Khamis, Mei 27, 2021

K999.Psikologi Anak Sebut Perkataan Tidak Baik?

K999.Psikologi Anak Sebut Perkataan Tidak Baik?
====================================

1. Anak Usia 2-4 Tahun: Fasa 'Learning - Social dan Cognitive' Aspek

Fateh dulu-dulu umur 2 awal ada sebut perkataan tidak baik yang dipelajari dari orang keliling (kanak-kanak besar lain). -  fasa copy cat
.

1a. Terapkan Mesej: "Orang Yang Baik Sebut Perkataan Baik"
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Agak lama juga kami duk ulang maksud sebenar perkataan tak baik dan perkataan baik,
.

Dan kami ulang sebut,
"Orang yang baik sebut perkataan baik. Dan Fateh adalah baik, maka perlu sebut Perkataan Baik aja".
.

Sehingga tahap dia sedar dan mula boleh kawal diri, dia mula tegur orang lain pula,
.

dan dia Thinking (sangat analitikal), kerap bertanya :-

"Mummy perkataan ni perkataan baik ke tak baik?" (Tengah differentiate dan memahami perkataan itu jenis mana).
.

Namun jelas, bila 'MARAH', tanpa sedar dia akan sengaja sebut perkataan tak baik kerana nak beri kami ibubapanya marah. Di situ saya akan reflek emosi nya dan beritahu kaedah lain salur Marah bukan dengan mulut.
.
"Fateh boleh marah tapi tak perlu sebut perkataan tak baik itu" - Pernah satu ketika berlaku di luar, dia marah kepada ayahnya.
.

2. Anak usia 4 ke atas
2a. Qalamullah, Adalah Terbaik dan Ia Perkataan Benar
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Satu hari, semasa menelusuri makna ayat dalam surah hafazan semasanya, Al Ghasiyah, ada cerita mengenai keadaan penghuni neraka vs penghuni syurga.
.

Confirm, semua anak kecil mahu dan suka duduk syurga. Dan ayat 11 jelas menunjukkan penghuni syurga tidak bercakap perkataan sia-sia (tidak baik) kerana mereka tidak mendengar pun perkataan sia-sia di situ. Perkataan tak elok (bad words) memang tak ada faedah pun, sia-sia. MasyaAllah.. Betapa Al Quran adalah perkataan benar sentiasa.
.

It's about words.
.

Saya beri penegasan, tentang perkataan tidak baik itu memang tidak perlu disebut, sebab penghuni syurga sebut perkataan yang bermanfaat aja (perkataan tak baik itu=sia-sia iaitu tidak bawa faedah/manfaat pun melainkan provokasi marah lagi).
.

MasyaAllah, tadabbur surah dalam Juz Amma saya dapati ada pendidikan asas untuk anak kecil, mengenai hitam dan putih, baik dan buruk.
.

Maka jangan dirisau jika dalam Juz Amma Perkata ada celahannya gambar tidak baik / menakutkan, kerana ia adalah gambaran sebenar keadaan kontra yang tak baik iaitu yang bathil. Mereka perlu tahu dan jelas mengenai Haq dan Bathil. Al Quran juga adalah furqan, rujukan untuk membedakan keduanya.
.

Anak perlu sedar kedua-dua belah keadaan. Dari situ mereka akan berfikir dan menilai sendiri.
.
Wallahu alam.

°

Penegasan point saya di atas adalah untuk anak usia lebih 4 tahun
(sudah boleh berfikir rasional)

3. Refleksi untuk Kita
Sentiasa Ingat, Perkataan Adalah 7% Sahaja, Non Verbal: Tindakannya dan Maknanya adalah 93%
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
.
Sentiasa percaya dan lihat iceberg di bawah tingkahlaku anak.
.

Apa emosi nya,
Apa pemikirannya,
Apa kepercayaannya,
di sebalik apa disebutnya.
Apa makna di sebalik ucapannya yang mengandungi perkataan tak baik itu.

Anak sudah faham dan jelas perkataan baik vs tak baik, pasti ada sebabnya dia masih ucapkan apabila dia ada emosi besar tak : marah, frust, geram, rasa betrayed.
.

Sentiasa percaya kepada makna atau mesej sebenar di sebalik perkataan yang diucapkan (iceberg).
.

Dalam komunikasi, perkataan hanya membawa 7% dari keseluruhan mesej komunikasi berkesan.
.

Belajar banyak-banyak bahasa badan (non verbal).
.

Refleksikan perasaan dan pemikiran anak, beritahu perasaan ibubapa kepada anak, luah secara asertif dan hormat.
.

"Mama TAK SUKA bila Abang sebut perkataan tak baik. Mama tahu Abang rasa sangat marah bila xxxxxxyyyyzzzzz. Abang boleh beritahu Mama, 'Mama, Abang marah sangat ni kat Mama sebab aaabbbccc, Abang nak minta Mama xxyyzz boleh tak'.
.

InsyaAllah anak belajar skil baru iaitu luah perasaan nya, dalam masa sama anak tahu apa mak ayah rasa. Ibu ayah yang ada kawalan kendiri emosi yang baik juga akan jelas apa isu anak dan permintaan dia. Bila sedar, kita tak ikut sama beremosi seperti emosi besar anak itu.... (walau kerap terheret sama). 

Sama-sama ambil pelajaran, tak sentiasa kita ibubapa adalah betul. Anak juga ada pride/harga diri dia bila kita salahkan dia bila dia ada emosi besar itu....
.
.

Refleksi
Maznah Ibrahim,


Tiada ulasan:

Catat Ulasan