Sabtu, Disember 26, 2020

Sahih bukhari kitab iman sesi 01 162

Sahih bukhari kitab iman sesi 01 162


___________________________________________________________
Bermaksud: dan tatkala orang-orang mu'min mereka berkata: "Inilah yang dijanjikan Allah dan Rsul-Nya kepada kita dan benarlah Allah dan RasuINya. dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidaklah menambah kepada mereka kecuali iman dan ketundukan (penyerahan diri mereka bulat-bulat kepada Allah). (al-Ahzaab:22).

Perhatikan pula hadits-hadits di bawah ini, betapa ia menyatakan dengan terang tentang iman itu adakalanya bertambah dan adakalanya berkurang:أكمل الناس إيمانأ أحسنهم خلقًا.
Bermaksud :Orang yang paling sempurna imannya ialah yang terbaik akhlaqnya. (Abu Ya'la, al-Bazznar dan Ishaq bin Rahawaih didalam musnad masing-masing , Ibnu Abi Syaibah dan lain-lain).
 يَخْرُجُ مِنْ النَّارِ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ إِيمَانٍ
Bermaksud akan dikeluarkan dari neraka orang yang ada di dalam hatinya seberat zarrah iman. (Tirmizi, Nasaa'i, Ahmad dan lain-lain).


يَدْخُلُ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ وَأَهْلُ النَّارِ النَّارَ ثُمَّ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَخْرِجُوا مِنْ النَّارِ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ إِيمَانٍ فَيُخْرَجُونَ مِنْهَا قَدْ اسْوَدُّوا فَيُلْقَوْنَ فِي نَهَرِ الْحَيَا أَوْ الْحَيَاةِ شَكَّ مَالِكٌ فَيَنْبُتُونَ كَمَا تَنْبُتُ الْحِبَّةُ فِي جَانِبِ السَّيْلِ أَلَمْ تَرَ أَنَّهَا تَخْرُجُ صَفْرَاءَ  مُلْتَوِيَةً                                                                                          
Bermaksud: Ahli syurga akan masuk ke dalam syurga dan ahli neraka akan masuk ke dalam neraka. Kemudian Allah berkata: daripada neraka sesiapa yang ada di dalam hatinya 
(walaupun hanya) seberat biii sawi iman. Maka mereka dikeluarkan dalam keadaan telah menjadi hitam legam lalu dicampakkan ke dalam sungai malu atau sungai kehidupan - Malik syak (tidak pasti yang mana satu daripada dua perkataan tadi telah disebutkan oleh 'Amar) - Teruslah mereka tumbuh seperti tumbuhnya biji benih selepas banjir. Tidakkah engkau lihat (bagaimana) biji-biji benih itu keluar dalam keadaan kuning dan berolak naik. (Bukhari, Ahmad, Abu 'Awaanah, Abu Ya' la dan Baihaqi )

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ
Bermaksud: Sesiapa di antara kamu melihat sesuatu kemungkaran, dia hendaklah mengubahnya dengan tangannya. Kalau tidak mampu dengan tangan, hendaklah dengan Iidahnya. Kalau dengan Iidah pun tidak mampu, maka hendaklah dengan hatinya. Yang demikian itu adalah selemah-lemah iman. (Muslim, Ahmad, Abu Daud, Tirmizi, Nasaa'i, Ibnu Majah, Ibnu Hibbaan, 'Abd bin Humaid dan Abu Daud at-Thayaalisi).

(مَنْ أَحَبَّ لِله وَأَبْغَضَ لِله وَأَعْطَى للِه وَمَنَعَ للهِ فَقَدٌ اسْتَكْمَلَ الإِيمَانَ)
Bermaksud: Sesiapa yang kasih kerana Allah, benci kerana Allah, memberi kerana Allah dan tidak memberi (juga) kerana Allah, sesungguhnya dia telah menyempurnakan imannya. (Ahmad, Abu Daud, at-Thabaraani, adh-Dhiaa' al-Maqdisi, al-Baihaqi dan al-Baghawi).

الإِيمانُ بِضعٌ وسَبعونَ شُعبةً ، فأَفْضَلُها قَولُ : لا إِلهَ إلا اللهُ ، وأدْناها إِماطَةُ الأَذَى عنِ الطَّرِيقِ ، والحياءُ شُعبةٌ من الإِيمانِ
 Bermaksud: Iman ada lebih tujuh puluh bahagian. Yang paling istimewa daripadanya ialah ucapan 
(kesaksian)  لا أله إلأ الله dan yang paling kurang daripadanya ialah membersihkan jalan dari segala gangguan. Sifat malu adalah sebahagian daripada iman. 
(Ahmad, Muslim, Abu Daud, Nasaa'i, Ibnu Majah, Ibnu Hibbaan dan at-Thabaraani di dalam Mu'jam al-Ausathnya). 

يَدْخُلُ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ وَأَهْلُ النَّارِ النَّارَ ثُمَّ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَخْرِجُوا مِنْ النَّارِ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ إِيمَانٍ فَيُخْرَجُونَ مِنْهَا قَدْ اسْوَدُّوا فَيُلْقَوْنَ فِي نَهَرِ الْحَيَا أَوْ الْحَيَاةِ شَكَّ مَالِكٌ فَيَنْبُتُونَ كَمَا تَنْبُتُ الْحِبَّةُ فِي جَانِبِ السَّيْلِ أَلَمْ تَرَ أَنَّهَا تَخْرُجُ صَفْرَاءَ مُلْتَوِيَةً
Akhir sekali lihatlah pula atsar-atsar sahabat. Ini adalah sebahagian daripadanya: Saiyyidina 'Umar pernah berkata kepada para sahabatnya:
هَلُمُّوا نَزْدَدْ إِيمِاناً فَيَذْكُرُونَ الله تَعَالَى

Bermaksud: "Ayuh, biar bertambah iman kita! Lalu mereka berzikir." (al-Khallaal di dalam as-Sunnah, al-Laalkaai di dalam Syarah Ushul i'tiqaad Ahli as-Sunnah, Ibnu Baththah di dalam al-Ibaanah). 

Ibnu Massud selalu berdoa begini:اللهُمِّ زِدْنِا إِيمَاناً وِيِقِيناً وَفِقْهاً"
Bermaksud: "Ya Allah! Tambahlah kepada kami iman, yakin dan kefahaman yang mendalam." 
(al-Laalkaai di dalam Syarah Ushul i'tiqaad Ahli as-Sunnah). Jundab bin 'Abdillah al-Bajali menceritakan, kata beliau:
 
كُنَّا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ فِتْيَانٌ حَزَاوِرَةٌ فَتَعَلَّمْنَا الْإِيمَانَ قَبْلَ أَنْ نَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ ثُمَّ تَعَلَّمْنَا الْقُرْآنَ فَازْدَدْنَا بِهِ إِيمَانًا
Bermaksud: "Ketika muda belia kami bersama Nabi s.a.w. Kami pelajari iman sebelum mempelajari al-Qur'an. Kemudian kami pelajari al-Qur'an. Dengan

162


Tiada ulasan:

Catat Ulasan