Maqasid Syariah mmay
Tajuk.
Keperluan memahami hadits berdasarkan qawaid , usul, feqah dan maqasid syariah.
Apa maqasid syariah?
Penting jika salah faham atau salah guna akan membawa kepada keburukan atau menjauhkan daripadanya.
Maksud atau tujuan agama Islam atau syariah, apabila suruh atau larangan sesuatu?
Sebenarnya dalam kitab usul dibincangkan perkara ini.
Makkul lil makna.
Terbahagi 2:
1. Boleh kita fikir maslahahnya atau tujuannya.
Betapa kita terhutang budi pada agama.
2.Ghairil makkul lil makna.
Ulamak yang menonjol dalam bab ini ialah
As Syatibi;Abu Ishak Ibrahim bin Musa dalam kitabnya Muwafaqat.
Ramai lagi seperti Izzuddin Ibnu Abi Salam.
Ibnu Qayyim dalam Iklamuwalqai
Secara umum jika kita baca kitab maqasid syariah, kita akan bertemu maksud utama dalam apa2 dalam arahannya untuk jaga 5 atau 6 perkara.
1.Jaga ugama.
2.Jaga nyawa
3.Jaga akal
4.Jaga keturunan
5.Jaga harta
6.Jaga maruah
Minit 30
-Tujuan tak boleh berjalan lebih dari 3 hari kecuali jika aman
-larangan tujuan nak jaga keselamatan wanita.
-Islam sayangkan wanita.
-namun difahami pula Islam ganggu hak wanita
-salahfaham orang alim , eluk botakkan kepala.
-peraturan pondok-pondok...dari hadits kamu cukur semua atau simpan semua.Seolah2 anti rambut. Padahal bukan peraturan pun.
-hadits tu nak apa dan apa latarbelakangnya?
-pemuda tak mahu belajar agama
-seolah tanda beragama rambut dicukur!
-padahal latarbelakangnya anak-anak Jaafar yang gunting rambut sebahagian dan tinggal sebahagian ,ini yang kozaf yang haram Nabi saw tak mahu begitu.
Minit 1 jam 02
-nabi saw cukur rambut 2@3 kali sahaja itu pun bersebab hajib atau ihram.
-Sebab rambut panjang?
Untuk mudah dipotong .
-hidup boleh disesuaikan dengan berbagai keadaan.
- Imam Syafie tinggalkan sunnah cabut sebab sakit.
-ini soal kehidupan.
Lain yang nabi beritahu tapi difahami perkara lain.
-orang perempuan tak boleh berambut pendek?
-isteri2 nabi saw berambut pendek.
- kenapa tidak kah menyerupai lelaki?
- ini untuk kemudahan dan keselesaan.
-suruh bunuh anjing pada waktu tertentu dan tak bagi bunuh pada keadaan yang lain.
-suruh basuh 7x jilatan , babi tidak yang ada qias aulawi dari anjing.
-suruhan itu tiada dalam quran yang ada muliakan anjing.
-dalam quran anjing berburu boleh pula dimakan bila dilepas baca bismillah.nampak mulia pula.
- apa maksudnya atau maqasid syariah?
- Nabi saw nak jiwa yang merdeka.
-ekonomi dipegang oleh orang Yahudi.
-Nabi saw mahu tak sama macam Yahudi, kenapa?
Ini bangsa terjajah.
Nabi saw nak kikis jiwa bangsa terjajah agar jiwa merdeka ada jati diri dan akan menempa sejarah sendiri.
-Syeikhul Hind kata itulah maksud nabi saw.
- kaffarah puasa 2 bulan berturut2 kerana terbatalnya puasa dengan sengaja. Ini pendapat Malik.
-hukuman anjing pula adalah kena mengena dengan kesihatan dan kemerdekaan jiwa umat Islam.
- maksud syariat perlu difahami.
- ulamak2 terbuka fikirannya.
-lagi contoh poligami, kenapa boleh bg lelaki sahaja?
-Yang terbaik yang ramai isteri....untuk kepuasan nafsu lelaki?
-poligami ada garis panduan yg mesti dipatuhi
-antara maksudnya untuk mendapatkan zuriat ramai.
-antara maksudnya untuk elakan dosa..perempuan ada masa haid atau nifas..zina, liwat atau pesetubuhan ketika haid menyebabkan berbagai penyakit puan.
-anak terlalu besar makna yang tahu makna anak adalah orang yang tiada anak..
- menopause wanita pada usia 50an tetapi lelaki 70an.
- anak adalah hak masyarakat.
- jangan bernafas ketika minum., maksudnya untuk jaga kesihatan
Sahih bukhari
٤١ - بدء الخلق » ١٩٦٩ - إذا وقع الذباب في شراب أحدكم فليغمسه فإن في إحدى
41. Permulaan penciptaan makhluq » 1969. Jika lalat masuk ke dalam makanan salah seorang dari kalian
باب إِذَا وَقَعَ الذُّباب فِي شَرَابِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ، فَإِنَّ فِي إِحْدَى جَنَاحَيْهِ دَاءً وَفِي الأُخْرَى شِفَاءً:
٣٠٧٣ - حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ مَخْلَدٍ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ بِلَالٍ قَالَ حَدَّثَنِي عُتْبَةُ بْنُ مُسْلِمٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عُبَيْدُ بْنُ حُنَيْنٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي شَرَابِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ ثُمَّ لِيَنْزِعْهُ فَإِنَّ فِي إِحْدَى جَنَاحَيْهِ دَاءً وَالْأُخْرَى شِفَاءً
3073. Telah bercerita kepada kami Khalid bin Makhlad telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Bilal berkata; telah bercerita kepadaku Utbah bin Muslim berkata; telah mengabarkan kepadaku Ubaid bin Hunain berkata; saya mendengar Abu Hurairah radliallahu 'anhu berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika ada seekor lalat yang terjatuh pada minuman kalian maka tenggelamkan kemudian angkatlah, karena pada satu sayapnya penyakit dan sayap lainnya terdapat obatnya."
٥٦ - الطب » ٣٠٥٧ - إذا وقع الذباب في الإناء
56. Pengobatan » 3057. Jika lalat hinggap di bejana
باب إِذَا وَقَعَ الذُّباب فِي الإِنَاءِ:
٥٣٣٦ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ عُتْبَةَ بْنِ مُسْلِمٍ مَوْلَى بَنِي تَيْمٍ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ حُنَيْنٍ مَوْلَى بَنِي زُرَيْقٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ كُلَّهُ ثُمَّ لِيَطْرَحْهُ فَإِنَّ فِي أَحَدِ جَنَاحَيْهِ شِفَاءً وَفِي الْآخَرِ دَاءً
5336. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah telah menceritakan kepada kami Isma'il bin Ja'far dari 'Utbah bin Muslim mantan budak Bani Taim dari 'Ubaid bin Hunain mantan budak Bani Zuraiq dari Abu Hurairah radliallahu 'anhu bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Apabila seekor lalat hinggap di tempat minum salah seorang dari kalian, hendaknya ia mencelupkan ke dalam minuman tersebut, kemudian membuangnya, karena pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sayap lainnya terdapat penawarnya."
- dekat racun ada penawarnya...Itu maksudnya..
-makan minum tangan kanan atau kiri...adakah tangan kiri mutlaq tidak boleh?
Persoalan tangan kanan syaitan sucikah?
maksudnya adalah untuk elak cara hidup syaitan yang pengotor dan jaga kebersihan.
Islam anti kotor.
Juga ingatkan agar jangan menyerupai musuh manusia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan