Ahad, Mac 24, 2019

Sunan Abu Daud kitab solat sesi 008 7/9

Sunan Abu Daud kitab solat sesi 008 7/9

bab solat ,tak bole dgn  fikir atau qias.contoh haji boleh buat bg pihak orang lain ,maka solat pun boleh. Tak boleh,tiada siapa pun yg kata.
Setengah tu buat fidyah pula,terutama selepas mati.
Ini semua tidak ada dalil yg kukuh yg boleh kita pegang.
Bayangkan bila tinggal solat 50 tahun..bila insaf sudah sakit urat.
Kalu pendapat yg kena qada,mesti qada dulu  dan tidak boleh buat yg lain.
Sikap Orang kafir..tak jadi masuk Islam sebab kena bersunat.
Ada yg bila dikata kena qada maka tidaj buat terus,jadi eluk ambil pendapat ini.
Adakah pendapat  ini tak boleh pakai?!.
Sedang itu perkara khilaf.

Minit 2
Mereka juga mujtahid
Daud  Zohiri dan ramai lagi yg lain seperti Ibnu Taimiyah.
Solat sangat besar dan tidak boleh diganti.
Solat juga kewajipan yg terikat dgn masa.sebab tu kna jaga betul.bila dah habis masa sudah tiadalah.
Seperti makan nasi,tinggal setahun dulu,bolehkah qado?tentu pecah perut.
Ini logik.tidak boleh.
Sahabat dan taiin ni ramai..tiada yg qada..
Bg orang kata wajib
Dari segi Dalilnya tiada!
Bg orang kata wajib qada mana dalilnya.
Hadis yg kita bc ini ibbarotunas.
Satu lagi dalil Dalalatunnas ...
Dari segi makna.
Jika tinggal solat sebab tertidur pun sudah perlu diganti apa lagi tinggal dgn sengaja.
Contoh jgn kata uuh ko ibubapa,pukul atau sepak lagi la tak boleh.
Yg tak mahu qada kata qias tak boleh.
Bg yg mahu terima qada..ini dalaltunnas bukan  lebih tinggi dr qias logik bg yg kata wajibkan qada.
Sesiapa yg tinggal dgn sengaja hendaklah dia qada,tiada.Paling tinggi dalil ,itu shj yg ada.guna lojik. Hutang Allah mesti dibayar.
Puasa boleh puasa bg pihak ibubapa ,tiada seorang pun sahabat yg qias ini.sahabat tak pakai umum hanya setakat yg nabi saw kata.

Satu lagi Allah kata dirikan solat....sambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan