Sabtu, April 27, 2019

Sahih bukhari kitab solat sesi 018

Sahih bukhari kitab solat sesi 018

Sesi 18
٨ -  الصلاة » ٢٥٨ -  السجود على الثوب في شدة الحر

8. Shalat » 258. Sujud di atas kain dalam cuaca sangat panas

٣٧٢ - حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ هِشَامُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ قَالَ حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ الْمُفَضَّلِ قَالَ حَدَّثَنِي غَالِبٌ الْقَطَّانُ عَنْ بَكْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ كُنَّا نُصَلِّي مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيَضَعُ أَحَدُنَا طَرَفَ الثَّوْبِ مِنْ شِدَّةِ الْحَرِّ فِي مَكَانِ السُّجُودِ

372. Telah menceritakan kepada kami Abu Al Walid Hisyam bin 'Abdul Malik berkata, telah menceritakan kepada kami Bisyir bin Al Mufadlal berkata, telah menceritakan kepadaku Ghalib Al Qaththan dari Bakar bin 'Abdullah dari Anas bin Malik berkata, "Kami shalat bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, lalu salah seorang dari kami meletakkan salah satu dari ujung bajunya di tempat sujudnya karena panasnya tempat sujud."

Bab 23
Bab sujud atas kain yg dipakai oleh seorang pada ketika  sangat panas
Hasan al basri berkata para sahabat sujud atas serban dan songkok manakala tangan mereka berada dlm lengan baju

Solat sunat hdklah dirahsiakan,solat wajib boleh dinampakkan.

Jangan mengata pada orang dahi hitam.
Kita jgn dok tenyeh dahi nak bg hitam.

Mazhab lain terangkat kaki atau tangan tak ada
masalah,yg penting muka dan dahi

Kalu solat sujud atas kain yg dipakai batal solat tentu nabi bg tau.

Bg bukhari, jika hidung atau hidung mn satu kena tempat sujud sudah sah.

Maukuf fi hukumi marfuk=

Tidak boleh dikahwin anak tiri yg sempoat kamu riba
Adakah yg sudah besar boleh,tidak boleh juga.
قا اتتفارqait it tifa ri
Janganlah kamu memaksa hamba yg mahu hidup suci itu melacur,adakah kalu tak mahu hidup suci boleh dibiar melacur.

Berbuat baik pada bapa yg ada dlm kubur dgn berbuat baik kepada saudara mara atau kawannya,adakah kalu dia belum lagi dok dlm kubur tak yah buat baik pada orang2 itu.

Bab 24
Bab solat dgn memakai kasut.
Jadi pelapik untuk kaki juga soleh ketika solat.
Orang yahudi tak pakai kasut ketika sembahyang atau masuk biara. Nabi nak suruh menyalahi orang yahudi.
Bila dah tiada yahudi yg buat begitu maka tak perlu lagi wat begitu lagi
Jika tempat solat mengerutu,panas,sejuk,bagaimana pula adalah pelapik untuk kaki.
Bukhari nak royat boleh ada pelapik untuk kaki walaupun bukan khusus untuk solat seperti sejadah pelapik dahi.

Syeihk fakuruddin pensyarah urdu kitab bukhari,
Berdasarkan perintah allah menyuruh nabi musa buka kasut ketika lembah tuwa ,maka orang yahudi faham kena buka kasut bila nak ketempat suci.

Kasut bersih
Menyalahi amalan yahudi.
Hadis yg suruh pakai kasut hanya untuk menyalahi orang yahudi.
Syeikul tafsir,shakbir ahmad othmani bahasa urdu.

Sikh ada janggut dan misai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan