Tafsir asas quran nota 9(272)16
Baginda daripadanya?" Kataku, "Firman Allah: لَا يحل لك النِّساء من بعد(Tidak halal bagimu berkahwin dengan perempuan- perempuan yang lain sesudah isteri-isterimu yang ada itu)." Kata Ubai, "Sebenarnya Allah telah menghalalkan kepada Baginda beberapa macam perempuan, sifat-sifatnya juga) disebut Allah menerusi firmanNya:يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِىُّ إِنَّآ أَحْلَلْنَا لَكَ
iaitu ayat ke-50 surah al-Ahzaab hingga firmanNya. وَٱمْرَأَةً مُّؤْمِنَةً .Kemudian beliau (Ubai) berkata (sebagai mentafsirkan perkataan من بعد yang tersebut di dalam firman Allah): لَا يحل لك النِّساء من بعد bahawa ia bermaksud:
Tidak halal bagimu berkahwin dengan perempuan- perempuan yang lain selain daripada yang telah disebutkan sifat-sifatnya sebelum itu (di dalam ayat ke-50)."
(Lihat Tafsir ad-Durr al-Mantsur j.6 m/s 636).
Demikian juga dinukilkan oleh al-Baghawi dan al-Qurthubi di dalam Tafsir mereka.
Kata al-Baghawi:
وَقَالَ عِكْرِمَةُ وَالصَّحَّاكُ: مَعْنَى الْآيَةِ لَا يحل لك النِّساء إِلَّا اللَّاتِي أَحْلَلْنَا لَكَ وَهُوَ قَوْلُهُ:إِنَّآ أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَٰجَكَ[الأحزاب:50] لَا يحل لك النِّساء من بعد إِلَّا اللَّاتِي بِالصِّفَةِ الَّتِي تَقَدَّمَ ذِكْرُهَا
Bermaksud: kata 'Ikrimah dan ad-Dhahhaak, "Ma'na ayat(ke-52) ialah tidak halal kepadamu perempuan- perempuan selain daripada mereka yang telah Kami halalkan untukmu, iaitu (menerusi) firmanNya dalam ayat ke-50 Surah al-Ahzaab. Kemudian Allah berfirman: "Tidak halal kepadamu selepas itu kecuali perempuan-perempuan
yang telah Kami halalkan untukmu dengan sifat yang tersebut sebelumnya (di dalam ayat ke-50). (Lihat Tafsir al-Baghawi j.3 mis 654).
Kata al-Qurthubi (m.67lH) sebagai mentafsirkan perkataan من بعد yang tersebut di dalam firman Allah):لَا يحل لك النِّساء من بعد:
أَيْ مِنْ بَعْدِ الْأَصْنَافِ الَّتِي سُمِّيَتْ، قَالَهُ أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ وَعِكْرِمَةُ وَأَبُو رَزِينٍ، وَهُوَ اخْتِيَارُ مُحَمِّدِ بْنِ جَرِيرٍ
Bermaksud: Ertinya ialah selain daripada perempuan- perempuan dengan sifat-sifat yang telah disebutkan. Itulah pendapat Ubai bin Ka'ab. 'lkrimah dan Abu Razin dan
itulah pendapat pilihan Muhammad bin Jarir at-Thabari. (Lihat Tafsir al-Qurthubi j.14 mls 220).
Riwayat Ubai yang dikemukakan di atas menunjukkan tidak ada pertentangan diantara ayat ke-50 dan ke-52, sehingga memaksa kita mengatakan salah satu
272
Al-Ahzab 33:50
يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِىُّ إِنَّآ أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَٰجَكَ ٱلَّٰتِىٓ ءَاتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّآ أَفَآءَ ٱللَّهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّٰتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَٰلَٰتِكَ ٱلَّٰتِى هَاجَرْنَ مَعَكَ وَٱمْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِىِّ إِنْ أَرَادَ ٱلنَّبِىُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ ٱلْمُؤْمِنِينَۗ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِىٓ أَزْوَٰجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَٰنُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
Wahai Nabi! Sesungguhnya Kami telah menghalalkan bagimu istri-istrimu yang telah engkau berikan maskawinnya dan hamba sahaya yang engkau miliki, termasuk apa yang engkau peroleh dalam peperangan yang dikaruniakan Allah untukmu, dan (demikian pula) anak-anak perempuan dari saudara laki-laki bapakmu, anak-anak perempuan dari saudara perempuan bapakmu, anak-anak perempuan dari saudara laki-laki ibumu dan anak-anak perempuan dari saudara perempuan ibumu yang turut hijrah bersamamu, dan perempuan mukmin yang menyerahkan dirinya kepada Nabi kalau Nabi ingin menikahinya, sebagai kekhususan bagimu, bukan untuk semua orang mukmin. Kami telah mengetahui apa yang Kami wajibkan kepada mereka tentang istri-istri mereka dan hamba sahaya yang mereka miliki agar tidak menjadi kesempitan bagimu. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan