Mishkat al-masabih kitab iman sesi 3-5notabc
20121014 siri 3
عن عمرَ بنِ الخطابِ رضي الله عنه قالَ:قالَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَمَ إنّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امرِئٍ مَا نَوَى، فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ، فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصيبُهَا، أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكَحُهَا، فَهِجْرَتُهُ إِلى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ مُتَّفَقٌ عَلَيه
Umar bin al-Khattaab³⁵ meriwayatkan , kata beliau :Rasullah saw bersabda: Segala amalan dikira hanya dengan niat . Sesungguhnya setiap orang akan mendapat apa yang di niatnya sahaja. Sesiapa yang berhijrah untuk (mendapat)
dunia atau untuk berkahwin dengan seorang wanita , hijrah dikira untuk tujuan itu.³⁶ (Bukhari dan Muslim).
___________________________________________________________
³⁵ Beliau ialah Umar bin al-Khattab bin Nufail bin Abdi al-Uzza bin Abdillah bin Qurth bin Razaah bin Adi bin Ka'ab bin Lu'ai bin Ghalib al-Quraisyi. Silsilah keturunannya bertemu dengan silsilah keturunan Nabi saw pada Ka'ab bin Lu'bai . Beliau adalah salah seorang cendekiawan di kalangan sahabat . Khalifah Rasyid kedua umat Islam dan salah seorang daripada 10 orang sahabat yang dijanjikan syurga oleh Rasullah saw. Beliau lah khalifah yang mula-mula dipanggil dengan gelaran Amirul Mukminin. Islam menyerlah sebaik beliau memeluk agama Islam. Kerana itulah beliau juga digelari dengan al-Faaruq.
Semua peperangan bersama Nabi saw disertainya. Beliau dilantik menjadi khalifah selepas Abu Bakar dengan persetujuan seluruh umat Islam pada waktu itu. Banyak sekali jasa dan sumbangannya terhadap Islam sama ada dari sudut penaklukan atau dari sudut-sudut yang lain. Saidina Umar adalah seorang yang sangat tegas dalam urusan agama. Beliau meriwayatkan sebanyak 539 hadits. 10 daripada jumlah itu diriwayatkan bersama Bukhari dan Muslim. Sembilan daripadanya diriwayatkan oleh Bukhari sahaja. Sementara 15 daripadanya pula diriwayatkan oleh Muslim sahaja. Saidina Umar telah mati syahid kerana ditikam oleh hamba Mughirah bin Su'bah iaitu seorang majusi bernama Abu Lu'lu'ah Fairoz, ketika beliau sedang solat Subuh pada pagi Rabu diakhir Zilhijjah tahun 23H. Ketika itu beliau berumur 63 tahun. Dikebumikan pada hari Ahad awal bulan Muharam tahun 24H . Beliau sempat memimpin ummat Islam selama 10 tahun 6 bulan. Solat jenazah beliau diimami Shuhaib ra.dan beliau dikebumikan disamping Rasullah saw dan Abu Bakar khalifah pertama ummat.
³⁶ Pengarang memulakan kitabnya dengan hadits ini sebagai peringatan kepada diri sendiri dan para pelajar supaya memperbetulkan niat sebelum memulai pelajaran dan pengajian hadits seterusnya. Niat yang seharusnya tersemat didalam hati setiap pelajar ialah kerana Allah kitab ini dipelajari. Kirab ini juga dipelajari kerana untuk mendapat panduan hidup dari Rasullah saw .Para ' ulamak' bersepakat tentang kesahihan dan ketinggian kedudukan hadits ini . Mereka juga bersepakat tentang kepentingannya dalam kehidupan beragama. Bagi mereka ,ia merupakan salah satu tonggak dan asas yang penting dalam agama Islam. Selain hadits niat diatas , 3 hadits berikut ini juga tonggak dan asas penting dalam Islam iaitu
"مِنْ حُسْنِ إسْلَامِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لَا يَعْنِيهِ".
Bermaksud: Antara tanda keelokan seseorang mukmin ialah dia meninggalkan apa yang tidak berguna an tidak berfaedah kepadanya.
"إنَّ الْحَلَالَ بَيِّنٌ، وَإِنَّ الْحَرَامَ بَيِّنٌ،وَبَيْنَهُمَا أُمُورٌ مُشْتَبِهَاتٌ
Bermaksud: Yang halal itu adalah jelas, dan yang haram juga jelas. Dan di antara keduanya ada banyak perkara yang tidak jelas.
مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ
Barangsiapa yang mengadakan suatu perkara baru dalam urusa agama kita sesuatu yang tidak berpunca darinya,ia tertolak .
Kerana pentingnya hadits niat itu, kita dapati sebahagian ulama berpendapat ia mencakupi ¼ ilmu atau ajaran agama. Ada yang berpendapat ia merangkumi ½ ilmu. Kedua-dua yang tersebut ini adalah dinukilkan daripada tokoh-tokoh agama seperti Imam Syafi'e, Ahmad, Ali Ibnu al-Madinj, Abu Daud, Tirmizi dan kebanyakan tokoh 'ulama' berpendapat ia meliputi ⅓ ilmu daripada keseluruhan ajaran agama Islam itu sendiri. Sebabnya sesetengah 'ulama' menganggap niat mencakupi satu ¼ ajaran agama Islam ialah kerana haditsnya merupakan salah satu daripada 4 hadits yang disebut-sebut sebagai tonggak dan asas yang penting dalam agams Islam. Alasan golongan yang mengatakan ia merangkumi ½ ilmu ialah kerana niat adalah ibadat hati dan amal adalah anggota tubuh manusia. Atau kerna ajaran agama itu ada dua aspek kaitan zahir dan batin. Yang berkaitan dengan zahir adalah amal dan yang berkaitan dengan batin pula adalah niat . Imam Baihaqi mengemukakan alasan untuk golongan yang berpendapat hadits ini meliputi ⅓ ilmu daripada keseluruhan ajaran Islam itu sendiri dengan mengatakan :"Segala amalan manusia itu tidak terlepas daripada dilakukan oleh hati atau lidahnya atau anggota lahirnya yang lain-lain.Antara amalan yang dilakukan oleh hati manusia itu adalah niat. Kerana kepentingan dan kedudukan istimewa hadits inilah juga para ulamak salaf dan khalaf memulakan karangan mereka dengannya. Imam Abdur Rahman Ibnu Mahdi pernah berkata
لو صنَّفت كَتاباً بدأت في أوَّل كلَّ باب منه بهذا الحديث
Bermaksud :Kalau saya mengarang kitab, saya akan memulakan setiap babnya dengan hadits ini. Beliau juga pernah berkata من أر اد أن يصنف كتابا فليبدئ بهذا الحديث
Bermaksud "Sesiapa yang hendak menulis buku,dia hendaklah memulakannya dengan hadits ini. Dalam ruang lingkup yang lebih luas lagi al-Khatthaabi (Abu Sulaiman bin Muhammad bin Ibrahim bin al-Khatthaab ) pernah berkata )
كان تلمتقدَّمون من شيو خنا يستحبُّون تقديم حديث (الأعمال بالنيات) أمام
كلِّ شيء يُنشأ
(Segala amal dikira dengan niat) sebelum melakukan segala urusan agama.Asababul Wurud hadits niat diatas.Latarbelakang yang mendorong hadits diatas diungkapkan oleh Rasullah saw dapat dilihat didalam sesebuah atsar yang diriwayatkan oleh Ibnu Masud. Kata beliau
مَنْ هَاجَرَ يَبْتَغِي شَيْئاً فَهُوَ لَهُ قَالَ هَاجَرَ رَجُلٌ لِيَتَزَوَّجُ امْرَأةً يُقَالٌ لَهَا أُمُّ قَيس
وَكَنَ يَسْمِى مُهَاجَرَ أُمُّ قَيس
Bermaksud: "Sesiapa yang berhijrah kerana sesuatu ,hijrahnya itu dikira kerana sesuatu itu".
Beliau (Ibnu Masud berkata lagi "Pernah seorang lelaki berhijrah untuk berkahwin dengan seorang perempuan yang dipanggil (dikenali dengan)Ummu Qais. Lelaki itu kemudiannya disebut sebagai Muhajir Ummi Qais (At-Thabaraani didalam al-Mu'jamu al-Kabir).Begitulah tanggapan sebilangan penuliss-penulis muta'akhkhirin. Kemusykilan yang sering kali ditimbulkan disini ialah Abu Talhah ra ketika masih seorang kafir pernah melamar Ummu Sulaim. Memeluk agama Islam adalah syarat yang ditentukan oleh Ummu Sulaim untuk menerima Abu Talhah sebagi suaminya. Maka Abu Talhah memeluk agama Islam. Bukankah Islam itu jauh lebih besar daripada hijrah. Bagaimana Islam Abu Talhah dapat diterima tanpa sebarang teguran oleh Nabi saw, sedangkan hijrah Muhajir Ummi Qais tidak,dia bahkan telah ditegur ?.Jawapan kepada kemusykilan iatu ialah Abu Talhah ra. sebelum itu sebenarnya sudah berhasrat untuk memeluk agama Islam. Beliau memeluk Islam sebelum mengahwini Ummu Sulaim dengan kerelaan sendiri, bukannya semata-mata untuk memenuhi syarat wanita yang hendak dikahwininya itu. Sebab itulah perbuatan Abu Talhah tidak mendapat sebarang teguran daripada Nabi saw. Berbeza dengan sahabat yang berhijrah tersebut yang menumpangkan niat perkahwinan dengan niat hijrahnya. Walaupun kita yakin bahawa niatnya untuk berhijrah lebih utama baginya, kerana beliau juga adalah seorang sahabat Baginda saw bukan seorang munafiq. Namun ia tetap tidak disukai Allah swt yang menuntut sepenuh ketulusan dalam beribadat kepadaNya. Kita tidak dapat mengatakan hijrahnya betul-betul ikhlas seikhlas Islamnya Abu Talhah tidak kerana lain melainkan kerana Rasullah saw sendiri telah menyebutkan hijrahnya adalah untuk berkahwin. Tetapi kata Hafiz Ibnu Hajar,atsar Ibnu Mas'ud itu pun tidak jelas sebenarnya menunjukan hadits niat diatas diungkapkan oleh Rasullah saw. berhubung dengan sahabat yang disebut sebagai 'Muhajir Ummi Qais' itu. Saya tidak menemui satu pun saluran riwayat yang menunjukan dengan jelas tentangnya. Demikian juga kata Ibnu Rajab didalam syarah Arba'innya. Sesungguhnya telah masyhur dikalangan orangramai bahawa kisah 'Muhajir Ummi Qais' itulah merupakan sebab wurud(latarbelakang yang mendorong Nabi saw mengunkapkan sesuatu hadits) bagi sabda Rasullah saw diatas. Ia disebut oleh sekian ramai penulis-penulis mu'akhhirin. Namun saya tidak pernah menemui asalnya yang sahih.
Tujuan disyari'atkan niat dalam ibadat ialah untuk menyatakan perbezaan diantara amal(pekerjaan) ibadat dengan amal(perkerjaan) adat (kebiasaan) atau diantara jenis ibadat itu sendiri. Sebagai contoh nya: Duduk didalam masjid kerana beriktikaf dan duduk berehat didalamnya, sama saja zahirnya. Mandi untuk mengangkat hadats besar dan mandi untuk mendapat kesegaran , sama juga zahirnya. Yang membezakan kedua-duanya adalah niat. Solat, puasa dan sedekah wajib(zakat) sama keadaannya dengan solat ,puasa dan sedekah sunat. Semuanya dinamakan ibadat. Tetapi yang dapat membezakan diantara jenis dan martabatnya ialah niat atau maksud orang yang melakukannya. Sementara itu ada pula perbuatan atau amalan yang asalnya bukan merupakan ibadat, kerana ia dilakukan atas dorongan naluri seseorang manusia. Seperti makan,minum,tidur,bersetubuh dan senagainya. Tetapi ia boleh bertukar menjadi ibadat umum yang mendatangkan pahala sekiranya ia dilakukan dengan niat untuk menegakan tuntutan agama. Erti niat dan perbedaaannya dengan iradat dan azam. Dari segi bahasa Arab niat bererti tujuan, maksud,kehendak dan sebagainya. Menurut Syara' pula niat
bererti توجه القلب نحو ابتغاء لوجه الله تعالى (Tumpuan hati terhadap sesuatu perbuatan yang dilakukan,semata-mata kerana Allah).Perbuatan niat didalam hadits diatas dipakai dengan erti bahasanya. Sebabnya ialah pembahagian dan perincian tentang hijrah kerana Allah atau kerana selainNya yang tersebut diakhir hadits itu jelas menunjukan ia tidak dipakai dengan makna syar'inya. Malah ia dipakai dengan makna lughawinya yang mengandungi erti hijrah dengan maksud dan tujuan mendapat keredaan Allah atau dengan maksud dan tujuan untuk mendapat sesuatu yang lain selain keredaan Allah. Iradat bererti kehendak untuk melakukan sesuatu perkara. Sama ada manfaat untuk diri sendiri akan diperolehi daripadanya atau tidak. Sedangkan perkataan niat mengandungi erti hajat,kehendak dan kepentingan diri orang yang berniat. Kerana itulah perkataan ini tidak digunakan untuk Allah. Tidak pernah dikatakan نوى الله تعالى (Allah berniat) tetapi sebaliknya sering kali dikatakan أر اد الله تعالي (Allah mengkehendaki). Azam ialah tekad atau keputusan muktamad hendak melakukan sesuatu perbuatan tetapi perbuatan itu belum lagi dilakukan. Berbeza dengan niat kerana ia mesti ada sekurang-kurangnya dipermulaan sesuatu perbuatan yang dilakukan seseorang. Tempat niat ialah dihati. Mengucapkan apa yang diniatkan didalam hati tidak disyaratkan dan tidak juga diwajibkan dalam semua jenis ibadat. Sepakat ulamak semua mazhab mengatakan , mengucapkan dengan lidah semata-mata tanpa berniat didalam hati hendaklah melakukan sesuatu ibadat adalah tidak sah. Ulamak semua mazhab juga sepakat mengatakan ,ada niat dalam hati sahaja sudah memadai untuk sahnya sesuatu amalan ibadat. Kecuali dalam ibadat haji dan umrah, kerana selain ada niat hendak mengerjakannya, sunat juga diucapkan apa yang diniat. Misalnya diucapkan لبيك بجج وعمرة kalau hendak mengerjakan haji dan umrah atau لبيك بعمرة kalau hendak mengerjakan umrah sahaja. Alasan kepada pengecualian ini ialah hadits Rasullah saw dimana ketika hendak memulakan ibadat berkenaan , baginda telah mengucapkannya dan ia didengari oleh sekian ramai sahabat . Para ulama hanya berbeza pendapat tentang hukum mengucapkan apa yang diniat,sama ada ia mustahab , sunat, makruh, atau bidah. Kebanyakan ulamak dari kalangan Syafiiyyah dan Hanafiyyah menganggap ia mustahab . Yang berbeza cuma kebanyakan ulama Hanifiyah mengatakan mustahab itu hanya kepada orang yang was-was atau kepada orang yang sukar menghadirkan niat di dalam hati tanpa menyebutkannya. Golongan Syafiiyah pula berpendapat mustahab kepada semua orang. Hanya seorang dua ulama sahaja dari kalangan Syafiiyyah berpendapat mengucapkan apa yang diniatkan untuk sesuatu ibadat adalah wajib. Imam Malik dan kebanyakan ulama dalam mazhabnya berpendapat ia makruh. Sementara kebanyakan ulama dalam mazhab Hambali dan Ahlul Hadits pula berpendapat ia bidah kerana tidak tsabit di dalam mana-mana hadits sama ada sahih atau dhaif,musnad atau mursal, Nabi saw atau mana-mana sahabat baginda pernah melakukanya. Tidak tsabit dalam mana-mana hadits , Nabi saw pernah mengucapkan niat solat puasanya. Ibnu Amiril Haaj berkata "Tidak tsabit juga daripada mana-mana imam empat mazhab bahawa mereka menganjurkan para pengikut mereka supaya mengucapkan niat" Bagi penulis,pendapat inilah yang benar. Langkah cermat juga ada pada pendapat ini. Kerana qaedah fiqh menegaskan , jika terdapat khilaf tentang sesuatu perkara samada ia sunat atau bidah,perkara itu lebih baik ditinggalkan.
Perbezaan diantara perkataan amal dan fiil(perbuatan)
Soal kenapa Rasullah saw bersabda إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ,
bukan إِنَّمَا اْلأَفْعَالُ بِالنِّيَّاتِ pula beberapa jawapan telah diberikan oleh para ulama hadits . Antara lainnya ialah
(1)Perkataan عمل mengandungi erti perbuatan atau pekerjaan yang dilakukan secara berkekalan dan berterusan. Berbeza dengan perkataan فعل kerana ia tidak menunjukkan makna berkekalan dan berterusan. Untuk mengisyaratkan kepada amalan ibadat , qurban dan mubaah dilakukan sesaorang secara berterusan dan berkekalan dan agama juga menuntut ia dilakukan secara berterusan dan berkekalan, Nabi saw telah menggunakan perkataan اْلأَعْمَالُ bukan perkataan اْلأَفْعَالُ didalam sabdanya ini. Kerana itulah juga Allah berfirman واعملوا صالحا bukan وافعلوا صالحا وعملوا الصالحات bukan وفعلوا الصالحات. Jesteru amal saleh itu dituntut dilakukan secara berkekalan dan berterusan.
(2)Amal dikatakan kepada perbuatan mukallaf. Fiil digunakan umum untuk semua orang. Olehkerana Rasullah saw menujukan sabdanya ini kepada golongan mukallaf, Beliau saw menggunakan perkataan اْلأَعْمَالُ.
(3)Perkataan amal digunakan khusus untuk orang-orang yang beraqal. Perkataan fiil tidak begitu. Ia digunakan untuk yang beraqal dan juga yang tidak beraqal. Itulah sebabnya kenapa orang-orang Arab tidak berkata عمل البهائم u tuk binatang. Mereka sebaliknya berkata فعل البهائم. Olehkerana Rasullah saw bermaksud menyatakan hukum amalan atau perbuatan yang dilakukan oleh orang-orang yang beraqal, Baginda saw menggunakan disini perkataan اْلأَعْمَالُ. Apa jua amalan sama ada berupa ibadat khusus atau ibadat umum yang juga merupakan qurbah(apa-apa yang dilakukan seseorang dengan maksud mendekatkan diri kepada Allah),sah atau tidaknya dikira berdasarkan niat pelakunya. Apakah tujuan dan matlamatnya melakukan sesuatu amalan atau pekerjaan. Sekiranya sesuatu amalan itu dimulakan dengan niat yang baik dan ikhlad, maka amalan tersebut akan dikira sebagai amalan yang sah dan mendatangkan pahala atau pekerjaan. Sekiranya sesuatu amalan itu dimulakan dengan niat yang baik dan ikhlas, maka amalan tersebut akan dikira sebagai amalan yang sah dan mendatangkan pahala. Ini dijelaskan lagi oleh bahagian kedua hadits diatas,iaitu وإنما لكل امرىء ما نوى
(setiap orang itu akan mendapat apa yang di niatnya). Jika si pelaku meniatkan sesuatu tujuan melalui amalanya, maka apa yang akan atauu mungkin diperolehinya adalah tujuan yang diniatkan tadi. Sesuatu amalan baik yang dilakukan oleh dua individu yang berbeza,mungkin kelihatan sama sahaja.Tetapi natijah dan pahalanya mungkin sama sekali tidak sama. Contohnya jika sesaorang pergi ke masjid hanya dengan niat untuk menunaikan solat berjemaah semata-mata, ia akan mendapat pahala solat berjemaah di masjid sahaja sebagaimana yang dijanjikan di dalam hadits-hadits. Tetapi sesaorang yang menyertakan niat hendak bersolat secara berjemaah di masjid dengan niat akan beramah mesra dengan ahli jemaah yang lain, menghadiri majlis ilmu yang diadakan di masjid bersolat sunat tahiyyatu al- masjid dan lain-lain akan mendapat ganjaran tambahan yang lain pula. Jika dia juga berniat apabila pulang dari masjid nanti,akan singgah dirumah salah seorang teman yang sakit untuk menziarahinya atau setidak-tidaknya akan membawa pulang buah tangan untuk anak isteri dirumah,tentu dia akan membolot begitu banyak pahala hadil daripada niatnya untuk melakukan amalan-amalan sampingan sebagai bonus daripada tujuan yang asal iaitu berjemaah di masjid. Apa lagi jika amalan yang akan dilakukan sesaorang itu berupa suatu sumbangan yang besar kepada Islam dan umatnya. Sebagai contoh, jika sesaorang berniat hendak menjadi seorang ulamak yang berjasa kepada masyarakat , dia menyertakan niatnya itu dengan usaha yang gigih dan konsisten sesuai dengan matlamatnya yang tinggi dan mulia itu. Pengorbanan demi pengorbanan telah dilakukannya dalam usaha mencapai matlamatnya. Namun sekiranya ditakdirkan niat yang baik dan besar tersebut tidak tercapai , sama ada kerana dirintangi aral yang tidak mampu ditempuhnya atau dijemput ajal sebelum sempat menyempurnkannya, Allah swt tetap akan mengira amalan yang diniatkannya dan mengganjarkan paha sesuai dengan matlamatnya yang asal. Walaupun apa yang diniatkannya dahulu tidak menjadi kenyataan. Balasan yang akan Allah berikan kepadanya adalah sesempurna niatnya. Walhal sekiranya pelajar tersebut berjaya sekadarnya atau berumur panjang dan ternyata dia tidak mampu merealisasi niatnya yang disematkan dulu.Dia hanya akan menerima ganjaran sekadar yang mampu dilaksanakannya sahaja. Inilah faedah dan kelebihan niat. Kerana pahalanya akan tetap diberikan Allah swt tanpa dilaksanakannya amalan tersebut. Malah ganjarannya akan berpanjangan dan berkekalan walaupun setelah di meninggal dunia. Walaubagaimanapun amalan-amalan yang dikira berdasarkan niat tersebut hanyalah amalan-amalan ketaatan dan kebajikan sahaja. Sesuatu ibadat yang tidak disertakan dengan apa-apa niat tidak dikira atau tidak sah. Sesuatu amalan maksiat yang dilakukan dengan niat untuk membuat sesuatu kebajikan ,contohnya melacur untuk membantu anak-anak yatim, pasti tidak akan diterima sebagai amalan kebajikan malah ia tetap dikira berdosa. Begitu juga sebaliknya jika sesuatu amalan ibadat atau kebajikan dilakukan dengan niat yang terpesong ,umpamanya untuk menunjuk-nunjuk ,maka ia tidak akan menghasilkan sebarang pahala malah lebih malang lagi amalan seperti itu mendatangkan dosa pula. Berbeza dengan amalan-amalan atau perkara-perkara mubaahaat(harus) seperti makan, minum dan sebagainya tetap akan menjadi walaupun tanpa ada sebatang niat.
Begitupun jika ia disertakan dengan niat yang baik ,tetap juga akan menghasilkan pahala.
Bahagian kedua hadits niat iaituوإنما لكل امرىء ما نوى (Setiap orang akan mendapat apa yang diniatnya) seimbas lalu tidak lebih daripada pengulangan semula bahagian peetama hadits. Apakah ada sebenarnya perbezaan diantara bahagian pertama dan bahagian keduanya? Berikut dikemukakan beberapa pandangan ulamak hadits tentang perhubungan diantara dua bahagian hadits tersebut.
(1)Iman Qurtubi berpendapat bahagian kedua tidak lebih daripada penguat(تأكيد) kepada bahagian pertama hadits. Olehkerana niat adalah sesuatu yang sangat penting dan ia merupakan penentu kepada sah atau tidaknya sesuatu amalan manusia, Rasullah saw tidak
bersabda إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ semata-mata,malah untuk menguatkan nya Baginda menegaskan pula dengan bahagian kedua hadits dalam susunan ayat dan gaya bahasa yang lain, iaituوَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِىءٍ مَا نَوَى. Sedangkan kedua-duanya menyatakan perkara yang sama. Kalau mafhum bahagian pertama hadits ialah amalan sesaorang baru diterima Allah apabila pelakunya betul. Tetapi amalanya tidak akan diterima kalau niatnya tidak betul. Maka mafhum bahagian kedua hadits pula ialah kalau niat sesaorang betul,ia menjadi penyebab kepada balasan baik yang akan diterimanya untuk amalannya itu. Sebaliknya kalau niat sesaorang tidak betul, ia akan menjadi penyebab kepada balasan buruk yang akan diterimanya kerana amalannya itu . Jadi dua bahagian hadits itu bunyinya sahaja lain, padahal kedua-duanya menyatakan perkara yang sama.
(2)Ada juga ulamak berpendapat bahagian kedua hadits bukan penguat bahagian pertamanya. Dengan kata lain, ia merupakan ta'sis bukan ta'kid . Bagi mereka bahagian pertama hadits berbicara tentang pergantungan amalan sesaorang kepada niat dalam menentukan sah atau tidak dan berpahala atau tidaknya amalan yanb dilakukannya. Bahagian kedua pula menyatakan keadaan pelaku. Dia akan mendapat balasan sesuai dengan niat yang dipasangnya.
(3)Imam Nawawi berpendapat, bahagian pertama hadits menyentuh soal perhubungan diantara niat dan amalan sesaorang. Memang ada kaitan diantara amalan dan niat sesaorang. Baik buruknya sesuatu amalan manusia itu bergantung pada niatnya.
Bahagian kedua hadits pula menunjukan penentuan apa yang diniatkan(النوي) sebagai syarat untuk sahnya ssesuatu amalan. Sebagai contoh, orang yang perlu mengkadha solat Zuhur dan Asharnya. Jika dia berniat mengerjakan solat semata-mata untuk solat Zuhurnya, solatnya tidak sah. Demikian juga dengan solat Asharnya. Ia tidak tertunai dengan semat-mata mengerjakan solat sebanyak 4 rakaat. Untuk sah solat Zuhurnya, dia perlu menentukan solat yang hendak dikerjakanya itu ialah solat Zuhur bukan solat Ashar. Dan untuk sahnya solat Asharnya, dia perlulah menentukan solat sebanyak 4 rakaat yang hendak dikerjakan itu ialah solat Ashar, bukan Zuhur atau Isyak. Bahagian kedua hadits seolah-olah menjelaskan bahawa amalan sesaorng tidak akan dikira tanpa ada penentuan tentangnya.
(4)Ibnu as-Sam'aani berpendapat, bahagian pertama hadits menyentuh soal perhubungan diantara niat dan amalan sesaorang. Memang ada kaitan diantara amalan dan niat sesaorang seperti kata Nawawi itu. Tetapi bahagian kedua menyentuh tentang mubaahaat (amalan-amalan atau perbuatan-perbuatan yang diharuskan ) yang tidak termasuk dalam bab ibadat. Seperti makan,minum,tidur dan sebagainya. Amalan-amalan ini tidak mendatangkan pahala tanpa niat . Untuk mendapat pahala sesaorang perlu berniat baik apabila hendak melakukannya. Misalnya untuk mendapatkan tenaga ketika hendak makan . Apabila bertenaga, dia hendak melakukan ketaatan kepada Allah. Tanpa ada niat seperti itu, semata-mata melakukan perbuatan yang diharuskan tidaklah mendatangkan apa-apa pahala kepada pelakunya.
(5)Ibnu Daqid al-'Iid berpendapat seperti Nawawi dan Ibnu as-Sa'aani juga berhubung dengan bahagian pertama hadits. Tetapi bahagian kedua hadits baginya menunjukan ganjaran dan pahala baru diperolehi sesaorang apabila dia berniat ketika hendak melakukanya disamping menjaga juga syarat-syaratnya. Kalau syarat-syarat sahaja dijaga,niat tidak ada,tetap juga tidak akan mendatangkan pahala. Pahala baru diperolehi sesaorang apabila dia berniat dengan bersungguh-sungguh hendak mengerjakan sesuatu pekerjaan, tetapi kerana keuzuran yang diterima Syara' dia tidak dapat melakukanya.
(6)Ada juga ulama berpendapat, bahagian kedua hadits mengisyaratkan kepada terlarangnya niat untuk orang lain (النيابة في النية) dalam melakukan sesuatu amalan, tanpa sebarang alasan yang dibenarkan Syara'. Misalnya bersolat dengan niat melepaskan tanggungan solat orang lain atau bersolat dengan meniatkan pahala solatnya untuk orang lain. Inilah yang dimaksudkan oleh Ibnu Abbas dengan katanya
لا يصلي أحد عن أحد ولا يصوم أحد عن أحد ولكن يطعم عنه مكان كل يوم مدا من حنطة
Bermaksud :Sesaorang tidak boleh bersolat untuk orang lain. Dia juga tidak boleh berpuasa untuk orang lain. Dia hanya boleh memberi makan (kepada orang-orang miskin) bagi pihak orang lain (dalam kes meninggalkan puasa) sebanyak satu cupak untuk tiap-tiap hari (yang ditinggalkan puasanya). Hadits riwayat an-Nasaai didalam Sunan Kubranya dan at-Thahaawi didalam Muskilul Aatsaarnya).
(7) Syeikh Izzuddin bin Abdis Salam berpendapat, maksud bahagian pertama hadits ini ialah menjawab persoalan tentang amalan manakah yang diambil kira oleh Allah? Sementara maksud bahagian kedua hadits pula ialah menjawab persoalan tentang apakah natijah yang terhasil daripada sesuatu amalan manusia? Jawapan kepada persoalan pertama ialah amalan yang diambil kira oleh Allah ialah yang disertai niat. Olehkerana sesuatu amalan itu ada kalanya dilakukan dengan niat yang baik dan ada kalanya pula dengan niat yang jahat, maka bahagian kedua hadits menjawab persoalan yang timbul tentangnya. Iaitu sesungguhnya setiap orang akan mendapat apa yang diniatnya. Jika niatnya baik, dia mendapat pahala dan keredaan Allah dan jika niatnya buruk, dia akan mendapat dosa dan kemurkaan Allah.
(8)Setengah ulama berpendapat , bahagian pertama hadits ini memang bermaksud menyatakan perhubungan diantara amalan dan niat. Sesuatu amalan itu baru dikira apabila ada niat disebaliknya. Bahagian keduanya bermaksud menyatakan jumlah pahala yang akan diperolehi sesaorang tidak bergantung pada jumlah amalan yang dilakukannya. Walaupun sesaorang melakukan hanya satu amalan sahaja,tetapi kalau dia memasang niat disebaliknya, dia akan mendapat pahala bagi setiap niat yang dipasangnya. Misalnya seorang yang pergi kemasjid . Jika dia pergi kemasjid dengan niat untuk mengerjakan solat berjemaah senata-mata, dia hanya akan mendapat satu pahala sahaja,iaitu pahala pergi kemasjid untuk bersolat dengan berjemaah. Tetapi kalau disamping itu dia juga berniat untuk membaca al-Quran, menunggu solat berjemaah berikurnya, beriktikaf, belajar atau mengajar , menjauhkan diri dari maksiat dan bertemu mata dengan orang-orang Islam di masjid ,nescaya dia akan mendapat pahala bagi setiap amalan yang diniatnya itu.
(9) As-Sindi berpendapat, bahagian pertama hadits merupakan مقدمة تجربية عرفية عقلية iaitu suatu hakikat yang sudah terbukti kebenarannya serta diterima pula oleh masyarakat dan aqal yang sejahtera. Bahagian kedua hadits pula menyatakan hukum Syara tentang nya. Seolah-olahnya dikatakan, memang benar masyarakat dan aqal menerima bahawa segala amalan tertakluk kepada niat. Semua orang menerimanya. Dengan mengemukakan bahagian kedua hadits, Nabi saw seolah-olahnya hendak menyokong dan mengesahkan apa yang diterima umum itu. Cara seperti ini sebenarnya telah digunakan oleh Rasullah saw dalam beberapa hadits lain. Sebagai contohnya, apabila hendak memuji Abu Ubaidah bin Jarraah, Baginda saw terlebih dahulu bersabda لكل أمة أمين
Bermaksud : Setiap ummat ada seorang yang sangat jujur. Selepas itulah baru Baginda saw
bersabda وأمين هذه الأمة أبو عبيدة بن الجراح Bermaksud :Orang yang sangat jujur di kalangan ummat ini ialah Abu Ubaidah bin Al-Jarrah. Jadi sabda Rasullah saw لكل أمة أمين
itu merupakan جملة تجربية عرفية dan وأمين هذه الأمة أبو عبيدة بن الجراح pula adalah جملة أشرعية yang membawa erti Syara' atau Nabi saw juga mengesahkan apa yang diterima umum itu. Demikian juga dengan sabda Rasullah
saw لكل شيء عروس Bermaksud :Setiap perkara ada pengantinya. Lalu sabda itu disusuli dengan sabda berikutnya: وعروس القرآن الرحمن Bermaksud :Penganti al-quran ialah (surah) Ar-Rahman .
(10) Allamah at-Thibi berpendapat ,bahagian pertama hadits ini berkait dengan kedudukan amalan itu sendiri. Sesuatu amalan baru dikira sah apabila ia disertai niat. Bahagian kedua hadits pula berkait dengan niat disebalik sesuatu amalan. Niat baru diterima baik apabila ia disertai keikhlasan. Kesimpulannya ialah niat yang tersebut didalam bahagian kedua hadits itu seharusnya dipakai dengan makna ikhlas.
(11) Ada juga ulama berpendapat, bahagian pertama hadits ini menepati علة فاعلية dan bahagian keduanya menepati علة غانية. Maksudnya ialah sebagaimana fa'il( pelaku) merupakan unsur yang memberi bekas dalam sesuatu amalan. Niat jugalah yang menentukan hasil bagi sesuatu amalan . Jika baik , maka baiklah hasilnya dan jika buruk maka buruklah padahnya.
(12)Niat yang tersebut didalam hadits diatas ialah niat orang mukmin. Ia tiada kena mengena langsung dengan niat orang kafir atau orang munafik. Niat orang kafir atau orang munafik kalau ada pun dalam amalan kebajikan mereka,tetap tidak dikira dan tidak mendatangkan pahala. Jesteru amalan mereka sia2 sahaja. Adapun kepada orang-orang mukmin ,amalan mereka yang akan dikira dan akan diberi ganjaran tidak semestinya wujud dalam kenyataan dan dapat dikesan dengan
pancaindera(وجود حمسي). Disisi Allah, amalan orang mukmin sudah dikira ada apabila ada niat untuk melakukanya. Itulah antara kelebihan orang Islam .Ia terus mendapat pahala sesuatu amalan sebaik sahaja ada niat didalam hatinya untuk mengerjakannya, meskipun amalan itu belum lagi dikerjakannya.
(13) Perkataan إنما di permulaan hadits merupakan أداة حصر . Ia memberi erti hanya atau sahaja. Ma'na yang sama juga akan anda perolehi jika anda berkata : لا عمل إلا بالتية ( Tiada amalan dikira melainkan dengan niat). Tetapi perlu sekali diingat bahawa penggunaan perkataan ini disini sama sekali bukan untuk menghadkan dan menetapkan kewujudan sesuatu amalan niat. Dengan kata lain ia tidak bererti menafikan kewujudan sesuatu amalan tanpa adanya niat disebaliknya. Yang tidak wujud ialah pahala amalan kalau tidak ada niat. Atau sahnya amalan yang tiada ,jika tidak ada niat. Kerana itu ada pihak yang mentaqdirkan sabda Nabi saw إنما الأعمال بالنيات
dengan إنما ثواب الأعمال بالنيات atau لا عمل مثاب إلا بالنية.
Ada pula pihak yang mentaqdirkannya
dengan إنما صحة عمال بالنيات
atau إنما تصح الأعمال بالنيات atau لا عمل صحيح إلا بالنية.
Demikianlah pendekatan sesetengah ulama dalam merungkai sabda baginda itu. Soalnya adakah semua amalan seharusnya mendatangkan pahala ? Adakah semua amalan berkait dengan sah atau tidak menurut pandangan manusia umumnya, bahkan menurut pandangan agama sekalipun? Jawapan tentu sekali tidak! Amalan bagaimanakah yang dimaksudkan di dalam hadits tersebut? Bagaimanakah pula kita akan menentukannya? Banyak sekali persoalan yang akan timbul dan perlu dirungkaikan sekiranya anda menerima pendekatan yang dikemukakan tadi.
(14) Pendekatan yang tidak akan menimbulkan banyak persoalan bagi penulis adalah pendekatan yang mengambilkira dua perkara berikut:
(a) Mengambil kira perkataan الأعمال yang digunakan oleh Rasullah saw didalam sabda baginda itu ditujukan kepada orang-orang yang beraqal atau mukallaf.
(b) Mengambil kira perbezaan yang wujud diantara perkataan عمل dan فعل. Perkataan عمل seharusnya dipakai dengan erti perbuatan yang terhasil daripada pilihan dan ikhtiar manusia. Maka sabda Rasullah saw seharusnya difahami dalam makna yang umum. Tentu sekali ada niat disebalik semua perbuatan atau amalan yang dilakukan oleh sesaorang manusia dengan pilihannya sendiri dan dengan penuh sedar. Sama ada ia baik atau buruk(jahat) dan sama ada ia dilakukan oleh orang-orang Islam atau bukan Islam. Seolah-olahnya baginda saw bersabda:Segala amalan (manusia mukallaf yang dilakukan dengan pilihan dan ikhtiarnya) itu berlaku dengan niat. Tidak ada amalan berlaku tanpa niat. Semua manusia menerima hakimat ini. Setelah mengemukakan hakikat itu Rasullah saw menambahkan satu lagi hakikat yang mesti diterima apabila hakikat sebelumnya iaitu setiap orang akan mendapat apa yang diniatnya diakhirat nanti. Sama ada berupa pahala atau berupa dosa. Bahagian ketiga dan ke empat hadits tidak lebih daripada contoh untuk amalan yang diterima baik oleh Allah dan amalan yang merugikan manusia. Bagi penulis disamping menerima dan menghargai beberapa poin yang telah dikemukakan oleh para ulama di atas, apa salahnya kalau poin (14) juga diterima,memandangkan sabda-sabda Rasullah saw sering juga ditujukan kepada sekalian umatnya. Selain itu keluasan dan kedalaman makna sabda-sabda baginda saw adalah hakikat yang tidak dapat dipertikaikan oleh sesiapa pun. Antara tokoh yang telah memilih pendekatan ini ialah Maulana Ubaidullah ar-Rahmaani al- Mubaarakpurid dalam syarah Misykaatnya. Pengertian hijrah dan bahagian-bahagianya. Dari segi bahasa Arab hijrah bererti semata-mata meninggalkan ,perpindahan dan perpisahan. Menurut pengertian umum syariat hijrah ialah meninggalkan apa yang dilarang Allah. Selain tidak terikat dengan masa dan tempat,ia merangkumi segala bentuk hijrah yang dituntut agama Islam daripada setiap pengikutnya. Islam menuntut pengikutnya meninggalkan apa yang dilarang Allah dalam tanggapan (kepercayaan), tutur kata dan segala perbuatan serta tingkahlaku. Menurut pengertian khusus syariat pula hijrah terbahagi kepada dua :
(a)Berpindah (hijrah) dari negeri yang kacau dan mengancam agama ke negeri yang aman. Antara contohnya dalam sejarah ialah perpindahan (hijrah) para sahabat dari Mekah ke Habsyah.
(b) Berpindah dari negeri kafir ke negeri Islam. Dalam konteks hadits diatas berpindah dari Mekah (yang pada ketika itu merupakan negeri kafir) ke Madinah(yang merupakan sebuah negeri Islam). Perpindahan dari Mekah ke Madinah ketika itu adalah wajib kepada setiap orang Islam secara amnya,sehinggalah Mekah jatuh ketangan Rasullah saw pada tahun ke 8 H. Setelah itu Baginda saw bersabda; لا هجرة بعد الفتح Bermaksud:Tiada lagi hijrah selepas pembukaan Mekah.Sebabnya ialah Mekah juga telah menjadi negeri Islam . Orang-orang Islam sudah bebas mengamalkan ajaran agama di sana sebebas mereka mengamalkannya di Madinah. Didalam masing-masing bahagian ketiga sabda Nabi saw diatas iaitu
فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ، فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ
dan bahagian keempatnya
، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصيبُهَا، أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكَحُهَا، فَهِجْرَتُهُ إِلى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ
terdapat 3 perkara:
Pertama :Amal. Baginda saw mengisyaratkan kepadanya dengan bersabda iaitu فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ . Ini kerana hijrah adalah suatu amalan .
Kedua: Niat. Baginda saw mengisyaratkan hijrah itu jika kerana Allah. Maka dia akan mendapat perkara
ketiga فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ sebagai hasil daripada amalnya yang ikhlas kerana Allah itu. Kemusykilan Nahunya yang sering ditimbulkan berhubung dengan bahagian ketiga dan keempat hadits diatas ialah kedua-dua Syarat dan Jazaa'nya atau mubtada' dan khabarnya kelihatan sama. Sedangkan kedua-dua bahagian itu sepatutnya berbeza. Anda tidak boleh berkata misalnya :من أطاع أطاع( sesiapa yang taat ,dia taat) tetapi anda boleh
berkata من أطاع نجا(sesiapa yang taat dia akan selamat) sebagai contohnya. Beberapa jawapan telah diberikan untuk merungkai kemusykilan itu. Antara lainnya ialah
(a) Perbezaan diantara Syarat dan Jazaa' atau mubtada dan khabar adakalanya dengan lafaz. Inilah yang biasanya berlaku. Tetapi adakalanya dengan ma'na sahaja . Perbezaan diantara Syarat dan Jazaa' atau mubtada' dan khabar dari sudut ma'na sahaja sudah memadai,walaupun pada lafaznya, kedua-duanya kelihatan sama. Ayat anda akan sah jika anda berkata: أنا أنا (aku adalah aku) atau أنت أنت (engkau adalah engkau),jika pada taqdirnya أنا atau أنت yang kedua itu ma'nanya tidak sama dengan أنا atau أنت yang pertama. Ma'na أنا yang kedua misalnya dikatakan الكلمل في المروءة( betul- betul bermaruah)
atau الكامل في الشجاعة(betul-betul berani) dan ma'na أنت yang kedua pula misalnya dikatakan الصديق الخالص(kawan setia). Begitu juga dengan bahagian ketiga hadits diatas. Walaupun lafaz Jazaa' dan Khabarnya kelihatan sama dengan lafaz Syarat dan mubtada'nya, namun ma'nanya tetap tidak sama. Kerana ma'na Jazaa' dan Khabarnya misalnya dikatakan فقد وقع أجره على الله. Soal kenapa lafaz Jazaa' atau khabar digunakan dalam lafaz yang sama dengan lafaz Syarat atau mubtada', itu sebenarnya merujuk kepada ilmu Ma'ani. Kadang-kadang untuk memberikan ma'na-ma'na مبالغة في التعظيم( sangat memuliakan atau menghormati),مبالغة في التحقير(sangat menghina atau memandang lekeh),تبرك(mengambil berkat) اسقلذاذ(berasa nikmat dan bahagia dengan menyebut perkataan yang sama beberapa kali) atau lain-lain lagi. Jazaa' dan khabar bagi bahagian ketiga hadits itu telah digunakan dengan lafaz Syarat atau mubtada'nya mungkin untuk memberi ma'na مبالغة في التعظيم atau تبرك atau استلذاذ. Semuanya sesuai. Jazaa dan khabar bagi bahagian keempat hadits itu pula telah digunakan dengan lafaz Syarat dan mubtada'nya, mungkin sekali untuk memberi ma'na مبالغة في التحقير. Penggunaan seperti ini banyak sekali terdapat dalam bahasa Arab. Antara contohnya ialah syair Abu an-Najm al-Ijli ini:
أنا أبو النّجْمِ وشِعْرِى شِعْرِى ◇ لله دَرُى ما أجَنَّ صَدْرِى
Aku Abu an- Najmi. Syairku adalah syairku. Aduh! Alangkah gilanya hatiku.
Perkataan شِعْرِى yang kedua didalam Syair ini adalah Khabar .Mubtada'nya ialah شِعْرِى yang pertama. Pada lafaz zahir, kedua-duanya sama. Tetapi pada maknanya tidak sama . Kerana perkataan شِعْرِى kedua ditaqdirkan dengan
كشعرى فيما مضى أي شعْرِى الآن كشعرى فيما مضى
Syairku adalah syair yang terkenal dengan kesenian yang lepas-lepas. Atau
شِعْرِى هو شعرى المشهور بالبلاغة
Syairku adalah syair yang terkenal dengan kesenian bahasanyanya.
(b)Walaupun lafaz kedua-duanya sama tetapi maknanya tidak sama. Kerana apa yang ditaqdirkan dan dibuang dihujung jumlah syarat dan mubtadaknya berbeza daripada apa yang ditaqdirkan dan dibuang dihujung jumlah syarat dan mubtadaknya berbeza daripada apa yang ditaqdir dan dibuang dihujung jumlah Jazaa dan Khabarnya. Kalau dinyatakan, nescaya ia akan kelihatan begini:
فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ قَصْدًا وَنِيَّهَّ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ وَشَرْعًا.
Dengan itu tidak ada lagi kesamaan diantara kedua-duanya. Perkataan yang tersebut didalam bahagian keempat hadits sudah pun merangkumi perkataan wanita tersebut selepasnya. Soalnya kenapa disebut pula perkataan wanita selepas disebutkan perkataan dunia yang telah pun merangkuminya? Beberapa jawapan telah diberikan . Antaranya ialah (a) Olehkerana wanita merupakan fitnah(ujian Allah) yang paling besar kepada lelaki(begitu juga sebaliknya),ia disebutkan secara khusus selepas termasuk dibawah perkataan dunia secara umum untuk menarik perhatian kaun lelaki agar lebih berwaspada terhadapnya. Hakikat bahawa wanita ( begitu juga sebaliknya) adalah perkara dunia yang paling menarik perhatian lelaki dan ia merupakan fitnah(ujian Allah) yang paling besar kepada lelaki dapat dilihat didalam firman Allah dan sabda RasulNya dibawah ini:
Aali-Imran 3:14
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَٰتِ مِنَ ٱلنِّسَآءِ وَٱلْبَنِينَ وَٱلْقَنَٰطِيرِ ٱلْمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَٱلْفِضَّةِ وَٱلْخَيْلِ ٱلْمُسَوَّمَةِ وَٱلْأَنْعَٰمِ وَٱلْحَرْثِۗ ذَٰلِكَ مَتَٰعُ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَاۖ وَٱللَّهُ عِندَهُۥ حُسْنُ ٱلْمَـَٔابِ
Bermaksud: Dihiaskan(dijadikan terasa indah )kepada manusia kesukaan kepada benda yang diinginkan nafsu, iaitu wanita-wanita, anak-pinak , harta benda yang banyak bertimbun-timbun dari emas dan perak, kuda pilihan, binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan(ingatlah) di sisi Allah jua tempat kembali yang sebaik-baiknya(syurga).
Usamah bin Zaid meriwayatkan bahawa Nabi saw bersabda مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ
Bermaksud : "Tidak ku tinggalkan selepas satu fitnah (uijan Allah ) yang lebih berbahaya kepada lelaki daripada wanita"
( Bukhari, Muslim, Ahmad, al-Humaidi,Ibnu Abin Syaibah , Tirmizi, Nasaii, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Thabaraani dan lain-lain).
(b)Olehkerana sebab wurud (latarbelakang yang mendorong hadits ini muncul) hadits ini adalah wanita(Ummu Qais), maka wajar sekalilah kalau wanita yang disebut sebagai salah satu contoh daripada benda-benda dunia yang disukai manusia
lelaki . فَهِجْرَتُهُ إِلى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ. Dari segi I'raab, rangkai kata فَهِجْرَتُهُ إِلى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ boleh dikatakan sebagai mubtada' yang mahzuf (dibuang)khabarnya. Taqdir khabarnya
adalah قبية وغير صحبحة(keji dan tidak betul). Boleh juga dikatakan فَهِجْرَتُهُ itu mubtada' dan khabarnya
ialah إِلى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ. Inilah cara i'raab yang mashyur diterima dikalangan ulamak. Gabungan mubtada' dan khabar itu menjadi khabar pula kepada mubtada' sebelumnya iaitu من maushulah yang tersebut didalam
rangkaikata وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصيبُهَا أَوِ امْرَأَةٍ يَنْكَحُهَا bersama-sama silahnya. Rahsia disebalik penggunaan perkataan مَا didalamnya.
Dua sebab disebutkan oleh para ulamak sebagai rahsia kenapa Rasullah saw menggunakan perkataan مَا disitu.
(1)Olehkerana hijrah kerana dunia atau wanita bukan sesuatu yang baik dan layak disanjung. Bukan juga dunia atau wanita itu istimewa sangat benarnya sehingga layaj disebut berulang-ulang kali sama ada u tuk mengambil berkat daripadanya atau sebutannya membawa kelazatan kepada orang yang menyebutkanya, maka Rasullah saw menggunakan perkataan مَا sahaja untuknya. Perkataan مَا selain memberi makna umum, makna samar juga tersimpan didalamnya. Ertinya ialah sesaorang yang berhijrah atau melakukan sesuatu amalan yang zahirnya merupakan ketaatan kepada Allah belum pasti lagi dia ikhlas. Disebalik amalan-amalan seperti itu entah apa niat yang tersimpan didalam hati pelakunya!
(2)Baginda saw menggunakan perkataan مَا disitu untuk menunjukan banyak dan tidak terhadnya mata benda dunia yang mungkin menjadi tujuan dan maksud sesaorang melakukan sesuatu amalan. Berbeza dengan orang yang melakukan amalan kerana Allah .Olehkerana Allah dan RasulNya tidak berbilang dan tidak banyak, maka Rasullah saw mengatakan فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ.
Pengarang kitab Misykaat meletakkan hadits niat ini sebelum memulakan isi kitabnya yang sebenar yang bermula dengan kitab Iman dan seterusnya, mungkin sekali untuk menyatakan beberapa perkara berikut:
(1)Mengisyaratkan kepada niat itu berguna sangat dalam iman dan ibadat yang mana bab-babnya akan menyusul sebentar nanti.
(2)Seperti telah dikemukakan sebelum ini bahawa Imam Ibnu Mahdi pernah berkata: Sesiapa yang hendak mengarang kitab, dia hendaklah memulakannya dengan hadits ini. Allah bahkan berfirman didalam al-quran:
Al-Bayyinah 98:5
وَمَآ أُمِرُوٓا۟ إِلَّا لِيَعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ حُنَفَآءَ وَيُقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤْتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَۚ وَذَٰلِكَ دِينُ ٱلْقَيِّمَةِ
Bermaksud:Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya,lagi tetap teguh diatas tauhid; dan supaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat; dan yang demikian itulah agama yang benar.
Maka guru dan pelajar hadits semestinya berniat dan mengikhlaskan niat masing-masing apabila mereka hendak memulakan pengajian.
(3)Olehkerana Sayyidina Umar menyampaikan hadits niat ketika beliau sedang berkhutbah diatas mimbar, maka wajar sekali kalau hadits yang disampaikan itu juga dirakamkan didalam khutbah di atas mimbar, maka wajar sekali kalau hadits yang disampaikan itu juga dirakamkan didalam khutbah kitab Misykaat.والله أعلم.
Antara pengajaran, panduan dan hukum yang dapat diambil daripada hadits ini ialah
(1) Segala amalan dari segi sah atau tidaknya, sempurna atau kurangnya, taat atau maksiatnya terhenti atas niat atau bergantung pada niat. Orang yang melakukan amalan-amalan ketaatan dengan maksud menunjuk-nunjuk dan tidak ikhlas kerana Allah adalah berdosa. Orang yang berjihad dengan tujuan meninggikan agama Allah akan mendapat pahala yang sempurna. Tetapi kalau ada juga niat dihatinya hendak mendapat harta rampasan perang, maka pahalanya akan berkurang. Orang yang berjihad dengan niat hendak mendapat harta rampasan perang semata-mata, tidak berdosa tetapi dia tidak akan mendapat pahala sebagai seorang mujahid (pejuang sebenar). Hadits ini dikemukakan oleh Rasullah saw untuk menyatakan segala amalan walaupun zahirnya berupa ketaatan atau maksiat berbeza kerana niat.
(2)Niat adalah syarat utama dalam sesuatu amalan ibadat atau ketaatan. Tidak ada amalan dikira melainksn dengan niat.
(3)Tempat niat adalah dihati . Para ulamak berbeza pendapat tentang mengucapkan lafaz niat itu. Ada yang mengatakan ia mustahab atau sunat, ada yang mengatakan makruh dan ramai sekali diantara mereka mengatakan ia bid'ah. Alasan mereka ialah Nabi saw sendiri para sahabat dan para imam mujtahidin tidak pernah mengucapkan mana-mana lafaz niat untuk apa-apa ibadat yang mereka lakukan selain ibadat haji dan umrah. Pendapat inilah yang lebih tepat insyallah.
(4)Didalam hadits ini terdapat amaran daripada Nabi saw supaya umatnya berhati- hati dan berwaspada terhadap perasaan riyaa'( menunjuk-nunjuk), sum'ah( perasaan suka kalau orang mendengar dan tahu tentang sesuatu amalan kebajikan yang dibuat)atau beramal kerana selain Allah. Kerana semua sifat-sifat keji itu boleh menghapuskan pahala suatu amalan kebajikan. Malah ada kalanya ia boleh membatalkan amalan itu sendiri.
(5)Kita umat Islam dikehendaki menjaga dan mengawal hati serta mengambil berat tentangnya,supaya ia tidak terpesong dan tersasar daripada landasan keikhlasan.
(6) Berhijrah dari negeri kafir ke negeri Islam adalah antara ibadat yang sangat istimewa sekiranya ia dilakukan bener-benar kerana Allah. Kerana itulah nabi saw pernah bersabda kepada Amar bin Al-ash
أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ الْإسْمَ يَهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلَهُ وَأَنَّ الْهِجْرَةَ تَهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلِهَا وَأنَ الْحَجَّ يَهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلَهُ
Bermaksud :Tidakkah engkau tahu bahawa sesungguhnya Islam itu merobohkan(menghapuskan) dosa-dosa yang dilakukan sebelumnys, hijrah merobohkan (menghapuskan) dosa-dosa sebelumnya dan haji(juga) merobohkan (menghapuskan) dosa- dosa yang dilakukan sebelumnya?(Muslim,Ibnu Khuzaimah dan Abu Awanah)
(7) Pahala amalan sesaorang mengikut niatnya. Walaupun ia mengerjakan satu amalan sahaja tetapi kalau disamping itu ia memasang beberapa banyak niat baik yang lain, nescaya ia akan memperolehi banyak pahala berdasarkan niat-niatnya yang baik itu.
(8) Keelokan membuat contoh dan perbandingan bagi setiap pengajaran yang diberikan supaya mudah difahami.
(9)Kadang-kadang seseorang mendapat pahala atau berdosa atau tidak mendapat apa-apa kerana niatnya.
(10)Amalan-amalan kebiasaan manusia atau amalan-amalan yang didorong oleh tabiat dan naluri manusia seperti makan, minum, tidur dan sebagainya boleh mendatangkan pahala jika diserta niat yang baik bersamanya.
(11)Amalan yang sama mungkin mendatangkan pahala kepada sesaorang, mungkin juga mendatangkan dosa kepadanya.Perkara yang membawa hasil yang berbeza kepadanya ialah niat.
(12)Keikhlasan adalah syarat yang mesti untuk diterima sesuatu amalan.
(13). Hadits inilah yang dijadikan asas dan sandaran oleh para fuqaha untuk satu qaedah fiqh ciptaan mereka yang berbunyi الأمور بمقاصدها Bermaksud :Segala perkara dikira berdasarkan maksud- maksudnya.
21.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan