Qawaid tafsir 2018 kaedah 0044
قاعدة 44 التَّكْرِيْرُ يَدُلُّ عَلَى الاِعْتِنَاءِ
Mengulangi sebut sesuatu menunjukkan kepentingannya.
Keterangan: Selalu kita menemui di dalam al-Qur'an sesuatu perkara disebut berulang kali. Perkara yang disebut berulang kali itu bukan sahaja yang berkaitan dengan 'aqidah dan sifat-sifat Allah, malah ia juga meliputi hukum-hakam, nasihat, peringatan, fakta, peristiwa, kisah-kisah para nabi dan lain-lain. Tujuannya tidak lain,
hanyalah untuk menarik perhatian manusia kepada kepentingannya, di samping menunjukkan juga kepada mereka nilai ma'lumat yang terdapat di dalamnya atau
kehebatan dan kedahsyatannya. Pendek kata ia adalah suatu perkara penting yang sama sekali tidak boleh dipandang remeh dan diabaikan begitu saja oleh manusia.
Di bawah ini dikemukakan sebahagian daripada faedah yang terdapat di sebalik pengulangan sebut sesuatu perkara (lafaz) atau sesuatu ayat di dalam al-Qur'an:
(a) Untuk taqrir (للتقرير), iaitu memantapkan dan meneguhkan apa yang disebut, dalam fikiran dan ingatan manusia supaya ia sentiasa berwaspada terhadapnya dan
mengambil pengajaran daripadanya. Untuk maksud inilah kebanyakan ayat ancaman diulang sebut. Allah s.w.t. sendiri telah berfirman tentangnya begini:
Maksudnya: Dan demikianlah Kami menurunkan Al-Quran sebagai bacaan dalam bahasa Arab, dan Kami telah menerangkan dengan berulang kali di dalamnya
sebahagian dari ancaman, agar mereka bertaqwa atau (supaya) Al-Quran itu menimbulkan pengajaran buat mereka. (Thaha:113 ).
وَكَذَٰلِكَ أَنزَلْنَٰهُ قُرْءَانًا عَرَبِيًّا وَصَرَّفْنَا فِيهِ مِنَ ٱلْوَعِيدِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ أَوْ يُحْدِثُ لَهُمْ ذِكْرًا
(b) Untuk menguatkan lagi apa yang telah disebut (للتَّأكِيد). Antara contohnya ialah firman Allah berikut:
(i)Al-Isra' 17:63
قَالَ ٱذْهَبْ فَمَن تَبِعَكَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَآؤُكُمْ جَزَآءً مَّوْفُورًا
Maksudnya: Allah berfirman (kepada Iblis): "Pergilah (lakukanlah apa yang engkau rancangkan)! Kemudian sesiapa yang menurutimu di antata mereka, maka
sesungguhnya Neraka Jahannamlah balasan kamu semua, sebagai balasan yang cukup." (al-Israa' :63).
(ii)At-Tur 52:9
يَوْمَ تَمُورُ ٱلسَّمَآءُ مَوْرًا
At-Tur 52:10
وَتَسِيرُ ٱلْجِبَالُ سَيْرًا
Maksudnya: Pada hari langit (dan segala isinya) bergegar dengan sekuat-kuatnya. (9).
Dan gunung-ganang bergerak dari tempatnya dengan cara yang luar biasa. (10).
(at-Thur:9-10).
(c) Untuk menafikan tohmahan kemungkinan adanya sesuatu kepentingan peribadi. Dengan itu apa yang diutarakan mudahlah diterima. Antara contohnya ialah firman Allah berikut:
Ghafir 40:38
وَقَالَ ٱلَّذِىٓ ءَامَنَ يَٰقَوْمِ ٱتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ ٱلرَّشَادِ
Ghafir 40:39
يَٰقَوْمِ إِنَّمَا هَٰذِهِ ٱلْحَيَوٰةُ ٱلدُّنْيَا مَتَٰعٌ وَإِنَّ ٱلْءَاخِرَةَ هِىَ دَارُ ٱلْقَرَارِ
Maksudnya: Dan berkatalah pula orang beriman itu: Wahai kaumku! Turutlah (nasihatku), aku akan menunjukkan kepada kamu jalan yang benar. (38).
Wahai kaumku! Sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan (untuk sementara waktu sahaja) dan sesungguhnya hari akhirat itulah sahaja negeri yang kekal. (39).
(Ghafir:38-39).
(d) Untuk memperbaharui dan menyegarkan kembali cerita (لتجيد الكلام) setelah iamungkin dilupai mukhathab (orang yang dihadap cakap). Antara contohnya ialah firman Allah berikut:
Aal-e-Imran 3:188
لَا تَحْسَبَنَّ ٱلَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَآ أَتَوا۟ وَّيُحِبُّونَ أَن يُحْمَدُوا۟ بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا۟ فَلَا تَحْسَبَنَّهُم بِمَفَازَةٍ مِّنَ ٱلْعَذَابِۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Maksudnya: Jangan sekali-kali engkau menyangka (wahai Muhammad, bahawa) orang-orang yang bergembira dengan apa yang mereka telah lakukan dan mereka pula suka dipuji dengan apa yang mereka tidak lakukan, jangan sekali-kali menyangka mereka akan terselamat dari seksa dan mereka pula akan beroleh azab yang tidak terperi sakitnya. (Aali 'Imraan:188).
Untuk tujuan itulah kata لاتحسبن diulangi diulangi di dalam ayat ini.
(e) Untuk menyatakan kemuliaan dan kedudukan istimewa seseorang atau sesuatu golongan. Antara contohnya ialah firman Allah di bawah ini:
Al-Waqi'ah 56:27
وَأَصْحَٰبُ ٱلْيَمِينِ مَآ أَصْحَٰبُ ٱلْيَمِينِ
Maksudnya: Dan golongan kanan, alangkah bahagianya golongan kanan itu! (al-Waaqi'ah:27).
(f) Untuk menyatakan kehinaan, keterukan dan kedahsyatan keadaan seseorang atau sesuatu. Antara contohnya ialah firman Allah di bawah ini:
(i)Al-Waqi'ah 56:41
وَأَصْحَٰبُ ٱلشِّمَالِ مَآ أَصْحَٰبُ ٱلشِّمَالِ
Maksudnya: Dan puak kiri, alangkah seksanya keadaan puak kiri itu! (al-Waaqi'ah:41).
(ii)Al-Haqqah 69:1
ٱلْحَآقَّةُ
Al-Haqqah 69:2
مَا ٱلْحَآقَّةُ
Al-Haqqah 69:3
وَمَآ أَدْرَىٰكَ مَا ٱلْحَآقَّةُ
Maksudnya: Hari kiamat (hari yang pasti terjadi).(1)
Apakah hari kiamat itu? (2).
Dan tahukah kamu apa hari kiamat itu?(3).
(al-Haaqqah:1-3).
(g) Sebagai ancaman dan ugutan. Antara yang dapat dikemukakan sebagai contohnya
ialah firman Allah berikut:
At-Takathur 102:3
كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
At-Takathur 102:4
ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
Maksudnya: Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak!(3)
Sekali lagi (diingatkan): Jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak! (4).
(at-Takaatsur:3-4).
(h) Untuk menyatakan keta'ajjuban dan kehairanan. Firman Allah di bawah ini adalah
contohnya:
Al-Muddaththir 74:19
فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ
Al-Muddaththir 74:20
ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ
Maksudnya: Celakalah dia! Bagaimana dia mereka-reka (tuduhan)? (19).
Kemudian celakalah dia! Bagaimanakah dia mereka-reka (tuduhan? (20).
(al-Muddattsir:19-20).
(i) Kerana adanya perkaitan yang berlainan. Antaranya contohnya ialah firman Allah ini:
Ar-Rahman 55:18
فَبِأَىِّ ءَالَآءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Maksudnya: Maka yang mana satu di antata ni'mat-ni'mat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
(ar-Rahman:18).
Ayat ini diulang lebih 30 kali di dalam Surah ar-Rahman. Tetapi ia disebut sebagai pertanyaan bagi perkara-perkara yang berbeza-beza dan berlainan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan