Sabtu, Ogos 03, 2019

Sahih bukhari kitab iman sesi 74 @32


Sahih bukhari kitab iman sesi 74 @32

باب خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ:
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ التَّيْمِيُّ مَا عَرَضْتُ قَوْلِي عَلَى عَمَلِي إِلاَّ خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ مُكَذَّبًا.
وَقَالَ ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ أَدْرَكْتُ ثَلاَثِينَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُلُّهُمْ يَخَافُ النِّفَاقَ عَلَى نَفْسِهِ، مَا مِنْهُمْ أَحَدٌ يَقُولُ إِنَّهُ عَلَى إِيمَانِ جِبْرِيلَ وَمِيكَائِيلَ.
[تحفة 15613 ب].
وَيُذْكَرُ عَنِ الْحَسَنِ مَا خَافَهُ إِلاَّ مُؤْمِنٌ، وَلاَ أَمِنَهُ إِلاَّ مُنَافِقٌ. وَمَا يُحْذَرُ مِنَ الإِصْرَارِ عَلَى النِّفَاقِ وَالْعِصْيَانِ مِنْ غَيْرِ تَوْبَةٍ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ}

Bab Kekhawatiran seorang mu'min bila amalnya terhapus tanpa sadar .
Dan telah berkata Ibrahim.
Tidak aku rentangkan keatas amalanku
Bila aku banding perkataan dan perbuatan,Aku takut  aku menjadi pendusta atau mendustakan agama.
Berkata Ibnu Abi Mulaikah,Aku sempat bersama 30 sahabat semua takut nifaq amali(bukan nifaq iktiqadi)keatas diri mereka.Tidak ada sesiapa pun dari mereka mengatakan bahawa dia berada diatas imam   jibrail dan mikail.
Ada disebut drp Hasan bahawa beliau berkata tidak takut kepada nifaq kecuali orang mukmin. Dan tidak akan berasa aman (terhadap Allah dan nifaq)melain munafik.
Dan  bab ancaman daripada nifaq atau terus berperang dan melakukan kederhakaan tanpa bertaubat kerana firman Allah"Dan mereka tidak berterusan atas apa yg mereka lakukan dalam keadaan mereka sedar".

«48» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَرْعَرَةَ قَالَ:
حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ زُبَيْدٍ قَالَ
سَأَلْتُ أَبَا وَائِلٍ عَنِ الْمُرْجِئَةِ،
فَقَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((سِباب الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ، وَقِتَالُهُ كُفْرٌ)).
[طرفاه 6044، 7076، تحفة 9243].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ar'arah berkata, Telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari

👉Zubaid berkata:
Aku bertanya kepada Abu Wa'il tentang Murji`ah, maka dia menjawab: Telah menceritakan kepadaku Abdullah bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"mencerca orang muslim adalah fasiq dan
dan  memeranginya adalah kufur".

«49» أَخْبَرَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ حُمَيْدٍ عَنْ أَنَسٍ قَالَ: أَخْبَرَنِي عُبَادَةُ بْنُ الصَّامِت
ِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ يُخْبِرُ بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ، فَتَلاَحَى رَجُلاَنِ مِنَ الْمُسْلِمِينَ فَقَالَ:
((إِنِّي خَرَجْتُ لأُخْبِرَكُمْ بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ،
وَإِنَّهُ تَلاَحَى فُلاَنٌ وَفُلاَنٌ فَرُفِعَتْ وَعَسَى أَنْ يَكُونَ خَيْرًا لَكُمُ الْتَمِسُوهَا فِي السَّبْعِ وَالتِّسْعِ وَالْخَمْسِ))
.
[طرفاه 2023، 6049، تحفة 5071].
Telah mengabarkan kepada kami Qutaibah bin Sa'id Telah menceritakan kepada kami Isma'il bin Ja'far dari Humaid, Telah menceritakan kepadaku

👉Anas bin Malik berkata, telah mengabarkan kepadaku 'Ubadah bin Ash Shamit, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam keluar untuk menjelaskan tentang Lailatul Qodar, lalu ada dua orang muslimin saling berdebat. Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku datang untuk menjelaskan Lailatul Qodar kepada kalian, namun fulan dan fulan saling berdebat sehingga akhirnya diangkat (lailatul qodar), dan semoga menjadi lebih baik buat kalian, maka itu intailah (lailatul qodar) itu pada hari yang ketujuh, enam dan lima ".

-penting apa kaitan hadis dgn tajuk bab
Bab Kekhawatiran seorang mu'min bila amalnya terhapus tanpa sadar .
Dan  bab ancaman daripada nifaq atau terus berperang dan melakukan kederhakaan tanpa bertaubat kerana firman Allah"Dan mereka tidak berterusan atas apa yg mereka lakukan dalam keadaan mereka sedar".

-hadis 49
👉Anas bin Malik berkata, telah mengabarkan kepadaku 👉'Ubadah bin Ash Shamit, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam keluar untuk menjelaskan tentang Lailatul Qodar, lalu ada dua orang muslimin saling berdebat. Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku datang untuk menjelaskan Lailatul Qodar kepada kalian, namun fulan dan fulan saling berdebat sehingga akhirnya diangkat (lailatul qodar), dan semoga menjadi lebih baik buat kalian, maka itu intailah (lailatul qodar) itu pada hari yang ketujuh, enam dan lima ".

-anas dan ubadah ,kedua2nya sahabat.
Ini mursal sahabat.
Dia yg meriwayat dari sahabat lain yg tidak disebut.
Peringkat sahabat tak sebut tak jadi dhaif.
-ibnu Abbas pun hanya beberapa shj yg dia terima secara langsung dari nabi saw.

Minit 15

-imam ghazali mati dgn kitab bukhari duduk atas dada.
-maklum masyhur imam ghazali bermudah2 dgn hadis khusus seperti dlm kitab ihya
-diperingkat akhir dia kritik imam bukhari.maknanya dia pakar .antara hadis yg dia kritik imam bukhari,hadis nabi pergi solat abdullah bin ubay .maknanya rapi betul .
-jadi dia ada dua peringkat satu masa dia buat kitab ihya dan masa buat kitab musytasyfar.
-kitab musytasyfar itu kitab usul fikh sebenarnya tetapi dia ada perbincangan juga tentang hadis.Jadi disitu dia sebut,Ibnu Abbas kata 4 sahaja riwayat secara langsung dari Rasullah saw .
-Berbeza disini ,Anas meriwayat dari Ubadah bin Ash shamit ,kedua2nya sahabat.tak guna kaedah biasa.
-jelas anas hanya ambil dari ubadah.
-jika Anas tak bg tau ambil dari ubadah orang akan anggap ini musnad Anas,tetapi bila dia kemukakan sahabat diatasnya jadi hilang kekeliruannya.Jadi kita dapat tahu ini musnad ubadah bin ash samit.itu yg penting yg kita dapat disini .Jika dia guna cara satu lagi,tak sebut pun Ubadah bin Ash shamit,orang keliru dan akan kata ini musnad dia atau dia terlibat secara langsung dgn peristiwa itu

Minit 20

Malam qadar ada pada bulan ramadan kata abu hurairah.

Nowroz=satu hari perayaan bg syiah.
Syiah byk hari2 perayaan.

Pengajaran hadis
1.pertengkaran dan perkelahian adalah tidak eluk pada waktu tertentu dihadapan orang ttt.
2.pertengkaran dan perkelahian menyebabkan hilang rahmat.
3 Keberkatan dan kebaikan akan hilang ditempat berlaku pertengkaran dan perkelahian kerana adanya syaitan.tempat yg baik tempat yang ada malaikat .
4.Walaupun berada dipihak yg benar,pertengkaran dan perkelahian tetap tidak eluk.
5.
6.
7.
8. pertengkaran dan pergaduhan menjauhkan manusia dari rahmat Allah.

Cuba cari kebaikan.
Mubhama orang disebut secara samar2.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan