Sabtu, Oktober 26, 2019

Tafsir nota1 (6)

menyembah Allah dan jauhilah taghut." Maka di antara mereka (yang menerima seruan Rasul itu), ada yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah dan ada pula yangberhak ditimpa kesesatan. Oleh itu mengembaralah kamu di bumi, kemudian lihatlahbagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan rasul-rasulnya.
(an-Nahl:36).

Di dalam ayat ini itsbat terdapat pada firmanNya أَنِ ٱعْبُدُوا۟ ٱللَّه
dan nafi pula وَٱجْتَنِبُوا۟ ٱلطَّٰغُوتَۖ

Al-Baqarah 2:256

لَآ إِكْرَاهَ فِى ٱلدِّينِۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشْدُ مِنَ ٱلْغَىِّۚ فَمَن يَكْفُرْ بِٱلطَّٰغُوتِ وَيُؤْمِنۢ بِٱللَّهِ فَقَدِ ٱسْتَمْسَكَ بِٱلْعُرْوَةِ ٱلْوُثْقَىٰ لَا ٱنفِصَامَ لَهَاۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Bermaksud: Tidak ada paksaan dalam agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalanyang benar (Islam) daripada jalan yang sesat (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidakpercaya kepada Thaghut dan ia (pula) beriman kepida Allah, makasesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang amat kuat dantidak akan putus. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
(al-Baqarah:256).

Di dalam ayat ini nafi terdapat pada firmanNya;

فَمَن يَكْفُرْ بِٱلطَّٰغُوت

dan itsbat pula terdapat pada firmanNya:

وَيُؤْمِنۢ بِٱللَّهِ

Az-Zukhruf 43:26

وَإِذْ قَالَ إِبْرَٰهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِۦٓ إِنَّنِى بَرَآءٌ مِّمَّا تَعْبُدُونَ

Az-Zukhruf 43:27

إِلَّا ٱلَّذِى فَطَرَنِى فَإِنَّهُۥ سَيَهْدِينِ

Bermaksud: Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Ibrahim berkata kepada bapanyadan kaumnya: Sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu sembah; (26)tetapi (aku menyembah) Tuhan Yang menciptakan daku, kerana sesungguhnyaDia tetap memberi hidayat petunjuk kepadaku. (27)

(az-Zuhruf:26-27).

Nafi di'dalam ayat ini terdapat pada firmanNya:
إِنَّنِى بَرَآءٌ مِّمَّا تَعْبُدُونَ

dan itsbat pula terdapat pada firmanNya:
إِلَّا ٱلَّذِى فَطَرَنِى

Al-Anbiya 21:25

وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِىٓ إِلَيْهِ أَنَّهُۥ لَآ إِلَٰهَ إِلَّآ أَنَا۠ فَٱعْبُدُونِ

Bermaksud: Dan Kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) seorangRasul pun melainkan Kami wahyukan kepadanya: "Bahawa sesungguhnya tiadaTuhan (yang berhak disembah) melainkan Aku, oleh itu beribadatlah kamukepadaKu.
(a1-Anbiya':25).

Di dalam ayat ini nafi terdapat pada firmanNya'

لَآ إِلَٰهَ

dan itsbat pula terdapat pada firmanNya:

إِلَّآ أَنَا۠ فَٱعْبُدُونِ

Az-Zukhruf 43:45

وَسْـَٔلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّسُلِنَآ أَجَعَلْنَا مِن دُونِ ٱلرَّحْمَٰنِ ءَالِهَةً يُعْبَدُونَ

Bermaksud; Dan tanyakanlah kepada mana-mana Rasul yang Kami telah utuskansebelummu; pernahkah Kami menetapkan tuhan-tuhan untuk disembah selaina r-Rah m an (Allah)? (az-Zukhruf: 45).

pada firman Allah:

أَجَعَلْنَا مِن دُونِ ٱلرَّحْمَٰنِ ءَالِهَةً يُعْبَدُونَ

dapat penafian kelayakandisembah daripada sekalian tuhan selain ar-Rahman (Allah). Kelayakan disembahhanya diitsbatkan untuk Tuhan ar-Rahman semata-mata.

6

Tiada ulasan:

Catat Ulasan