Rabu, Disember 30, 2020

Sahih bukhari kitab solat sesi 003s

Sahih bukhari kitab solat sesi 003s

٨ -  الصلاة » ٢٣٧ -  وجوب الصلاة في الثياب
8. Shalat » 237. Wajibnya melaksanakan shalat dengan menggunakan pakaian.

باب وُجُوبِ الصَّلاَةِ فِي الثِّيَابِ: 
وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ}. 
وَمَنْ صَلَّى مُلْتَحِفًا فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ، وَيُذْكَرُ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الأَكْوَعِ
 أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((يَزُرُّهُ وَلَوْ بِشَوْكَةٍ)). فِي إِسْنَادِهِ نَظَرٌ، وَمَنْ صَلَّى فِي الثَّوْبِ الَّذِي يُجَامِعُ فِيهِ مَا لَمْ يَرَ أَذًى، 
وَأَمَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ لاَ يَطُوفَ بِالْبَيْتِ عُرْيَانٌ. 

Bab 2
Bab wajib solat dengan memakai pakaian.
(Yang dimaksudkan pakaian disini adalah yang menutupi aurat)
Allah berfirman :Ambillah perhiasan (maksudnya pakaian yang menutupi aurat kamu) ketika  setiap kali mengerjakan solat di mana2 kemasjid atau ketika bertawaf.(Yakni kena pakaian yang menutup aurat)
Orang yang bersolat  dengan berselimut  menggunakan satu kain sahaja.(Sah solatnya)
Diriwayatkan oleh Salamah bin Al Aqwak bahawa Nabi saw bersabda :Hendaklah dia (sesaorang yang bersolat dengan memakai sehelai baju labuh sahaja itu)  mengancing bajunya walaupun hanya dengan duri .
Kata Bukhari,sanadnya bermasalah yakni dipertikaikan oleh ulama.
Orang bersolat memakai kainnya yang dipakai semasa bersetubuh.(sah solatnya)selagi kain itu tidak nampak kesan najis pada kain itu.
Nabi saw menerintahkan bahawa tidak boleh lagi orang yang bertelanjang bertawaf diBaitillah.

-biasanya tajuk adalah  dakwaannya tapi ini agak berbeza.
Minit 15
-terjemah tajuk bab yg mesti dibuktikan kebenaranya tajuknya.biasanya hadis2 dibawah akan membuktikannya tapi disini dalam tajuk sudah ada bukti.
-yang tak faham kata imam bukhari terlupa.padahal daia ada kira2 tersendiri.ini dapatan hasil dari kajian orang yg datang kemudian.

Tajuk bab sebenar hanyalah
Wajib memakai pakaian menutup aurat  ketika solat.
Sebelum solat pakai pakaian
Ketika sedang bersolat.
Pakaian زِينَتَكُمْ yang macam mana?
Perhiasan itu wajib atau sunat?
Bertelanjang semasa tawaf  dilarang  asalnya turun ayat itu.
Ayat ini untuk tarik perhatian agar tutup aurat ketika sebelum solat lagi.
Dan tutup aurat bukan khusus untuk nak bersolat sahaja.
Menutup aurat syarat sah solat.
Mazhab Malik pun sama.hanya sebahagian yg kata sunat
Jadi Imam Bukhari nak tolak pendapat yang kata sunat itu.
Tuhan suruh  ada yang wajib dan ada yang sunat.
Sebab disebut  masjid maka mengambil pakaian tentulah wajib dan yang sunat digalakan mengenakannya.
Jika solat bersaorangan pun kena tutup aurat juga jika nak solat.
Solat tidak boleh ditinggal walaupun tiada pakaian .
Jika tiada pakaian tutup aurat:
Ada yang kata solat secara berdiri.
Ada yang kata solat secara duduk supaya boleh tutup aurat mughalazoh(sauaatan )
Ada bab asing akan bincangkan pasal aurat.
Bertelanjang kena berjemaah juga?
Semua sepakat  usaha berada ditempat gelap misalnya.
Pakaian adalah juga perhiasan.
Semasa disyurga tak payah fikir pasal pakaian dan makanan.
Bila langgar perintah Allah semua kena buat sendiri.
Isyarat ini jaminan jika jaga perintah ,Allah akan jamin keperluan kita itu.
Syurga tempat asal kita.
Pakaian yang menutup aurat sudah perhiasan.
Dedah atau tidak tutup aurat tiada jaminan boleh kembali ketempat asal syurga.
Susah macam mana pun kena tutup aurat bila nak solat.
Yang wajib adalah tutup aurat,solat sah.
Minit 1 jam
Kalu tak berat kenapa suruh kancing walaupun dengan duri?
Qamis boleh baju atau jubah.
Suruh kancing itu menunjukan aurat wajib ditutup.
-sanad bermasalah kerana perawinya Musa bin Ibrahim AlMahzumi adalah perawi dhaif.Bila ada perawi dhaif maka hadis itupun jadi dhaif.
Salamah bin Al Akwak boleh lari kuat
Tawaf tidak dibenarkan telanjang ,solat lebih lagi tak boleh.


