Sahih bukhari kitab haid sesi 003 4/14
Hukum nifas adalah sama dgn hukum haid berdasarkan qias.
Seperti dadah yg tiada langsung boleh pakai hukum qias muktabar ,yg diambil kira dlm syariat.
Apa lagi dlm masalah nifas ni ada hadis2 yg sahih walaupun tidak menepati syaratnya.
Imam bukhari nak bg tahu nifas boleh kata haid ,haid boleh kata nifas dr segi sama hukumnya.Itu yg dia nak bg tau.cara dia pelik..
Oleh kerana nama pun serupa,barang pun serupa hakikat pun serupa,kita boleh tukar dari segi bahasa dan hukumnya sama.Jadi lebih nak royat hukum.Itu kerjanya.
Tetapi ada kaitan juga dgn bahasa tadi.
Sebab hakikat darah nifas itu adalah haid juga asalnya bertukar.
Oleh sebab itu ,setengah2 ulamak macam2 katanya ,antaranya
1.ada setengah2 ulamak pening.
Nabi yg pakai perkataan nifas untuk haid.
Bila nabi sudah pakai,orang lain pun boleh juga la.
Annufiti=mu bernifas ke?
Nifas dgn mana haid.
Yg kedua tu ada masalah,haid dgn makna nifas.
Ulamak kata disini berlaku takdim dan takhir.
2.samma disini dgn makna atlako.
3.dia takdir ,samma dgn makna zakaro.
Hairon wakado haidan atau nan zakarolhaid waadodanifasan.
4.disini sudah digunakan sanaan ,ilmu balaghah.dipanggil kaedah balik.
Hok sepatutnya man samalhaid nifas aidon.
Jadi terbalik.kaedah balik ni ada juga dlm ilmu balaghah.
Takdir takhir ni sepatutnya hok haid tu duduk dulu nifas kemudian.Atas dasar nifas itu jadi maful yg kedua dan haid jadi maful yg pertama.
Ini kaedah bahasa.
Sebab samma itu kalu orang yg mengaji bahasa arab dia tahu ,dia mutaadi kepada 2 mafhum.
Samaituhu muhamadan aku namakannnya muhamad.
Nya, maful yg pertama dan muhamadan, maful ke2.
Dlm bhs arab ada feel yg nak kepada satu maful(objek)
Ada dua.
Ada tiga
Dan adakalanya 4.
...perbahasan nahu.
Minit 5..
Kenapa boleh?
Sebab benda sama.
Nufisti =bernifas
Nufisat =perempuan itu bernifas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan