Jumaat, Julai 31, 2020

K105.Anak Rampas Barang

K105.Anak Rampas Barang?

Ada 1 ketika ni, lama dulu, 
saya telah ajar Fateh, 
untuk meminta pada Baby Yumna dengan perkataan "Yumna, nak" dan tidak ambil barang dari tangan Yumna secara kasar.

Berjaya untuk Fateh. Fateh masa tu Happy sebab "Eh Yumna faham la", katanya.
"Tentulah, kata saya. Kita taknak nanti Yumna pun ambil kasar barang Abang nanti". 
Selalu beri dia 'view' besar dan mendatang.
.

Kemudian ada 1 time tu dalam kereta saya perasan KN ambil dengan cepat apa yg Yumna pegang (kategori 'rampas') untuk sesuatu yang KN rasa dia punya. 

Jadi saya ajar KN pula. Saya katakan, beri Yumna puas dulu pegang, sebab dia nak explore/main, lepas tunggu seketika, minta dengan skrip "Yumna, nak", Mummy pasti Yumna akan beri pabila diminta.
.

Jadi KN mula lakukan. Dan KN berjaya.
.
.

Bab mengambil dengan rampas ni kadangkala ibubapa jua lakukan dengan cepat, tanpa sedar apa yang anak sedang pegang.

Jadi apatah lagi anak kecil, mereka memang belum ada skil menunggu/social skill.

Jadi cek diri dulu,
kalau ada buat begitu, tukar, ambil dari tangan anak dengan meminta izin/maklum dulu.
"Sayang, Mama nak. Mama nak simpan". 
.

Untuk sesama anak pula, modelkan :

(i) skripnya dan 
(ii) caranya (tangan, intonasi, badan)
.

InsyaAllah mereka sangat cepat belajar sebenarnya.

Ia skil atau kemahiran sosial dan empati.
.

Selamat ajar anak cara ambil barang 😊

Maznah Ibrahim



Tiada ulasan:

Catat Ulasan