Rabu, September 30, 2020

Daurah tafsir 2019 sesi 09(21)nota8(169-173).

Daurah tafsir 2019 sesi 09(21)nota8(169-173).

Surah Al Anbiya
Bilangan ayat 112
Bilangan rukuk 7
Surah Makkiyah 
Tertib turun yg ke 73
Bilangan paragraf  8
Paragraf 1ayat 1-15 
Orang2 yg menuduh rasul terakhir boleh dibinasakan.
Paragraf 2 ayat 16-29 
Rasul terakhir dan kitab terakhir al quran ,penolakan terhadap syirik dan (menguatkan)aqidah tauhid
Paragraf 3 ayat 30-41 
Menerusi dalil2 tauhid uluhiyah dan tauhid rububiyah orang2 kafir diminta berhenti memperolok2kan nabi saw.
Paragraf 4 ayat 42-47 
Penghinaan terhadap tuhan2 (yg palsu)dan ancaman terhadap orang2 musyrikin.
Paragraf 5 ayat 48-50 
Seruan kepada tauhid yg sama2 ada didlm Taurat dan al-Quran.
Paragraf 6 ayat 51-93 Sejarah kenabian dan kerja para nabi,
Ayat 50-71 Kisah Nabi Ibrahim 
Ayat 72-73 Nabi Ishak dan Yaakub serta urusan kerasulan mereka
Ayat  74-75 Kisah Nabi Luth 
Ayat  76-77 Kisah Nabi Nuh 
Ayat  78-83 Kisah Nabi Sulaiman dan Nabi Daud 
Ayat 83-84  Kisah nabi Ayub 
Ayat  85-86 Nabi Ismail,Idris dan Zulkifli 
Ayat  87-88 Zun Nun Yunus 
Ayat  89-90 Nabi Zakaria dan Yahya 
Ayat  91 Maryam dan Isa 
Ayat 92-93  Seruan tauhid para rasul 
(Ayat  107 Rasullah saw )
Paragraf 7 ayat 94-106 Balasan yg berbeza untuk orang2 musyrikin dan ahli tauhid.
Paragraf 8 ayat 107-112 Arahan menjadi muslim dgn menerima dakwah  tauhid yg dibawa oleh Nabi akhir zaman.

Mesej utama surah ini.
1.Sekelian nabi menyeru kepada aqidah tauhid
2.Nabi Muhamad adalah rahmat untuk sekelian alam.Dialah pewaris ajaran Nabi Ibrahim yg sebenar dan dia adalah mata rantai terakhir para rasul.Oleh itu bersuluhkan dalil2  alquran janganlah kamu mendustakan rahmat Allah itu.berimanlah kepadanya kalau tidak musibah akan menimpa kamu.

169

Daurah tafsir 2019 sesi 09(21)nota8(170).

Zaman Diturunkan
Surah al-Anbiya' besar sekali kemungkinannya diturunkan sekitar tahun ke-9 dan ke-10 Kenabian, ia diturunkan di Mekah bersama-sama Surah al-Mu'minun. Ketika itu pelbagai tuduhan dilemparkan kepada Rasulullah s.a.w. bahawa Baginda adalah seorang penyair, seorang pendusta, bukan rasul, tidak lebih daripada manusia biasa dan lain-lain. Dalam keadaan itu, pengetahuan tentang sejarah para nabi dan kedudukan dan jawatan nabi-nabi perlu sekali diketahui. Itulah zaman di mana pertentangan diantara ahli tauhid dan ahli syirik berlaku dengan sengit sekali. Kerana itu pada ayat yang terakhir sekali di dalam surah ini, Tuhan sendiri diminta supaya membuat keputusan.

Perkaitan Surah Al-Anbiya Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya.
1. Di dalam Surah Maryam, melalui diskusi dan perbincangan dengan orang-orang Kristian, mereka
diseru supaya meninggalkan aqidah tritunggal dan menerima aqidah tauhid yang murni.
2. Di dalam Surah Thaha terdapat diskusi dan perbincangan dengan orang-orang Yahudi dengan mengemukakan sejarah hidup Nabi Musa, mereka juga diseru kepada Islam.
3. Di dalam dua surah sebelum ini, Nabi 'Isa dan Nabi Musa banyak dijadikan sebagai bahan rujukan, didalam Surah al-Anbiya' ini pula dikemukakan sejarah hidup beberapa orang nabi secara umum dan ringkas. Sejarah hidup Nabi Ibrahim pula disebutkan secara terperinci. Di celah-celah cerita tentang sejarah hidup para nabi itu, manusia diseru supaya beriman kepada Nabi Muhammad yang merupakan
رَحْمَة لِلعَالَمِين
4. Di dalam Surah al-Anbiya' orang-orang musyrikin diberi amaran bahawa bumi mereka semakin sempit, orang-orang Islam akan berkuasa.
5. Di dalam Surah al-Hajj nanti, orang-orang Islam dibenarkan berperang untuk mempertahankan diri.

Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Di dalam Surah al-Anbiya' setelah menyebutkan nama beberapa orang nabi dikatakan semua mereka adalah manusia yang baik dan manusia yang dipilih Allah. wahyu diberikan kepada mereka.
Nabi Musa (Ayat: 48), Nabi Harun (Ayat: 48) 
Nabi Ibrahim (Ayat: 41) Nabi Ishaq (Ayat: 72) 
NabiYa'qub (Ayat: 72) Nabi Luth (Ayat: 74) 
Nabi Nuh (Ayat: 76) Nabi Daud (Ayat: 78) 
Nabi Sulaiman(Ayat: 78) Nabi Ayyub (Ayat: 83) 
Nabi Isma'il (Ayat: 85) Nabi Idris (Ayat: 85) 
Zul Kifli (Ayat: 85)Zun Nun Yunus (Ayat: 87) 
Nabi Zakaiya (Ayat: 89) Nabi Yahya (Ayat: 90) 
'Isa bin Maryam (Ayat: 91)Rasulullah s.a.w. (Ayat: 107).

2. Di dalam surah ini beberapa nama nabi disebutkan kemudian dinyatakan peribadi dan perjuangan mereka secara ringkas.

170

Daurah tafsir 2019 sesi 09(21)nota8(171).

(a) Semua nabi adalah manusia, mereka makan dan minum seperti manusia-manusia lain. Mereka juga mati, tiada siapa pun dari mereka yang kekal (Ayat: 8).

Al-Anbiya 21:8
وَمَا جَعَلْنَٰهُمْ جَسَدًا لَّا يَأْكُلُونَ ٱلطَّعَامَ وَمَا كَانُوا۟ خَٰلِدِينَ 

Dan Kami tidak menjadikan mereka (rasul-rasul) suatu tubuh yang tidak memakan makanan dan mereka tidak (pula) hidup kekal.


(Ayat:34).
وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ ٱلْخُلْدَۖ 
Dan Kami tidak menjadikan hidup abadi bagi seorang manusia sebelum engkau (Muhammad); 


(b) Semua nabi-nabi itu diberikan wahyu bahawa tiada tuhan yang layak disembah (ilaah) melainkan Allah, kerana itu manusia hendaklah menyembah Allah semata-mata (Ayat:25).

Al-Anbiya 21:25
وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِىٓ إِلَيْهِ أَنَّهُۥ لَآ إِلَٰهَ إِلَّآ أَنَا۠ فَٱعْبُدُونِ 
Dan Kami tidak mengutus seorang rasul pun sebelum engkau (Muhammad), melainkan Kami wahyukan kepadanya, bahwa tidak ada tuhan (yang berhak disembah) selain Aku, maka sembahlah Aku.


(c) Semua para nabi dengan kehendak dan perintah Allah telah menjadi pemimpin dan imam kepada umat masing-
masing (Ayat: 73).


Al-Anbiya 21:73
وَجَعَلْنَٰهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَآ إِلَيْهِمْ فِعْلَ ٱلْخَيْرَٰتِ وَإِقَامَ ٱلصَّلَوٰةِ وَإِيتَآءَ ٱلزَّكَوٰةِۖ وَكَانُوا۟ لَنَا عَٰبِدِينَ 
Dan Kami menjadikan mereka itu sebagai pemimpin-pemimpin yang memberi petunjuk dengan perintah Kami dan Kami wahyukan kepada mereka agar berbuat kebaikan, melaksanakan shalat dan menunaikan zakat, dan hanya kepada Kami mereka menyembah.

(d) Semua para nabi melakukan kerja-kerja yang baik, mereka bahkan berlumba-lumba mengambil bahagian dalam kerja-kerja kebajikan (Ayat:73).وَأَوْحَيْنَآ إِلَيْهِمْ فِعْلَ ٱلْخَيْرَٰتِ

(Ayat:90)
فَٱسْتَجَبْنَا لَهُۥ وَوَهَبْنَا لَهُۥ يَحْيَىٰ وَأَصْلَحْنَا لَهُۥ زَوْجَهُۥٓۚ إِنَّهُمْ كَانُوا۟ يُسَٰرِعُونَ فِى ٱلْخَيْرَٰتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًاۖ وَكَانُوا۟ لَنَا خَٰشِعِينَ 
Maka Kami kabulkan (doa)nya, dan Kami anugerahkan kepadanya Yahya, dan Kami jadikan istrinya (dapat mengandung). Sungguh, mereka selalu bersegera dalam (mengerjakan) kebaikan, dan mereka berdoa kepada Kami dengan penuh harap dan cemas. Dan mereka orang-orang yang khusyuk kepada Kami.

(e) Semua nabi memerintahkan supaya umatnya bershalat dan berzakat dan mereka sendiri melakukannya (Ayat:73).
وَإِقَامَ ٱلصَّلَوٰةِ 

(f) Sekalian nabi dan utusan Allah adalah orang-orang yang baik dan shaleh, mereka adalah orang-orang yang tinggi akhlak dan peribadinya (Ayat: 72).

Al-Anbiya 21:72
وَوَهَبْنَا لَهُۥٓ إِسْحَٰقَ وَيَعْقُوبَ نَافِلَةًۖ وَكُلًّا جَعَلْنَا صَٰلِحِينَ 
Dan Kami menganugerahkan kepadanya (Ibrahim) Ishak dan Yakub, sebagai suatu anugerah. Dan masing-masing Kami jadikan orang yang shalih.


(Ayat: 86).
وَأَدْخَلْنَٰهُمْ فِى رَحْمَتِنَآۖ إِنَّهُم مِّنَ ٱلصَّٰلِحِينَ 
Dan Kami masukkan mereka ke dalam rahmat Kami. Sungguh, mereka termasuk orang-orang yang shalih.

(g) Para nabi adalah hamba Allah yang sangat benar dan setia, mereka sangat kuat beribadat (Ayat: 73).
وَكَانُوا۟ لَنَا عَٰبِدِينَ 
171

Daurah tafsir 2019 sesi 09(21)nota8(172).

وَكَانُوا۟ لَنَا عَٰبِدِينَ 
(h) Semua nabi-nabi berdoa kehadrat Allah dengan penuh minat dan penuh harapan di samping penuh rasa takut dan gerun kepada Allah (Ayat: 90).وَكَانُوا۟ لَنَا خَٰشِعِينَ 


Al-Anbiya 21:90
فَٱسْتَجَبْنَا لَهُۥ وَوَهَبْنَا لَهُۥ يَحْيَىٰ وَأَصْلَحْنَا لَهُۥ زَوْجَهُۥٓۚ إِنَّهُمْ كَانُوا۟ يُسَٰرِعُونَ فِى ٱلْخَيْرَٰتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًاۖ وَكَانُوا۟ لَنَا خَٰشِعِينَ 

Maka Kami kabulkan (doa)nya, dan Kami anugerahkan kepadanya Yahya, dan Kami jadikan istrinya (dapat mengandung). Sungguh, mereka selalu bersegera dalam (mengerjakan) kebaikan, dan mereka berdoa kepada Kami dengan penuh harap dan cemas. Dan mereka orang-orang yang khusyuk kepada Kami.


(i) Sekalian nabi-nabi Allah adalah orang-orang yarlg khusyu'. Khusyu' ialah ketundukan jiwa dan
fikiran yang kesan-kesan baiknya temyata pada jasad dan anggota badan. (Ayat: 90).وَكَانُوا۟ لَنَا خَٰشِعِينَ


(j) Sekalian nabi-nabi adalah contoh dalam kesabaran dan sifat istiqamah, ketika menghadapi keadaan-keadaan yang sulit, sifat sabar dan istiqamah mereka dalam menghadapinya berada di puncak dan mereka berpegang teguh dengan aqidah tauhid (Ayat: 85).

Al-Anbiya 21:85
وَإِسْمَٰعِيلَ وَإِدْرِيسَ وَذَا ٱلْكِفْلِۖ كُلٌّ مِّنَ ٱلصَّٰبِرِينَ 
Dan (ingatlah kisah) Ismail, Idris dan Zulkifli. Mereka semua termasuk orang-orang yang sabar.


(k) Umat bagi sekalian nabi sama, keluarga mereka juga sama, semuanya hamba-hamba Allah. Para nabi adalah wakil-wakil dan duta-duta dalam kerajaan Allah.

3. Rasulullah s.a.w. diperolok-olokkan dan dipermain-
mainkan.
(a) Orang-orang musyrikin bila saja melihat Rasulullah, memperolok-olokkan Baginda dengan berkata:
"Inilah dia orang yang memburuk-burukkan tuhan kita" (Ayat: 36).

Al-Anbiya 21:36
وَإِذَا رَءَاكَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ إِن يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا أَهَٰذَا ٱلَّذِى يَذْكُرُ ءَالِهَتَكُمْ وَهُم بِذِكْرِ ٱلرَّحْمَٰنِ هُمْ كَٰفِرُونَ 

Dan apabila orang-orang kafir itu melihat engkau (Muhammad), mereka hanya memperlakukan engkau menjadi bahan ejekan. (Mereka mengatakan), “Apakah ini orang yang mencela tuhan-tuhanmu?” Padahal mereka orang yang ingkar mengingat Allah Yang Maha Pengasih.



(b) Rasulullah s.a.w. diberikan  تسلية  ditenangkan jiwanya dengan dikatakan rasul-rasul terdahulu juga diperolok- olokkan (Ayat: 41 ).


Al-Anbiya 21:41
وَلَقَدِ ٱسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَحَاقَ بِٱلَّذِينَ سَخِرُوا۟ مِنْهُم مَّا كَانُوا۟ بِهِۦ يَسْتَهْزِءُونَ 
Dan sungguh, rasul-rasul sebelum engkau (Muhammad) pun telah diperolok-olokkan, maka turunlah (siksaan) kepada orang-orang yang mencemoohkan apa (rasul-rasul) yang selalu mereka perolok-olokkan.



4. Rasulullah dituduh dengan pelbagai tuduhan.
(a) Orang-orang musyrikin Mekah merendah-rendahkan Rasulullah dengan kata mereka: "Dia seperti orang-orang lain, tidak lebih daripada seorang manusia" (Ayat: 3).

Al-Anbiya 21:3

لَاهِيَةً قُلُوبُهُمْۗ وَأَسَرُّوا۟ ٱلنَّجْوَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُوا۟ هَلْ هَٰذَآ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْۖ أَفَتَأْتُونَ ٱلسِّحْرَ وَأَنتُمْ تُبْصِرُونَ 
Hati mereka dalam keadaan lalai. Dan orang-orang yang zhalim itu merahasiakan pembicaraan mereka, “(Orang) ini (Muhammad) tidak lain hanyalah seorang manusia (juga) seperti kamu. Apakah kamu menerima sihir itu padahal kamu menyaksikannya?”


(b) Apabila mendengar wahyu yang disampaikan oleh Rasulullah, orang-orang musyrikin berkata: "Ini
tidak lebih daripada mimpi-mimpi yang mengarut" (Ayat: 5).

Al-Anbiya 21:5

بَلْ قَالُوٓا۟ أَضْغَٰثُ أَحْلَٰمٍۭ بَلِ ٱفْتَرَىٰهُ بَلْ هُوَ شَاعِرٌ فَلْيَأْتِنَا بِـَٔايَةٍ كَمَآ أُرْسِلَ ٱلْأَوَّلُونَ 
Bahkan mereka mengatakan, “(Al-Qur'an itu buah) mimpi-mimpi yang kacau, atau hasil rekayasanya (Muhammad), atau bahkan dia hanya seorang penyair, cobalah dia datangkan kepada kita suatu tanda (bukti), seperti halnya rasul-rasul yang diutus terdahulu.”




172

Daurah tafsir 2019 sesi 09(21)nota8(173).

(c) Rasulullah dituduh telah mencipta dan mereka al-Qur'an (Ayat: 5).بَلِ ٱفْتَرَىٰهُ

Al-Anbiya 21:5
بَلْ قَالُوٓا۟ أَضْغَٰثُ أَحْلَٰمٍۭ بَلِ ٱفْتَرَىٰهُ بَلْ هُوَ شَاعِرٌ فَلْيَأْتِنَا بِـَٔايَةٍ كَمَآ أُرْسِلَ ٱلْأَوَّلُونَ 
Bahkan mereka mengatakan, “(Al-Qur'an itu buah) mimpi-mimpi yang kacau, atau hasil rekayasanya (Muhammad), atau bahkan dia hanya seorang penyair, cobalah dia datangkan kepada kita suatu tanda (bukti), seperti halnya rasul-rasul yang diutus terdahulu.”


(d) Antara tuduhan yang dilemparkan kepada Baginda ialah Baginda seorang penyair (Ayat: 5).بَلْ هُوَ شَاعِرٌ 

Al-Anbiya 21:5
بَلْ قَالُوٓا۟ أَضْغَٰثُ أَحْلَٰمٍۭ بَلِ ٱفْتَرَىٰهُ بَلْ هُوَ شَاعِرٌ فَلْيَأْتِنَا بِـَٔايَةٍ كَمَآ أُرْسِلَ ٱلْأَوَّلُونَ 
Bahkan mereka mengatakan, “(Al-Qur'an itu buah) mimpi-mimpi yang kacau, atau hasil rekayasanya (Muhammad), atau bahkan dia hanya seorang penyair, cobalah dia datangkan kepada kita suatu tanda (bukti), seperti halnya rasul-rasul yang diutus terdahulu.”


(e) Jawapan kepada orang-orang musyrikin diberikan bahawa tidak ada seorang rasul pun yang tidak
memerlukan kepada makan dan minum dan tidak ada seorang rasul pun yang hidup kekal (Ayat: 8).

Al-Anbiya 21:8
وَمَا جَعَلْنَٰهُمْ جَسَدًا لَّا يَأْكُلُونَ ٱلطَّعَامَ وَمَا كَانُوا۟ خَٰلِدِينَ 
Dan Kami tidak menjadikan mereka (rasul-rasul) suatu tubuh yang tidak memakan makanan dan mereka tidak (pula) hidup kekal.



5. Salah satu tujuan utama kejadian alam semesta dan kejadian manusia.
Salah satu tujuan manusia dicipta ialah untuk menguji mereka dengan kebaikan dan keburukan, manusia
diberi kebebasan memilih antara yang baik dan yang buruk.
(a) Di dalam Surah al-Anbiya' dinyatakan bahawa kejadian langit dan bumi bukanlah untuk Allah
bermain-main dengannya bahkan ia sesuai dengan kehendak Allah yang penuh dengan hikmat (Ayat:16).

Al-Anbiya 21:16
وَمَا خَلَقْنَا ٱلسَّمَآءَ وَٱلْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَٰعِبِينَ 
Dan Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan segala apa yang ada di antara keduanya dengan main-main.

(b) Tujuan manusia dicipta adalah untuk mengujinya dengan kebaikan dan keburukan. Ia akan menghadapi kesukaan dan kesedihan, setelah mati dia akan diminta menjawab tentang segala tanggungjawab yang diberikan kepadanya (Ayat: 35).

Al-Anbiya 21:35
كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ ٱلْمَوْتِۗ وَنَبْلُوكُم بِٱلشَّرِّ وَٱلْخَيْرِ فِتْنَةًۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ 
Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan. Dan kamu akan dikembalikan hanya kepada Kami.


6. Satu perkara ajaib telah didedahkan berkenaan dengan kejadian lanqit dan bumi.
Satu pendedahan ajaib telah dikemukakan tentang kejadian langit dan bumi bahawa kedua-duanya pada asalnya bercantum kemudian ia dipisahkan oleh Allah. Alangkah sesuainya pendedahan yang dibuat 1,400 tahun yang lalu dengan teori Big Bang yang dikemukakan oleh saintis moden (Ayat: 30).

Al-Anbiya 21:30
أَوَلَمْ يَرَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ أَنَّ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَٰهُمَاۖ وَجَعَلْنَا مِنَ ٱلْمَآءِ كُلَّ شَىْءٍ حَىٍّۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ 
Dan apakah orang-orang kafir tidak mengetahui bahwa langit dan bumi keduanya dahulunya menyatu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya; dan Kami jadikan segala sesuatu yang hidup berasal dari air; maka mengapa mereka tidak beriman?


7. Pendedahan yang menakjubkan tentang air.
Pendedahan yang menakjubkan tentang air terdapat di dalam surah ini bahawa Allah menjadikan setiap
hidupan daripada air, kerana itu manusia dituntut supaya beriman kepada Allah (Ayat: 30).وَجَعَلْنَا مِنَ ٱلْمَآءِ كُلَّ شَىْءٍ حَىٍّۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ


173

Tiada ulasan:

Catat Ulasan