Ahad, September 29, 2019

Kelas bahasa arab i-paksi sesi 16 kali kedua

RKelas bahasa arab i-paksi sesi 16
Baca sama2 buku.
Mukasurat 61.
Cerita dia بَيْتِيْ
Rumah saya.
Minit  6
Terjemah.
Rumah saya
Ini rumah saya
Rumah saya depan masjid
Rumah saya cantik
Dirumah itu terdpat sebuah taman yg kecil.
Ini bilik saya
Didlmnya ada jendela yg  besar dan kipas yg cantik.
Ini meja saya.
Jam saya dan pen dan buku saya berada atas meja.
Dan beg saya dibawah meja
Jendela saya bilik saya terbuka.
Bilik saudara lelaki saya
كَبِرْ   صَغِير
Dan Itu bilik saudara perempuan saya.
Bilik saudara lelaki berada depan bilik saya dan bilik saudara perempuan saya berada didepan dapur.

Suad=nama perempuan
Suadun=nama lelaki.
Ayah saya dan ibu saya berada dlm bilik yg besar itu.
Saya sayang adik beradik saya.

Tengok balik
هذا بيتي 
.MUkasurat 5-11

1.isim kata nama
2.feel kata perbuatan
3.haraaf kata sendi.

هذا    اسم الاشارة القريب
اسم
Minit 20
Isim ada jantinaمذكر  dan مؤذنث
Penting kita kena tahu مذكر dan مؤذنث sebab ia akan menyebabkan berlaku perubahan.
Seperti disini هذا بيتي
Kalu perkataan selepas, هذا itu مؤذنث dia tak guna  هذا  dia gunaهذه
Kalu هذا untuk مذكر
Dan هذه untuk مؤذنث

Contoh
Untuk مذكر jadi هذا بيتي
Untuk  مؤذنث jadiهذه حديقتي

Gabungan dua perkataan بيتة dengan انا dipanggil idhofat iaitu  mudhofun  mudhafunilaih.
Minit 22
Minit 22
Rumah kami.
Rumah mereka
Rumah dia perempuan
Rumah dua orang lelaki
Rumah kamu ramai perempuan rumah Rumah mereka perempuan.

Idofah boleh tengok dlm pelajaran ke5.
Mukasurat 27
Mudof mudhofunilaih
Gabungan  satu perkataan dgn satu perkataan dan menunjukan perkataan pertama milik perkataan kedua.
Contoh كِتَابُ مُحَمَّدٍ
Kitab milik muhamad.
Cara nak buat idofah ni.
Yg pertama
Perkataan pertama jadi baris satu, atas
Asal كِتَابٌ  buang satu baris jadi كِتَابُ yg dipanggil mudhofun مُضَافٌ (yg disandarkan)
Dan perkataan kedua kena baris bawah.
Asalnya, مُحَمَّدٌ
Bila ada satu perkataan disandarkan kepadanya kena baca dengan baris bawah yg dipanggil mudhofun ilaih   مُضَافٌ اِلَيْهِ(yg disandarkan kepadanya)

Baris pertama.
Naat adalah kata sifat
Di mukasurat 47
Guru yg baru
Buah yg lazat
Taman yg kecil
عَلَى
Ini dipanggil haraf jar.
Fungsi dia, membaris bawahkan perkataan selepasnya.
عَلَى البيتِ
فِيْ البيتِ
فِيْ المَسْجِدِ
-Baris akhir sangat penting bg nahu/grammar
-Isim selepas haraf mesti dibaca baris bawah.
Mukasurat 14
Makrifah dan nakirah.
Tambah alif lam sudah berbeza.
Nakirah sebuah rumah بَيْتٌ
Bila letak alif lam jadi khusus makrifah البَيْتُ
Minit 36

Isim isyaroh.
Lil qarib هذه /هذا
Lil ba ik   ذلك/تلك

Itu rumah ذلك بيتٌ
Sini ذلك subjek
Sini بيتٌ prediket/khabar

Ada pun Ayat ini   ذلك البيتُ tak sempurna, bukan kalam lagi
Rumah itu.....
Minit 41
Ikrak wak tub.
Siapakah dlm rumah ini?
Mubtadak baca dgn rofok.

Soalan nombor dua
Beg itu, dalamnya ada buku saya dan pen saya.
Siapakah مَنْ
Dimanakah أَيْنَ
Apakah  مَا
Tidak  مَا
Adakah أَ
Milik siapakah لِمَنْ

Iqra'

Kembali pada qisasunabiyin minggu lepas.
Mukasurat 4.
Minit 51
Perenggan ke

Tiada ulasan:

Catat Ulasan