:16
Nak tajuk bukhari memang penat..
Dalil tetap ditempat مَا دَامَ فِي مُصَلَّاهُ
Dan tidak berhadas مَا لَمْ يُحْدِثْ
Wuduk selepas bersetubuh untuk meringankan hadas.
Dua syarat malaikat mendoakan
1.tetap ditempat solat.
2.tidak berhadas.
Kesan bersama malaikat:
Berani
Semangat
Kuat.
Baitulmakmur,malaikat boleh buat haji sekali satu malaijat shj.,ramainya malaikat itu.
Makna مَا لَمْ يُحْدِث
Takkan berjunub.
Lagu mn?
Jawabnya ,Selagi tidak berlaku kepadanya salah satu drp perkara berikut.
1.Berkentut.
2.sengaja melepaskan kentut.
Hadralmaut=Yanan
Pusat yg berbunyi
Turob yg tak berbunyi
Minit 1:29

Minit 1:39
Menurut malik,Wanita tua atau muda tidak harus tidur.
Yg lain seperti Daud zohir atau al muzani ,ibnu hazam harus secara mutlak samada haid atau tidak,imam bukhari sependapat dgn mereka.
Tokoh semasa yg serupa dgn bukhari ,albani kata boleh(wanita haid duk dlm masjid)
Bukhari hanya buat tajuk (tak bg tau pendapat secara jelas)dia nak isyarat khilaf dan masing2 kuat
Ada 6 perkara yg mmay nampak:
1....terdapat khilaf wanita tidur dimasjid.
2....bg dia wanita harus dan duduk tidur
3...bg nya wanita lebih patut dilindungi
4...lelaki lebih ramai tidur dlm masjid.
5.alasan ulamak yg tak boleh tidur dlm masjid
1)aurat terbuka.
2)fitnah kepada lelaki.
3)boleh berlaku kekotoran darah haid.
4)dtg haid pada tarikh ttt atau bila2 masa.
Hadis2 yg tidak membenarkan wanita masuk masjid tidak menepati syarat nya(bukhari) dan tidak boleh menandingi hadis yg dikemukakan dibawah bab diatas.
6.meneruei bab ini  dia memberikan pendapatnya ,perempuan boleh duduk asal jaga darah haid tidak tumpah.

Minit 1:45
Tiada hadis yg melarang wanita haid kena keluar dari masjid.
Kaedah ...Albarak atil basrulbariyah..
Aisyah haid ketika nak buat haji..
Nabi saw menyuruh melakukan semuanya kecuali  tawaf dan solat.
Minit 1:51
Aisyah duduk dimana?
Dalil2 yg larang boleh dijawab satu2 oleh mmay.
Pendapat bukhari memberi faedah yg berikut
1.keperihatinan agama Islam terhadap wanita.
2.bersangka baik terhadap sifat amanah dikalangan muslimin terutamanya mereka berada dirumah Allah iaitu masjid,jgn duk sangka2 byk fitnah.sedang mana byk fitnah dimasjid dengan diluar masjid?
Jgn sangka buruk.
3.tanggapan Islam mengamalkan diskriminasi jantina terhadap kaum wanita akan semakin lenyap.
4.tempat yg lebih selamat disisi rasullah saw ialah masjid.begitulah sepatutnya berlaku selepas baginda saw.
5.masjid adalah tempat yg mulia disisi Allah.
Memberi perlindungan kepada wanita dimasjid bererti memuliakan mereka.
6.disesetengah tempat  membawa bersama wanita kemasjid lebih menjamin keselamatan mereka drp  membiarkan mereka didlm kenderaan misalnya senata2 kerana haid.
7.menjinakkan wanita dgn masjid yg merupakan pusat sumber ilmu agama kepada masyarakat Islam dantiada yg menghalang mereka pergi kesana.Peluang kepada mereka mendalami agama sama dgn peluang yg ada pada kaum lelaki.
8.orang2 perempuan yg berhaid juga boleh menjadikan masjid sebagai tempat perlindungan atau tempat berehat dlm perjalanan atau ketika dlm bermusafir tanpa perlu berpisah jauh drp ayah ,suami dll.
9.dalam keadaan terdesak seperti ketika hujan lebat dan sebagainya orang2 perempuan yg dtg bulan juga boleh berlindung  dimasjid tanpa ada rasa bersalah atau rasa berdosa.
Kita bc kitab bukhari tapi tak boleh bg tau pendapat dia..
10.setengah masjid menyediakan bilik musafir yg bertandang,bilik perputakaan ruang makan dan sbgnya.
Kaunter pembayaran zakat juga dibuka dimasjid.
Minit 1:56

Minit 1:56
Mmay juga telah tulis Fekah imam bukhari
Nombor 2.4.1.....
Nombor 9.....
Di kira berhadas juga jika  melakukan berdosa dan keji walaupun berwuduk dan  tidak mendapat doq dr malaika

Tiada ulasan:

Catat Ulasan