Daurah tafsir 2019 sesi 11(24)nota11(188-194)
Sesi 10(22,23).
Surah An nur
Tertibnya surah 24
Bilangan ayat 64
Bilangan rukuk 9
Surah Madaniyah
Tertib turun yg ke 102
Bilangan paragraf 5
Paragraf 1ayat 1-34
Ayat 1-3 Hukum penzina yg belum berkahwin
Ayat 4-10 Hukum terhadap orang menuduh perempuan suci yg berzina
Ayat 11-26 Peristiwa ifk dan hukum2 yg berkait dgnnya
Ayat 27-29 Hukum masuk kedalam rumah2.
Ayat 30-31 Hukum menundukkan pandangan,perhiasan dan memakai barang kemas
Ayat 32-34 Hukum2 kahwin.
Paragraf 2 ayat 35-40 Dua perbandingan untuk amalan orang2 mukmin dan orang2 kafir.
Paragraf 3 ayat 41-46 Pengenalan Allah melalui sifat2nya
Paragraf 4 ayat 47-58 Perbezaan sifat orang2 mukmin dgn orang2 munafik
Paragraf 5 ayat 58-64
Ayat 58-59 Hukum dibilik tidur
Ayat 60 Hukum orang2 perempuan tua
Ayat 61 Hukum2 makan,salam dan masuk kedalam rumah2.
Ayat 62-64 Hukum dan disiplin jamaah.
Mesej utama
1.Tinggalkanlah kekufuran dan nifaq
2.Ikutlah undang2 kekeluargaan,kemasyarakatan dan jenayah Islam.
3.Janji memberi kuasa dan pemerintahan.
Daurah tafsir 2019 sesi 11(24)nota11(189)
Sesi 10(22,23).
Zaman Diturunkan
Surah al-Ahzaab diturunkan sekitar tahun 4, 5 dan.6. Ghazwah Bani al-Mushthaliq pula berlaku pada
bulan Sya'baan 6 Hijrah. Surah an-Nuur besar sekali kemungkinan diturunkan sekitar bulan Sya'baan atau Ramadhan pada tahun ke-6 Hijrah setelah kepulangan Baginda s.a.w. daripada Ghazwah Bani al-Mushthaliq, kira-kira setahun setelah diturunkan Surah al-Ahzaab, di peringkat itu orang-orang munafiq begitu aktif mencetuskan pelbagai fitnah dan tuduhan terhadap kehidupan kekeluargaan Rasulullah s.a.w. Mula-mula sekali mereka menghebohkan soal perkahwinan Rasulullah dengan Zainab yang sebelum itu telah menjadi isteri kepada anak angkat Baginda, Zaid bin Haritsah. Tuduhan perzinaan juga telah dilemparkan kepada beberapa orang isteri Rasulullah s.a.w. Di dalam Surah ini juga terdapat berita gembira bahawa dalam masa 2 tahun sahaja lagi, Mekah akan dikuasai orang-orang Islam. Sunnatullah
dalam menggantikan satu umat dengan umat yang lain akan menjadi kenyataan (Ayat: 55). Ramalan yang diberikan itu betul-betul telah menjadi kenyataan pada bulan Ramadhan tahun ke-8 Hijrah.
An-Nur 24:55
وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مِنكُمْ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى ٱلْأَرْضِ كَمَا ٱسْتَخْلَفَ ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ ٱلَّذِى ٱرْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّنۢ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًاۚ يَعْبُدُونَنِى لَا يُشْرِكُونَ بِى شَيْـًٔاۚ وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْفَٰسِقُونَ
Allah telah menjanjikan kepada orang-orang di antara kamu yang beriman dan yang mengerjakan kebajikan, bahwa Dia sungguh, akan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh, Dia akan meneguhkan bagi mereka dengan agama yang telah Dia ridhai. Dan Dia benar-benar mengubah (keadaan) mereka, setelah berada dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka (tetap) menyembah-Ku dengan tidak mempersekutukan-Ku dengan sesuatu apa pun. Tetapi barangsiapa (tetap) kafir setelah (janji) itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.
Perkaitan Surah An-Nuur Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
Di dalam Surah al-Mu'minun, orang-orang mu'min selain dituntut supaya menguatkan iman mereka, dituntut juga supaya berakhlak mulia dan beribadat dalam segala bentuknya, terrnasuk ibadat-ibadat بَدَنِية (yang berkait dengan tubuh badan) dan ibadat-ibadat مَالِية (yang berkait dengan harta benda). Di dalam Surah an-Nuur ini pula semua institusi-institusi kerajaan diminta supaya menjayakan apa yang dituntut daripada orang-orang mu'min di dalam Surah al-Mu'minun, di samping melaksanakan segala hukum Allah sama ada yang berkaitan dengan kekeluargaan, kemasyarakatan atau yang berkaitan dengan undang-undang jenayah.
Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Di dalam Surah an-Nuur dinyatakan kewajipan melaksanakan hukum-hakam Allah.
Di dalam ayat pertama Surah an-Nuur lagi diperjelaskan bahawa segala hukum-hakam yang terdapat didalamnya adalah perkara fardhu yang wajib dilaksanakan oleh umat Islam (Ayat: 1)سُورَةٌ أَنزَلْنَٰهَا وَفَرَضْنَٰهَا
An-Nur 24:1
سُورَةٌ أَنزَلْنَٰهَا وَفَرَضْنَٰهَا وَأَنزَلْنَا فِيهَآ ءَايَٰتٍۭ بَيِّنَٰتٍ لَّعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
(Inilah) suatu surah yang Kami turunkan dan Kami wajibkan (menjalankan hukum-hukum)nya, dan Kami turunkan di dalamnya tanda-tanda (kebesaran Allah) yang jelas, agar kamu ingat.
2. Di dalam Surah an-Nuur diberikan hukum-hukum yang terang.
(a) Di dalam Surah an-Nuur beberapa kali perkataan آيات digunakan dengan erti hukum-hukum yang terang dan tidak samar ءَايَٰتٍۭ بَيِّنَٰتٍ (ayat: 1), يُبَيِّنُ (Ayat: 18, 58, 59 dan 61) O# (Ayat: 54) ol-iri: -Li (Ayat:34,46).
An-Nur 24:18
وَيُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمُ ٱلْءَايَٰتِۚ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
dan Allah menjelaskan ayat-ayat(-Nya) kepada kamu. Dan Allah Maha Mengetahui, Mahabijaksana.
An-Nur 24:58
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لِيَسْتَـْٔذِنكُمُ ٱلَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَٰنُكُمْ وَٱلَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا۟ ٱلْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَٰثَ مَرَّٰتٍۚ مِّن قَبْلِ صَلَوٰةِ ٱلْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ ٱلظَّهِيرَةِ وَمِنۢ بَعْدِ صَلَوٰةِ ٱلْعِشَآءِۚ ثَلَٰثُ عَوْرَٰتٍ لَّكُمْۚ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌۢ بَعْدَهُنَّۚ طَوَّٰفُونَ عَلَيْكُم بَعْضُكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمُ ٱلْءَايَٰتِۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
Wahai orang-orang yang beriman! Hendaklah hamba sahaya (laki-laki dan perempuan) yang kamu miliki, dan orang-orang yang belum balig (dewasa) di antara kamu, meminta izin kepada kamu pada tiga kali (kesempatan) yaitu, sebelum shalat Subuh, ketika kamu menanggalkan pakaian (luar)mu di tengah hari, dan setelah shalat Isya. (Itulah) tiga aurat (waktu) bagi kamu. Tidak ada dosa bagimu dan tidak (pula) bagi mereka selain dari (tiga waktu) itu; mereka keluar masuk melayani kamu, sebagian kamu atas sebagian yang lain. Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat itu kepadamu. Dan Allah Maha Mengetahui, Mahabijaksana.
An-Nur 24:59
وَإِذَا بَلَغَ ٱلْأَطْفَٰلُ مِنكُمُ ٱلْحُلُمَ فَلْيَسْتَـْٔذِنُوا۟ كَمَا ٱسْتَـْٔذَنَ ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمْ ءَايَٰتِهِۦۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
Dan apabila anak-anakmu telah sampai umur dewasa, maka hendaklah mereka (juga) meminta izin, seperti orang-orang yang lebih dewasa meminta izin. Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat-Nya kepadamu. Allah Maha Mengetahui, Mahabijaksana.
(b) Hanya di dalam ayat ke-46, آيات مُبَيِّنَاتٍ sahaja lafaz آيات boleh dipakai juga dengan erti bukti-bukti.
3. Hukuman dan balasan di dunia dan di akhirat untuk orang-orang yang menuduh orang-orang.
189
Daurah tafsir 2019 sesi 11(24)nota11(190)
Sesi 10(22,23).
perempuan muslim dengan tuduhan-tuduhan yang jahat.
Perkataan يَرْمُوْنَ tiga kali digunakan (Ayat: 4, 6 dan 23). Hukuman 80 sebatan dikenakan kerana menuduh orang-orang perempuan yang baik-baik melakukan zina (Ayat: 4), orang-orang yang menuduh
orang-orang perempuan yang baik-baik melakukan perbuatan keji itu dila'nat di dunia dan di akhirat
(Ayat:23).
An-Nur 24:4
وَٱلَّذِينَ يَرْمُونَ ٱلْمُحْصَنَٰتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا۟ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَآءَ فَٱجْلِدُوهُمْ ثَمَٰنِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا۟ لَهُمْ شَهَٰدَةً أَبَدًاۚ وَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْفَٰسِقُونَ
Dan orang-orang yang menuduh perempuan-perempuan yang baik (berzina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka deralah mereka delapan puluh kali, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka untuk selama-lamanya. Mereka itulah orang-orang yang fasik,
An-Nur 24:6
وَٱلَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَٰجَهُمْ وَلَمْ يَكُن لَّهُمْ شُهَدَآءُ إِلَّآ أَنفُسُهُمْ فَشَهَٰدَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَٰدَٰتٍۭ بِٱللَّهِۙ إِنَّهُۥ لَمِنَ ٱلصَّٰدِقِينَ
Dan orang-orang yang menuduh istrinya (berzina), padahal mereka tidak mempunyai saksi-saksi selain diri mereka sendiri, maka kesaksian masing-masing orang itu ialah empat kali bersumpah dengan (nama) Allah, bahwa sesungguhnya dia termasuk orang yang berkata benar.
An-Nur 24:23
إِنَّ ٱلَّذِينَ يَرْمُونَ ٱلْمُحْصَنَٰتِ ٱلْغَٰفِلَٰتِ ٱلْمُؤْمِنَٰتِ لُعِنُوا۟ فِى ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
Sungguh, orang-orang yang menuduh perempuan-perempuan baik, yang lengah dan beriman (dengan tuduhan berzina), mereka dilaknat di dunia dan di akhirat, dan mereka akan mendapat azab yang besar,
4. Erti perkaatan زِينَة di dalam Surah an-Nuur
Perkataan زِينَة digunakan dua kali di dalam surah ini (Ayat: 31 dan 60). Di dalam surah ini dinyatakan lelaki-lelaki yang boleh perempuan mendedahkan زِينِة dan tempat tempat زِينِةdi tubuh mereka secara terperinci. Perempuan-perempuan tua dikecualikan daripada memakai hijab yang lengkap, mereka bagaimanapun tetap dilarang daripada تَبَرّج (berjangok dan bersolek secara berlebihan)
dengan mendedahkan aurat dan juga mendedahkan زِينِة.
An-Nur 24:31
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَٰتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَٰرِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَاۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآئِهِنَّ أَوْ ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَآئِهِنَّ أَوْ أَبْنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَٰنِهِنَّ أَوْ بَنِىٓ إِخْوَٰنِهِنَّ أَوْ بَنِىٓ أَخَوَٰتِهِنَّ أَوْ نِسَآئِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَٰنُهُنَّ أَوِ ٱلتَّٰبِعِينَ غَيْرِ أُو۟لِى ٱلْإِرْبَةِ مِنَ ٱلرِّجَالِ أَوِ ٱلطِّفْلِ ٱلَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا۟ عَلَىٰ عَوْرَٰتِ ٱلنِّسَآءِۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّۚ وَتُوبُوٓا۟ إِلَى ٱللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ ٱلْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau para perempuan (sesama Islam) mereka, atau hamba sahaya yang mereka miliki, atau para pelayan laki-laki (tua) yang tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan. Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertobatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, agar kamu beruntung.
An-Nur 24:60
وَٱلْقَوَٰعِدُ مِنَ ٱلنِّسَآءِ ٱلَّٰتِى لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَٰتٍۭ بِزِينَةٍۖ وَأَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَّهُنَّۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Dan para perempuan tua yang telah berhenti (dari haid dan mengandung) yang tidak ingin menikah (lagi), maka tidak ada dosa menanggalkan pakaian (luar) mereka dengan tidak (bermaksud) menampakkan perhiasan; tetapi memelihara kehormatan adalah lebih baik bagi mereka. Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui.
5. Hanya orang-orang beriman dapat melaksanakan undang-undanq Islam dengan lengkap dan sempurna.
Melalui ayat-ayat 17,47 dan 51 digunakan perkataan مُؤْمِنِيْنَ perkataan المُؤْمِنُون pula digunakan dalam ayat ke-31. Hanya merekalah dikatakan orang-orang yang dapat melaksanakan hukum Allah dengan sempurna.
An-Nur 24:17
يَعِظُكُمُ ٱللَّهُ أَن تَعُودُوا۟ لِمِثْلِهِۦٓ أَبَدًا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
Allah memperingatkan kamu agar (jangan) kembali mengulangi seperti itu selama-lamanya, jika kamu orang beriman,
An-Nur 24:47
وَيَقُولُونَ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَبِٱلرَّسُولِ وَأَطَعْنَا ثُمَّ يَتَوَلَّىٰ فَرِيقٌ مِّنْهُم مِّنۢ بَعْدِ ذَٰلِكَۚ وَمَآ أُو۟لَٰٓئِكَ بِٱلْمُؤْمِنِينَ
Dan mereka (orang-orang munafik) berkata, “Kami telah beriman kepada Allah dan Rasul (Muhammad), dan kami menaati (keduanya).” Kemudian sebagian dari mereka berpaling setelah itu. Mereka itu bukanlah orang-orang beriman.
An-Nur 24:51
إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ ٱلْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوٓا۟ إِلَى ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَن يَقُولُوا۟ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَاۚ وَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ
Hanya ucapan orang-orang mukmin, yang apabila mereka diajak kepada Allah dan Rasul-Nya agar Rasul memutuskan (perkara) di antara mereka, mereka berkata, “Kami mendengar, dan kami taat.” Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.
6. Tazkiah dikatakan sebagai perkara yang boleh menghindarkan manusia daripada kemungkaran,perbuatan- perbuatan keji dan juga tidak bermoral.
Berhubung dengannya terdapat 2 ayat di dalam surah ini. زَكَّى (Ayat 21) ;أَزْكى(Ayat :29).Masuk ke dalam rumah orang lain tanpa kebenaran dilarang, arahan itu perlu untuk tazkiah atau penyucian jiwa (Ayat: 29).
An-Nur 24:21
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَتَّبِعُوا۟ خُطُوَٰتِ ٱلشَّيْطَٰنِۚ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَٰتِ ٱلشَّيْطَٰنِ فَإِنَّهُۥ يَأْمُرُ بِٱلْفَحْشَآءِ وَٱلْمُنكَرِۚ وَلَوْلَا فَضْلُ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُۥ مَا زَكَىٰ مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ يُزَكِّى مَن يَشَآءُۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengikuti langkah-langkah setan. Barangsiapa mengikuti langkah-langkah setan, maka sesungguhnya dia (setan) menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan mungkar. Kalau bukan karena karunia Allah dan rahmat-Nya kepadamu, niscaya tidak seorang pun di antara kamu bersih (dari perbuatan keji dan mungkar itu) selama-lamanya, tetapi Allah membersihkan siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui.
An-Nur 24:29
لَّيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَدْخُلُوا۟ بُيُوتًا غَيْرَ مَسْكُونَةٍ فِيهَا مَتَٰعٌ لَّكُمْۚ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ
Tidak ada dosa atasmu memasuki rumah yang tidak dihuni, yang di dalamnya ada kepentingan kamu; Allah mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan.
7. Di dalam Surah an-Nuur terdapat perintah supaya memberi salam sebelum masuk ke dalam rumah orang- orang lain.
Perkataan سَلِّمُوا۟ digunakan dalam ayat ke-61, تُسَلِّمُوا۟ dianggarkan dalam ayat ke-27. Kedua-duanya adalah perintah supaya memberi salam sebelum memasuki rumah orang lain
(Ayat: 27). Perintah supaya memberi salam juga diberikan ketika hendak masuk ke rumah sendiri atau ke dalam rumah keluarga dan sanak saudara (Ayat: 61).
An-Nur 24:27
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَدْخُلُوا۟ بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّىٰ تَسْتَأْنِسُوا۟ وَتُسَلِّمُوا۟ عَلَىٰٓ أَهْلِهَاۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memasuki rumah yang bukan rumahmu sebelum meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya. Yang demikian itu lebih baik bagimu, agar kamu (selalu) ingat.
An-Nur 24:61
لَّيْسَ عَلَى ٱلْأَعْمَىٰ حَرَجٌ وَلَا عَلَى ٱلْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى ٱلْمَرِيضِ حَرَجٌ وَلَا عَلَىٰٓ أَنفُسِكُمْ أَن تَأْكُلُوا۟ مِنۢ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ ءَابَآئِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهَٰتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوَٰنِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَوَٰتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمَٰمِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّٰتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوَٰلِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خَٰلَٰتِكُمْ أَوْ مَا مَلَكْتُم مَّفَاتِحَهُۥٓ أَوْ صَدِيقِكُمْۚ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَأْكُلُوا۟ جَمِيعًا أَوْ أَشْتَاتًاۚ فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا۟ عَلَىٰٓ أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ ٱللَّهِ مُبَٰرَكَةً طَيِّبَةًۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمُ ٱلْءَايَٰتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
Tidak ada halangan bagi orang buta, tidak (pula) bagi orang pincang, tidak (pula) bagi orang sakit, dan tidak (pula) bagi dirimu, makan (bersama-sama mereka) di rumah kamu atau di rumah bapak-bapakmu, di rumah ibu-ibumu, di rumah saudara-saudaramu yang laki-laki, di rumah saudara-saudaramu yang perempuan, di rumah saudara-saudara bapakmu yang laki-laki, di rumah saudara-saudara bapakmu yang perempuan, di rumah saudara-saudara ibumu yang laki-laki, di rumah saudara-saudara ibumu yang perempuan, (di rumah) yang kamu miliki kuncinya atau (di rumah) kawan-kawanmu. Tidak ada halangan bagi kamu makan bersama-sama mereka atau sendiri-sendiri. Apabila kamu memasuki rumah-rumah hendaklah kamu memberi salam (kepada penghuninya, yang berarti memberi salam) kepada dirimu sendiri, dengan salam yang penuh berkah dan baik dari sisi Allah. Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat(-Nya) bagimu, agar kamu mengerti.
8. Taat kepada pemimpin adalah suatu yang perlu untuk keutuhan kehidupan bermasvarakat.
Surah an-Nuur mengajarkan beberapa adab dan disiplin kepada orang-orang Islam dalam kehidupan
bermasyarakat. Ketika berada dalam majlis yang penting, mereka diperintahkan supaya meminta izin apabila hendak keluar يَسْتَـْٔذِنُونَكَ (Ayat:62).
An-Nur 24:62
إِنَّمَا ٱلْمُؤْمِنُونَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَإِذَا كَانُوا۟ مَعَهُۥ عَلَىٰٓ أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ يَذْهَبُوا۟ حَتَّىٰ يَسْتَـْٔذِنُوهُۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَسْتَـْٔذِنُونَكَ أُو۟لَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦۚ فَإِذَا ٱسْتَـْٔذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَٱسْتَغْفِرْ لَهُمُ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
(Yang disebut) orang mukmin hanyalah orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya (Muhammad), dan apabila mereka berada bersama-sama dengan dia (Muhammad) dalam suatu urusan bersama, mereka tidak meninggalkan (Rasulullah) sebelum meminta izin kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (Muhammad), mereka itulah orang-orang yang (benar-benar) beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Maka apabila mereka meminta izin kepadamu karena suatu keperluan, berilah izin kepada siapa yang engkau kehendaki di antara mereka, dan mohonkanlah ampunan untuk mereka kepada Allah. Sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.
190
Daurah tafsir 2019 sesi 11(24)nota11(191)
Sesi 10(22,23).
Perbandingan Di Antara Surah Al-Ahzab Dan Surah An-Nuur.
Kedua-dua surah ini banyak berbicara tentang hukum-hukum berkaitan wanita, kerana itu kedua-duanya
elok sekali dibaca bersama.
Surah al-Ahzaab (33)
Perkara :
1. Zaman Diturunkan
Surah al-Ahzaab (33)
diturunkan selepas perang ahzab pada tahun ke 4 dan ke 5 hijrah sedangkan mengikut tertib kitabi ia merupakan surah ke33.
Surah an-Nuur (24)
Diturunkan selepas Ghazwah Bani al-Mushthaliq pada bulan Sya'baan 6 Hijrah , setahun selepas diturunkan surah ahzab, sedangkan dalam tertib kitabi,kedudukannya terletak lebih dahulu daripada Surah al- Ahzaab
2.Mesej utama
Surah al-Ahzaab (33)
1. Tinggalkan kekufuran dan kemunafiqan dalam keadaan
menyedari tanggungjawab dan amanah.
2. Laksanakanlah hukum-hakam Islam dengan ikhlas, baik yang berkaitan dengan kekeluargaan, kemasyarakatan, ketenteraan, pemerintahan dan lain-lain.
Surah an-Nuur (24)
1. Tinggalkanlah kekufuran dan nifaq.
2. Ikutlah undang-undang kekeluargaan,kemasyarakatan dan jenayah Islam.
3. Janji memberi kuasa dan pemerintahan
3. Aktiviti Orang Munafiq
Surah al-Ahzaab (33)
Mereka menyerang peribadi Rasulullah s.a.w., kata mereka:
"Rasulullah s.a.w. telah berkahwin dengan bekas isteri
anak angkatnya", itu bererti Baginda berkahwin dengan
menantu sendiri. Selain itu macam-macam lagi gangguan
dan fitnah yang mereka ada-adakan untuk memburuk-
burukkan Nabi (Ayat: 48, 53,57,59 dan 69)
Surah an-Nuur (24)
Orang-orang munafiqin menuduh isteri Rasulullah s.a.w. atau sahabiah yang lain telah berzina. Ia merupakan salah satu peristiwa Ifk (Ayat 11-26).
191
Daurah tafsir 2019 sesi 11(24)nota11(192)
Sesi 10(22,23).
4. Aktiviti-aktiviti orang-orang kafir
Surah Al ahzab
Perintah supaya tidak terkesan dan tertekan dengan
perancangan dan tindakan jahat oleh orang-orang munafiq dan kafir terdapat di dalam ayat pertama dan terakhir surah, itu adalah zaman ,di mana kerajaan Islam yang baru ditegakkanterpaksa menghadapi gangguan musuh dari dalam dan juga dari luar.
5. Hukum-hukum kekeluargaan
Surah Al ahzab.
1. Arahan meminta izin sebelum masuk ke dalam rumah Nabi s.a.w. (Ayat 53).
2. Kehidupan kekeluargaan seeloknya sederhana, apa yang
penting kepada setiap ahli keluarga ialah kehidupan di hari
akhirat (Ayat: 28)
Surah An nur
1. Perintah meminta izin dan memberi salam sebelum masuk ke dalam rumah orang-orang lain
(Ayat: 27-29 dan 61).
2. Hukum-hukum di bilik tidur (Ayat: 58 dan 59).
3. Hukum-hukum untuk perempuan tua(Ayat 60).
6. Hukum-hukum pergaulan dalam rumah tangga.
Surah Al ahzab.
1. Perintah supaya menggunakan jilbab iaitu kain
tudung yang besar (berupa selimut dan sebagainya)
(Ayat:59)
2. Perintah menggantung atau memasang langsir dan tabir di dalam rumah dan meminta sesuatu dari belakang tabir
(Ayat: 53).
3. Perempuan yang belum bersetubuh dengan suaminya
Surah An nur
1. Hukum-hukum li'aan (Ayat: 10).
2. Perintah menjaga penglihatan kepada lelaki dan perempuan (Ayat: 30-3 1 ).
3. Perintah menyembunyikan tempat perhiasan di tubuh wanita dan perintah menutup bahagian tengkuk dan lehernya(Ayat:31).
4. Kepada 12 macam orang-orang lelaki, wanita dibenarkan mendedahkan bahagian perhiasan di tubuh wanita, mereka juga dibenar dalam keadaan itu memakai perhiasan yang mengeluarkan bunyi (Ayat:
192
Daurah tafsir 2019 sesi 11(24)nota11(193)
Sesi 10(22,23).
Surah Al-Ahzab.
sebelum kahwin, jika bercerai tidak perlu ber'iddah (Ayat: 49).
4. Perempuan-perempuan hendaklah bercakap dengan
penuh sopan (Ayat:32).
5. Perempuan-perempuan diarah supaya tidak mendedahkan aurat seperti perempuan-perempuan
dizaman Jahiliyah (Ayat: 33).
6.Larangan daripada ikut serta dalam sesuatu majlis makan tanpa dijemput dan juga larangan berbual-bual selepas
makan malam (Ayat: 53)
Surah An nur.
31).
5. Perintah mengahwinkan lelaki dan wanita yang belum berkahwin (Ayat: 32).
7. Hukum-hukum kemasyarakatan
Surah An nur.
Perintah supaya menjaga majlis dengan sebaik-baiknya, ketika mahu keluar daripada majlis pula perlulah mendapat
kebenaran. Orang-orang munafiq keluar daripada majlis Rasulullah secara senyap-senyap tanpa kebenaran Baginda (Ayat:62-64).
8. Hukum-hukum siasah dan ketenteraan.
Surah Al Ahzab.
Perintah supaya tidak terpengaruh dan tertekan dengan
usaha-usaha jahat dari dalam dan luar oleh pihak-pihak
musuh yang terdiri daripada golongan منافقين dan كافرين
9. Hukum-hukum khusus berkait dengan isteri dan anak angkat
Surah Al ahzab.
1. Seseorang isteri, dengan sebab dizihar sama sekali tidak
menjadi seperti ibu seseorang
(Ayat:4).
193
Daurah tafsir 2019 sesi 11(24)nota11(194)
Sesi 10(22,23).
Surah Al Ahzab
2. Anak angkat sama sekali tidak akan menjadi seperti anak sebenar (Ayat: 4).
3. Anak angkat hendaklah dipanggil dengan mengaitkan
namanya dengan bapa sebenarnya (Ayat: 5).
194
Tiada ulasan:
Catat Ulasan