Isnin, Ogos 10, 2020

Mishkat al-masabih kitab iman sesi 4 ms031

Mishkat al-masabih kitab iman sesi 4 ms031

Misykatul masabiih kitab iman sesi 00D
27 jan 13

Misykatul masabiih 31

mereka kecuali iman dan ketundukan (penyerahan diri mereka bulat-bulat kepada Allah). (alAlzaab:22).
Perhatikan pula hadits-hadits di bawah ini, betapa ia menyatakan dengan terang tentang iman itu adakalanya bertambah dan adakalanya berkurang: 
أكمل الناس إيماناً أحسنهم جلقًا
Bermaksud: Orang yang paling sempurna ialah yang terbaik akhlaqnya. 
(Abu Ya'la, al-Bazzaar dan Ishaq bin Rahawaih di dalam Musnad masing-masing, Ibnu Abi Syaibah dan lain-lain).

يُخْرَجُ مِنْ النِّرِ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنَ الْإِيمَانِ   
 
Bermaksud: akan dikeluarkan dari neraka orang vang ada di dalam hatinya (Tirmizi, Nasaa'i, Ahmad (dan lain-lain).

يَدْخُلُ أَهْلُ الْجَنَّةِ الجَنَّة وَأَهْلُ النَّارِ النَّرَ ثُمَّ يَقُولُ الله تَعَالى أَخْرِجُوا مِنَ النَّارِ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ إِيمَانٍ فَيُخْرَجُونَ مِنْهَا قَدِ اسْوَدُوا  فَيُلْقَوْنَ فِي نَهَرِ الْحَيَا أَوِ الْحَيَاةِ -شَكُ مَالِكٌ- فَيَنْبُتُونَ كَمَا تَنْبُتُ الْحِبَّهُّ فِي السَّيْلِ أَلَمْ تَرَ أَنَّهَا تَخْرُجُ صَفْرَاءَ مُلْتَوِيَةَ

Bermaksud: Ahli syurga akan masuk ke dalam syurga dan ahli neraka akan masuk ke dalam neraka. Kemudian Allah berkata: "keluarkan daripada neraka sesiapa yang ada di dalam hatinya (walaupun hanya). Maka mereka dikeluarkan dalam keadaan telah menjadi hitam legam lalu dicampakkan ke dalam sungai malu atau sungai kehidupan - Malik syak (tidak pasti yang mana satu daripada dua perkataan tadi telah disebutkan oleh 'Amar) - Teruslah mereka tumbuh seperti tumbuhnya biji benih selepas banjir. Tidakkah engkau lihat (bagaimana) biji-biji benih itu keluar dalam keadaan kuning dan berolak naik.
(Bukhari, Ahmad, Abu sAwaanah, Abu Ya'la dan  Baihaqi)


مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرُهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ  وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ
Bermaksud: Sesiapa di antara kamu melihat sesuatu kemungkaran, dia hendaklah mengubahnya dengan tangannya. Kalau tidak mampu dengan tangan, hendaklah dengan Iidahnya. Kalau dengan Iidah pun tidak mampu, maka hendaklah dengan hatinya. Yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.
(Muslim, Ahmad, Abu Daud, Tirmizi Nasaa'i, Ibnu. Majah, Ibnu Hibbaan, 'Abd bin Humaid dan Abu Daud at-Thayaalisi). 
مَنْ أَحَبَّ لِله وَأَعْطَى لِله وَمَنَعَ لله فَقَدْ اسْتَكْمَلَ الْإِيمَانَ

Bermaksud: Sesiapa yang kasih kerana Allah, benci kerana Allah, memberi kerana Allah dan tidak memberi juga kerana Allah, sesungguhnya dia telah menyempurnakan imannya. (Ahmad, Abu Daud, at-Tbabaraani, adh-Dhiaa' al-Maqdisi, al-Baihaqi dan al-Baghawi).  

 الْإِيمَانَ بِضْعٌ وَسَبْعُونَ  شُعْبَةً  فَأَفْضَلُهَا قَوْلُ لَا إِلهَ إِلَّا الله وَأَدنَا هَا إِمَطَةُ الْأَذَى الطَّرِيْقِ وَالْحَيَاءُ شُعْبَةٌ مِنْ الْإِيمَانِ
Bermaksud: Iman ada lebih tujuh puluh bahagian. Yang paling istimewa daripadanya ialah ucapan (kesaksian) لَا إِلهَ إِلَّا الله dan yang paling kurang daripadanya ialah membersihkan jalan dari segala gangguan. Sifat malu adalah sebahagian daripada iman.
(Ahmad, Muslim, Abu Daud, Nasaa'i, Ibnu Majafi, Ibnu Ilibbaan dan at-Ihabaraani di dalam Musjam al-Ausathnya).

Akhir sekali lihallah pula atsar-atsar sahabat .Ini adalah sebahagian daripadanya: Saiyyidina 'Umar pernah berkata kepada para sahabatnya:   
هَلُمُّوا نَزَدَدْ إِيمَانًا فَيَذْكُرُونَ الله تَعَالى

Bermaksud: "Ayuh, biar bertambalh iman kita! Lalu mereka berzikir." (al-Khallaal di dalam as-Sunnah, al-Laalkaai di dalam Syarah Ushul i'tiqaad Ahli as-Sunnah, Ibnu Baththah di dalam al-Ibaanah). 

Ibnu Massud selalu berdoa begini: 
اللَّهُمَّ زِدْنَا إِيمَانًا وَيَقِينًا وَفِقْهًا
Bermaksud: "Ya Allah! Tambahlah kepada kami iman, yakin dan kefahaman yang mendalam." (al-laalkaai di dalam Syarah Ushul i'tiqaad Ahli as-Sunnah).
Jundab bin 'Abdillah al-Bajali menceritakan, kata beliau:

 كُنَّا مَعَ النَّبِيِّ صًلَّى الله عَلَيه وَسَلَّمَ وَنَحْنُ فِتْيَانٌ حَزَاوِرَةٌ فَتَعَلَّمْنَا الْإِيمَانَ قَبْلَ أَنْ نَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ ثُمَّ تَعَلَّمْنَا الْقُرْآنَ فَازْدَدْنَا بِهِ إِيمَانَا


Bermaksud: "Ketika muda belia kami bersama Nabi s.a.w. Kami pelajari iman sebelum mempelajari al-Qur'an. Kemudian kami pelajari al-Qur'an. Dengan itu bertambahlalh iman kami." (Ibnu Majah dan Baihaqi). 

Abu Hurairah, ibnu 'Abbaas dan Abu ad-Dardaa' selalu Bermaksud: "Iman itu bertambah dan berkurang ." (al-Laalkaai di dalam Syarah Ushul i'tiqaad Ahli r.a.b berkata: 
الإيمان يزيد وينقص قيل وما زيادته ونقصانه قال إذا ذكرنا الله فحمدناه وسبحنا فتلك زيادته فتلك زيادته وإذا غفلنا فذلك نقصانه
Bermaksud: bertambah dan berkurang. Beliau  ditanya Orang: "Bagaimana  bertambah dan berkurangnya itu?" Beliau menerangkan: "Apabila kita ingat kepada Allah lalu kita bertahmid dan begitulah ia bertambah. la berkurang apabila kita leka." 
(Baihaqi di dalam sycab al-Iman, Ibnu Abi Syaibah di dalam al-Iman, Ibnu Baththah di dalam al-Ibaanah). 

Demkianlah kami paparkan sebahagian daripada dalil-dalil daripada al-Quran (Ian as-Sunnah menunjukkan iman itu bertambah dan berkurang. selain dalil-dalil daripada al-Quran dan

31



Tiada ulasan:

Catat Ulasan