Sunan Abu Daud kitab solat sesi 008 6/9
-Yg berlaku adalah tertidur,ini ditambah terlupa solat.
Kenapa tak tambah yg sengaja tinggal solat?
Dia tak kata.
Jadi ini dia menjelaskan yg mana yg kena qada?
Satu,Pada hal yg berlaku adalah tidur,tetapi buat mari yg terlupa
Yg kedua,apabila tidak ada syarat itu maka tidak adalah masyruk.makna tidak ada lupa atau tertidur maka tidak ada la qada.
Ada qada apabila ada dua perkara ini.Tinggal dgn senjata tiada,itu bukan syarat ,ini yg dibahas sini.
Kemudian Syaukani menukilan pendapat Ibnu Taimiyah,bhw beliau memilih apa yg dipilih oleh daud dan orang yg sependapat dgn nya.
Tetapi pengarang ni tak setuju dgn pendapat ni.
Sebenarnya pendapat ini diluar pendapat mazhab 4.
Mazhab 4 semua kata kena qada kalu tinggal solat dgn sengaja.
Bg orang2 yg kata selain mazhab 4 tak boleh pakai jadi masalah la kepada dia.
Tetapi bg dimana2 ulamak Islam ,dia tak sekat setakat mazhab 4 shj.
Dan yg kata tinggal mazhab 4 ini sesat,jauh sekali ,tidak.
Ini Ibnu Taimiyah,Ibnu Hazam,Syaukani dan ramai lagi ulamak yg berpendapat begini dan tiada siapa pun keluar drp ahli sunnah waljamaah atau sesat atau dia melanggar ijmak ,tiada.
Jika ada itu pendapat yg sempit.
Jika ikut mazhab2 itu sudah sesat tentu ulamak tidak hormat kepada mereka2 ini.
Sedangkan Ibnu Hajar atau imam2 besar sentiasa sebut demo ni.
Kalu mereka tak setuju dgn pendapat demo ni,dia tinggal.tapi tiada kata
Hafiz Ibnu Hajar,Jaludin Assyuti,Mullah alayuqari sendiri kata ibnu taimiyah salah seorang waliyullah.
Di Tempat kita ini terlajak sehingga mengkafirkan nya.juga sampai mengkafirkan Ibnu Qayyim.atau sekurang2nya memfasikan Syaukani.sampai mengkafirkan Muhamadbin Abdul Wahab.
Yg mana semua2 imam2 itu ahli sunnah waljamaah belaka.
Ramai orang penting dlm agama puji mereka.
Biasalah jika berbeza pendapat,tetapi tidak boleh mengatakan mereka orang yg tidak baik.
Tidak boleh bersikap begitu.Berbeza pendapat perkara biasa.
Orang kita bila sebut Syaukani ,imam kaum muda la tu.
Ibnu taimiyah,imam kaum muda juga.
Muhamad bin Abdul Wahab pun.
Dgn cara ini kita memburuk2kan satu golongan padahal kita tengok ulamak besar ambil belaka.Yg tidak setuju itu soal lain.Ada ketika dia setuju dgn pendapat demo tu.bahkan sokong pula.
Tiada hujjah ,contoh
Dizaman nabi ke,tingal solat sengaja disuruh qada,ada ke?ada dalil?tiada.
Yg ke2 Kalu murtad ,kena qada ko bila masuk Islam semula?...ada yg kata tidak.
Syaukani kata kedudukan sebenarnya serupa yg dia(ibnu taimiyah) sebut kerana saya tidak tahu atau dapati bg orang yg mewajibkan qada orang meninggalkan solat dgn sengaja ada dalil yg laku.
Ada pun hadis kata Hutang Allah lebih patut dibayar,ramai yg tahu tetapi mereka tidak angkat kepala tak lihat yg ni,tak boleh pakai.
Jadi tidak kena qada.Pah nak buat lagu mn?
Kena ,solat yg akan dtg jgn tinggal.
Tentang solat ni tak fikir dgn qias.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan