Sahih bukhari kitab iman sesi 71 @32
Sesi 32
Bab mengikuti jenazah sebhg dr iman.
باب اتِّبَاعُ الْجَنَائِزِ مِنَ الإِيمَانِ:
Hak orang muslim semasa hidup adalah zakat dan bila mati hak mengiringi jenazah dan menunaikan hak boleh meningkatkan iman.
Kadang2 orang tidakboleh bergerak disebabkab tiada duit dan kadang2 disebabkan tiada nyawa.
Menolong saudara muslim bukansj ketika hidup tetapi juga ketika mati.
Amalan orang mukmin dan tanda orang beriman.
Amalan satu juzuk dari iman
Amalan menyebabkan iman meningkat atau berkurang
Amalan dan iman adalah berkait rapat
Zakat untuk orang miskin
Selain zakat ada hak orang lain keatas harta orang kaya.
Menunaikan hak orang muslim semasa hidup dan selepas mati,mengiringi jenazah kekubur.
Zakat untuk dikembalikan kepada orang miskin .
Adakala dia boleh bekerja tapi tiada modal.
Begitulah orang mati,dia telah tidak mampu,perlu pertolongan.
Cabang2 iman.
Biar penuh dgn imam/amalan
Khumus diberi selepas menang dlm perang
Ghanimas,hanya boleh didapati selepas mati
«47» حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ الْمَنْجُوفِيُّ قَالَ:
حَدَّثَنَا رَوْحٌ قَالَ:
حَدَّثَنَا عَوْفٌ عَنِ الْحَسَنِ وَمُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
((مَنِ اتَّبَعَ جَنَازَةَ مُسْلِمٍ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا،
وَكَانَ مَعَهُ حَتَّى يُصَلَّى عَلَيْهَا،
وَيَفْرُغَ مِنْ دَفْنِهَا،
فَإِنَّهُ يَرْجِعُ مِنَ الأَجْرِ بِقِيرَاطَيْنِ،
كُلُّ قِيرَاطٍ مِثْلُ أُحُدٍ،
وَمَنْ صَلَّى عَلَيْهَا
ثُمَّ رَجَعَ قَبْلَ أَنْ تُدْفَنَ
فَإِنَّهُ يَرْجِعُ بِقِيرَاطٍ)).
تَابَعَهُ عُثْمَانُ الْمُؤَذِّنُ قَالَ:
حَدَّثَنَا عَوْفٌ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَحْوَهُ.
[طرفاه 1323، 1325، تحفة 12244، 14481- 19/ 1].
Telah menceritakan kepada kami
Ahmad bin Abdullah bin Ali Al Manjufi berkata,
telah menceritakan kepada kami Rauh berkata,
telah menceritakan kepada kami 'Auf dari Al Hasan dan Muhammad
dari Abu Hurairah,
bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:
"Barangsiapa mengiringi jenazah muslim,
-dimana2pun boleh ,didepan boleh,ditengah pun boleh atau berkenderaan semua eluk tetapi yg paling eluk ada berbuat sesuatu yg memberi faedah kepada jenazah/
-Yg penting kerana iman dan mengharapkan balasan dr allah.
-Ada hadis yg suruh dok depan,ada yg suruh dok belakang dan ada yg suruh iring ditengah.
-nabi tak mau solat jenazah yg bunuh diri tapi tak larang sahabat menyolatinya.
-dok depan dgn maksud nak melepas diri dari membantu itu yg tak boleh dok depan.
karena iman dan
mengharapkan balasan dan
dia selalu bersama jenazah tersebut sampai dishalatkan dan selesai dari penguburannya,
maka dia pulang dengan membawa dua qiroth,
setiap qiroth setara dengan gunung Uhud.
Dan barangsiapa menyolatkannya dan pulang sebelum dikuburkan maka dia pulang membawa satu qiroth". Hadits seperti ini juga diriwayatkan dari
Utsman Al Mu`adzin, dia berkata;
-riwayat utsman hanya sebagai sokongan
telah menceritakan kepada kami 'Auf dari Muhammad dari Abu Hurairah dari
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam.
Muhamad bin syirin,tabiin,syirin bhs parsi makna manisan
Syirin selalunya nama ibu ,tapi ini bukan nama ibunya sofiah bukan syirin
Keistimewaan dia.
Mak dia disiapkan oleh 3isteri nabi saw
Didoakan kebaikan dlm perkahwinan itu oleh 18 ahli badar yg hadir,di ketuai oleh ubay bin kaab
Sempat jumpa 30 orang sahabat
Lahir pd 2terakhir pemerintahan osman
Ilmunya mendalam(allamah)
Iman dlm tadbir mimpi.
Auf juga perawi.
نَحْوَهُ=isyarat riwayat bil makna
Riwayat bil lafz lebih kuat Dari riwayat bil makna.
Perempuan dijadikan seperti tulang rusuk bukan Dari tulang rusuk
Ikut jenazah lagu ?
Dok depa atau dok belakang atau setentang dgn jenazah.
Sufyan assauri,boleh pilih ,semua eluk
Imam Ahmad,kaki dok depa
Abu hanifah ,dok belakang
Dok do mn pun Tak APA ,yg jadi lebih kerana buat sesuatu,seperti gali kubur atau lain2.
Bab 36
باب خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ:
Kekhawatiran seorang mu'min bila amalnya terhapus tanpa sadar
Murtad boleh menyebabkan amal terhapus.
Jgn Ada sesuatu amalanyg membatalkan amalan kita,nampak selepas mati.
INI adalah ingat Dari imam Bukhari
Iman wahtisaban(iman Dan keikhlasan),jika tidak takut amal terhapus
Iman Dan Islam seperti Cahaya/hidup
Mungkin amalan akan terjejas dgn perbuatan@perkataan
Contoh ,hukum allah tak sesuai untuk ditegakan .
Kekufuran seperti kegelapan/mati
Ada juga jadi kurang.
Contoh badan sihat ,makanan yg mengemukan tapi Tak gemuk,
Amalan Tak jadi apa,Ada sebab yg Tak disedari
APA yg menghapuskan atau sia
Jgn angkat suara melebihi suara nabi.
Perkara yg tidal boleh disebut,seperti duly Ada ore main yg minang dia
Bergurau untuk menceraikan isteri,kata sayangkan isteri ,macam mn tu?
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ التَّيْمِيُّ tabiin besar
Sentiasa takut.
مَا عَرَضْتُ قَوْلِي عَلَى عَمَلِي إِلاَّ خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ مُكَذَّبًا.
Tidak aku rentangkan keatas amalanku
Bila aku banding perkataan dan perbuatan,Aku takut aku menjadi pendusta atau mendustakan agama
مُكَذَّبًا. Takut jadi seperti orang kafir
Atau cakap tak serupa bikin
Tak ada gaya takut keneraka.
Contoh tak sebut subhanalllah tapi tak buat
Atau orang dustai/orang tak percaya ,sebab aku sendiri tak buat.
Imam ghazali,kueh sedap,dia makan tapi bila orang main dia kata INI racun,macam mn orang nak yakin.
وَقَالَ ابْنُ أَبِي مُلَيْكَة
َ أَدْرَكْتُ ثَلاَثِينَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Aku sempat dgn 30 sahabat
كُلُّهُمْ يَخَافُ النِّفَاقَ عَلَى نَفْسِهِ،
Semua Takut nifaq amali(bukan nifaq iktiqadi) keatas diri mereka
-pada hal sahabat pergi berperang,pergi masjid,
Hanzalah takut munafik,sebab bila dok dgn anak isteri hilang rasa seperti dok depan nabi.
Abu bakar pun takut dgn sifat munafik.
Takut kekufuran ,takut kepada nifaq ,jika tidak, pahala akan terhapus atau terjejas.
مَا مِنْهُمْ أَحَدٌ يَقُولُ إِنَّهُ عَلَى إِيمَانِ جِبْرِيلَ وَمِيكَائِيلَ.
[تحفة 15613 ب].
Tiada siapa yg kata imam dia seperti jibrail Dan mikail
-tidak mendakwa lebih2
وَيُذْكَرُ عَنِ الْحَسَنِ مَا خَافَهُ إِلاَّ مُؤْمِنٌ،
Ada disebut tidak takut kepada nifaq kecuali orang mukmin
وَلاَ أَمِنَهُ إِلاَّ مُنَافِقٌ.
Dan tidak Ada seorang beriman tidak takut kepada nifaq melain munafik.
-tak dak seorang pun sahabat kata iman dia seperti jibrail dan mikail
Betul iman bukhari nak kritik iman abu hanifah.tidak
Ada yg kritik abu hanifah byk guna fikiran.
Saya tidak suka orang berkata iman Ku seperti jibrail tetapi kena kata aku beriman dgn APA yg diimani boleh jibrail
Ahli bidaah kalu kata,iman ku seperti iman jibril
Tak boleh kata ,iman ku seperti nabi atau abu bakar atau umar.
Iman kita seperti iman malaikat kerana kita percaya apa yg dipercayai oleh para malaikat.
Bukan kaifiat,tapi serupa dari segi apa yg dipercayai.
Mislu=menunjukan menyerupai sifat sesuatu.
Contoh ,tuhan hidup.
Kita mendengar ,allah mendengar.
Tapi sifat mendengar tu tak sama.
Q
Adakah ini tak ada sanad ?,tapi disini tak diberikan sanad
Kenapa imam bukhari sebut yuskhon,sighah jazam,lafaz putus.
Sighah tamrik,kata orang,imam bukhari nak isyaratkan ini tidak kuat.atau dia riwayat dgn makna,guna yuzkaru
Ore mukmin takut pada nifaq,orang munafiq dia berasa selesa dgn nifaq.
Ore mukmin yg hidup dan mati takutkan nifaq.
Ore munafik yg hidup dan mati merasa aman dgn nifaq
Domir,tidak takut pdnya,allah kecuali ore mukmin.
Bab 37
Juzuk tajuk yg kedua.
Bab Ancaman terus berdegil dari ancaman nifaq Dan kederhakaan tanpa taubat
وَمَا يُحْذَرُ مِنَ الإِصْرَارِ عَلَى النِّفَاقِ وَالْعِصْيَانِ مِنْ غَيْرِ تَوْبَةٍ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى:
{وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ}.
Sesiapa yg berdegil atas nifaq tanpa taubat dan mereka tidak berdegil atas APA yg mereka lakukan dalam keadaan mereka sedar.
Peringatan jgn berterusan melakukan maksiat,dosa besar atau dosa kecil.
Inilah ore yg akan selamat.
«48» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَرْعَرَةَ قَالَ:
حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ زُبَيْدٍ قَالَ
سَأَلْتُ أَبَا وَائِلٍ عَنِ الْمُرْجِئَةِ،
فَقَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((سِباب الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ، وَقِتَالُهُ كُفْرٌ)).
[طرفاه 6044، 7076، تحفة 9243].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ar'arah berkata,
Telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Zubaid berkata:
Aku bertanya kepada Abu Wa'il tentang Murji`ah, maka dia menjawab:
Telah menceritakan kepadaku Abdullah bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"mencerca orang muslim adalah fasiq dan
-fusuk lebih pada maksiat ,dosa besar,yg boleh menghapuskan amalan
memeranginya adalah kufur".
-kufur nikmat.bukan kufur disudut iktiqodi
-boleh bw kpd kekufuran.
-amalan jahat yg kecil,lama boleh jadi besar.
-kafir bila anggap halal darah ore islam.
«49» أَخْبَرَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ حُمَيْدٍ عَنْ أَنَسٍ قَالَ: أَخْبَرَنِي عُبَادَةُ بْنُ الصَّامِت
ِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ يُخْبِرُ بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ، فَتَلاَحَى رَجُلاَنِ مِنَ الْمُسْلِمِينَ فَقَالَ:
((إِنِّي خَرَجْتُ لأُخْبِرَكُمْ بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ،
وَإِنَّهُ تَلاَحَى فُلاَنٌ وَفُلاَنٌ فَرُفِعَتْ وَعَسَى أَنْ يَكُونَ خَيْرًا لَكُمُ الْتَمِسُوهَا فِي السَّبْعِ وَالتِّسْعِ وَالْخَمْسِ)).
[طرفاه 2023، 6049، تحفة 5071].
Telah mengabarkan kepada kami Qutaibah bin Sa'id Telah menceritakan kepada kami Isma'il bin Ja'far dari Humaid,
Telah menceritakan kepadaku Anas bin Malik berkata, telah mengabarkan kepadaku 'Ubadah bin Ash Shamit, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam keluar untuk menjelaskan tentang Lailatul Qodar, lalu ada dua orang muslimin saling berdebat.
Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Aku datang untuk menjelaskan Lailatul Qodar kepada kalian, namun fulan dan fulan saling berdebat sehingga akhirnya diangkat (lailatul qodar), dan semoga menjadi lebih baik buat kalian, maka itu intailah (lailatul qodar) itu pada hari yang ketujuh, enam dan lima ".
Menjejaskan amalan disebabkan orang lain. dibwh tanggungan
Nabi dapat byk istimewa,tapi sahabt yg salah juga akan menjejaskan pahala kita.
Hikmat ,allah nak kita penuhkan dgn ibadah pada tiap2 mlm dibulan ramadan
Malam qadar ada pada bulan ramadan kata abu hurairah.
Nowroz=satu hari perayaan bg syiah.
Syiah byk hari2 perayaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan