Tafsir asas quran nota 9(302)319
anak yang tidak cukup sifatnya (cacat), Nabi s.a.w. bersabda: "Demi Tuhan yang nyawaku berada di tanganNya, kalaulah Nabi Sulaiman berkata, insyallah niscaya semua sekali mereka melahirkan anak-anak yang menjadi pejuang-pejuang yang hebat di jalan Allah.
(Hadits riwayat Bukhari, Muslim. Ahmad dan an-Nasaa'i).
Setelah ada hadits sahih ini anda tidak memerlukan lagi kepada dongeng-dongeng yang terdapat di dalam riwayat-riwayat Israiliyyat. Antaranya ialah riwayat Israiliyyat yang menyebutkan tentang kisah syaitan yang ganas berjaya merampas kuasa daripada Nabi Sulaiman setelah ia berjaya mengambil cincin sakti Baginda as, Syaitan buat beberapa lama bertakhta di atas singgahsana Nabi Sulaiman, sehinggalah pada akhirnya setelah Nabi Sulaiman mendapat kembali cincin saktinya, barulah Baginda mendapat kembali kerajaannya.
Kisah itu walaupun telah dikemukakan oleh an-Nasaa'i, lbnu Jarir, Ibnu Abi Haatim, dan asSuyuthi dengan sanad yang kuat daripada Ibnu 'Abbaas, namun seperti kata Abu Hayyaan dan Iain-lain. 'Ia adalah hasil rekaan orang-orang Yahudi dan puak-puak zindiq Sufistha'i. Tidak sepatutnya orang-orang yang berakal menerimanya sebagai satu kisah yang benar." (Lihat Tafsir Ruhul Ma'anij.23 mis 199, Tafsir Ibnu Katsirj.7 m/s 60).
As-Suyuthi sendiri telah mendedahkan punca' dan kedudukan riwayat lbnu 'Abbaas itu didalam ad-Durru al-Mantsurnya begini: "Abdur Razzaaq dan Ibnu al-Mundzir mengemukakan satu riwayat daripada Ibnu 'Abbaas, kata beliau: "Empat ayat di dalam Kitab Allah, aku tidak mengetahui apa cerita dan latar belakangnya sehinggalah aku bertanya tentangnya Ka'ab alAhbaar. Salah satu daripadanya ialah tentang ayat ke-34 Surah Shaad tadi. Kata beliau, "Syaitan telah mengambil cincin (saki) yang membuatkan Sulaiman dapat berkuasa. Ia mencampaknya ke dalam laut lalu ia ditelan seekor ikan. Setelah itu Sulaiman menjadi pengemis. Ketika meminta sedekah, tiba-tiba disedekahkan kepada Sulaiman ikan yang di dalam perutnya ada cincin (sakti) itu. Ikan itu dibakar oleh Sulaiman dan dimakannya. Di dalam perut ikan itulah ditemui cincin tersebut. Dengan mendapat kembali cincinnya, Sulaiman kemudiannya telah mendapat kembali kerajaannya. (Lihat ad-Durru al-Mantsurj.7 m/s 1 80 dan Tafsir 'Abdur Razzaaq j.3 m/s 165).
Riwayat as-Suyuthi ini jelas menunjukkan Ibnu Abbaas tidak mengambilnya daripada Nabi s.a.w., sebaliknya beliau telah menerimanya daripada Kaab al-Ahbaar. Salah satu punca riwayat-riwayat Israiliyyat.
(4) Antara sikap yang perlu ada pada pentafsir ialah berhati-hati terhadap apa yang dikemukakan oleh pentafsir-pentafsir terdahulu berupa riwayat-riwayat Israiliyyat. Mereka kadang-kadang cuba
319
Tiada ulasan:
Catat Ulasan