Rabu, Julai 10, 2019

Sahih bukhari kitab waktu2 solat sesi 013.

Sahih bukhari kitab waktu2 solat sesi 013.

Kelebihan solat pada waktunya
٩ -  مواقيت الصلاة » ٣٤٦ -  فضل الصلاة لوقتها
9. Waktu-waktu shalat » 346. Keutamaan shalat pada waktunya

**Tertukar.
Yg jadi kebanyakan tajuk begini.  فضل الصلاة لوقتها
Yg asal فضل  berada di tajuk besar,sebab kelebihan pada semua(waktu2 solat dan solat) bukan hanya  solat shj. مواقيت الصلاة و فضل

٤٩٦ - حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ هِشَامُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ الْوَلِيدُ بْنُ الْعَيْزَارِ أَخْبَرَنِي قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَمْرٍو الشَّيْبَانِيَّ يَقُولُ حَدَّثَنَا صَاحِبُ هَذِهِ الدَّارِ وَأَشَارَ إِلَى دَارِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَأَلْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ الْعَمَلِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ قَالَ الصَّلَاةُ عَلَى وَقْتِهَا قَالَ ثُمَّ أَيٌّ قَالَ ثُمَّ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ قَالَ ثُمَّ أَيٌّ قَالَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي بِهِنَّ وَلَوْ اسْتَزَدْتُهُ لَزَادَنِي

496. Telah menceritakan kepada kami Abu Al Walid Hisyam bin 'Abdul Malik berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah berkata, telah mengabarkan kepadaku Al Walid bin Al 'Aizar berkata, Aku mendengar Abu 'Amru Asy Syaibani berkata, "Pemilik rumah ini menceritakan kepada kami -seraya menunjuk rumah 'Abdullah - ia berkata, "Aku pernah bertanya kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, "Amal apakah yang paling dicintai oleh Allah?" Beliau menjawab: "Shalat pada waktunya." 'Abdullah bertanya lagi, "Kemudian apa kagi?" Beliau menjawab: "Kemudian berbakti kepada kedua orangtua." 'Abdullah bertanya lagi, "Kemudian apa kagi?" Beliau menjawab: "Jihad fi sabilillah." 'Abdullah berkata, "Beliau sampaikan semua itu, sekiranya aku minta tambah, niscaya beliau akan menambahkannya untukku."
🐈
👉kenapa guna لِ bukan علي
٩ -  مواقيت الصلاة » ٣٤٦ -  فضل الصلاة
👈لوقتها

حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ هِشَامُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ الْوَلِيدُ بْنُ الْعَيْزَارِ أَخْبَرَنِي قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَمْرٍو الشَّيْبَانِيَّ يَقُولُ حَدَّثَنَا صَاحِبُ هَذِهِ الدَّارِ وَأَشَارَ إِلَى دَارِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَأَلْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ الْعَمَلِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ قَالَ الصَّلَاةُ

👈عَلَى

وَقْتِهَا قَالَ ثُمَّ أَيٌّ قَالَ ثُمَّ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ قَالَ ثُمَّ أَيٌّ قَالَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي بِهِنَّ وَلَوْ اسْتَزَدْتُهُ لَزَادَنِي

Alkirmani(salah seorang pensyarah bukhari) dan al aini(juga pensyarah bukhari)(berpuluh jilid) berpendapat
Haraf jar yg sepatutnya diguna disini فِي(pada).bukan ل bukan على.kerana majrul  yakni waktiha وقتها adalah zoroh bg as solah.yakni masa atau tempat masa bg solat itu yg tersebut sebelumnya .
Berhubung kenapa imam bukhari tak guna فِي(pada)atau على,jika itu yg sebenar?iaitu bersolat لPADA waktunya atau علىpun tak guna juga.ini cara bukhari ,nak buka fikiran orang.
Al aini menjawab dgn mengatakan bahawa
1.menurut tokoh2 ilmu nahu kufah,haraf2 jar harus/boleh tukar ganti sesamanya( maknanya kalau asal فى،لعلى boleh juga,sebab makna lebihkurang sama )
Aliran Mazhab basrah
Aliran Mazhab kufiyin.
2 mazhab yg Kuat berlawan.

Minit 29
Haraf علىdan ل sering kali dipakai  dgn makna في,sebab tu imam bukhari nak royatnya,makna asal dia في ,ia tetap memberi makna pada juga.
Walaupun asal makna على diatas dan ل tu bg.
Sebab tu mmay tak terjemah untuk waktunya.

Antara contoh penggunaan Lamل ditempat asalnya digunakan فى ialah 2 firman Allah ini.
Lam dgn makna fi
Bermakna dia tidak memandai2 .
Demo guna lagu tu ada dalil?
Ada!.dlm quran, tempat sepatutnya في digunakan ل .
Sebab tu lah الصَّلَاةُ عَلَى وَقْتِهَا,imam bukhari guna ل. Boleh.
Dgn cara begini,kita boleh tahu imam bukhari ni biso ilmu nahunya.
Dia bukan pandai hadis shj.
Bila dia buat tajuk kita tengok,dia biso dari segi nahu.
Dia tahu mazhab2 ni,dalam ilmu nahu.dia ada dalil.tapi dia tak royat.
Ni semua ore lain royat.
Dia hanya guna begitu jah.
Cuma hom pandai tahu.
Biso ni dia nak royat gapo.
Dia nak royat ,hok ni boleh tukar,tidak salah.
Misalnya firman Allah ini.
Minit 30
Minit 30
Tempat في tapi guna ل.
..Kami akan memasang timbangan yg tepat pada hari qiamat...Allah guna lam ditempat fi
Dia imam bukhari rapat dgn quran.
Bahasa arab pun rujuk alquran.
Itu sebab kitab bukhari jadi masyhur.
Lam telah dipakai dgn makna fi.
Dlm quran tiada yg tak eluk.
Cukup Allah sebagai penghisab.
Bahasa agak susah juga
Kamus tiada.
Hanya ada kamus marbawi
ada kamus arab indonesia Mahmud Yunus.
Ala rik  atas air liur atau sebelum makan atau minum  apa2.
Kaki ayam..simpulan bahasa.
Misal doktor kata ambil ubat ni sebelum makan.
Kepada/terhadap
Marah akan atau kepada saya.
Simpulan bahasa arab,Madolisabilihi bg jln atau mati.
Lam Dipakai dgn makna fi atau ala.
Patut tajuk bukhari فضل الصلاة في وقتها

Antara contoh penggunaan ala dan lam
Lam dgn makna ala.

Lagi contoh
Tatkala dua berlepas diri..
Lam pada liljabi...
Nabi Ibrahim nak sembelih anaknya.
Pelipis kena tanah,betul nak sembelih.

Minit 43

Minit 1:20
Imam bukhari buat tajuk فضل الصلاة
Dlm hadis أَيُّ الْعَمَلِ أَحَب
Ore bahas gitu more!
Kenapa imam bukhari tukar?
Pakai ilmu apa?
Sampai kencing berdarah.
Kenapa?
Ini nak bincang!
Berdasarkan Malik bin Mirwan drp Alwalid bin Al Izat,yg meriwayatkan drp alwalid bin al izat ialah syukbah.
Imam bukhari pada tempat lain dia ambil hadis ni bukan melalui sanad ini.
Yg ambil riwayat ini melalui alwalid bin al izat adalah malik  bin mirwan.,yg dikemukakan oleh bukhari dibawah  bab jihad dan kelebihan berjuang nanti,ditempat ahabbu (paling disukai ini )tersebut perkataan afdholu yakni paling afdal atau utama.
Jadi disini imam bukhari ambil perkataan afdholu yg jadi tajuk ni.Hadis yg sama tapi hadis ni tak sebut afdholu.
Siapa yg baiki?
Hok sebenar Ibnu Masud kata afdholu ke uhibbu?
Itu nak bahas.
Bg bukhari,kedua2 nya boleh.
Boleh jadi dia tak tanya sekali.

Minit1:23
Boleh jadi nabi sebut dua2 atau salah satu.tapi perawi faham dua perkara ini lazim manzur orang panggil.
Kalu kita guna begini pun betul juga.
Kalu guna begitu pun betul juga.
Imam bukhari termasuk dlm tu.
Walaupun hadis dibawah ini ahhabu,kita boleh tukar ahabu  dgn fadli yg menunjukan pertanyaan sesaorang itu afdol sebab adapun dlm hadis yg lain.perkataan ini boleh tukar2.

Untuk lebih jelas saya kemukakan riwayat itu disini..imam bukhari
....qola malik bin mirwan...an yu amali afdol...

Ini menunjukan bukhari  tahu banyak saluran hadis dan dia ambil kira semua.
Tapi Bg dia lebih dekat afdol.
Yg lain2 sama.
Kata Hafiz Ibnu Hajar,kebanyakan perawi meriwayatkan afdol disini.sebab tu imam bukhari guna afdol dlm tajuk dia.bukan ahabu.Tapi ahhabu tu pun  betul juga.
Maka lafaz ahabbu didlm riwayat bab  ini merupakan malzurnya maksudnya anda semestinya menerima apa yg disebut rasullah saw secara tertib melalui jawapan baginda terhadap soalan ibnu masud sebagai amalan yg paling disukai allah.itu orang panggil malzur.
Apabila anda menerimanya sebagai paling afdal atau paling utama  orang panggil lazim.
Demikian sebaliknya,anda menerima apa yg  disebutkan rasullah saw secara tertib melalui jawapan baginda terhadap soalan ibnu masud itu sebagai amalan paling afdal atau utama malzur.
Apabila anda menerimanya sebagai amalan  palin disukai Allah  lazim
Ringkasnya menurut Hafiz Ibnu Hajar nisbah atau hubungan  diantara kedua2 lafaznyg tersebut didalam  dua riwayat itu adalah  nisbah lazim dan manzur.
Ini dalam ilmu balaghah.
Seperti kita kata contoh mudah.dia sudah ada anak ,itu manzur .apa lazimnya ?dia telah menikah.sebab dia orang islam.
Bila kita terima ia amalan afdol maka ia adalah amalan yg dicintai alllah.
Tak mungkin amalan afdol tetapi tidak dicintai Alllah.
Ada  naik matahari,maka difahami telah siang.
Naik matahati dan siang hubungan lazim manzur.
Bila terbenam matahari maka malam.
Sebab tu dlm hadis ada pakai afdol atau suka.
Jika paling afdal maka paling suka.
Jika tanya nabi akan jawap...
-tertib pula...kenapa tidak tetap?
Haraf jar kena ada tempat takluk.
Kalu Kita cukup alat kita akan faham..akan bincang semula

Tiada ulasan:

Catat Ulasan