Khamis, Jun 18, 2020

Mishkat al-masabih muqadimah sesi 3 ms006

Mishkat al-masabih muqadimah sesi 3 ms006
20121014 siri 3

Hasan Raiziin bin Muawiyah Al-Abdari, ²² dan lain-lain.Sedikit sekali kalau ada pun selain mereka tersebut itu.

 وَإِنِّي إِذَا نَسَبْتُ الْحَدِيثَ إِلَيْهِمْ كَأَنِّي أَسْنَدْتُ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسلم؛ لأَنهم قدفرغوا مِنْهُ، وَأَغْنَوْنَا عَنْهُ. وَسَرَدْتُ الْكُتُبَ وَالْأَبْوَابَ كَمَا سَرَدَهَا، وَاقْتَفَيْتُ أَثَرَهُ فِيهَا، وَقَسَّمْتُ كُلَّ بَابٍ غَالِبًا عَلَى فُصُولٍ ثَلَاثَةٍ: 

Jika aku menghubungkan sesuatu hadits dengan salah seorang tokoh tersebut itu,maka semacam aku menghubungkan hadits itu dengan  Nabi saw  ,sebab mereka telah mengemukakan sanadnya dengan lengkap sehingga tidak perlu lagi kita mengemukakannya pula.²³ Aku turut saja pengarang asalnya dalam mengatur kitab- kitab dan bab- babnya. Pada umumnya aku bahagikan bab kepada tiga fasal.

___________________________________________________________

²² Imam Abul Hasan Raziin yang lebih dikenali dengan Imam Al-Abdari adalah seorang Imam yang amat terkenal di kota Mekah dan Madinah. Beliau lahir di kota Saragosta/Sepanyol 535H. Beliau sempat menelorkan beberapa karya tulis.Yang paling terkenal ialah kitab "At-tajriidu Shihaahis Sittah".Didalamnya juga terdapat beberapa hadits maudhu' seperti hadits yang menerangkan tentang solat Ragha'ib

²³ Disini pengarang Misykaat cuba menghilangkan kekeliruan yang mungkin timbul didalam benak sesetengah pihak. Bahawa bukankah pengarang kitab Masabiih  iaitu Imam Baghawi  telah dikritik oleh beberapa orang tokoh hadits kerana beliau  tidak mengemukakan sanad bagi hadits-hadits yang  dikemukakan  didalam kitab beliau itu?
Apa bezanya pengarang Masabiih  dengan pengarang  Misykaat? Kerana pengarang Misykaat juga tidak  mengemukakannya. Dengan itu  tidakkah  beliau  juga akan menjadi sasaran kritikan orang seperti yang telah berlaku kepada pengarang  kitab  Mashabiih sebelumnya? Melalui perenggan ini pengarang Misykaat  cuba menerangkan sedikit perbezaan  diantara kitab Misykat dan kitab Masabiih yang merupakan asas bagi kitab  Misykaat  yang disusunnya itu.
Perbezaannya terletak pada dua perkara iaitu
(1)Pengarang Masabiih  langsung  tidak menyebut sanad setiap hadits yang dikemukakannya.Nama perawi teratas  yang terdiri daripada para sahabat pun tidak disebutnya. Pengarang Misykaat  menyebutnya. Nama tokoh-tokoh yang merupakan  tempat ambilan hadits juga tidak disebut oleh pengarang Masabiih. Pengarang Misykaat menyebutnya di akhir setiap hadits yang  dibentangkan.Soal kenapakah beliau tidak mengemukakan sanad setiap hadits sepenuhnya,itu bagi beliau tidak perlu lagi setelah disebutkan nama pengarang kitab-kitab asal yang menjadi  punca bagi hadits yang dikemukakan. Olehkerana pengarang kitab-kitab  asal itu telahpun mengemukakannya dengan lengkap ,apa perlu lagi sanadnya dikemukakan pula?

²⁴  Pada kebiasaannya pengarang-pengarang  membahagikan kitab tulisan  mereka kepada beberapa bahagian. Bahagian-bahagian  yang merupakan  tajuk besar  dalam membincangkan  sesuatu perkara  pula dinamakan kitab. Bahagian-bahagian kecil  yang termasuk  di bawah  tajuk besar tentang sesuatu perkara dinamakan bab. Misalnya thaharah (bersuci) adalah  satu tajuk besar. Maka  pengarang akan  membuat  satu tajuk  besar untuknya berbunyi :كتاب الهارة. Dibawahnya terdapat  sekian banyak  tajuk-tajuk kecil  berkenaan  dengan thaharah,seperti wudhu,mandi,tayammum dan sebagainya. Untuk tajuk-tajuk kecil itu pengarang  akan membuat tajuk 
seperti باب الوضوء, باب الغسل,باب التيمم dan sebagainya. Dalam menyusun  kitab-kitab dan bab-bab itu pengarang Misykaat  menurut saja apa yang telah  dibuat pengarang  Mashaabiih. Kerana apa yang dibuatnya sudah cukup eluk dan teratur
6
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan