Sabtu, Jun 13, 2020

Sunan Abu daud kitab solat sesi 54 1/9-9/9

Sunan Abu daud kitab solat sesi 54 1/9-9/9

Sunan Abu daud kitab solat sesi 54 1/9

٢ -  الصلاة » ٢٦٦ -  من لم ير الجهر ب بسم الله الرحمن الرحيم

2. Shalat  » 266. Pendapat yang tidak mengeraskan "Bismillahirrahmanirrahim"

باب مَنْ لَمْ يَرَ الْجَهْرَ بِـ {بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ}: 
Bab orang yang tidak berpendapat bismillahhirahmanirahim ini dibaca dengan suara yang keras.

٦٦٤ - حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا هِشَامٌ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبَا بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ كَانُوا يَفْتَتِحُونَ الْقِرَاءَةَ بِ { الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ }

664. Telah menceritakan kepada kami Muslim bin Ibrahim telah menceritakan kepada kami Hisyam dari Qatadah dari 👉Anas bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, Abu Bakar, Umar dan Utsman, mereka semua memulai bacaannya dengan "ALHAMDULILLAHI RABBIL 'AALAMIN."

٦٦٥ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ حُسَيْنٍ الْمُعَلِّمِ عَنْ بُدَيْلِ بْنِ مَيْسَرَةَ عَنْ أَبِي الْجَوْزَاءِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَفْتَتِحُ الصَّلَاةَ بِالتَّكْبِيرِ وَالْقِرَاءَةِ بِ { الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ } وَكَانَ إِذَا رَكَعَ لَمْ يُشَخِّصْ رَأْسَهُ وَلَمْ يُصَوِّبْهُ وَلَكِنْ بَيْنَ ذَلِكَ وَكَانَ إِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنْ الرُّكُوعِ لَمْ يَسْجُدْ حَتَّى يَسْتَوِيَ قَائِمًا وَكَانَ يَقُولُ فِي كُلِّ رَكْعَتَيْنِ التَّحِيَّاتُ وَكَانَ إِذَا جَلَسَ يَفْرِشُ رِجْلَهُ الْيُسْرَى وَيَنْصِبُ رِجْلَهُ الْيُمْنَى وَكَانَ يَنْهَى عَنْ عَقِبِ الشَّيْطَانِ وَعَنْ فَرْشَةِ السَّبُعِ وَكَانَ يَخْتِمُ الصَّلَاةَ بِالتَّسْلِيمِ

665. Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Abdul Warits bin Sa'id dari Husain Al Mu'allim dari Budail bin Maisarah dari Abu Al Jauza` dari 👉Aisyah dia berkata; "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memulai shalatnya dengan takbir dan membaca "AL HAMDULILLAHI RABBIL 'AALAMIIN", dan apabila hendak ruku', beliau tidak menengadah dan tidak pula terlalu menunduk, akan tetapi pertengahan antara keduanya. Apabila mengangkat kepala dari ruku' (i'tidal), beliau tidak langsung sujud sehingga diri beliau berdiri tegap, dan di setiap dua raka'at beliau biasa membaca; "AT TAHIYYAT." Apabila duduk, beliau duduk di atas kaki kiri dan menegakkan kaki kanannya, beliau juga melarang duduknya syetan (yaitu duduk di atas tumit) dan melarang menghamparkan kedua telapak tangan dan hasta seperti binatang buas (ketika sujud), beliau menutup shalatnya dengan salam."

٦٦٦ - حَدَّثَنَا هَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ حَدَّثَنَا ابْنُ فُضَيْلٍ عَنْ الْمُخْتَارِ بْنِ فُلْفُلٍ قَالَ سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُنْزِلَتْ عَلَيَّ آنِفًا سُورَةٌ فَقَرَأَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ حَتَّى خَتَمَهَا قَالَ هَلْ تَدْرُونَ مَا الْكَوْثَرُ قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ فَإِنَّهُ نَهْرٌ وَعَدَنِيهِ رَبِّي فِي الْجَنَّةِ

666. Telah menceritakan kepada kami Hannad bin As Sarri telah menceritakan kepada kami Ibnu Fudlail dari Al Mukhtar bin Fulful dia berkata; saya mendengar 👉Anas bin Malik berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tadi telah di turunkan suatu surat kepadaku." Lalu beliau membaca: "BISMILLAHIRRAHMAANIRRAHIM, INNAA A'THAINAAKAL KAUTSAR …" hingga akhir ayat. Beliau bersabda: "Apakah kalian tahu Al Kautsar?" para sahabat menjawab; "Allah dan rasul-Nya yang lebih mengetahui." Beliau bersabda: "Ia adalah sungai di dalam surga yang telah di janjikan oleh Rabbku kepadaku kelak."

٦٦٧ - حَدَّثَنَا قَطَنُ بْنُ نُسَيْرٍ حَدَّثَنَا جَعْفَرٌ حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ الْأَعْرَجُ الْمَكِّيُّ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ وَذَكَرَ الْإِفْكَ قَالَتْ جَلَسَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَكَشَفَ عَنْ وَجْهِهِ وَقَالَ أَعُوذُ بِالسَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنْ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ { إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ } الْآيَةَ قَالَ أَبُو دَاوُد وَهَذَا حَدِيثٌ مُنْكَرٌ قَدْ رَوَى هَذَا الْحَدِيثَ جَمَاعَةٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ لَمْ يَذْكُرُوا هَذَا الْكَلَامَ عَلَى هَذَا الشَّرْحِ وَأَخَافُ أَنْ يَكُونَ أَمْرُ الِاسْتِعَاذَةِ مِنْ كَلَامِ حُمَيْدٍ

667. Telah menceritakan kepada kami Qathn bin Nusair telah menceritakan kepada kami Ja'far telah menceritakan kepada kami Humaid Al A'raj Al Makki dari Ibnu Syihab dari 'Urwah dari 👉Aisyah -kemudian 'Urwah menyebutkan tentang haditsul ifki (berita kebohongan terhadap diri Aisyah) - Aisyah berkata; Suatu ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam duduk dan mengusap wajahnya sambil mengucapkan: "A'UUDZU BILLAHIS-SAMI'IL 'ALIM MINASY-SYAITHANIR RAJIM. INNAL LADZINA JAA-U BIL IFKI 'USHBATUN MINKUM" (Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu juga)." QS. An Nur: 11. 
Abu Daud berkata; "Ini adalah hadits munkar, dan hadits ini juga di riwayatkan oleh beberapa orang dari Az Zuhri, namun mereka tidak menyebutkan perkataan ini sebagai penjelas, dan aku khawatir "istiadzah" pada redaksi ini dari perkataan Humaid."

Sunan Abu daud kitab solat sesi 54 2/9

Kenapa hadis2 yg dibawa tidak menepati dengan tajuk yang dibawa?
Tajuknya:
Bab orang yang tidak berpendapat bismillahhirahmanirahim ini dibaca dengan suara yang keras(Yakni dipermulaan surah dalam solat)

Ada dalam naskah Mesir  tajuknya ini bab mengeraskan bacaan bismillahirahmanirahim.
Jika tajuk ini akanjadi serupa dengan tajuk kedua pula zedangkan kita sudah tahu Imam Abu Daud ini  dia akan bawa 2 bab atau 3 bab untuk menunjukan dalil masing2 imam mujtahidin,itu tujuannya.
Jadi jika ikut naskah Mesir  tiada makna atau beza.
Dia sebut imam syafie baca kuat dalam solat yg baca kuat.
Syaukani kata hadis ini dijadikan dalil oleh orang yang mengatakan bahawa tidak dibaca kuat bismillah.
Mereka ini ialah ulamak Kufah dan orang yg sependapat dengan mereka(yakni baca perlahan)
Diantara orang yang berpendapat dengan mereka ialah  Umar ,Ali dan Amar.
Ada iktilaf dan ada yg tiada khilaf tentang satu2 pendapat  itu.
Ada riwayatkan  Ali banyak yg tak baca kuat bismillah
Majoriti kata baca perlahan lebih banyak.
Dari Umar ada 3 keadaan.
1.baca kuat.
2.baca perlahan.
3.tak baca langsung.