٣٣٨ - حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ قَالَتْ أُمِرْنَا أَنْ نُخْرِجَ الْحُيَّضَ يَوْمَ الْعِيدَيْنِ وَذَوَاتِ الْخُدُورِ فَيَشْهَدْنَ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَدَعْوَتَهُمْ وَيَعْتَزِلُ الْحُيَّضُ عَنْ مُصَلَّاهُنَّ قَالَتْ امْرَأَةٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِحْدَانَا لَيْسَ لَهَا جِلْبَابٌ قَالَ لِتُلْبِسْهَا صَاحِبَتُهَا مِنْ جِلْبَابِهَا وَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ رَجَاءٍ حَدَّثَنَا عِمْرَانُ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِيرِينَ حَدَّثَتْنَا أُمُّ عَطِيَّةَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِهَذَا

338. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid bin Ibrahim dari Muhammad dari Ummu 'Athiyah berkata, "Kami diperintahkan untuk mengajak keluar (wanita) haid dan wanita yang sedang dipingit (anak dara)pada dua hari raya, sehingga mereka bisa menyaksikan jama'ah kaum Muslimin dan mendo'akan mereka, lalu menjauhkan wanita-wanita haid dari tempat (kawasan)shalat mereka." Seorang wanita lalu, "Wahai Rasulullah, di antara kami ada yang tidak memiliki jilbab?" Beliau menjawab: "Hendaklah temannya meminjamkan jilbab miliknya kepadanya." 'Abdullah bin Raja' berkata, telah menceritakan kepada kami 'Imran telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Sirin telah menceritakan kepada kami Ummu 'Athiyah aku mendengar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda seperti ini."

-mazhab hanafi paling ringan dalam bab pakaian perempuan ketika solat.bgmn pun paling menutup itu lebih baik.

-Perawi atas sama= mutabaah
-perawi atas tak sama=syawahid
-jika فِي إِسْنَادِهِ نَظَرٌ،lebih berat berbanding dengan orang lain.iaitu jika orang lain kata dhaif maka bg Bukhari lebih2 lagi dhaif.
1.pakaian yang menutup aurat
2.jika tak wajib mengapa Nabi saw menyuruh Salamah(lari laju seorang pemburu) mengancing bajunya .syafie dan ahmad tidak sah jika pakai seluar dalam bawah pusat.
Imam Bukhari,malik dan Abu Hanifah sudah sah solatnya.sebab bg mereka hadis2 tentang mengancing baju tidak sahih ,paling tinggi eluk sahaja.
Bg imam Bukhari ,kain yang digunakan untuk bersetubuh selagi ia tak kena najis boleh di gunakan untuk buat solat.
Jangan rasa susah nak mengerjakan solat.Jangan ikut was2.Semasa bersetubuh ada najis iaitu mazi dan mani tetapi jika tidak terkena pada kain masih boleh digunakan .
Muawiyah pernah bertanya isterinya Ummu Habibah tenatng kain yang digunakan untuk bersetubuh?
Jawab Ummu Habibah jawab ya jika tidak terkena najis.
Ini juga menunjukan menutup aurat ketika solat wajib.
Nabi saw bg tau Orang yg bertelanjang tidak boleh lagi tawaf.
Sebab tawaf seperti solat tapi lebih ringan seperti boleh cakap dan berlari.Jika tawaf pun tak boleh telanjang lebih2 lagi dalam solat tak boleh.
Hadis Ummi Athiyah ,suruh wanita keluar ketempat solat dan tudung kepala ,tudung aurat yang besar lebih2 lagilah wajib dalam solat.
-mazhab hanafi paling ringan dalam bab pakaian perempuan ketika solat.bgmn pun paling menutup  lebih itu lebih baik.
-pengalaman lihat anak perempuan maulana berpakaian biasa shj buat solat.
-hadis ini sebagai penyokong sahaja.
-tengok sanad hadis ini,riwayat secara anak2,an an.
-Bagi Bukhari syarat lebih ketat bukan hanya sezaman tetapi mesti dipastikan jumpa.
-dari hadis menunjukan Ibnu Sirin ambil dari Ummi Athiyah.


Kewajipan menutup aurat ketika mendirikan solat.
Imam bukhari nak tolak pendapat tutup aurat sebagai sunat.Masjid bukan maksud masjid sj tapi nak mengerjakan solat.Wajib tutup aurat dimana sj.Kalu tak dak kain kena solat juga walaupun kena telanjang
Solat macamn?
1.Solat sambil berdiri,tak sempurna satu je,,iaitu aurat.
2.Solat sambil duduk dan cuba menutup aurat mughalazoh(aurat)besar.
Nak jemaah lagi ke?
Lebih baik berjemaah,nak menunjukan jemaah tu penting.sebaiknya tempat gelap.
Tak boleh solat selagi ingat.
Ada yg wajib ada yg sunat.
Zienah=perhiasan=pakaian
Aurat yg berat sauaatikom
Aurat manusia Xsama aurat binatang.
Sunnah nabi kena cukur.
Binatang tak yah cukur.
Tamadun ,pakaian adalah keperluan dunia sj.
Dulu adam dan hawa tak yah fikir pakaian dan makanan tapi bila langgar perintah allah disuruh buat sendiri.
Isyarat,kalu jaga perintah allah ,allah jaminan keperluan diri kita dan boleh balik semula ketempat asal.
Jaga hukum nak menyesuaikan diri dgn tempat asal 
Peringkat.
Perhiasan,baju,barang kemas,cincin,dgn menjaga batas.
Kalu tak jaga tiada jaminan untuk sampai semula kesyurga.
Orang yg solat dgn satu kain.
Kalu ada satu kain shj.pah basuh cam mn?
Kena pakai juga.
Kena pakai walaupun ada najis,isyarat pentingnya solat tak leh tinggal.
Pah wajib tutup aurat.
Kena kancing walaupun me beri dgn duri,kerana wajib tutup aurat.
Aurat,qubul dan dubur.
Sighah tamrim
Salamah al akwad  boleh lari derah

Saya saorang pemburu ,kancing baju walaupun dgn duri
Ini nenunjukan aurat wajib ditutp
Hakim sanadnya bermasalah.
Tutup kepala wajib bg perempuan.
Mazhab hanafi paling ringan bg perempuan tutup aurat dlm solat.
mohamad bin sirin memang dengar dari ummu atiyah
Mutabaah=perawi diatas nya sama 
Syawahid=perawi diatas tak sama.
Ibnu sirin  adalah sezaman dgnummu atiyah 
Sanad
Yazid bin ibrahim ambil dari 
Syarat bukhari ketat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan