Sabtu, Januari 25, 2020

Tafsir nota baca 3(51-56)

Tafsir nota baca 3(51-56)

Tafsir nota 3(51)

Al-Baqarah 2:29

هُوَ ٱلَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ ٱسْتَوَىٰٓ إِلَى ٱلسَّمَآءِ فَسَوَّىٰهُنَّ سَبْعَ سَمَٰوَٰتٍۚ وَهُوَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ

Al-Baqarah 2:30

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَٰٓئِكَةِ إِنِّى جَاعِلٌ فِى ٱلْأَرْضِ خَلِيفَةًۖ قَالُوٓا۟ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ ٱلدِّمَآءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَۖ قَالَ إِنِّىٓ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ

Dialah (Allah) yang menjadikan untuk (kebaikan dan kemaslahatan) kamu segala apa yang ada di bumi,⁶⁸ kemudian Dia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna ⁶⁹ dan Dialah Yang Maha Mengetahui segala sesuatu.[29]
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat:"sesungguhnya Aku hendak menjadikan khalifah ⁷⁰ di bumi."Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): 'Adakah Engkau (YaTuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang-orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (sebagai khalifah),⁷¹ padahal kami sentiasa bertasbih memujiMu dan mentaqdiskan Mu?"⁷² Jawab Allah: "sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak diketahui olehmu.⁷³ [30]


⁶⁸ Allah di dalam ayat yang lain berfirman bahawa bukan apa yang ada di bumi sahaja ditundukkan dan dipermudahkan untuk kepentingan manusia, malah apa-apa yang adadi langit-langit juga. Semuanya adalah untuk menyempurnakan ni'matNya kepadamereka.

Lihat ayat berkenaan di bawah ini:

Luqman 31:20

أَلَمْ تَرَوْا۟ أَنَّ ٱللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُۥ ظَٰهِرَةً وَبَاطِنَةًۗ وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يُجَٰدِلُ فِى ٱللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَٰبٍ مُّنِيرٍ

Bermaksud: Tidakkah kamu perhatikan sesungguhnya Allah telah menundukkan untuk (kepentingan)mu apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi dan telah melimpahkan kepadamu ni'mat-Nya lahir dan batin? Dalam pada itu ada di antara manusia orang yang membantah tentang (sifat-sifat) Allah tanpa ilmu pengetahuan

51

Tafsir nota 3(52)

atau petunjuk dan tanpa berdasarkan mana-mana Kitab Allah yang menerangikebenaran.
(Luqman:20).

⁶⁹  Di dalam ayat yang lain Allah menyatakan bahawa tujuh langit yang sempurna itu telah dijadikanNya dalam tempoh dua hari (masa).

Di bawah ini dikemukakan firmanAllah berkenaan:

Fushshilat 41:12

فَقَضَىٰهُنَّ سَبْعَ سَمَٰوَاتٍ فِى يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِى كُلِّ سَمَآءٍ أَمْرَهَاۚ وَزَيَّنَّا ٱلسَّمَآءَ ٱلدُّنْيَا بِمَصَٰبِيحَ وَحِفْظًاۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ ٱلْعَزِيزِ ٱلْعَلِيمِ

Bermaksud: Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua masa. Dia mewahyukan(memberitahu) kepada tiap-tiap langit urusannya. Dan Kami hiasi langit yang dekat(pada pandangan mata penduduk bumi) dengan bintang-bintang yang bersinarcemerlang, di samping Kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya. Demikianlahketentuan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui.
(Fusshilat:12).

Zahir ayat ini menunjukkan Allah telah menjadikan bumi dan segala apa yang ada padanya untuk kemaslahatan manusia sebelum menjadikan langit. Tetapi jika dilihat  kepada firman Allah yang lain, maka maksud خلق(menjadikan) itu bukanlah menciptakan, sebaliknya ia bererti mentaqdirkan (menentukan). Maksudnya ialah Allah mentaqdirkan (menentukan) kejadian bumi dengan segala keperluan manusia padanya sebelum Dia menjadikan langit.

Lihat firman Allah berkenaan di bawah ini:

Fushshilat 41:10

وَجَعَلَ فِيهَا رَوَٰسِىَ مِن فَوْقِهَا وَبَٰرَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَآ أَقْوَٰتَهَا فِىٓ أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَآءً لِّلسَّآئِلِينَ

Bermaksud: Dan dia menciptakan di bumi itu gunung-gunung yang kokoh di atasnya.Dia memberkatinya dan menentukan ada padanya bahan-bahan keperluan hidup penduduknya, sekadar yang menyamai hajat yang diminta dan dikehendaki oleh keadaan mereka; (semuanya itu berlaku) dalam empat masa.
(Fusshilat:10).

Orang-orang 'Arab sering juga menggunakan perkataan

خَلَقَ يَخْلُقُ خَلْقّا
  dengan erti  mentaqdirkan, menentukan dan merancang.

Spt kata Zuhairl.,
وَلَأَنْتَ تَفْرِي مَا خَلَقْتَ وَبَعْ...ضُ الْقَوْمِ يَخْلُقُ ثُمَّ لَا يَفْرِي

Bermaksud: Memanglah engkau melaksanakan apa yang telah engkau taqdirkan.Berbeza sekali dengan sesetengah orang, ia mentaqdirkan (merancang), kemudian tidak dapat melaksanakan (apa yang dirancangnya).

⁷⁰ Manusia yang memerintah dan berkuat kuasa perintahnya atas segala benda yangada di bumi. Khalifah yang dimaksudkan di sini merangkumi Nabi Adam dan pemerintah-pemerintah dari kalangan anak cucunya, sama ada yang adil mahupun yang zalim. Di dalam Al-Qur'an Allah tidak menyebutkan Adam sahaja sebagai khalifah di bumi. Sebagai contohnya di dalam ayat di bawah ini Allah menyebutkan Nabi Daud sebagai khalifah:

52

Tafsir nota 3(53)

Shad 38:26

يَٰدَاوُۥدُ إِنَّا جَعَلْنَٰكَ خَلِيفَةً فِى ٱلْأَرْضِ فَٱحْكُم بَيْنَ ٱلنَّاسِ بِٱلْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ ٱلْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌۢ بِمَا نَسُوا۟ يَوْمَ ٱلْحِسَابِ

Bermaksud: Wahai Daud, Sesungguhnya Kami menjadikanmu khalifah (penguasa) dibumi, maka jalankanlah hukum di antara manusia dengan (hukum syariat) yang benar(yang diwahyukan kepadamu); dan janganlah Engkau menurut hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan mu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah, akan mendapat azab yang berat pada hari hitungan amal, disebabkan mereka melupakan (jalan Allah) itu.
(Shaad: 26).

Di tempat yang lain pula Allah menyebutkan anak cucu Adam sebagai khalifah. Lihat beberapa ayat di bawah ini:

Yunus 10:14

ثُمَّ جَعَلْنَٰكُمْ خَلَٰٓئِفَ فِى ٱلْأَرْضِ مِنۢ بَعْدِهِمْ لِنَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ

Bermaksud: Kemudian Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) khalifah-khalifah di bumi menggantikan mereka yang telah dibinasakan itu, supaya Kami melihat apa pula corak dan bentuk kelakuan yang kamu akan lakukan. (Yunus:14).

Fathir 35:39

هُوَ ٱلَّذِى جَعَلَكُمْ خَلَٰٓئِفَ فِى ٱلْأَرْضِۚ فَمَن كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُۥۖ وَلَا يَزِيدُ ٱلْكَٰفِرِينَ كُفْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ إِلَّا مَقْتًاۖ وَلَا يَزِيدُ ٱلْكَٰفِرِينَ كُفْرُهُمْ إِلَّا خَسَارًا

Bermaksud: Dialah yang menjadikan kamu khalifah-khalifah (orang-orang yang berkuasa) di muka bumi silih berganti; oleh itu sesiapa yang kafr, maka (akibat)kekufurannya itu akan menimpa dirinya sendiri. Dan orang-orang yang kafir,kufurnya tidak menambahkan mereka di sisi Tuhan mereka melainkan kemurkaan dan kehinaan, dan orang-orang yang kafir itu, kekufurannya tidak menambahkan mereka melainkan kerugian jua.
(Faathir: 39).

Al-An'am 6:165

وَهُوَ ٱلَّذِى جَعَلَكُمْ خَلَٰٓئِفَ ٱلْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَٰتٍ لِّيَبْلُوَكُمْ فِى مَآ ءَاتَىٰكُمْۗ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ ٱلْعِقَابِ وَإِنَّهُۥ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌۢ

Bermaksud: Dan Dialah yang menjadikan kamu khalifah-khalifah (penguasa-penguasa) di bumi dan meninggikan sebahagian kamu daripada sebahagian yang lain beberapa darjat, untuk mengujimu pada apa yang dikurniakanNya kepadamu.Sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab siksaNya dan sesungguhnya Dia MahaPengampun, lagi Maha Mengasihani.
(al-An'aam:165).

An-Naml 27:62

أَمَّن يُجِيبُ ٱلْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ ٱلسُّوٓءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَآءَ ٱلْأَرْضِۗ أَءِلَٰهٌ مَّعَ ٱللَّهِۚ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ

Bermaksud: Atau siapakah yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila ia berdoa kepada-Nya, dan yang menghilangkan kesusahan serta menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah-khalifah (penguasa-penguasa) di bumi? Apakah disamping Allah ada tuhan (yang lain)? Amat sedikit di antara kamu yang mengingati(ni'mat Allah itu). (an-Naml:62).

53

Tafsir nota 3(54)

An-Nur 24:55
وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مِنكُمْ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى ٱلْأَرْضِ كَمَا ٱسْتَخْلَفَ ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ ٱلَّذِى ٱرْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّنۢ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًاۚ يَعْبُدُونَنِى لَا يُشْرِكُونَ بِى شَيْـًٔاۚ وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْفَٰسِقُونَ

Bermaksud: Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal shaleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka khalifah-khalifah yang berkuasa dan Dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (agama Islam) yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan Dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). Mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu dan (ingatlah) sesiapa yang kufur sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang derhaka.
(an-Nuur:55).

Perkataan    خليقة  walaupun mufrad, tetapi di sini ia dipakai sebagai jama', kerana ia adalah isim jenis. Isim jenis sering dipakai oleh orang-orang'Arab dengan erti jama'.Di dalam Al-Qur'an juga pada beberapa tempat isim jenis dipakai sebagai jama',sebagai contohnya lihat ayat-ayat berikut

Al-Qamar 54:54

إِنَّ ٱلْمُتَّقِينَ فِى جَنَّٰتٍ وَنَهَرٍ

Bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa itu ditempat dalam taman-taman syurga (yang indah) dan (dekat) beberapa sungai.
(al-Qamar:54).

Perkataan نهر  di dalam ayat ini walaupun mufrad, ia dipakai sebagai jama' dengan erti beberapa sungai. Sebabnya ialah di dalam syurga bukan ada sebatang sungai sahaja,malah ada beberapa.

Sebagai contohnya, dapat anda lihat pada firman Allah ini:

Muhammad 47:15

مَّثَلُ ٱلْجَنَّةِ ٱلَّتِى وُعِدَ ٱلْمُتَّقُونَۖ فِيهَآ أَنْهَٰرٌ مِّن مَّآءٍ غَيْرِ ءَاسِنٍ وَأَنْهَٰرٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُۥ وَأَنْهَٰرٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّٰرِبِينَ وَأَنْهَٰرٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّىۖ وَلَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٰتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْۖ كَمَنْ هُوَ خَٰلِدٌ فِى ٱلنَّارِ وَسُقُوا۟ مَآءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَآءَهُمْ

Bermaksud: Sifat Syurga yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa ialah di dalamnya terdapat sungai-sungai dari air yang tidak berubah (rasa dan baunya), sungai-sungai dari susu yang tidak berubah rasanya, sungai-sungai dari arak yang lazat bagi para peminumnya dan sungai-sungai dari madu yang disaring. Mereka juga mendapat di dalam syurga segala jenis buah-buahan dan keampunan dari Rabb mereka, (Adakah orang-orang yang tinggal kekal di dalam Syurga yang sedemikian itu keadaannya) sama dengan orang-orang yang tinggal kekal di dalam Neraka dan diberi minuman air yang mendidih sehingga menghancurkan tali-tali perut mereka?(Sudah tentu tidak sama)! (Muhammad:15).

Al-Furqan 25:74

وَٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَٰجِنَا وَذُرِّيَّٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

Bermaksud: Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan

54

Tafsir nota 3(55)

jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa."
(al-Furqaan:74).

An-Nisa' 4:4

وَءَاتُوا۟ ٱلنِّسَآءَ صَدُقَٰتِهِنَّ نِحْلَةًۚ فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَىْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيٓـًٔا مَّرِيٓـًٔا

Bermaksud: Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu mas kahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari mas kahwinnya, maka makanlah(gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai ni'mat yang lazat, lagi baik kesudahannya.
(an-Nisaa':4).

⁷¹ Pertanyaan para malaikat ini menunjukkan khalifah yang Allah hendak jadikan dibumi itu bukan Nabi Adam seorang sahaja. Ia merupakan bukti paling dekat tentang perkataan خليفةyang digunakan sebelum ini adalah isim jenis. Walaupun ia mufrad,tetapi ma'nanya adalah jama'. Jika tidak diterima begitu, niscaya ia bererti para malaikat menganggap Adamlah yang akan melakukan bencana di muka bumi dandialah yang akan menumpahkan darah! Padahal Adam bersih dan ma'shum daripada semua itu. Kalau perkataan iخليفةitu dipakai sebagai isim jama', maka selesailah masalahnya. Memanglah ada di kalangan anak cucu Adam pemerintah dan penguasayang adil, sebagaimana ada juga di kalangan mereka pemerintah dan penguasa yang zalim, yang melakukan kerosakan di bumi dan suka pula menumpahkan darah.

⁷² Kami juga mengetahui tentang segala benda. Oleh itu kamilah yang lebih berhak dan lebih layak dengan jawatan khalifah itu. Apa yang ditaqdirkan ini pada zahirnya tidak tersebut, tetapi isyaratnya terdapat di akhir ayat ke-30 dan ke-31 selepas ini.Bahagian ini tidak dinyatakan mereka. Bahagian inilah yang disembunyikan oleh mereka sesuai dengan firman Allah di akhir ayat ke-33 nanti.

⁷³ Aku mengetahui apa maslahat kejadiannya dan kemampuannya untuk memikul jawatan itu. Pada kejadian kamu pula tidak ada persediaan untuk itu. Di dalam ayat yang lain Allah menjelaskan bahawa hanya manusia sahaja yang mempunyai persediaan dan kelayakan untuk menyandang jawatan khalifah itu. Ia adalah suatu amanah. FirmanNya:

Al-Ahzab 33:72

إِنَّا عَرَضْنَا ٱلْأَمَانَةَ عَلَى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱلْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا ٱلْإِنسَٰنُۖ إِنَّهُۥ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا

Bermaksud: Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah (Kami) kepada langit-langit, bumi dan gunung-ganang, maka semuanya enggan untuk memikul amanah itudan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka

55

persediaan untuk memikulnya), dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) Sesungguhnya (tabiat kebanyakan) manusia itu suka melakukan kezaliman dan suka pula melakukan perkara-perkara yang tidak patut (dil akukan). (al-Ahzaab :72) .

56

Tiada ulasan:

Catat Ulasan