Selasa, Oktober 20, 2020

Mishkat al-masabih kitab iman 5 ms100

Mishkat al-masabih kitab iman 5 ms100


Misykatul masabiih -syarah hadis-
kitab iman-sesi 20- 25 mei 14


Misykatul masabiih 100

 
Thalhah telah ikut serta dalam semua peperangan yang dilancarkan oleh Rasulullah s.a.w. kecuali perang Badar. Walaupun begitu, Nabi s.a.w. tetap memberikan kepadanya habuan daripada hasil harta rampasan perang Badar seperti orang-orang Iain yang telah berperang dalam peperangan Badar. Thalhah telah memainkan peranan yang sangat penting dalam peperangan Uhud. Dalam usahanya melindungi Nabi s.a.w. daripada anak panah musuh pada   hari itu, sebelah tangan Thalhah telah lumpuh buat selama-lamanya. Dalam peperangan itu Talhah telah mendapat luka kerana tikaman, panahan dan tetakan pada 24 tempat di seluruh tubuhnya. Abu Bakar apabila mengenangkan hari Uhud selalu berkata: "Hari itu semua sekali adalah hari Thalhah." Antara sabda Nabi s.a.w. tentang Thalhah ialah: 
(1) 
طَلْحَة   مِمَّنْ قَضَى نَحْبَهُ 
Bermaksud: Thalhah adalah salah seorang yang telah bertekad untuk berperang dengan orang-orang kafir sampai mati 
(Hadits riwayat Tirmizi, Ibnu Majah, at-Thabaraani, Ibnu 'Asaakir dan Iain-lain). 

(2) 
 مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى شَهِيدٍ يَمْشِي عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ فَلْيَنْظُرْ إِلَى طَلْحَةَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ 

Bermaksud: "Sesiapa yang ingin melihat orang syahid yang berjalan di atas muka bumi, lihatlah Thalhah bin Ubaidillah
(Hadits riwayat Tirmizi, al-Haakim, at-Thabaraani dan Iain-lain). 

(3) Rasulullah s.a.w. telah menggelari Thalhah dengan beberapa gelaran. Antaranya ialah:طَلْحَةَ الخير('Thalhah baik), طَلْحَة الفياض(Thalhah dermawan)dan   طَلْحَةَ الجواد Thalhah pemurah). 
(lihat Mustadrak alHaakim). 

Beliau telah meriwayatkan sejumlah 38 hadits. Tetapi Bukhari hanya telah meriwayatkan empat sahaja haditsnya. Thalhah meninggal dunia pada tahun 36 Hijrah ketika berumur 64 tahun.

¹²⁶  Ibnu 'Abdil Barr, Qadhi 'lyaadh, Ibnu Batthaal, Ibnu al- Arabi dan al-Munziri berpendapat, Ielaki berkenaan bernama Dhimaam bin Tsa'labah, pengunjung Nabi s.a.w. dari qabilah Bani Sasad bin Bakar. Ada tiga alasan yang mendorong mereka berpendapat demikian. 
(1) Kerana Imam Muslim mengemukakan kisahnya selepas mengemukakan hadits Thalhah. 
(2) Kedua-dua orang yang mengunjungi Nabi s.a.w. itu adalah orang badwi. 
(3) Kedua-dua mereka di akhir pertemuannya dengan Nabi s.a.w. mengucapkan perkataan yang sama, iaitu 'aku tidak  akan menambah dan tidak akan menguranginya". Tetapi Imam al-Qurthubi, al-Bulqini, anNawawi, Hafiz Ibnu Hajar, 
al- Aini, Maulana Ubaidullah al-Mubaarakfuri dan Iain-lain tidak mahu menerima orang berkenaan sebagai Dhimaam bin Tsa'labah. Kerana latar belakang kisah mereka berdua berlainan. Soalan-soalan yang dikemukakan oleh mereka juga berlainan. Dalam masalah ini penulis lebih bersetuju dengan pendapat golongan kedua tadi. Untuk lebih jelas, lihatlah hadits Bukhari berikut bersama terjemahannya sebagai perbandingan di antara riwayat Thalhah di atas dengan riwayat Anas yang dengan terang mengemukakan kisah Dhimaam bin Tsa'labah: 

 حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ سَعِيدٍ هُوَ الْمَقْبُرِيُّ عَنْ شَرِيكِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي نَمِرٍ أَنَّهُ

 سَمِعَ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ بَيْنَمَا نَحْنُ جُلُوسٌ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْمَسْجِدِ دَخَلَ رَجُلٌ عَلَى جَمَلٍ فَأَنَاخَهُ فِي الْمَسْجِدِ ثُمَّ عَقَلَهُ ثُمَّ قَالَ

 لَهُمْ أَيُّكُمْ مُحَمَّدٌ وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُتَّكِئٌ بَيْنَ ظَهْرَانَيْهِمْ فَقُلْنَا هَذَا الرَّجُلُ الْأَبْيَضُ الْمُتَّكِئُ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ يَا ابْنَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَقَالَ لَهُ 

النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ أَجَبْتُكَ فَقَالَ الرَّجُلُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي سَائِلُكَ فَمُشَدِّدٌ عَلَيْكَ فِي الْمَسْأَلَةِ فَلَا تَجِدْ عَلَيَّ فِي نَفْسِكَ فَقَالَ 

سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ فَقَالَ أَسْأَلُكَ بِرَبِّكَ وَرَبِّ مَنْ قَبْلَكَ أَاللَّهُ أَرْسَلَكَ إِلَى النَّاسِ كُلِّهِمْ فَقَالَ اللَّهُمَّ نَعَمْ قَالَ أَنْشُدُكَ بِاللَّهِ أَاللَّهُ أَمَرَكَ أَنْ نُصَلِّيَ الصَّلَوَاتِ 

الْخَمْسَ فِي الْيَوْمِ وَاللَّيْلَةِ قَالَ اللَّهُمَّ نَعَمْ قَالَ أَنْشُدُكَ بِاللَّهِ أَاللَّهُ أَمَرَكَ أَنْ نَصُومَ هَذَا الشَّهْرَ مِنْ السَّنَةِ قَالَ اللَّهُمَّ نَعَمْ قَالَ أَنْشُدُكَ بِاللَّهِ أَاللَّهُ أَمَرَكَ أَنْ

 تَأْخُذَ هَذِهِ الصَّدَقَةَ مِنْ أَغْنِيَائِنَا فَتَقْسِمَهَا عَلَى فُقَرَائِنَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللَّهُمَّ نَعَمْ فَقَالَ الرَّجُلُ آمَنْتُ بِمَا جِئْتَ بِهِ وَأَنَا رَسُولُ مَنْ 

وَرَائِي مِنْ قَوْمِي وَأَنَا ضِمَامُ بْنُ ثَعْلَبَةَ أَخُو بَنِي سَعْدِ بْنِ بَكْرٍ وَرَوَاهُ مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ وَعَلِيُّ بْنُ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ المُغِيرَةِ عَنْ ثَابِتٍ
 عَنْ أَنَسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِهَذَا



Bermaksud: Abdullah'bin Yusuf meriwayatkan kepada kami, katanya:'Al-Laits meriwayatkan kepada kami daripada Said (al-Maqburi) daripada Syarik bin 'Abdillah bin Abi Namir bahawa dia mendengar Anas bin Malik bercerita: "Ketika kami sedang duduk bersama Rasulullah s.a.w. di dalam masjid, tiba-tiba datang seorang lelaki dengan menaiki unta. Setelah menurunkan untanya di dalam masjid dan mengikatnya, dia bertanya: "Siapakah di antara kamu Muhammad?" Nabi s.a.w. ketika itu sedang bertelekan di antara mereka. Kami pun menceritakan: "Lelaki putih yang sedang bertelekan itu". Maka orang itu berkata: "Wahai anak 'Abdil Mutthalib". Nabi s.a.w. pun berkata: "Saya telah pun menyahut panggilanmu". Lelaki itu berkata lagi: "saya akan kemukakan soalan yang agak kepadamu, janganlah pula engkau berkecil hati". Nabi s.a.w. bersabda: "Tanyalah apa yang terlintas di hatimu". orang itu pun terus berkata: "Saya mahu bertanya engkau demi dan demi tuhan orang-orang sebelummu, adakah Allah telah mengutuskan engkau kepada manusia seluruhnya? Nabi s.a.w. berkata: "ya, benar". orang itu terus berkata: engkau dengan nama Allah, adakah Allah menyuruh engkau supaya kita

100

Tiada ulasan:

Catat Ulasan