Sahih bukhari kitab azan sesi 046.
Nota 5.
Bab2 solat jemaah.
Sebelum jelaskan dgn terperinci,kita baca tajuk dan hadisnya.
١٠ - الأذان » ٤١٩ - فضل من غدا إلى المسجد ومن راح
باب فَضْلِ مَنْ غَدَا إِلَى الْمَسْجِدِ وَمَنْ رَاحَ:
10. Adzan » 419. Keutamaan orang yang pergi ke masjid baik pagi maupun sore hari
٦٢٢ - حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ قَالَ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُطَرِّفٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ غَدَا إِلَى الْمَسْجِدِ وَرَاحَ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ نُزُلَهُ مِنْ الْجَنَّةِ كُلَّمَا غَدَا أَوْ رَاحَ
622. Telah menceritakan kepada kami 'Ali bin 'Abdullah berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid bin Harun berkata, telah mengabarkan kepada kami Muhammad bin Mutharrif dari Zaid bin Aslam dari 'Atha bin Yasar dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa datang ke masjid di pagi dan sore hari, maka Allah akan menyediakan baginya tempat tinggal yang baik di surga setiap kali dia berangkat ke masjid di pagi dan sore hari."
Ini dibawah tajuk ke37.
🍍
باب فَضْلِ مَنْ غَدَا إِلَى الْمَسْجِدِ وَمَنْ رَاحَ:
Bab Keutamaan orang yang pergi ke masjid baik pagi maupun sore hari
٦٢٢ - حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ قَالَ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُطَرِّفٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ
👈عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ غَدَا إِلَى الْمَسْجِدِ وَرَاحَ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ نُزُلَهُ مِنْ الْجَنَّةِ كُلَّمَا غَدَا أَوْ رَاحَ
622. Telah menceritakan kepada kami 'Ali bin 'Abdullah berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid bin Harun berkata, telah mengabarkan kepada kami Muhammad bin Mutharrif dari Zaid bin Aslam dari 'Atha bin Yasar dari
👉Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
👉"Barangsiapa datang ke masjid di pagi dan sore hari, maka Allah akan menyediakan baginya
👉tempat tinggal
-rumah atau mahligai
yang baik di surga setiap kali dia berangkat ke masjid di pagi dan sore hari."
-hadisnya ringkas shj.
-seperti biasa disebalik tajuk yg dia buat ada benda seni atau yg menarik untuk kita pelajari.
-kalu kita kepada tengok tajuk ini,kata hafiz ibnu hajar,demikian lah tajuk bab ini mengikut kebanyakan naskah sahih bukhari.Ia betul2 bertepatan dgn hadis dibawahnya dlm penggunaan lafaz غَدَاyakni pergi pada waktu pagi dan رَاحَyakni pergi pada waktu petang.
-menurut naskah abu zar, ditempat perkataan غَدَا itu tersebut perkataan يَخْرُجُ
Menurut Abu Zar juga tetapi albustamli dan sarohsi ditempat itu terletak perkataan يَخْرُجُ dgn sighah mudharik.makna خَرَجَ sighah madhi dia panggil.
Berdasarkan riwayat ini dipakai dgn erti الذهبmaknanya pergi.
Dan الروح/راح pula dipakai dgn erti kembali.
Makna asal الغد berpergian pada waktu awal pagi atau pada waktu sebelah pagi.
Makna الراح pula ia lah berpergian setelah matahari tergelincir atau pada waktu sebelah petang.
Perkataan ُالغُد kemudian dipakai dgn makna pergi semata2 tidak kira waktu mana sekalipun.
Perkataan ْالرَّوَح dipakai dgn makna kembali semata2 tidak kira pada waktu mana sekalipun....ini menurut hafiz ibnu hajar.
Kemudian pengarang muktarusihah,ini qamus lama yg muktabar ,dia sebut al ghudwah الغُدْوَحْiaitu غَدَا ialah waktu diantara solat subuh dan terbit matahari.
Dan الروحpula nama waktu dari tergelincir matahari hingga ke malam.Ia adalah masdar kepada راحiaitu يَرُوحُ
lawan kepada غَدَا,iaitu يَغْدُ
Berdasar makna yg diberi oleh Arrazi ini hadis 662,orang yg menjaga solat 5 waktu dgn berjemaah dimasjid itulah yg mendapat kelebihan yg tersebut didalamnya.
Maulana Rasyid Ahmad Gamburi adalah antara ulamak yg berpendapat demikian.Ini kerana solat sunat sememangnya lebih afdal dikerjakan dirumah.
Naskah Bukhari cetakan India dan Pakistan nampaknya mengguna pakai naskah Abu Zar kerana ditempat perkataan غَدَاitu perkataan خَرَجَ.yakni keluar kemasjid.
Sesetengah ulamak lebih mentarjihkan naskah ini,lantaran ia lebih sesuai dgn ketokohan imam bukhari dan lebih menunjukan tafanun(kemahiran) beliau.
Berbeza dgn perkataan غَدَا yg menunjukan pergi pada waktu pagi sahaja.
Dan perkataan راحyg menunjukan pergi pada waktu petang shj.
Keadaan menjadi berbeza bila ditempat perkataan غَدَا digunakan perkataan خَرَجَ dan راح dipakai dgn perkataan رَجَعَpulang tidak kira pafa waktu manapun seperti yg telah disebutkan oleh hafiz ibnu hajar tadi.
Jika cara ini dipakai,maka ia menunjukan orang yg pergi kemasjid itu mendapat dua pahala setiap kali pergi kemasjid.
Pertama pahala pergi kemasjid terutama untuk perginsolat ferdu dgn niat berjemaah dimasjid.
Dan kedua pahala pulang dari masjid kerumah atau kediaman atau penginapannya.
Dengan mengadakan tajuk bab seperti itu,Imam Bukhari seolah2nya mahu menghuraikan maksud hadis dibawahnya bahawa pahala yg diperolehi bukanlah kerana pergi shj.Pahala pulang dan kembali daripada masjid kerumah juga diperolehinya.Ia semacam menghilangkan keraguan dan kemusykilan yg mungkin timbul didalam benak sesetengah orang tentang kewajaran mendapat pahala kerana pergi kemasjid shj.
Jesteru dgn pergi kemasjid sahaja sesaorang itu dapat solat berjemaah dan mendapat kelebihan lain yg khusus dgn masjid.tetapi dimana kewajaran mendapat pahala kerana pulang kerumah.
Imam bukhari seolah2 menjawab pahala pergi dan pahala pulang kedua2nya diperolehi dgn limpah dan kurnia Allah yg maha kaya dan maha pemurah.
Tajuk bab seperti ini dipanggil tarjamah syarihah.Inilah perbincangan kita .Dan ada lagi perbincangan tentang itu.Terlebih dahulu kita tengok disini yaitu jika kita perhatikan
باب فَضْلِ مَنْ غَدَا إِلَى الْمَسْجِدِ وَمَنْ رَاحَ:
Bab Keutamaan orang yang pergi ke masjid baik pagi maupun sore hari
Minit 12
Iaitu yg telah saya bg tau cetak india dan pakistan ditempat غَدَا,ialah خرجjadi
باب فَضْلِ مَنْ خَرَجَ إِلَى الْمَسْجِدِ وَمَنْ رَاحَ
Sesetengah naskah غَدَا dan jangan anggap itu salah.
Kedua2nya betul.
Jika selepas خَرَجَada huruf nun kecil dan nombor 4.
Dia akan bg tau dalam naskah lain guna perkataan غَدَا.
Jadi betul belaka.
Ini orang panggil perbezaan naskah.
Perbezaan naskah ni berlaku dgn sebab zaman dulu,zaman bukhari, dia tidak ada percetakan ini.
Percetakan ini baru.Pada ketika itu macam mana kitab2 ini berkembang dan tersebar.
Ia tersebar melalui penyalinan .Anak2 murid salin.katakan anak murid salin drp kitab imam bukhari.
Bila salin akan buat balik.
Buat balik yg tulis tangan dan mengajar.anak muridnya pula salin.
Dia ada edisi2 nya.
Minit 17
Minit 33
Tarjemah syarihah=dia tolong bagi tau maksud hadis atau tajuk itu mentafsirkan maksud hadis.
-asalnya makna khusus tetapi lain
contoh jika perkataan duduk.
Duduk dengan duduk atau duduk dgn makna tinggal
Contoh lagi abang
Abang dgn makna abang kandung
Abang dengan makna suami
-perkataan غدا makna asalnya pergi pada waktu pagi tetapi boleh juga dengan makna lain.
Tajuk bab dgn perkataan خرج dan غدا ada sokongannya berupa hadis saw.
Minit 37
Dia pinda pun dia pandai
Minit 54
Tarjemah syarihah=tajuk yg menghuraikan hadis yg dikemukakan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan