Sabtu, Ogos 29, 2020

Daurah tafsir 2019 sesi 07(16)nota7(143)

Daurah tafsir 2019 sesi 07(16)nota7(143)
Sesi 07(15,16,17).

kekuasaan dan hikmat itu seharusnya menerima konsep tauhid yang suci (Ayat:79).
أَلَمْ يَرَوْا۟ إِلَى ٱلطَّيْرِ مُسَخَّرَٰتٍ فِى جَوِّ ٱلسَّمَآءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا ٱللَّهُۗ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ 
Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang dapat terbang di angkasa dengan mudah. Tidak ada yang menahannya selain Allah. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang beriman.


(h) Orang-orang yang tidak merenung all آيات الله (tanda-tanda kebesaran Allah) tidak akan mendapat hidayah bahkan mereka akan berhak mendapat azab yang pedih .(Ayat: 104).

إِنَّ ٱلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِ لَا يَهْدِيهِمُ ٱللَّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ 
Sesungguhnya orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah (Al-Qur'an), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada mereka dan mereka akan mendapat azab yang pedih.


(i) Orang-orang yang tidak menggunakan aqal dan berdusta atas nama Allah tidak akan beriman kepada ayat-ayat (tandatanda) Allah itu (Ayat: 105).

إِنَّمَا يَفْتَرِى ٱلْكَذِبَ ٱلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِۖ وَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْكَٰذِبُونَ 
Sesungguhnya yang mengada-adakan kebohongan, hanyalah orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah, dan mereka itulah pembohong.

3. Sifat-sifat pimpinan Ouraisy dan kesalahan-kesalahan mereka.Di dalam surah ini dibuat perbandingan di antara sifat-sifat pimpinan muslim yang bertaqwa dan
pimpinan Quraisy yang musyrik.
(a) Di dalam ayat pertama Surah an-Nahl lagi telahpun dikata dengan jelas kepada orang-orang musyrikin bahawa zat Allah yang tidak ber'aib Maha tinggi daripada kesyirikan yang kamu lakukan,keputusan tentang tamatnya riwayat syirik dan orang-orang musyrikin Mekah telahpun ada. Nabi yang terakhir telahpun membawa kitab yang terakhir 
(Ayat: 1).

أَتَىٰٓ أَمْرُ ٱللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُۚ سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ 
Ketetapan Allah pasti datang, maka janganlah kamu meminta agar dipercepat (datang)nya. Mahasuci Allah dan Mahatinggi Dia dari apa yang mereka persekutukan.

(b) Oleh kerana Allah adalah pencipta langit dan bumi maka Dialah yang layak disembah, tidak ada makhluk Allah yang layak disembah. Maha tinggi Allah daripada segala ke'aiban yang dikaitkan oleh orang-orang musyrikin dengannya dalam kepercayaan mereka yang salah (Ayat: 3).

(c) Logik songsang orang-orang musyrikin. Orang-orang musyrikin berkata: "Tanpa keredhaan Allah tentu kami dan nenek moyang kami tidak dapat menyembah selain Allah, tanpa keredhaan Allah juga kami tidak dapat mengharamkan apa-apa" (Ayat: 35)
وَقَالَ ٱلَّذِينَ أَشْرَكُوا۟ لَوْ شَآءَ ٱللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِۦ مِن شَىْءٍ نَّحْنُ وَلَآ ءَابَآؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِن دُونِهِۦ مِن شَىْءٍۚ كَذَٰلِكَ فَعَلَ ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْۚ فَهَلْ عَلَى ٱلرُّسُلِ إِلَّا ٱلْبَلَٰغُ ٱلْمُبِينُ 

Dan orang musyrik berkata, “Jika Allah menghendaki, niscaya kami tidak akan menyembah sesuatu apa pun selain Dia, baik kami maupun bapak-bapak kami, dan tidak (pula) kami mengharamkan sesuatu pun tanpa (izin)-Nya.” Demikianlah yang diperbuat oleh orang sebelum mereka. Bukankah kewajiban para rasul hanya menyampaikan (amanat Allah) dengan jelas.

(d) Pada hari kiamat nanti setelah melihat tuhan-tuhan yang disembah mereka, orang-orang musyrikin akan berkata kepada Allah: "Inilah orang-orangnya yang kami seru dan kami berdoa kepadanya selain

143

Tiada ulasan:

Catat Ulasan