Mishkat al-masabih muqadimah sesi 3 ms008
20121014 siri 3
engkau dapati ada perbezaan didalam dua fasal di mana ahli hadits selain Bukhari dan Muslim dalam bahagian pertama dan bahagian kedua pula disebutkan kedua mereka ,maka ketahuilah bahawa setelah aku memeriksa kedua kitab "Al-Jam'u Baina as-Shahihin" karangan al-Humaidi dan kitab "Jaami'ul Ushuul" aku berpegang pada kitab Sahih Bukhari dan Shahih Muslim lengkap dengan matan kedua-duanya.²⁸
وَإِنْ رَأَيْتَ اخْتِلَافًا فِي نَفْسِ الْحَدِيثِ؛ فَذَلِكَ مِنْ تَشَعُّبِ طُرُقِ الْأَحَادِيثِ، وَلَعَلِّي مَا اطَّلَعْتُ عَلَى تِلْكَ الرِّوَايَةِ الَّتِي سَلَكَهَا الشَّيْخُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ. وَقَلِيلًا مَا تَجِدُ أَقُولُ: مَا وَجَدْتُ هَذِهِ الرِّوَايَةَ فِي كُتُبِ وَجَدْتُ خِلَافَهَا فِيهَا. فَإِذَا وَقَفْتَ عَلَيْهِ فَانْسِبِ الْقُصُورَ إِلَيَّ لِقِلَّةِ الدِّرَايَةِ، لَا إِلَى جَنَابِ الشَّيْخِ رَفَعَ اللَّهُ قَدْرَهُ فِي الدَّارَيْنِ، حَاشَا للهِ مِنْ ذَلِكَ رَحِمَ اللهُ مَنْ إِذَا وَقَفَ عَلَى ذَلِكَ نَبَّهَنَا عَلَيْهِ، وَأَرْشَدَنَا طَرِيقَ الصَّوَابِ. وَلَمْ آلُ جُهْدًا فِي التَّنْقِيرِ وَالتَّفْتِيشِ بِقَدْرِ الْوُسْعِ وَالطَّاقَةِ، وَنَقَلْتُ ذَلِكَ الِاخْتِلَافَ كَمَا وَجَدْتُ.
Jika engkau lihat ada perbezaan pada hadits sendiri, maka itu berpunca daripada banyaknya saluran hadits,²⁹ Mungkin aku tidak mengetahui riwayat yang dipakai oleh
___________________________________________________________
Misykaat meringkaskannya. Beliau akan mengemukakan mana-mana yang berkenaan sahaja. Dalam perkara ini pengarang Misykaat juga sebenarnya telah mengikut langkah pengarang Mashabiih. Jika tidak begitu, sesuatu hadis akan disebut dengan lengkap meskipun pengarang Mashabiih telah menyebutnya secara ringkas.
²⁸ Iltizam pengarang Kitab Mashabiih iaitu Imam Baghawi ialah menyebutkan dibawah fasal pertama. Menurut istilah (Imam Bahgawi sendiri fasal pertama itu disebut sebagai من الصاح)hadits-hadits Bukhari dan Muslim atau salah seorang daripada mereka berdua. Dibawah fasal kedua (menurut istilah Imam Baghawi sendiri fasal kedua disebut sebagai مِنَ الحِسَان)pula beliau menyebutkan hadits-hadits yang dikemukakan oleh Abu Daud, Tirmizi, Ibnu Majah dan lain-lain. Akan tetapi didalam Kitab Misykaat terkadang-kadang ada juga berlaku sebaliknya, dimana di dalam fasal pertama tersebut riwayat selain Bukhari dan Muslim seperti Abu Daud, Tirmizi, Nasaa'i dan lain-lain dan di dalam fasal kedua tersebut riwayat Bukhari dan Muslim. Oleh kerana pengarang asalnya Imam Baghawi memasukan hadits-hadits yang sebenarnya bukan merupakan riwayat Bukhari dan Muslim dibawah fasal pertamanya. Pengarang Misykaat menyebut disitu nama-nama pengarang 'kitab-kitab' yang merupakan punca sebenar hadits yang tersebut dibawah fasal pertama itu.
Sebagai contohnya dapat anda lihat pada fasal pertama dibawah باب السلام ،باب فضائل القرأن،باب سنن الوضوء dan lain-lain. Begitu juha dibawah fasal kedua ,kadang-kadang tersebut hadits-hadits Bukhari dan Muslim. Padahal dibawah fasal kedua yang menurut istilah Imam Baghawi disebut sebagai من الحسان sepatutnya hanya dikemukakan hadits-hadits kitab-kitab sunan sepeeti Abu Daud,Tirmizi, Nasaa'i dan lain-lain sahaja.
Sebagai contohnya dapat anda lihat
dibawah باب ما يقرأ بعد التكبير atau dibawah باب الموقف dan lain-lain. Apa yang dilakukan oleh pengarang Misykaat ialah menyebutkan bahawa hadits-hadits itu juga adalah hadits-hadits Bukhari dan Muslim. Kata pengarang Misykaat, semua itu beliau lakukan dengan sengaja dan penuh sedar setelah meneliti dan memeriksa kitab-kitab "Al Jam'u Baina as-Shahihainin" karangan al-Humaidi dan kitab "Jaami'ul Ushuul"karangan Ibnu al Atsir disamping kitab-kitab asal Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.
²⁹ Maksudnya ialah jika engkau nampak ada sedikit perbezaan pada lafaz sesuatu hadits yang diriwayatkan oleh pengarang Mashabiih dan olehku,maka itu berpunca daripada banyaknya
8
Tiada ulasan:
Catat Ulasan