Sunan Abu daud kitab solat sesi 54 3/9
 wahab ,dulu baca kuat kmdn dia tinggalkan.
Masalah kedua.Adakah bismillah itu quran atau tidak?
Masalah ketiga.Adakah bismillah itu sebahagian dari fatihah atau tidak?
Masalah keempat.Adakah bismillah itu dikira setiap permulaan setiap surah atau tidak?

Mari tengok bismillah sebahagian fatihah atau sebahagian quran atau tidak?
Memang sebahagian dari quran.
Yg sahih dari mazhab kiat (hanafi)
Yg setiap surah juga sebahagain dari quran.
Tasmiah.
Jika tasmiah kenapa tak diperkuat bacaannya.
Tasmiah untuk memisahkan antara surah dan untuk mengambil berkat daripadanya.ini fahaman  orang mazhab hanafi.
Bg Syafie bismilallah  sebahagian dari quran.
Bismillah setiap surah ada dua pendapat:
1.sebahagian.
2.bukan sebahagian surah.
Syafie pegang hujjah Abu Hurairah yg mn nabi kata alhamdulillah ini 7 ayat,salah satunya bismillahirahmanirahim.
Nabi telah mengira bismillah sebagi satu ayat .Ini menunjukkan dia ni sebahagian dari fatihah.
Dlm mazhab Hanifi,Malik dan Ahmad (ada 2 pendapat satu serupa dengan Syafie tetapi yg mashyur serupa Hanafi)kata  pegangnya hadis nabi menceritakan Allah berfirman ,Aku bahagikab solat itu bahagi 2 dan seterusnya..Nabi mulakan fatihan alhamdulillah..
Hadis itu jelas menunjukan dibahagi 2.


Sunan Abu daud kitab solat sesi 54 4/9
Hadis mesti hadis  mutawir yg  nak menunjukkan itu sebahagian daripada quran.
Bismillah memang sebahagian daripada quran.
Bismillah sebahagian dari satu juzuk fatihah pula;
Qurak Ahlil Kufah mengira bismillah sebahagian dari fatihah. Tapi Qurak ahli Basarah tidak kira daripada sebahagian fatihah.
Jika ianya mutawatir tiada khilaf.Ini ada khilaf.
Maka bila ada syak atau syubhah ,maka tidak sabitlah  sebagai salah satu bahagian daripada surah fatihah itu.
Sebab quran tidak boleh syak .Jika syak tidak mutawatir.
Hanya Syafie seorang sahaja yg kata bismillah sebahagian bagi tiap2 surah selain fatihah.
Cukuplah ini menjadi dalil tidak betulnya mazhab itu.
Dalilnya: sepakat ahli qura yg kata surah mulk 30 ayat.
Bgmn pun Syafie ada juga pendapat tidak sebahagian dari tiap2 surah.
Begitu juga  surah kausar 3 ayat.surah ikhlas 3 ayat itu sepakat.kalu bismillah satu juzuk daripadanya tentu al kausar itu  jadi 4 ayat  dan surah al ikhlas jadi 5 ayat.Sedang semua orang sudah terima 3 dan 4 ayat.
Ini khilaf ijmak.
Hadis yg dipegang oleh Syafie adalah hadis iktirot selain dari hadis ahad.Ia tidak mutawatir Jadi tak boleh sabitkan sebahagian dari alquran.
Bg Mazhab Malik dlm kitab mudawanah seperti kedudukan muwatok, sesaorang itu tidak boleh baca bismillah..itulah sunnah.orang madinah amalkan seperti itulah.
Dlm solat sunat boleh solat ferdu tak boleh.Ini menunjukkan  bukan sebahagian dari quran selain dari ayat yang  ada dalam surah an naml ini sahaja (innahuminsulaiman wainnahu bismillah)ikut imam malik.
Bg imam Abu Hanifah baca tapi baca perlahan.Yg dibaca kuat hanyalah alhamdulillah.

Sunan Abu daud kitab solat sesi 54 5/9
Ada pun baca kuat bermula dengan alhamdulillah dan ada bermula dengan bismillah.
Baca kuat atau baca perlahan khilaf.
Tak baca ,syafie tak sah sebab bismillah sebahagian fatihah.
Jadi bab berpendapat  tidak baca kuat  (dengan makna tak baca)ini dalilnya:Hadis 664;665.
Riwayat Aisyah hadis 665,rasullah mulai baca.
Dalil bg orang yg baca  kuat adalah tak kuat .
Masalah baca tak baca adalah masalah besar yg telah khilaf.
Imam darulqutni bela syafie .
Mazhab Hanafi yg tulis pasal ini ialah Hafiz Zailaiin.

Sunan Abu daud kitab solat sesi 54 6/9
Dalil2 mazhab malik.
Riwayat yg melarang baca bismillah..
Hadis Anas hadis 664. Telah menceritakan kepada kami Muslim bin Ibrahim telah menceritakan kepada kami Hisyam dari Qatadah dari 👉Anas bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, Abu Bakar, Umar dan Utsman, mereka semua memulai bacaannya dengan "ALHAMDULILLAHI RABBIL 'AALAMIN."
Dalam setengah riwayat ada larangan baca.
Dalil imam syafie yg kuat duk ada dlm nasaei.
Bg yg tak setuju ,ada yg jawab kenapa tak bc .Ini riwayat yg syaahzah dan maklulat atau beriklat.
Abu Hurairah ramai anak murid.kenapa tiada yg meriwayat baca bismillah.
Mazhab ahmad dan hanafi   boleh terima tetapi baca sebagai apa?.
Masalah bismillah mula dengan apa?


Sunan Abu daud kitab solat sesi 54 7/9
Jika bila bismillah tak baca ,kenapa orangramai bising?
Dan Muawiyah selepas itu dah baca kuat pula.
Tetapi masih tidak jelas ia sebahagian dari quran.
Sebab itu riwayat ini maklul iaitu ada ilat maka riwayat iyu tak sahih.
Anas duduk di ..
Muawiyah duduk di ..
Kena pastikan dulu Anas ada duduk diMadinah dulu.
Tempat itu umumnya tak baca kuat srbab tu jadi bising...
Ada yg kata hadis ini tak boleh pakai...
Hadis ini dhaif dekat2 mauduk.
Pah tu macam mana nak kata baca kuat?
Ada perawi Muhamad yg dhaif.
Ibnu Adi.
Nasaei
Ibnu madini kata mungkarul hadis.
Tiada hadis sahih dan sarih baca kuat bismillah.


Sunan Abu daud kitab solat sesi 54 8/9.

Orang mazhab Malik jumpa Darulqutni tanya ada kah betul ada hadis sahih tentang bc kuat dari Nabi.
Jawabnya tiada.
Hadis bc kuat ada  banyak.
Syiah pun baca kuat bismillah .mungkin hadis rekaan Syiah?
Mazhab Syafie baca kuat.
Mazhab Malik tak baca terus.
Masyarakat patut terima yg lebih kuat.
Bukhari,Muslim,Abu Daud  semua tiada yang baca kuat.Dalam tirmizi kata dhaif hadis yg baca kuat.
Tiada hadis yg sahih .Riwayat sharzah ada ilat.
Mengikut Syafie tak boleh walaupun bc perlahan dan  jika anggap ia bukan dari sebahagian fatihah.
Nabi baca kuat semasa diMekah dan setelah di Madinah sudah tidak baca kuat ,sudah mansukh.


Sunan Abu daud kitab solat sesi 54 9/9.

Bg Malik tak boleh baca bismillah.
Benda khilaf .
Yg ada itu kira telah mansukh




Tiada ulasan:

Catat Ulasan