Sabtu, Mac 02, 2019

Sahih bukhari kitab maghazi sesi 078 Bab (sambungan)Pertempuran Raji',Ri'il,Dzakwan & Bi'ru Maunah

Sahih bukhari kitab maghazi sesi 078
Bab (sambungan)Pertempuran Raji',Ri'il,Dzakwan dan Bi'ru Maunah

Nota 21.
Perbincangan tentang qunut

٣٧٨٧ - حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا
عَبْدُ الْوَاحِدِ حَدَّثَنَا
عَاصِمٌ الْأَحْوَلُ قَالَ سَأَلْتُ
أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ الْقُنُوتِ فِي الصَّلَاةِ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ كَانَ قَبْلَ الرُّكُوعِ أَوْ بَعْدَهُ قَالَ قَبْلَهُ قُلْتُ فَإِنَّ فُلَانًا أَخْبَرَنِي عَنْكَ أَنَّكَ قُلْتَ بَعْدَهُ قَالَ

👈 كَذَبَ

إِنَّمَا قَنَتَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ الرُّكُوعِ شَهْرًا أَنَّهُ كَانَ بَعَثَ نَاسًا يُقَالُ لَهُمْ الْقُرَّاءُ وَهُمْ سَبْعُونَ رَجُلًا إِلَى نَاسٍ مِنْ الْمُشْرِكِينَ وَبَيْنَهُمْ وَبَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَهْدٌ قِبَلَهُمْ فَظَهَرَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ كَانَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَهْدٌ فَقَنَتَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ الرُّكُوعِ شَهْرًا يَدْعُو عَلَيْهِمْ

3787. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il telah menceritakan kepada kami Abdul Wahid telah menceritakan kepada kami 'Ashim Al Ahwal dia berkata, aku bertanya kepada

Anas bin Malik radliallahu 'anhu mengenai qunut dalam shalat, Anas menjawab, "Benar." Aku bertanya lagi, "Apakah dilaksanakan sebelum rukuk atau setelahnya?" Anas menjawab, "Sebelum rukuk." Aku lalu berkata, "Sesungguhnya fulan mengabarkan kepadaku bahwa anda mengatakan setelah rukuk!" Anas menjawab, "Dia telah
👉 berdusta(tersilap)! Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah melaksanakan qunut setelah rukuk selama sebulan, yaitu ketika beliau mengutus sekelompok sahabatnya yang disebut Qurra' (orang yang ahli dalam al Qur'an), mereka berjumlah tujuh puluh orang, mereka diutus kepada sekelompok orang dari kaum Musyrikin, sementara antara kaum tersebut dengan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ada perjanjian, namun kaum yang ada perjanjian dengan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengkhianatinya, maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengerjakan qunut setelah rukuk selama sebulan untuk mendo'akan kebinasaan atas mereka."

👉Siapakah fulan itu?
Hafiz Ibnu Hajar kata aku tidak tahu.ini mubham(perawi yg tidak disebutkan namanya.
Sesetengahnya mengatakan fulan itu Muhamad bin sirin
(Ibnu Sirin)
Ibnu Sirin adalah  sayidun tabiin,tiba2 Anas kata dia berdusta كَذَبَ,teruk la.
Perkataan كَذَبَtidak semestinya dipakai dgn makna berdusta.Ini peringatan untuk orang2 yg belajar
hadis كَذَبَtidak semestinya bermakna dusta.
Minit 10
Terutama yg dikaitkan dgn orang yg diakui ketokohan dan keimananya.
Dlm jarh dan takdil jika pendusta itu teruk.
Contoh.
Sebab itu perlukan kepada syarah takut tersilap.
Minit 20

Minit 20
Ini berkait dgn qunut nazilah  iaitu peristiwa Bi'ru Maunah.Begitu juga dgn qunut2 yg lain ia berkait dgn peristiwa.
Qunut nazilah ia tidak khusus dgn subuh shj ,solat yg lain pun ada ,walaupun adalah khilaf2 disitu yg akan kita bincang nanti.
Kalu kita kata qunut nazilah(yg selepas rukuk) maka tak jadi masalah ,bermakna qunut nazilah selepas rukuk.
Jadi  qunut sebelum rukuk yg nabi buat tu qunut mana pula?
Kalau qunut nazilah,qunut yg ni selepas tu tidak nazilah?
Kenapa pula?
Disitu macam ada pertentangan.
Atau macam mana?
Qunut subuh sebelum rukuk atau qunut witir?
Ada 3 qunut
1.qunut witir.
2.qunut subuh.
3.qunut nazilah...yg mana satu?disini tak jelas.
Mengikut Anas yg sebulan itu,qunut itu selepas rukuk.Ada pun yg sebelum rukuk ramai ulamak itu witir.Dan ada juga ulamak kata qunut witir itu selepas rukuk.Disitulah ada khilaf dan kita akan tengok kemudian.
Jika dilihat kepada keterangan hadis Anas ini,maka leterangan jelas menunjukan qunut itu adalah qunut nazilah,basiiyah,musibah sama  maknanya malapetaka,bencana yg menimpa umat semasa.
Adakah qunut ini sudah mansukh?
Kalu kita qunut ini semasa witir?Adalah sepanjang tahun atau bulan Ramadan shj.Atau kalau bulan Ramada,sepanjang bulan atau bulan separuh bulan shj?Disitu  berlaku khilaf qunut witir.
Qunut nazilah pun sama berlaku khilaf.Ada yg kata semua solat,ada yg kata subuh shj.Ada yg kata subuh dengan asar sahaja.
Ada yg kata bencana itu kuat sangat ,setiap waktu dlm solat.Kalau kurang sikit maka kurang sikit .Berbeza itu melihat pada keadaan bencana yg berlaku itu.
Kalau bencana kuat  dan agak meluas dan umum dibuat dlm setiap solat.Kalu kurang sikit kuranglah sikit, dlm subuh atau asar,kalu kurang lagi dlm subuh shj.
Ada yg mengatakan subuh shj qunut naxilah ini.Disitu ada khilaf.
Minit 24
Miraatulmaafatih syarah masykatul masobih
Bab (sambungan)Pertempuran Raji',Ri'il,Dzakwan dan Bi'ru Maunah

Antara hikmah qunut itu terletak sebelum rukuk ialah
Ia sempat disertai makmun yg masbuk(makmun yg tak sempat berjemaah dari awal)..sesiapa yg mendapat satu rakaat maka dia telah mendapat solat itu.
Adapun qunut didlm solat witir berdasar mafhum mukhalif hadis ini ialah sebelum rukuk.Itupun ada banyak khilaf juga dan perkara ini mendapat perbincangan yg agak meluas dikalangan masyarakat kita yg mengamalkan qunut ini.Sebab umumnya masyarakat kita bermazhab syafie qunut subuh adalah sunat abb'ah dan meninggalkan sunat abb'ah kena sujud sahwi .Sedangkan yg lain tak kata begitu dan ada yg mengatakan bidah.
Satu pihak kata wajib dan satu lagi lagi kata bidah.
Asas yg kata bidah itu ada?
Pergi kepada syamilah.
Kalu nak tengok tu dlm hadis tirmizi ada sebut.
Sunan Ibni Majah jilid 2
Ini bab qunut dlm solat fajar.
Minit 28
Thorid sahabat nabi saw
Tarmizi kata hadis itu hasan sahih.

Mmay pilih Tuhfatulahwazi.
Alarfusyadi.
Hadis menjadi menyokong kita(hanafi)
Qunut dlm 5 solat itu.
Syarah Tuhfatulahwazi
Adakah mereka berqunut dlm solat fajar.
Saya bersolat dibelakang Rasullah saw dia tidak berqunut.
Saya bersolat dibelakang Abu bakar saw dia tidak berqunut.
Saya bersolat dibelakang Umar dia tidak berqunut.
Saya bersolat dibelakang Usman dia tidak berqunut.
Saya bersolat dibelakang Ali dia tidak berqunut.
Ia adalah bidah wahai anakku.
Qunut ini khusus untuk nawajil,eluk ketika ..
Majoriti tidak berqunut.
Aliroqi yg kata.
Minit 38

Miraatulmaafatih syarah masykatul masobih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan